Ja zit in hetzelfde gebouw! Sowieso hebben we in ons dorp maar 1 school, 1 kinderopvang en 1 psz en hoort allemaal bij elkaar.
Wel een goeie om dit allemaal mee te nemen, het zou bij ons ook echt naast de huidige opvang komen maarja ik zal ook niet ontkennen dat ik het heel erg vind als hij op mijn vrije dag een ochtend naar de psz gaat haha.
Ja, ze kon toen halve dag naar gastouder (en ik verplaatste d’r dan) en halve dag naar m’n ouders. Ook omdat ik het fijn vind dat ze wat meer in groepen was. Ik vond het zelf ook heel leuk. Ze is begonnen met 2 jaar en 4 maanden.
Nadeel: het kostte geld en ik moest m’n kind extra verplaatsen.
Voordeel: ze deden echt leuke dingen en gerichte activiteiten rondom thematisch werken.
Is een terugkerende vraag. Mijn kinderen gingen naar de opvang en daar werd hetzelfde thematisch onderwijs gegeven aan 2+ kinderen als bij het PSZ wat ernaast zat. Bij ons was dus de PSZ onderdeel van het KDV. Je moet dus goed kijken hoe de opvang is ingedeeld. Mocht je alleen bij gastouder of opa oma’s zitten dat lijkt mij PSZ wel een toegevoegde waarde te hebben.
Ja dit zou ik ook denken. Bij een gewone kdv lijkt het me echt niet nodig.
Ik lees veel “zit bij ons aan de school dus dan wennen ze vast”, weten jullie dan al vanaf 2 dat ze naar die school gaan/kunnen? Bij ons kan je pas vanaf 3 inschrijven én zijn er meerdere scholen die gewoon vol zitten ![]()
Mijn kind gaat sinds zijn 2e vier dagdelen (3 middagen en 1 ochtend) naar de peuterspeelzaal.
De peuterspeelzaal is hier precies het zelfde als de kinderdagverblijf groep. Het is dan ook een gemengde groep. Alleen betaal je voor de peuterspeelzaal minder omdat je minder uren afneemt. Normaal is peuterspeelzaal twee dagdelen maar wij hebben een VE indicatie voor vier dagdelen
Misschien is er een voorrang regel als je kind daar naar kdv gaat?
Bij ons was scholen zoeken niet zo’n ramp (Rotterdam). Genoeg in de buurt.
Ja bij ons krijgen de kindjes die naar de psz gaan voorrang. Officieel ook pas vanaf 3 jaar inschrijven, maar ze werken hier allemaal met voorinschrijflijsten en vanaf 3 krijg je dan het officiële inschrijfformulier. Best erg dat het zo werkt… toen we hier kwamen wonen en meerdere scholen gingen bezichtigen waren we bij veel scholen al te laat met 2 jaar.
Hier op het dorp is maar 1 school met kdv in hetzelfde gebouw. De 3+ kindjes van het kdv gaan een aantal middagen spelen/wennen bij de kleutergroep van school. In principe stromen alle kinderen van het kdv door naar school. We weten dus nu al, bij onze peuter van 2,5 en onze baby van 5 maanden, bij wie ze op school in de klas zullen komen.
Hier zitten scholen niet vol gelukkig. Onze dochter is nu 2 en we willen toevallig binnenkort rondleiding bij 2 scholen doen en dan een keuze maken en inschrijven.
Oh wat gek dat het zo anders is overal! Wel fijn, die voorrang. Zou ik er ook voor over hebben, maar helaas ![]()
Op een gegeven moment opperde de kdv dat de psz wel een goed idee was voor onze dochter, omdat ze dachten dat ze daar iets meer uitdaging en dat schoolse al uit zou halen. Dus het was niet nodig qua opvang, maar toen is ze nog een jaar 1 keer per week naar de psz geweest.
Het hangt er ook zo vanaf waar je woont, de stad, het dorp, de wijk. Hier is volgens mij geen enkele klasgenoot van dochter naar de psz geweest, allemaal 2-3 dagen naar de kinderopvang, waar ze bij ons ook werkjes etc doen. Mijn schoonmoeder werkt op een psz in het oosten van het land en heeft daar wel veel kinderen die extra aandacht nodig hebben, bijv vanwege TOS, nieuw in Nederland, een VVE indicatie om andere redenen. Hele andere doelgroep dan op onze kinderopvang waar de drie-jarigen soms de leidster eruit lullen :’) (haar eigen woorden)
Ooh ik bedoelde met wennen het wennen aan het schoolse! Wij zijn een maand voor ze 4 werd nog gewisseld van school (ze zat op de psz van de school waar ze heen zou gaan). Maar het in een kring zitten, werken met taakjes, buiten spelen in een grote groep.
Ik zou het dus ook alleen aanraden als je kind niet naar een opvang gaat of naar de gastouder gaat. Er zat daar echt geen enkel kind dat naar kdv en psz ging.
En @Beervis ja die kinderen zaten ook juist op de psz, maar het was wel gemengd met kinderen die verder dus een thuisblijfouder hadden of naar opa en oma gingen. Net als op een reguliere school.
Terwijl ze hier op het kdv al vanaf 2 jaar (de groep is gemengd 2-4jaar) de dag beginnen met een kring, elke paar weken een ander thema hebben en ook al geoefend wordt met tellen, begrippen als groter-kleiner, de kleuren etc. En de kindjes vanaf 3 jaar dus een aantal middagen echt al in de kleutergroep van de basisschool gaan spelen. Hier is dan ook geen aparte psz
Ja precies, ik snap ‘m! de kinderen in m’n dochters klas hebben allemaal geen thuisblijfouder (logisch ook eigenlijk anders waren ze niet naar de kinderopvang geweest wrs)
Weet iemand of de magnetische tegels in blik van Kruidvat heel klein zijn? Er staat 3+, maar zijn ze echt zo klein dat het ingeslikt kan worden?
Nee, is niet te klein. De meeste grote tegels zijn ook 3 plus vanwege het gevaar dat een tegel kapot kan gaan en de magneet los komt.
Ja dat dacht ik idd ook, maar dan kan ik ze gewoon halen. Thanks!
Ik vond zo’n postpartum elastische buikband heel fijn na de keizersnede! Ik had er vantevoren vast een gekocht via Vinted, maar heb ook een van het ziekenhuis meegekregen. Ik heb die veel gedragen in de eerste kraamweken. Siliconen lttekencreme heb ik niet gekocht, wilde ik kopen als het litteken verhoogd was, maar mijn litteken was eigenlijk meteen heel vlak, dus niet nodig gehad. Ik heb wel een cup gekocht op Bol en met olie daarmee mijn litteken en de huid eromheen veel gemasseerd onder douche. Mijn litteken is heel mooi vlak geheeld, ik heb alleen een deukje aan een kant waar het knoopje wat was geirriteerd. Achteraf had ik die veel eerder moeten wegknippen dan het een paar dagen laten etteren.