Tips, ervaringen & aanraders #11

Is wel fijn als ze niet naar de peuter gaan maar wel naar de opvang, dat er echt een groep is voor de “oudste peuters”. Dus 3+ een eigen groep en niet met allemaal kleintjes erbij.

1 like

Ik zou vragen, als je kind naar een kdv gaat, wat daar wordt aangeboden: op ons KDV is een speciaal 3+ groepje waar op dezelfde manier wordt gewerkt als bij psz dus ook in een kringetje, thematisch werken en andere leidsters etc. Dan vind ik zelf een psz overbodig (en teveel wisselingen / andere plekken)

1 like

Dit is waarschijnlijk een wat suffe vraag maar ik raak zo overwhelmed van alle info, adviezen en tips online. Heb ook het idee dat overal wat anders staat.

Ik ben eind nog uitgerekend en nu een beetje kleding aan het in slaan, maar wat zou je rond die periode nodig hebben qua warmte? Is binnen een romper met lange mouwen + broekje met truitje/vestje of een boxpakje dan prima? En voor buiten, is dan bijv. zo een teddypakje daar overheen prima (dat lijkt me wat makkelijker dan een jas)? Ergens klinkt het me als weinig omdat ik het zelf ook altijd koud heb in een hemd+trui+winterjas :joy:

We hebben bij de kinderwagen zo een Joolz voetenzak erbij gekregen dus dat zou dan het ‘dekentje’ zijn of moet ie los daarvan dan ook nog een deken hebben? waarschijnlijk verschilt het vast ook wat per baby of leer je dat allemaal wel zodra de baby er is maar ben graag ook een beetje voorbereid qua een dekentje en een teddypakje of jas :sweat_smile:

1 like

Ik denk dat je nov bedoelt? Ik had lange romper, wollen vestje en broekje en dan sokken voor mijn november baby. Muts en voor naar buiten wel dik ingepakt met teddy pak en deken in kinderwagen. Schapenvacht onderlegger voor buggy en thuis en wol is het fijnst denk ik.

1 like

Heb altijd in winter romper met lange mouwen, trui, broek en dan een giletje erbovenop. Muts en kousen er uiteraard bij. Het vervelende aan teddypakjes of jassen is dat die afgeraden worden om in een autostoel/maxi Cosi aan te doen.
Ik had zo’n gevoerde voetenzak voor de maxi cosi en heb dat heel lang gebruikt ipv jas met deken als ik kind even uit de cosi moest halen.

1 like

Een teddypakje is heel scheetig, maar kan ook snel zweten omdat het niet zo goed ademt. Dus ik zou zeker nog naar een wollen jasje kijken, HEMA heeft ze tegenwoordig betaalbaar!

2 likes

Mijn oudste is van begin november (wel bijna 3 jaar geleden bedoel ik dan haha). Hij had in de maxi cosi zo’n voetenzak van Jollein (aan de ene kant gebreid, aan de andere kant fluffy) die in de maxi cosi zat. Daarin ging hij gewoon in zijn kleertjes (indd lange mouwen romper, broekje, truitje/vestje en sokjes met evt slofjes). In de wandelwagen had hij wel zo’n berenpakje aan, of een winterjasje en dan ingestopt in een dekentje/lakentje zoals in zijn bedje. En dan nog die afdeklaag die je over de reiswieg heen ritst (hoe noem je dat).
Wij hadden overigens ook een Jools wagen waar we een Jools voetenzak bij kregen (buitenkant kleur van de wagen, binnenkant grijs fleece), maar die was qua formaat duidelijk bedoeld om te gebruiken bij de ‘buggy’ opzet, die je gebruikt als je kindje groter is. Daarvan kun je dan de riempjes ook precies door die voetenzak heen halen, dus die ben ik pas later gaan gebruiken. Vond die wel echt fijn daarvoor als het echt koud was. Zelf loop je natuurlijk maar je kind zit stil in die buggy dus die extra laag was top.

2 likes

Met twee winterkinderen (eind november en eind januari) kan ik zeggen: het ligt echt aan je kind en hoe makkelijk die zich op temperatuur kan houden.

Ik had voor beide kinderen binnen wel altijd lange mouwen romper, lange mouwen shirt + broek en in het begin een dunne wollen deken. Buiten een dikker dekentje. Oudste was een koukleum en had binnen dan nog een vest of tweede deken en sokken + wollen sloffen en buiten een wollen boxpakje. Jongste droeg zelden sokken en buiten al vrij snel alleen een wollen jasje onder de deken.

Teddypak vond ik persoonlijk niet fijn. Die zijn best stug en dik en vaak gesloten voeten dus niet handig voor de draagzak. En een vaste capuchon vond ik met twee kinderen die met het hoofd opzij sliepen ook minder fijn. Het pak dat ik had kon je evt de capuchon eraf halen met de drukknoopjes.

2 likes

November inderdaad! Thanks voor de reacties, dit klinkt tenminste consistent. Qua kleding hebben wij vrijwel geen wol. Kwam van de week pas achter dat dat ook echt een ding is ipv alleen voor dekentjes enzo (we hebben wel wollen slofjes, maar verder nog niks). Ga er nu wel op letten. We hebben nu bijv. vooral van die Hema overslagrompers.

Zo een teddypak is dan misschien niet zo handig. Is dat voor de maxi cosi dan zoiets waar van die speciale gaten in zitten of gewoon een deken die je erover heen legt?

Ik zat deze nog te overwegen bijv.
Onderlegger: Babybett-Einlage für Wiege / Beistellbett / Gitterbett - Merinowolle

En dan voor in de maxi cosi maar ik denk ook daar buiten goed te gebruiken(?):

Als dit een social media merk is en jullie betere tips hebben, laat vooral weten. Ik heb alleen schoonmoeder en collega’s die alle zomerbaby’a hadden dus ben op dit vlak nogal afhankelijk van social media :sweat_smile:

Oh en nu bedenk ik me nog een vraag. Ik zie dat ong. 2-3 setjes beddengoed worden aangeraden online. Wij willen een co-sleeper gebruiken en dan overdag waarschijnlijk eerder de ledikant. Ik las online dat je in de reiswieg ook beddengoed doet (of tenminste een hoeslaken). Is 2-3 dan wel genoeg haha? Lijkt me dat je vooral een hoeslaken niet steeds gaat verplaatsen en ook een setje reserve wil hebben?

Thanks voor alle tips in ieder geval!

2 likes

Ik had 3 setjes waarvan 1 in de cosleeper, 1 in de reiswieg en 1 in de kast. Dat was genoeg. Het is zo klein en droogt best snel. Ik had wel altijd een hydrofiel onder het hoofd. Mijn eerste spuugde nooit en de tweede veel maar nooit in haar eigen bed :joy: Als die van jou dat wel doet, is het zo bijgekocht.

2 likes

Ja is ook zo! Ik dacht dat hele tijd bij van alles (kleding, beddengoed) maar voel me nu het dichterbij komt toch wat onvoorbereid :joy: Ik denk dat ik dan gewoon 3 hoeslakens doe. Qua laken/deken lijkt me prima om dat gewoon te verplaatsen afhankelijk van waar de baby slaapt.

Vind het echt irritant dat alles zó verschillend is haha. Las en zag bijv. overal dat baby’s tegenwoordig niet meer onder laken/deken slapen maar in slaapzak, dus met mn goede gedrag een slaapzak gekocht wordt bij de kraamzorg intake weer gezegd dat zo een slaapzak pas vanaf 3 maanden is. En op die lijsten van winkels staan weer mega veel dingen die niet allemaal nodig zijn volgens mij dus wil dat ook weer niet allemaal halen :sweat_smile:

1 like

Over die hoeslakens en matrashoezen: ik had voor mijn oudste ook twee of drie setjes voor de wieg en meerdere voor het ledikant, maar eigenlijk heb ik de lakens (dus waar baby onder ligt) niet zo lang gebruikt ivm slaapzak. En in het wiegje maakte ik soms ook op met grote hydrofielen. Dus je kunt het kopen, maar het is niet per se een must have. In de kinderwagen deed ik ook een hydrofiel als onderlaken eigenlijk. Als je kind erg blijkt te spugen kun je altijd nog bijkopen natuurlijk!

1 like

Deze voor de Maxi-Cosi hebben wij ook! Heel fijn. Eerst gebruikt als deken helemaal om haar heen thuis in de box (eerste weken). Toen in de zomer niet, en net toevallig naar beneden gehaald om in de Maxi-Cosi te doen, zit ze er lekker warm bij in de bakfiets.

2-3 lijkt mij prima, in de reiswieg hebben we er altijd een grote hydrofiel overheen, en in de cosleeper ook nog steeds bedenk ik mij nu. Dit heb je ook echt snel bijgekocht als je wel meer nodig hebt, zou ik niet nu al doen.

4 likes

Ik deed in de maxicosi altijd een los dekentje over mn kind heen. In de auto is het ook gewoon op temperatuur en in die zak kreeg ze het vaak loeiheet.

2 likes

Qua wollen rompertjes kan ik de overslagrompertjes van joha aanbevelen, ik heb een juni baby (een koukleum) en heb ze in maat 50 gekocht en ze is nu dus 3 maanden en kan ze nog aan! Erg veel plezier van gehad.

1 like

Hebben jullie tips voor pijn bij stuitje tijdens zwangerschap? Enige wat helpt is plat liggen, maar we hebben een rondrennende peuter :clown_face:

Bekkenfysio!!

8 likes

Harde stoelen - kwam bij mij vaak door in te “zachte” banken of stoelen te zitten/hangen.

Ja dat is dus helemaal kut want mijn bekken fysio is gestopt en de praktijk heeft nog geen nieuwe… moet even een dorp/stad verderop gaan zoeken maar dat stel ik dus steeds uit.

@Livre ga ik proberen! Volgende week weer werken dus dan weer ‘lekker’ op de bureaustoel :nerd_face:

1 like

Echt niet uitstellen. Heb je alleen jezelf mee, en dan word het echt alleen maar erger en erger en moeilijker om weer recht te trekken.

4 likes