Tips, ervaringen & aanraders #10

Wat sneu dat je zoontje niet meer durft na het voorval met opa. Wat hier vaak helpt is de fiets weer heel leuk maken, bijv koop samen een mooie magische fietsbel/vlaggetje of iets anders leuks. Benoem tegen je kind dat deze fietsbel ervoor zorgt dat je minder bang bent en heel goed kan fietsen. Monteer het samen en probeer het dan nog een keer. Op die leeftijd denken ze nog heel verbeeldend en kunnen dit soort dingen soms helpen.
En natuurlijk benoemen dat je weet dat hij het spannend vindt, maar dat fietsen ook heel leuk kan zijn (fietsen op je driewieler/loopfiets vond je ook heel leuk toch?), dat je erbij blijft en hem in het begin goed vast houdt etc.
Misschien ook wat boekjes lenen over fietsen van de bieb en samen lezen.

4 likes

M’n zoontje hield ook niet van fietsen! Iets angstig aangelegd (itt mijn dochter). Hij ging ook naar de BSO en heeft eigenlijk daar samen met z’n vrienden geleerd om te fietsen. Denk doordat hij andere zag fietsen en dat zo leuk uitzag wilde hij toch wel. Hij was pas 5,5 denk ik toen hij vrij kon fietsen. Ik vond dat zelf geen probleem, want we fietsen zelf ook nauwelijks.

Vervelend dat voorval met opa! Ik zou me los daarvan geen zorgen maken over dat andere kinderen fietsen en hij nog niet. Mijn kind was ook ruim 5 toen hij wilde fietsen, hij is ook koppig en doet dingen pas als hij zelf de behoefte voelt om het te doen. Dan kun je motiveren wat je wilt maar hij trekt echt zn eigen plan. Zijn zus was nog geen 3, dat is zo’n strebertje die alles wil wat een ander ook doet. Ze zijn echt allemaal anders en het komt echt wel :slightly_smiling_face:

1 like

Ik ben benieuwd hoe jullie om zijn gegaan met de nachtvoeding. Mijn kindje is net 1 en komt eigenlijk elke nacht nog wel voor een voeding. Ergens tussen 00:00 en 3:00.
Hij krijgt dan 90cc water met 2 schepjes dus het stelt niet zo veel voor. Hij drinkt hem ook zelf in bed en slaapt daarna weer verder.

Maar hij is echt een goede eter. Overdag eet hij voldoende dus ergens denk ik wel dat het gewenning is.

Ben benieuwd naar ervaringen. Zowel van mensen die het hebben gelaten en wanneer is jullie kindje dan vanzelf gestopt met vragen erom, als actief er mee stoppen en hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik probeer hem soms wel eens te sussen maar weinig succes. Moet wel zeggen dat ik nog niet echt heb doorgezet.

1 like

Mijn ouders wel, die hebben een tijdje om de week een kind gehad maar dat was best lastig, had ook veel gedragsproblemen. Ze waren er wel echt voor hem maar hij vond het zelf ook heel moeilijk en toen zijn ze ermee gestopt. Nu hebben ze weer een ander kind, heb nog niet echt gevraagd hoe het daarmee gaat. Hou er dus wel rekening mee dat het niet zomaar een extra vriendje voor je kinderen kan zijn, maar dat het ook kinderen met een rugzakje kunnen zijn.

Maar wel echt goed dat je het wil doen!

3 likes

Mijn ervaring is dat het vanzelf weg gaat. Bij allebei ging rond 1,5 die fles zo goed als weg, af en toe nog eens wakker met honger. En rond 2 werd er echt nooit meer om eten gevraagd snachts. Ik ben de strijd wel aangegaan bij de oudste, maar toen werd er zo veel gehuild en slecht geslapen dat we de fles weer hebben gegeven. Dat ze snachts honger hebben is echt niet gek. Bij de 2e heb ik het op zn beloop gelaten en dat stopte vanzelf.

2 likes

Mijn zoontje had fases met nachtvoeding. We merkten op gegeven moment dat het gewenning was en hebben het toen afgebouwd (rond 7 maanden). Binnen 2 weken van de nachtvoeding af. Zoveel maanden later toch vaker weer wakker in de nacht, denk 2 a 3x per week. Terwijl hij idd ook overdag superveel at. Dus toen weer klein flesje gegeven. Uiteindelijk dat flesje steeds meer verdund, totdat het alleen warm water was. Uiteindelijk is hij uit zichzelf gestopt met dat.

2 likes

Wij hebben het ook geprobeerd af te bouwen door te verdunnen, alleen warm water te geven, flesje water in bed te zetten. Maar hielp allemaal niet echt, terwijl het denk ik ook wel gewenning was. Weet niet of dat een optie is, maar wij hadden om de nacht dienst. Geen dienst = met oordopjes slapen, dus dan heb je alsnog de helft van de nachten doorgeslapen haha. Op een gegeven moment, ergens rond de 1,5 jaar waren we het wel zat en dronk ze het ook niet echt meer op, maar dus wel wakker 's nachts en ook roepen om ā€˜meeeelk’ haha. Toen hebben we (op aanraden van de opvang, vond ik wel een goede tip), geen fles melk meer gegeven bij het opstaan (wij gaven dat direct bij het wakker worden tijdens het luier verschonen). Het idee was: dan is de associatie met wakker worden en dan iets drinken weg. Dat was het in ons geval inderdaad! 3 ochtenden was dat huilen (na 5 min over, want beneden kreeg ze gewoon ontbijt) voorbij en sliep ze 's nachts door.

Denk dat het een afweging is: ga je de strijd aan (wat prima is hoor als de nachten je op breken) of denk je, na 10 min slaapt 'ie weer en ik ga voor de ā€˜lieve vrede’). Succes!!

1 like

Mijn kinderen zijn bijna 5.5 en hebben pas vorige week leren fietsen. Tot die tijd wilden ze gewoon niet. En waarom zou je ze dan dwingen? Ja ze waren veel later dan de meeste klasgenootjes maar wat dan nog? Het is niet zo dat ze hele fietstochten maken met de klas en je kind niet mee kan ofzo :woman_shrugging:t3:

Laat het rusten, zet die fiets achter in de schuur en wacht tot hij er zelf mee komt.

11 likes

Ik poste dit een poosje geleden ook hier. Ook hier rond eerste verjaardag nog 1 keer per nacht wakker en CB zei dat het gewenning was en ik het af kon bouwen als ik wilde. Maar zoals iedereen hier ook zei, ze is eigenlijk nog zo klein en heeft het misschien wel nodig. En ik vond zelf 1 keer eruit gaan eigenlijk ook weer niet zo erg. Ik had geen zin om midden in de nacht de strijd aan te gaan en ik was bang dat ze mijn zoontje wakker schreeuwt. Ze is nu een jaar en 4 maanden en sinds ongeveer anderhalve week slaapt ze door! Dus het is (wat veel forummers hier ook zeiden) vanzelf over gegaan! Al was ze toevallig gisteravond laat weer een keer wakker, maar ik geef dan dus wel gewoon een flesje en dan slaapt ze tot de ochtend door.

5 likes

Geven jullie iets van medicatie (neusdruppels met antibiotica ofzo) als jullie kind geel/groen snot heeft?

Op de opvang zeggen ze dat we druppels met abtibiotica moeten halen (op voorschrift) omdat ons kindje na 10 dagen verkoudheid nog een loopneus met groen snot heeft. Ik snap wel dat ze het vervelend vinden om de hele dag door snot te vegen natuurlijk, maar ik dacht altijd dat er niets tegen te doen is, behalve spoelen met zoutoplossing, en al helemaal geen antibiotica. En daarvoor naar de huisarts gaan lijkt me ook wat overdreven. Of hebben ze gelijk?

Ik heb hier zelf ook nog nooit van gehoord. Als je kindje verder niet ziek is en alleen een snotneus heeft hoef je er niets mee lijkt mij.

7 likes

Nou dit lijkt me zwaar overdreven. Ik zie mezelf al aankomen bij de huisarts en om antibioticadruppels vragen om een kind dat snot heeft.

Ik heb een vraag. Mijn dochter heeft over een paar weken haar feestje. Alles is in principe geregeld: de uitnodigingen, de versieringen, de activiteit. Maar… Zie ik iets over hoofd? Dat gevoel heb ik namelijk.

3 likes

Eten/snacks/drankjes? :smiley:

2 likes

Oh god dit is het. Wat erg :joy:. Sorry meiden, de mama van Fleur heeft droog brood en water (bij wijze van!!).

12 likes

Chekc ook even allergieĆ«n en diĆ«ten bij de ouders! Hoorde gisteren van een collega over een kinderfeestje waar droog brood ongeveer overbleef als optie (oh nee, gluten…)

4 likes

Nee. Vind het best bijzonder. Een verkoudheid is een virus dus antibiotica helpt daar niet tegen. En snot vegen is wel part of the job. Dit gaan ze heel de winter hebben met elk kind. Ik zou een zoutoplossing meegeven.

@Sanseveria ja vind ik ook wel. Hij is inderdaad nog klein. Maar merk dat ik het soms wel pittig vind nu het kouder is in de nacht en de ochtenden ook langer donker zijn. Als ik de nacht heb merk ik ook dat ik minder diep slaap omdat ik wacht op het moment. Maar we komen van hele slechte nachten dus ik ben inderdaad ook wel weer blij dat het nu nog maar 1 keer per nacht is.

@Maya11 wij verdelen de nachten ook maar ik word toch vaak wakker. Ligt ook aan mezelf (lichte slaper). Dus soms met werk vind ik het wel pittig. En wat goed dat dat voor jullie gewerkt heeft! Mijn zoontje krijgt wel later ontbijt dus heeft denk ik niet per se die associatie. Maar alsnog wel gewenning

2 likes

Er bestaan volgens mij helemaal geen neusdruppels of sprays met antibiotica erin, lijkt mij (en dat is ook mijn professionele mening als dokter) totale onzin.

4 likes

Dit is wel een goede, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ouders dit zelf zouden doorgeven. Maar het is goed dat je dit zegt, want ik zal het voor de zekerheid nagaan. Gaat me niet gebeuren dat er opeens een kind daar opzwelt ofzo :sob:

1 like

Je kan wel druppels krijgen met xylometazoline, dat werkt effectiever dan zoutspray als je kindje lang verkouden is en daar veel last van heeft, bijvoorbeeld slecht drinkt of langere tijd slecht slaapt. Ik zou dat zelf overleggen met de huisarts omdat gebruik onder de 2 jaar afgeraden wordt. Je kan het (in Nederland) overigens wel zelf kopen in baby variant bij de drogist, dat is goedkoper dan de apotheek.

4 likes