Tips, ervaringen & aanraders #11

Als ik het stoeltje naar mij gericht staat en dan wil inklappen moet ik hem losklikken, maar daarbij vind ik het dan ook ontzettend zwaar en lomp om hem de auto in te krijgen. Kan natuurlijk ook aan mij liggen :sweat_smile:

Ik heb een easywalker harvey, wel ouder model maar volgens mij is er niet enorm veel veranderd. Die ik heb, de easywalker harvey 3, staat ook veel op marktplaats dacht ik. Hebben 'm uitgekozen op compact (voor een 3 in 1 kinderwagen dan he), makkelijk naar boven te tillen, buggy zitje kan er gewoon opblijven en ik leg 'm in zijn geheel in de achterbak van de auto.

2 likes

Ik heb een Harvey 5 en het zitje kan er alleen op blijven als je kind van jou af kijkt, anders lukt het mij iig niet om m in te klappen.

1 like

De bugaboo fox kan je in zijn geheel inklappen en stoeltje beide kanten op. De nieuwe joolz aer kan je een apart opzet stuk voor kopen zodat stoeltje naar je toe kan.

3 likes

Zijn hier mensen die met een baby een bakfiets met babyschaal (géén maxi-cosi) hebben gebruikt? Vanaf hoeveel maanden ging dat ongeveer? Lees online over Melia Babyschalen dat ze vanaf 3 maanden zijn en dat kan ik me in de praktijk niet voorstellen, maar op andere websites wordt weer aangeraden voor 9 maanden niet te fietsen en ik hoop toch wel iets eerder op de fiets te zitten.

Ik heb een melia babyschaal vanaf 3 maanden gebruikt. Vond het persoonlijk echt geen prettig ding, er zit amper vulling in en geen vering. Ben dus alsnog overgestapt op de maxicosi.

2 likes

Aha, ik kan niet overstappen op een maxi cosi (past er maar één van in een bakfiets en er moeten er twee mee), denk je dat het met een paar maanden beter was geworden of is het gewoon een onding?

Die 9 maanden wordt sowieso aangehouden voor een gewone fiets. Zou daar nog een verschil in zitten ten opzichte van de bakfiets?

1 like

En een fietskar? Daarvan zien die babystoeltjes er wel comfortabeler uit dan die babyschalen.

1 like

Mja lastig te zeggen want ik heb die beslissing op gevoel gemaakt en het is natuurlijk gewoon een goedgekeurd vervoersmiddel. Maar vond het voor mn jonge baby een groot contrast met de zachte maxicosi. Als ze wat steviger zijn zou ik het wel zien zitten denk ik.

1 like

Ja dat is onze tussenoplossing als we niks anders vinden, vind dat in de stad wel minder fijn omdat je niet met ze kan communiceren en je sowieso niet kan zien wat er met de bak achter je gebeurt.

@kleinmeisje nee ik kijk wel specifiek naar bakfietsadviezen. Verschilt per website, maar het wordt overal erg voorzichtig geformuleerd voor negen maanden.

2 likes

Hier ook vanaf 3 maanden gebruikt. Met hobbels heb je toch nog best wat impact op dat nekje vind ik… dus eerder zou ik niet doen.

Moeten er 2 baby’s meekunnen? Als in, twins? Of een baby + een kind? Want dat kan wel met de maxicosi.

1 like

Wij hebben er een, rond 6 maanden begonnen. Ik zet ‘m zoveel mogelijk naar achter en vind dat mijn dochter dan wel goed ligt. Ik heb echt naar haar gekeken om te zien hoe sterk ze was. Bij mijn zoon had ik het denk ik eerder aangedurfd, bedoel ik. Je hebt ook nog extra inzetten zodat de nek extra ondersteund wordt, maar daar was mijn dochter al te groot voor.

1 like

Ik zou het eerlijk gezegd afraden. Ik heb vanaf 9 maanden een peuterschaal met inzet gebruikt maar ik vond dat niet geweldig. Het zit gewoon niet heel stevig, kan best schuiven en trilt heel erg. Maar toen had m’n baby wel al een sterker nekje dan nog echt een jong baby’tje. Daarvoor in de Maxi-Cosi en dan zitten ze echt goed vast en er zit vering in, maar ook dan fietste ik alleen de tien minuten naar de opvang en pas vanaf 3 maanden.

Die babyschaal met zitverkleiner zou ik denk ik vanaf 6 maanden doen, misschien wat eerder als je lekker stevige baby’s hebt met goede motoriek.

2 likes

Je hebt ook nog maxicosihouders voor op de bagage drager, een collega van mij had dat en was er heel tevreden over, daar zit ook nog wat vering in. Dan zou je er 1 in de bak en 1 achterop kunnen doen?

2 likes

Oh die vind ik zo eng, dat je kind dan achter je op de fiets zweeft! Maar goed om te horen dat het dus wel kan werken en zelfs veilig voelt.

4 likes

Ik heb een fietskar voor mijn inmiddels veel oudere kinderen en vind het in mijn redelijke rustige stad toch best stressvol. Zeker als je over een fietspad op de rijweg moet of soms met oversteken. Weer niet hoe jullie route naar de opvang is? In een bakfiets heb je toch meer ‘controle’, terwijl je bij een fietskar inderdaad niet kunt checken hoe het gaat en soms net een stoeprandje meepakt.

1 like

Ja dat is dus ook waarom een bakfiets eigenlijk het enige is wat ik wil (maar dat is dus niet helemaal realistisch voor de eerste tijd na verlof). Wonen in een grote stad en het is in de ochtendspits heel druk. Vind het materiaal van een bak als van urban arrow/lovens ook wel een groter gevoel van veiligheid geven dan een fietskar. In het ideale geval kunnen we straks rollend naar het kdv (ik woon ertegenover), maar dat zit supervol dus in een kutscenario zitten we relatief ver van huis. In de periode dat zij nog vrij klein zijn, maar wel naar het kdv gaan is het ook precies late herfst/winter dus dan ga je ook niet even lekker 20 minuten lopen. Hebben gelukkig wel een auto, maar dat is minder ideaal.

@fishing tweeling, vandaar ook de vrij specifieke vraag.

2 likes

Bij de eerste geprobeerd van 4-5 maanden ongeveer maar was niet ideaal. Baby vond het ook echt niet leuk dus hebben bakfiets toen heel weinig gebruikt. Met de tweede naar Maxi cosi overgestapt en ging prima vanaf 3-4 maanden (maar met sterk nekje, aterme baby en rustig rijden).

1 like

Met een tweeling (gefeliciteerd trouwens ook haha!) zou ik er helemaal niet van uit gaan dat je met 3mnd stevige baby’s hebt.
Ik heb er zelf nu een van 4mnd en 8kg :sweat_smile:, die past zegmaar nu nog net in die schaal en daardoor is het wel oke voor een kort stukje.

Wel kak ook van de opvang :smiling_face_with_tear:
Misschien nog wat rekken met osv en dat ze iets later wel plek hebben?
Voelt anders echt een beetje als de paarse krokodil. Maar… het is daar?
Jaaaa ja het is daar ja!! :crazy_face:

4 likes