Tips, ervaringen & aanraders #10

Geven jullie iets van medicatie (neusdruppels met antibiotica ofzo) als jullie kind geel/groen snot heeft?

Op de opvang zeggen ze dat we druppels met abtibiotica moeten halen (op voorschrift) omdat ons kindje na 10 dagen verkoudheid nog een loopneus met groen snot heeft. Ik snap wel dat ze het vervelend vinden om de hele dag door snot te vegen natuurlijk, maar ik dacht altijd dat er niets tegen te doen is, behalve spoelen met zoutoplossing, en al helemaal geen antibiotica. En daarvoor naar de huisarts gaan lijkt me ook wat overdreven. Of hebben ze gelijk?

Ik heb hier zelf ook nog nooit van gehoord. Als je kindje verder niet ziek is en alleen een snotneus heeft hoef je er niets mee lijkt mij.

7 likes

Nou dit lijkt me zwaar overdreven. Ik zie mezelf al aankomen bij de huisarts en om antibioticadruppels vragen om een kind dat snot heeft.

Ik heb een vraag. Mijn dochter heeft over een paar weken haar feestje. Alles is in principe geregeld: de uitnodigingen, de versieringen, de activiteit. Maar… Zie ik iets over hoofd? Dat gevoel heb ik namelijk.

3 likes

Eten/snacks/drankjes? :smiley:

2 likes

Oh god dit is het. Wat erg :joy:. Sorry meiden, de mama van Fleur heeft droog brood en water (bij wijze van!!).

12 likes

Chekc ook even allergieĆ«n en diĆ«ten bij de ouders! Hoorde gisteren van een collega over een kinderfeestje waar droog brood ongeveer overbleef als optie (oh nee, gluten…)

4 likes

Nee. Vind het best bijzonder. Een verkoudheid is een virus dus antibiotica helpt daar niet tegen. En snot vegen is wel part of the job. Dit gaan ze heel de winter hebben met elk kind. Ik zou een zoutoplossing meegeven.

@Sanseveria ja vind ik ook wel. Hij is inderdaad nog klein. Maar merk dat ik het soms wel pittig vind nu het kouder is in de nacht en de ochtenden ook langer donker zijn. Als ik de nacht heb merk ik ook dat ik minder diep slaap omdat ik wacht op het moment. Maar we komen van hele slechte nachten dus ik ben inderdaad ook wel weer blij dat het nu nog maar 1 keer per nacht is.

@Maya11 wij verdelen de nachten ook maar ik word toch vaak wakker. Ligt ook aan mezelf (lichte slaper). Dus soms met werk vind ik het wel pittig. En wat goed dat dat voor jullie gewerkt heeft! Mijn zoontje krijgt wel later ontbijt dus heeft denk ik niet per se die associatie. Maar alsnog wel gewenning

2 likes

Er bestaan volgens mij helemaal geen neusdruppels of sprays met antibiotica erin, lijkt mij (en dat is ook mijn professionele mening als dokter) totale onzin.

4 likes

Dit is wel een goede, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ouders dit zelf zouden doorgeven. Maar het is goed dat je dit zegt, want ik zal het voor de zekerheid nagaan. Gaat me niet gebeuren dat er opeens een kind daar opzwelt ofzo :sob:

1 like

Je kan wel druppels krijgen met xylometazoline, dat werkt effectiever dan zoutspray als je kindje lang verkouden is en daar veel last van heeft, bijvoorbeeld slecht drinkt of langere tijd slecht slaapt. Ik zou dat zelf overleggen met de huisarts omdat gebruik onder de 2 jaar afgeraden wordt. Je kan het (in Nederland) overigens wel zelf kopen in baby variant bij de drogist, dat is goedkoper dan de apotheek.

4 likes

Bedankt voor de bevestiging! Ook @ anderen. Dat was ook mijn gevoel maar ik ben natuurlijk geen arts en wil hun ervaring niet in twijfel trekken ofzo, maar ook geen onnodige medicatie geven (en artsen hun tijd hiermee innemen).

2 likes

Een goodiebag?

1 like

Ja hebben we ook!

3 likes

Oh, dit vind ik toch zo’n onzin. Je hebt de hele middag al feest met allerlei lekkere dingen en dan nog een zak zooi / suiker mee naar huis.

(Ik verhuis wel even naar het impopulaire meningen topic :grin: )

35 likes

Dit was bij menig kinderfeestje vroeger wel het hoogtepunt :sweat_smile:

6 likes

Ho ho ho, bij mij krijgen ze echt geen lekkere dingen hoor. Water en brood. En ik hou het simpel. We gaan de kamer een versieren, oa met leuke ballonnen in het thema en ze krijgen een ballon (helium) mee. Dan ben ik er van af en welk kind wordt nou niet blij van een heliumballon?

Ik ben het met je eens dat een hele zak zooi onnodig is. Dat vind ik ook met traktaties hetzelfde.

5 likes

Maak die ballonnen goed vast voordat er een deur opengaat ofzo want ik heb dit weleens mis zien gaan :sunglasses:

2 likes

Ja gelijk bij binnenkomst aan de enkeltjes! Dank voor de tip, ik zie dit ook nog wel gebeuren.

2 likes

Activiteit… als in enkelvoud?

Wij hebben een kleuterfeestje gehouden en hadden denk ik wel 5 a 6 activiteiten/spelletjes voor 2.5 uur. De aandachtsspanne is al kort en op zo’n feestje helemaal. Als je denkt dat ze ergens een half uur zoet mee zijn dan mag je vaak blij zijn als de eersten niet al na 10 minuten afhaken :sweat_smile:

2 likes

Ik ben 33 weken zwanger en sinds een week heb ik behoorlijk last van mijn bekken.

Vandaag ben ik de hele dag op pad geweest voor het werk en sinds ik thuis ben kan ik bijna niets meer, ik geraak nauwelijks de sofa uit, ik strompel en mijn bekken/lage rug doen nu ook in rust pijn.

Ik zou nog anderhalve week moeten werken. Wat zouden jullie doen? Ziekmelden of toch nog die 1,5 week doordoen? Ik ben bang dat als ik het te veel forceer, ik straks tot mijn zwangerschap moet platliggen en dan heb ik ook niet veel aan mijn verlof…

Ik wil ook niet flauw doen natuurlijk, maar bij mijn vorige zwangerschap had ik hier geen last van, misschien panikeer ik gewoon te veel omdat dit nieuw is voor mij (en ook best vroeg vind ik)?