Tips, ervaringen & aanraders #11

De film ‘night bitch’ op Disney is best vermakelijk en helaas soms herkenbaar. Ik geef het geen 10 maar het was wel goed om te kijken, voor een beetje herkenning zonder dat alles altijd maar zo serieus is.

Een beetje in dat genre zou ik de film ‘tully’ ook aaanraden

1 like

Ahh die ga ik dan ook kijken thanks voor de tip!

Heeft iemand tiptoi met een koptelefoon? Werkt dat een beetje? Het is voor in het vliegtuig. Ik denk dat tiptoi wel leuk is om zich een tijdje mee te vermaken, maar vraag me af of het werkt met het geluid.

1 like

Voor ouders in regio Utrecht: ik vond de plukdagen in Bunnik echt leuk vandaag! Rustiger dan vorig jaar, wat relaxter. We hadden de ‘verre’ boomgaard, met de huifkar, dat scheelt misschien (vorig jaar hadden we de boomgaard aan de boerderij). Lekker spelen, wat eten / drinken. Mijn dochter heeft ook uilenballen uitgeplozen, had ze de hele middag wel willen doen. Aanrader voor morgen of volgend weekend!
Vorig jaar waren we op een zondag, heb het idee dat zaterdag wel rustiger is, misschien door veel sportclubjes op zaterdag.

7 likes

Ik heb het draadje van mijn eigen Bose koptelefoon er ingestoken en geen commentaar gehoord, dus volgens mij ging dat goed.

3 likes

Iemand de slaapgids Vroege vogels van Dais and nights gekocht die mij kan zeggen of het ook echt gewerkt heeft?

3 likes

Ja hoor, dat werkt prima met een koptelefoon.

1 like

Heeft er iemand misschien een tip voor encyclopedieën voor kinderen vanaf 3/4 jaar?

In het Duits wordt er in de Kategorie peuters/kleuters heel veel aangeboden, maar in het Nederlands heb ik tot nu toe alleen encyclopedieën vanaf zes jaar gevonden.

Ik ga morgen als begeleider mee met het schoolreisje van mijn dochter. Ze gaat nog maar net naar school, maar ze zochten nog een extra ouder om mee te gaan. Leuk, maar voor mij ook het moment om er een beetje tussen te komen. Het is een klein dorp, ik woon hier nog niet heel lang, de mensen zijn vrij stug en er wordt veel gepraat. Ik kom ook uit een klein dorp, dus weet hoe dat werkt en vind dat niet erg. Maar omdat ik autisme heb, vind ik onbekende sociale dingen soms spannend (en ik overdenk dit sowieso). En ik wil dus graag dit moment benutten (naast gewoon een leuke dag hebben, dit is dan alleen maar winst) en zou het daarvoor fijn vinden om meer voorbeelden te hebben van hoe schoolreisjes tegenwoordig gaan. Een beetje voorkennis geeft me rust. Bij vriendinnen gaan ouders nooit mee. Blijf je bijv als begeleiders ook een beetje bij elkaar in de buurt? Is dat leuk of irritant? Wat als je eigen kind veel aan je hangt? Neem je iets lekkers mee voor in de bus om te delen (30 min. rijden)? Wat zijn andere do’s en don’ts? Etc etc

5 likes

De kinderen in mikn omgeving zijn heel verschillend wat dit betreft. Sommigen fietsen met 2 al weg zonder zijwieltjes en anderen zijn 5 voordat ze het proberen.

Mijn dochter was net een motorcrosser op de loopfiets, maar durfde niet op de gewone fiets (3 jaar). Tijdje geprobeerd met handdoek, maar ze durfde niet. Toen ze 3,5 was toch maar zijwieltjes en dat wilde ze eerst ook niet. Heb toen de fiets altijd in het zicht gelaten en niet gepusht. Toen ineens vond ze het wel leuk. Met 4 jaar hebben we de zijwieltjes eraf gedaan en hebben we 3 dagen kort geoefend met een handdoek. Ze kon het na 2 x proberen al, maar durfde niet zonder handdoek. Na 3 dagen dus wel. Moraal van het verhaal: elk kind is anders (duh, maar denk dus niet dat je vooraf kunt zeggen of iets te vroeg is), soms helpt een stapje terug, exposure en kind volgen. Nou ja, eigenlijk net als de rest van de opvoeding denk ik haha

1 like

Ja is ook zo! Fijn dat het bij je dochter toch opeens kwam en toen ook zo snel is gegaan!

We zijn gisteren naar een fietsenwinkel geweest en hij wilde absoluut niet op een fiets zitten. Zelfs kijken was al te veel en hij wilde al snel ‘huis toe!’ Terwijl ik ook wat kinderen zag die helemaal verwonderd waren etc. haha. Maar die waren toch ook al wel wat ouder leek het.

Dus we hebben besloten het even te laten en nog geen fiets te geven.

1 like

Leuk dat je mee gaat! Ik ben zelf geen voorstander van eten uitdelen ivm allergieën etc en op mijn school mag er ook geen eten gedeeld worden. Ik zie begeleiders vaak gezellig met elkaar praten maar het hoeft natuurlijk niet, ligt ook vooral aan hoe druk het is etc.

Edit; kijk ook vooral naar de leerkracht welke regels hij of zij hanteert. Bij mijn werk is er in de ochtend dan even een korte bijenkomst met alle begeleiders en leerkracht waar alle regels worden uitgelegd. Probeer vooral echt als iedereen naar links gaat jij niet naar rechts gaat. Eventueel kan je zelf wat pleisters meenemen aangezien er altijd wel iemand valt en als je een eigen groepje hebt het vooral gezellig maken, schoolreisjes zijn heel leuk! Wij mogen kinderen absoluut niet tillen dus als die regel er is doe het dan ook niet bij je eigen kind.

2 likes

Ik kom hier even met een tip en een grote anti-tip:

Voor kinderen die van bouw voertuigen en dat soort dingen houden, koop/leen het boek ‘Kom die kraan uit’. Heb 'm vorige week van iemand gekregen en ik lees sindsdien dagelijks meermaals dat boek (en vind hem zelf ook echt fantastisch eigenlijk). Er zit echt een coole twist in het verhaal, wat misschien wel pas beter te begrijpen is voor een kind vanaf een jaar of 4, maar mijn kind van bijna 3 vindt het dus ook top.

En de anti-tip: koop nooit glitter Vans (of iig niet degene die ik kocht voor mijn dochter, soort peach/zacht oranje kleur met glitters en klittenband). Het lijkt wel alsof ze helemaal met een soort harde lak ‘beglitterd’ zijn, mega stug en die klittenband flapjes zijn gewoon bijna niet open te maken. Ik had ze al een tijdje liggen voor de volgende maat dus kan ze niet meer retour sturen helaas, maar ga nu dus heel gauw nieuwe schoenen kopen :confounded:

7 likes

Nee, Bart, zet ons eerst neer en kom dán uit die kraan!

Hier ook een fan. Ik vind het zelf ook echt een leuk boek, het zit goed in elkaar en ik vind het ook best wel wholesome.

4 likes

Bedankt! Het is een kleine school en er gaan maar 5 ouders mee. In mijn ‘horrorscenario’ lopen ze twee bij twee weg en weet ik niet wat ik moet doen. Wil mij niet als vijfde wiel opdringen bij vrienden/vriendinnen. Ugh. Maar goed. Dan moet ik op een later moment maar ff aftasten. Ik hoop idd ook op een duidelijke instructie vooraf.

De andere ouders zijn vast niet toevallig allemaal besties, dus wat had betreft heb ik goede hoop voor je!

Ik ben zelf ook niet eerder meegeweest, maar ik heb wel van mijn man gehoord dat hij in de dierentuin echt bijna alleen maar met zijn groepje was. Ik denk dat het ‘samenklitten’ erg verschilt per activiteit en school, maar als hart onder de riem zou ik zeggen: als je je op de kindjes uit je groepje richt, vergeet je misschien de sociale druk en wordt het ijs misschien vanzelf gebroken.

Zijn er leuke leerkrachten met wie je zou kunnen kletsen? Misschien kun je zelfs even tegen de juf/meester of een andere ouder zeggen ‘Oh, best spannend - ik weet niet wat ik moet verwachten!’ en dat je dan nog een gerichte tip krijgt?

1 like

Goeie tips, dankjewel! Ik vind het idd altijd fijn om me dan maar gewoon op de kinderen te focussen. Het gaat uiteindelijk natuurlijk ook om hen!

1 like

Komt goed, snap dat het spannend is! Veel plezier :relaxed:

1 like

Wat is de reden voor kinderen niet tillen? Ik heb heel wat verdrietige kleuters getild als hulpmoeder en kan zo niets bedenken.

2 likes