Als hij bijna jarig is zou ik die fiets cadeau geven en het gewoon proberen, mijn oudste fietste ook toen ze net 3 was. En als hij het nog niet kan of wil is het nogsteeds een prima cadeau, hij mag het leren.
Ja ik wil het best loslaten maar dat is eerlijk gezegd wel wat matig advies als hij vannacht om 3 uur honger heeft, ik geen borstvoeding wil geven en hij niet uit een fles wil drinken… Zoals ik al zei: de voedingen overdag kunnen we best oplossen (en doen we nu ook al want ik ben niet fulltime bij hem) zonder fles (met oa yoghurt inderdaad), maar ik weet niet zo goed wat ik hem 's nachts aan kan bieden. Wellicht zijn er anderen die dit probleem eerder opgelost hebben, dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. Liever voer ik hem 's nachts niet een schaaltje yoghurt namelijk ![]()
Als ie bijna 1 is hoef je in principe in de nacht geen flesjes meer te geven. Mijn dochter was ook een hele moeilijke drinker als baby. Maar toen ze meer gewoon ging eten en drinken ging het echt veel beter.
Wij hebben bij 3 jaar een cube 12” fiets op marktplaats gekocht en daar heeft m’n dochter toen ze 3.5 was zonder zijwieltjes (ook nooit gehad) op leren fietsen. Kon goed qua lengte van de benen etc, dus dat zou een kanshebber kunnen zijn!
Wij zijn vanaf 1 jaar gewoon water uit een rietjes beker gaan geven. Maar ze wilde ook geen voeding meer toen
Als t goede balans heeft zou ik het gewoon proberen, die van vrienden van ons is twee jaar en fietst al rond zonder zijwieltjes. En al die kinderen fietsen vrij vroeg zonder zijwieltjes, ze hebben allemaal een woom. Die zijn lichtgewicht, staan ook veel op marktplaats (ik vind ze nog steeds erg duur wel)
Nee ik weet dat ik 's nachts geen flessen meer hoef te geven, maar hij wordt 's nachts zelf wakker, en dat zou er wellicht wel uit te trainen zijn, maar zijn er mensen die dat echt doen? Die na een jaar oid dus besluiten: jij hebt vanaf vandaag genoeg gedronken 's nachts en als je wakker wordt krijg je een slokje water en een aai over je bol en dat is het? Ik snap dat je dat doet als je kind 's nachts wakker wordt, twee slokken uit een fles drinkt en het verder vooral gezellig vindt om samen wakker te zijn, maar dat is niet mijn situatie. Mijn kind wordt wakker, drinkt een normale voeding en slaapt weer verder. Maar ik wil dus erg graag stoppen met borstvoeding, normaal gesproken zou ik dan 's nachts een fles geven ipv borstvoeding, maar hij wil heel vaak niet uit een fles drinken
maar dan is geen voeding meer aanbieden ook een alternatief ja, niet een waar ik als eerst aan dacht maar misschien het proberen waard
@LaatMaar je kind wilde toen 's nachts geen voedingen meer, of overdag niet meer? En jullie gaven dan 's nachts ook water uit een rietjesbeker en dat vond ze prima verder?
![]()
![]()
Ons kind dronk nog een nachtvoeding van 180ml bij 1 jaar. Hij at en dronk overdag gewoon goed. We zijn toen de week na zijn eerste verjaardag telkens elke 3 dagen 30ml minder gaan geven. Dus 180-150-120 etc. Uiteindelijk werd hij nog steeds wakker voor die 30ml, maar dat was één keer en erna is hij door gaan slapen. Als ik het had geweten had ik het eerder gedaan 🥹
Moeite van het proberen waard toch?
Ja dan zeker! Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat die nachtvoedingen me niet tegen staan, maar die fuuuuucking borstvoeding wel.
Als er meer mensen zijn die 's nachts gewoon gestopt zijn met voeden, dan hoor ik het heel graag, vooral als het bij iedereen zo gemakkelijk ging ![]()
Ja ik heb dit dus wel gedaan, maar mijn dochter weigerde juist de borst. Dus met een flesje ook afgebouwd, en daar dronk ze ook niet graag uit. Ze is het gaan compenseren door overdag meer te drinken gewoon uit een beker.
Is er een partner? Die zou de eerste nachten zonder borstvoeding kunnen doen.
Dan heeft je kindje niet de associatie met jou en moedermelk.
Nou we hebben dat in de nacht afgebouwd met 30ml rond 9 maanden. Maar de avondfles hebben we wel in één keer weg gelaten en vervangen door water. Vond ze prima
Met 1 jaar waren we van alle flessen af.
Ieder kind is anders natuurlijk, maar toevallig vond onze dochter het allemaal prima.
Ik heb er een van Liewood, die lekt niet als de dop dicht is! En de fles is van RVS ipv plastic, vond ik ook fijn.
Wij hebben heel veel verwchillende bekers geprobeerd en alleen de hegen rietjesbeker lekt niet bij ons. Die kan ook gewoon in de vaatwasser en evt. Magnetron en is bpa vrij. Wat duurder, maar gaat nu al veel langer mee dan al die andere bekers die we hadden
Wij hebben ook afgebouwd door steeds wat minder te geven in de nacht. Het was gewenning geworden, en hij moest leren dat hij het overdag kreeg en niet meer ‘s nachts. Vond dat best soepel gaan! Ik vond een nachtvoeding ook niet zo erg, maar het was toch wel heel chill toen hij ging doorslapen en ik dus ook ![]()
Wij gaven dan snachts gewoon een fles water. Dus ipv melk warm water. Dan drinkt ze dat en dan slaapt ze verder. Is dat geen optie?
Mijn kinderen hebben beide heel fanatiek op de loopfietst ‘gefietst’ en gestept. Daarna hebben ze op een gewone fiets met trappers en zijwieltjes gefietst. De oudste wat langer, de jongste fietste ergens tussen de 3 en 3.5 jaar los. Ik heb niet het idee dat het fietsen met zijwielen het los fietsen in de weg heeft gestaan. Maar je kunt natuurlijk altijd direct zonder proberen.
Ik heb het met 3 jaar en 2 maanden geprobeerd en dat was geen succes. Maar mijn dochter weet niet hoe ze trappers moet gebruiken: wij hebben niks met trappers, de opvang ook niet en komen zelden op plekken waar ze dat wel hebben. Pas met 3.5 jaar kreeg ik haar zo ver dat ze de fiets met zijwieltjes wilde proberen en daar heeft ze nu heel veel plezier in. Ik vind 't prima zo, volgende stap zetten we lekker als ze eraan toe is en nu weet ze in ieder geval hoe trappers werken.
Heb wel een maat groter loopfiets gekocht en daar gaat ze ook gewoon mee op de skatebaan enzo dus ik denk niet dat balans (zoals ik vaak lees over ‘kind heeft een loopfiets en fietste zo weg op een normale’) het hele verhaal is.
Wij hebben het met 3 gedaan en het ging niet echt, toen met 3 jaar en 8 maanden was het relatief zo gepiept. Maar ik zou overwegen te wachten met 4 jaar als je dan een fiets kan kopen die een inch groter is.
Zo verschillend per kind wanneer dit lukt… de ene bij 3 en de ander bij 5. Zou het gewoon proberen! In ieder geval zonder zijwieltjes wordt aangeraden, beter voor o.a. de balans maar ook vertrouwen in zichzelf (anders gaan ze teveel ‘leunen’ op de zijwieltjes)