Tips, ervaringen & aanraders #10

Maar waarom zou je zijn beren weg doen dan? Knuffels is toch niet erg? Ik heb zelf geduimd totdat ik een beugel kreeg, volgens mij was ik zeker al wel 11 of 12. Bijna niemand wist dat ook want ik schaamde me op den duur wel voor. Toen moest dus stoppen van de orthodontist en dat snapte ik toen en is dus ook gelukt. Weet niet eens meer of ik het echt lastig vond. Maar duimen lijkt me wel lastiger af te leren dan een speen, want een speen kun je natuurlijk gewoon weggooien.

Edit: ik las later dat zijn beren en duiken verwezen is. Ik had zelf ook een knuffeltje wat ik altijd in bed had als ik duimde dus die waren ook aan elkaar gelinkt. Toen ik stopte met duimen had ik dat knuffeltje nog wel en heb ik dat dus wel los kunnen koppelen.

1 like

Naja, mn vader vindt haar te bewerkelijk (is ook midden 70) en de rest wil vooral wat leuks doen wat ze zelf ook leuk vinden :disguised_face:… en dat strookt niet met wat zij leuk vindt…

(We hebben ook niet meer dan 1 ā€œoude opaā€ van midden 70 en broer/zus aan m’n mans kant. De rest is overleden :sweat_smile:)

Misschien een leuke voorstelling in een theater? Bij ons was bijvoorbeeld laatst rapunzel. Of bij een nagelsalon nagels laten lakken? Maar misschien maakt het niet eens zoveel uit wat je doet, en is de 1-op-1 tijd sowieso al heel fijn voor haar.

3 likes

Ik denk trouwens dat ik het een beetje verkeerd verwoord. Maar het gaat dan bijv zo…
De oudste is nu heel fan van Minecraft dan roepen oom 1&2, oooh dat deden wij vroeger ook! Laten we met oudste een game middag toen met pizza en snacks en lekker met z’n drietjes. Dochter jaloers. Maar ze zou dat ook niet kunnen zegmaar.
Tante en haar man zijn verslaafd aan LEGO, in de lokale gymzaal is een lego tentoonstelling met bouw ruimte etc. Vragen zoon mee want die is gek van lego. Maar ze willen niet een zaterdag vrij houden om met haar iets te gaan doen specifiek zegmaar. Maar zoon lift wel een aantal weekenden mee op dat soort ā€œuitjesā€ en uitnodigingen. Het is niet dat ze haar bewust weren.
Komende week ga ik mee naar theater met de klas van oudste en de week erop ga ik mee op schoolreis. Beide op haar enige opvang dag. Allemaal weer dingen ā€œvoor hemā€. Niet 1-op-1 met hem en niet dat ze er extra voor naar de opvang hoeft ofzo, maar ze vindt dat dan niet leuk want zij heeft niks en is daar dan ook verdrietig over.
En tja zij is gewoon een druk bewegelijk meisje met een sterke eigen wil, en m’n vader trekt dat niet. Waar de oudste heel rustig en meegaand is bij opa… dus die mag dan wel na school komen.

@wiewatwaar @jahoor ik ga idd even bij het theater kijken, wie weet! Dat is wel echt even er uit idd.
In de bios hier vond ik de films nu wat matig :sweat_smile:. En ik vond wel wat minder manicure dingen, maar allemaal vanaf 4 of zelfs 6 jaar :smiling_face_with_tear:

1 like

@Rockstar Mijn dochter van ruim 8 duimt ook nog steeds. Het is echt hardnekkig, we zijn al 2 jaar bezig om haar te laten stoppen. Het gaat echt al wel beter hoor, zeker nu ze ouder wordt maar het is zo’n gewoonte. Als we ā€˜s avonds bij haar komen kijken dan is de vieze nagellak blijkbaar niet meer vies en de pleister ook geen belemmering (dat krijgt ze iedere avond beide) want haar duim zit gewoon in haar mond.
Sinds een tijdje heeft ze ook een machouyou, een soort bitje. Dit helpt iets omdat ze dan toch wat in haar mond heeft, ook zien we dat de stand van haar tanden verbetert. Misschien dat dat nog zou kunnen werken?

1 like

@Rockstar wij hebben blauwe tape gebruikt van de action maar die kun je er wel zo aftrekken.
Recent zijn we raylex gaan gebruiken en is mijn zoon wel gestopt met duimen.

2 likes

Mijn kinderen zijn van het weekend naar een theatervoorstelling geweest die erg in de smaak viel, Het stoere prinsesje. Gaat vast het hele land door dus misschien een tip.

1 like

Aaaw dat vind ich echt sneu voor je meisje.
Moet het echt iets met prinsessen zijn of vindt ze spelen in een speeltuin ook leuk? Of naar de dierentuin? Of een kindermuseum?

Dat in de tuin helpen zou ze toch ook kunnen doen denk ik dan. Al is het maar zand heen en weer bewegen. Oudere mensen vergeten soms volgens mij dat ze zelf ooit kinderen hebben gehad en zƩlf ook kinderen waren.
Damn, als we bij jullie in de buurt zouden wonen, zou ik langskomen en mee op pad gaan. Kan slecht tegen die slappe excuses :sweat_smile:

1 like

Wij zijn er zelf nog niet mee begonnen, maar hebben wel al een eeuwigheid een potje klaarstaan. Daar gaat ze dan zelf op zitten als ze moet. Voorlopig nog met luier dus. Misschien kan je zo ook al het principe van het potje aanleren?

2 likes

Ik ben heel erg in dubio om mijn bijna 9 maanden oude dochter een extra BMR vaccinatie te geven. We wonen in de Randstad, op dit moment geen uitbraak maar wel een lage vaccinatiegraad.

Vanochtend heb ik op de opvang nagevraagd hoe het zit met de vaccinatiegraad. Ik kreeg als reactie dat ze dat niet weten want heel veel mensen geven geen antwoord op de vraag daarover. Dat zit me niet echt lekker. Ik had gehoopt dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zou zijn. Ben benieuwd of er meer mensen de keuze hebben gemaakt om extra te vaccineren? En of dat makkelijk ging via GGD/consultatiebureau.

Edit: ik had verkeerd gelezen, ik dacht dat je het over een kind van 9 jaar had

Ik snap je zorgen, ik zou ook bang zijn voor mazelen als mijn kind zo jong zou zijn. Maar er is geen uitbraak in jouw gebied nu, dat scheelt al. Denk dat eerder vaccineren ook geen zin heeft, aangezien de prik niet voor niets op 14 maanden zit. Op de site van het rijksvaccinatieprogramma staat waarom: eerste jaar nog antistoffen van moeder, met 14 maanden is het immuunsysteem sterk genoeg voor de prik.

1 like

Eerder of extra vaccineren wordt niet aangeraden als je kind geen extra risico loopt door bv besmettingen in de directe omgeving. @devragendokter geeft hier uitleg over op instagram in haar highlight mazelen.

Dit is wat het RIVM erover zegt:
Indien de eerste mazelenvaccinatie voor de leeftijd van 1 jaar wordt toegediend, is op langere termijn de bescherming mogelijk minder goed. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de rijping van het afweersysteem en de aanwezigheid van moederlijke antistoffen. Bij het aanbieden van een extra vaccinatie moet het risico van het krijgen van mazelen op korte termijn - en dus de noodzaak voor onmiddellijke bescherming - afgewogen worden tegen de mogelijk minder goede bescherming op lange termijn.

Voor kinderen met een hoog risico op blootstelling aan mazelen weegt het positieve aspect van snelle bescherming op tegen het negatieve aspect van mogelijk lagere antistoftiters tegen mazelen op de lange termijn. Als er geen direct risico is om mazelen op te lopen, geeft vaccinatie op de leeftijd van 14 maanden optimale bescherming.

3 likes

Kan je iets gebruiken met betrekking tot prikkelverwerking? Ik denk dat die duim ook als functie heeft om rustiger te worden en prikkels te verwerken van die dag. Dus iets van een massage, mindfulness voor kinderen, aaien voor het slapen, ik noem maar wat… succes

1 like

Ik ben gezegd met een handige man en ik heb hem laatst gedwongen om een modderkeuken te maken :crazy_face:
Ik heb bakken met van de ikea met verschillende dieptes, met zand en water. En veel schepjes en speelgoed van de hema en een oude ovenschaal. Er wordt super veel mee gespeeld! Niet per se met de pitjes trouwens. Ik zoek alleen nog zo’n watertapje.

12 likes

Ze willen de 2e bmr vaccinatie wel rond 3 jaar gaan geven zei mijn CB.

2 likes

Wat bedoel je hiermee en heb je er misschien een foto van? Ik ben ook een modderkeuken aan het ā€˜ontwerpen’ en dit lijkt me heel leuk!

1 like

Ik zag toevallig iets heel simpel passeren op Instagram bij kimcalomme. Gewoon 4 Ikea-kratjes (en een paar haakjes en schijfjes zodat het wat meer een keuken wordt). Het staat in haar highlights onder keukentje.

2 likes

Wow dit ziet er heel leuk uit en krijg direct zin om dit te maken haha. Ik ga voor een variatie denk ik, met wieltjes.

2 likes

Wel belangrijk om erbij te vermelden dat dit losstaat van de uitbraak en ophef van de afgelopen tijd. Het hele rijksvaccinatieprogramma gaat op de schop en er gaan meerdere vaccinaties naar een ander moment, zijn ze al een hele tijd mee bezig.

Ja klopt! Excuus.