Tips, ervaringen & aanraders #10

Even hier omdat ik nog niet in het kinder-wjekw-topic mag: m’n kind was echt zo toe aan vakantie. Ze zit al de hele middag met hoogrode wangen van vermoeidheid filmpjes op de ipad te kijken. Had ze echt even nodig, zo’n rustige dag. Man is ook een dutje aan het doen en ik lig onder een dekentje. Gelukkig hebben we alledrie twee weken vrij.

7 likes

Ja het bestaat, maar dit is echt de uitzondering. Tegenwoordig heb je geen keus in opvang maar moet je blij zijn met een plek, en dan krijg je die hoger-dan-vergoede uurprijs er gewoon gratis bij

5 likes

Lief aanbod! Overdag gaat het best prima omdat we haar dan wel op haar buik durven te leggen en anders in de draagzak of de wipstoel waarbij ze maar een beetje spuugt.

2 likes

En fruitzakjes! Beetje eruitknijpen, antibiotica erin, dopje erop en even schudden/knijpen. Werkte hier als een trein!

1 like

Ik zat net een documentaire op Netflix te kijken over de werking van het darmstelsel en toen werd verteld dat bovenin de maag een luchtbel zit. Die luchtbel krijgt ruimte als je op je linkerzij draait, en dat resulteert in een boer. Zojuist geprobeerd bij mijn darmkrampige baby, door haar na de fles wat scheef naar links te houden ipv rechtop tegen mijn schouder. Er kwam meteen een boer waar mijn man bij verbleekte :joy: en geen last van krampjes. Kan toeval zijn dat laatste, maar ik vond het wel een vondst. Had in elk geval nog nooit op welke babywebsite dan ook gelezen dat naar de linkerzij draaien zou kunnen helpen, dus ik deel de tip zelf maar even hier voor andere moeders met krampjes-babies.

24 likes

Johan en caroline in wagenberg, Brabant

2 likes

Lemeler Esch in Overijssel
Hartje Groen in Schaijk (Noord Brabant)

2 likes

Sowieso de campings uit het boek van de kleine globetrotter.
Wij gaan dit jaar weer naar lolotte, twee jaar terug ook geweest en die was zo leuk.
Hartje groen is ook echt heel fijn!

2 likes

Ahh wij wilden ook naar Lollote maar onze caravan is 0.40cm te lang en ze maken geen uitzonderingen :sweat_smile:

1 like

Ah dat is echt balen. Maar snap het wel, anders is het natuurlijk veel te lastig controleren. Moet zeggen dat het juist ook zorgt voor de gemoedelijkheid dat het allemaal tenten of kleine caravans en campers zijn.

3 likes

Ik heb iets geks sinds mijn twee bevallingen en ik hoop dat iemand het herkent.

Sinds de eerste bevalling al, maar nu na de tweede nog erger, kan ik (jeans)broeken amper verdragen. Ook als ik een grotere maat pak, met meer stretch in de stof… het helpt allemaal niet. Het begint al vrij snel pijn te doen in m’n buik, op m’n heupen en richting mijn rug en dat wordt na een paar uur echt mega vervelend waardoor ik me zsm wil omkleden. Draag nu voornamelijk jurkjes en thuis sportleggings, maar mis echt mijn outfitjes met een jeans. Iemand die dit herkent? Of weet waar het door komt?

Ik heb ze na de zwangerschappen ook niet meer gedragen. Pas sinds een paar maanden ben ik weer begonnen met broeken (linnen etc) met een elastieken band. M’n laatste dochter is al 2 jaar.

3 likes

Dat stemt nog niet echt hoopvol dat het snel beter wordt. Ik ben sinds paar weken wel weer terug gaan boksen, dus hoop dat het meer trainen van m’n core nog wat gaat oplossen.

Sinds mijn zwangerschappen heb ik veel meer last van pigmentvlekken, waar nu ook een vreselijke pigmentsnor bij is gekomen de afgelopen dagen. Ik las iets over dat dat van hormonen kan komen, nu heb ik sinds het najaar wel voor het eerst een spiraal (voor zwangerschappen andere vorm van anticonceptie). Verder wel heel blij met de spiraal (Kyleena) maar man… wat kun je doen tegen zo’n pigmentsnor? Ik smeer me suf met factor 50 en probeer al niet in de zon te komen, maar zijn er behandelingen aan te raden (laseren oid) of producten waarmee je er nog vanaf komt?

Poe ik zit met een lastige situatie. Mijn vader is echt een plager, hij moet de hele tijd grapjes maken, aanraken, optillen en in de lucht zwaaien etc. Dat deed hij altijd bij mij, maar nu ook heel erg bij onze kleuter. Hij kan niet goed luisteren en raakt heel erg defensief als je iets tegen hem zegt wat je niet fijn vindt. Nu geeft mijn zoontje net aan dat hij het soms niet fijn vindt dat opa hem de hele tijd voor de gek houdt en zoveel grapjes maakt. Mijn vader weet ook van geen ophouden en doet iets gerust 5x achter elkaar.

Heb er net heel goed over gehad met mijn zoontje, en gezegd dat hij het gewoon mag zeggen tegen opa als dat gebeurt. Maar dat opa soms niet zo goed kan luisteren. Het is ook lastig want vaak vindt mijn zoon het ook super leuk en lokt hij het zelf richting opa ook heel vaak uit. Hij vindt het overigens wel super leuk altijd met opa en oma, maar er komt achteraf wel vaak even kort een verhaal over dat opa van geen stoppen weet. Maar zucht :upside_down_face: mijn jarenlange ‘strijd’ / irritatie zie ik nu al bij mijn zoontje en ik vind het ook echt een beetje sneu. Is dit herkenbaar voor iemand? Ik weet niet goed of/wat ik ermee kan.

3 likes

Hey! Ja heel herkenbaar, maar hier met schoonvader (mijn eigen vader heeft helaas nooit opa mogen worden). Die lacht mijn zoontje ook gerust uit als hij gaat huilen omdat opa iets doet dat hij niet leuk vindt (niet dat hij erge dingen doet, maar dat doet hij dan net op een moment dat hij overprikkeld is van bijv een logeerpartij). Probeer voor nu vooral mijn zoon inderdaad uit te leggen dat hij zijn grenzen aan mag geven, en ook dat sommige mensen dat soms moeilijk vinden :sweat_smile:. Vind het zelf dan weer lastig om mijn schoonvader direct aan te spreken… want grenzen aangeven heb ik zelf nooit geleerd 🫠 en mijn man vindt dat ook moeilijk vanwege de reactie die kan komen…

1 like

Oh ik vind het vervelend voor jou, maar ‘fijn’ dat het herkenbaar is. Ik ben bij hem ook heeel slecht met grenzen aankomen, precies door die reactie. En nou is het bij mijn zoontje misschien anders, maar toch heb ik er genoeg ervaring mee om te weten dat het ook een stom gesprek kan worden. Ergens denk ik ook: zó erg is het niet en zo vaak zien ze elkaar ook niet, maar het is zo zonde want zo hoeft het niet te gaan.

Mijn zoontje vindt zijn oma ook veel leuker (omdat die gewoon luistert), maar daar kan mijn vader dan weer stomme opmerkingen over maken. Pff echt irritant soms.

Zelf geen ervaring maar mijn nekharen gaan overeind staan van wat je zegt.
Als je kind nu al merkt dat je de reactie of gevoelens van je vader belangrijker vindt dan hoe hij zich hierover voelt, wat doet dat met hem en wat betekent het voor de toekomst? En ‘opa kan niet goed luisteren’ is toch totaal onzinnig? Je kind geeft aan dat het iets niet wil, je vader moet daarnaar luisteren! Anders leert je kind dat zijn stem niks waard is, ook straks in bijv seksuele relaties wil je hem toch bijbrengen dat ‘nee’ ‘nee’ is en het niet normaal is als iemand dan doorgaat?

Sorry, ik sla hier enorm op aan merk ik. Jammer dan dat je vader in de verdediging gaat maar ik zou hier echt een heel hartig woordje met hem over praten. Aangeven dat als je zoon wil dat hij stopt, dat het dan klaar is. Punt.

25 likes

Ja hier heb je wel gelijk in. Wat ik wel merk dat lastig is, is dat mijn zoontje het op die momenten niet altijd aangeeft. Dus ze zijn heel vaak heel gek aan het dollen/vechten/spelen, en mijn zoon gaat dan ook vaak terug naar zijn opa als die zegt ‘laten we stoppen’ oid. Dus het is niet altijd duidelijk als hij het niet meer leuk vindt.

De keren dat hij echt zegt ‘stop hou op ik wil het niet’, een zinnetje dat ze op school geleerd hebben, houdt opa wel op. Maar het gebeurt dus blijkbaar ook wel eens dat zoon het niet meer leuk vindt maar het niet goed kenbaar maakt. Ik zal er voortaan beter op letten, dat als ik merk dat hij het niet leuk vindt dat hij dan zijn grenzen aangeeft. En ik hem daarbij help. En vervolgens dat opa dan ook echt luistert, want je hebt gelijk dat dat veel belangrijker is dan hoe dat aankomt. Maar dat is soms lastig hoor, als je die ‘problemen’ je hele leven zelf al hebt met je vader.

1 like

Ja ongetwijfeld, maar dat is toch ondergeschikt aan hoe je kind zich voelt? Lijkt me juist reden om een patroon te doorbreken.

1 like