Tips, ervaringen & aanraders #11

Tips gezocht voor:

• fijne schmink. Hebben jullie go to schmink? Ik ben op zoek naar iets dat redelijk blijft zitten maar er ook met water weer goed afgaat.

• kinder make up zonder troep. Zie een aantal leuke sets bij Souza maar die staan al weken op “binnenkort online”.

Ik schmink met superstar, vind ik fijne schmink en ook goed te verwijderen met water. Alleen wel rood kan een zweem ( heet dat zo? :crazy_face: ) achterlaten. Maar dat is eigenlijk altijd wel met rode schmink.

2 likes

Heeft iemand ervaring met een basisschool voor zijn/ haar kind die op afstand ligt van je woning? En dan heb ik het over 20 minuten rijden/fietsen.

We hebben een bod gedaan op een woning, in een andere plaats. Deze is geaccepteerd. Nu liep dit allemaal wat langdradig. En is mijn oudste dochter inmiddels gestart op de basisschool. Na wat opstartproblemen heeft ze nu eindelijk haar draai een beetje gevonden en vriendjes gemaakt. En ik word echt misselijk bij het idee dat ik haar nu daar moet weghalen. Echt wat moeder hormonen met je kunnen doen…

1 like

Bij ons op school komen er veel van een nog wat grotere afstand, alle mogelijke richtingen op. Merk dat het bij ons geen problemen oplevert met speelafspraken, maar denk dat daar wel wat flexibiliteit in moet zitten van beide ouders. Ik had het zelf wel leuk gevonden als er echt vriendjes heel dichtbij woonden.

Denk dat je wel moet bedenken of je kind dit, als het wat ouder is, qua afstand ook op de fiets kan afleggen.

Rustig rondkijken op meer lokale scholen kan denk ik geen kwaad, zeker als ze nog zo jong zijn zijn ze echt wel flexibeler (dan wijzelf).

2 likes

Ja, want hier in onze woonplaats is geen vrije school. Zijn niet anders gewend, echt helemaal geen probleem mee

2 likes

Ga je naar een andere woonplaats, of in een andere wijk van dezelfde stad? En in het geval van een andere woonplaats: waar gaan de kinderen die daar wonen naar school? Is er bijv 1 dorpsschool waar bijna iedereen naartoe gaat en jouw kind dan niet?

Zou wat @Anna88 zegt zeker mee laten wegen. Want vriendjes op loopafstand zonder dat je ze overal naartoe moet brengen, en zelfstandig naar school kunnen, is fijn. En jij/je partner moeten die 20 minuten 4x per dag afleggen, wil je dat? Mogelijk ook als je meerdere kinderen wenst die wisselende schooltijden hebben. Mijn kind is in de kleuterklas op 2 dagen eerder uit, en vanaf groep 2 t/m 4 1 dag. Dat vond ik in mijn vorige woonplaats best een heen en weer gereis.
Het is natuurlijk allemaal geen onoverkomelijk leed, maar ik moet zeggen dat mijn ochtenden en middagen veel chiller zijn nu we een school op loopafstand hebben. En de kinderen, die we in groep 4 en 6 verhuist hebben, waren heel snel gewend op hun nieuwe school.
Maarja het is ook maar wat er tegenover staat. De bestie van mn kind woont in een ander dorp en die ouders vinden elke dagen halen/brengen gedoe, maar het wel waard omdat ze met hun verhuizing ook veel andere dingen kregen (vrij wonen)

H&M vind ik veel ruimer vallen

3 likes

Ik heb (voor mijn dochter) hemdjes van Petit Bateau. Vallen breder en echt heel fijne kwaliteit. Zweer erbij. HEMA etc paste mijn kind ook niet.

Ik weet alleen niet of ze jongenshemden hebben, maar dat lijkt me wel.
Ook goed op Vinted te krijgen :+1:t3:

1 like

@Kaasvlinder Hoe vallen die hempjes qua lengte? Want had eerder een pyama van petit bandeu (ook heel fijn!) Maar die viel juist vrij klein

1 like

Ook lang! Ik heb van die katoenen spaghetti hemdjes. Had ze voor de zekerheid een maat groter gekocht (want had ook ervaring met mini rompers van dat merk) maar was niet per se nodig geweest (maar nu passen ze gewoon langer haha).

Edit: zulke heb ik. Zitten in een set per 2.

2 likes

Als het niet een speciale onderwijsvisie is zou ik wel overwegen je kind bijvoorbeeld na een grote vakantie (kerst of zomer) toch te laten wisselen. Ze moet er nog 7 jaar op dan en dan is iets minder reistijd voor iedereen denk ik fijn.
Zelf heb ik trouwens, bewust gekozen, op een school op half uurtje fietsen gezeten en dat vond ik helemaal niet erg. Onze dochters school is een kwartier fietsen en ik vind het wel jammer dat het niet in onze wijk zit. Maargoed ben wel dagelijks midden in t centrum en dat vind ik ook wel weer leuk (en blij met de school).

2 likes

Ik vind het heerlijk dat we overal waar we gaan klasgenootjes van m’n dochter tegenkomen (een grote speeltuinvereniging op vijf minuten fietsen van huis bijv) en zou dat alleen al missen van 20 minuten fietsen. Zijn er leuke scholen vlakbij jullie nieuwe huis?

1 like

Gaat/ging jullie kind naar een peuterspeelzaal naast de gewone opvang/gastouder? Mijn moeder vroeg laatst of we ons kind al op hebben gegeven en ik dacht echt alleen maar “huh moet dat?”
Zitten er voor- of nadelen aan om je kind wel/niet te laten gaan?

Nee nooit gedaan, kind ging 3 dagen naar de opvang.

Ik heb ook altijd het idee gehad (misschien totaal verkeerd hoor) dat de peuterspeelzaal is voor kinderen waarvan een van de ouders thuis is. En dat je ze dan brengt om een beetje een schoolse omgeving te leren kennen en te wennen aan andere kinderen/sociale skills. Maar bij opvang of gastouder hebben ze dat ook wel een beetje (opvang iets meer schools). Daarnaast heb ik ook het idee dat het vaak voor de sociaal economisch zwakkere kinderen is, maar dat is misschien ook al gauw als een van de ouders thuis is, althans bij ons in bepaalde wijken wel . Maar nogmaals misschien heb ik t helemaal verkeerd.

Ik zie in ieder geval geen noodzaak als je kind al op een andere manier wordt opgevangen.

5 likes

Was ik wel van plan, maar je moet bij ons twee ochtenden afnemen en dat zou betekenen dat hij dan niet meer naar opa en oma gaat en dat vinden we zonde van de 1 op 1 tijd met hen.

In mijn omgeving is het vaak of peuterspeelzaal of opvang, bij vriendinnen heeft niemand het allebei eigenlijk.

2 likes

Onze dochter gaat naar de gastouder 2 dagen in de week. Maar we willen als ze straks 3 is geweest 1 a 2 ochtenden peuterspeelzaal erbij doen ter voorbereiding op school. De psz zit aan het schoolgebouw vast. Ze leren alvast hoe het werkt op school, en vaak leren ze al kindjes kennen waarbij ze in de klas kunnen zitten.

1 like

Ik heb nooit gedaan. Ze gingen 2 dagen naar het kdv. Ook helemaal geen problemen gehad om met 4 jaar te starten op school verder.

1 like

Ah ja bij ons zit die ook aan het schoolgebouw vast. De enige reden waarom ik er over denk is omdat voor mijn gevoel een gastouder kleinschaliger en misschien vrijer is dan een “gewone” kinderopvang, daar zitten ze al met meer kindjes en is er misschien iets meer structuur dan bij een gastouder. Geen idee of dat gevoel klopt maarja.

Mijn dochter ging 3 dagen naar het kdv maar we hebben toch ongeveer 9 maanden voor start school 1 kdv dag ingeruild voor een ochtend psz. Ze was zo ontzettend toe aan school en de psz zit hier vast aan de kleuterklas dus dit werkte een tijdje als zoethoudertje :joy: en idd zo goed als alle kinderen van de psz stroomden door naar groep 1 dus dat was fijn starten in groep 1 voor haar.

Mijn dochter gaat sinds ze 2 is naast de opvang ook naar de psz. Ze vindt de psz veel leuker dan de opvang, is wat schoolser en er worden meer activiteiten ondernomen. Opvang hebben we echt nodig voor onze werkdagen, dus vandaar de combi. Psz is bij ons in school, dus ze kent al veel kindjes met wie ze straks in de kleuterklas komt te zitten, en de juffen van de psz zijn in de middag ook de juffen van de BSO dus die kent ze ook al. Ik zie het wel als verrijking om beide te doen mits de psz ook bij de school hoort waar je kind straks heen gaat.

3 likes