Tips, ervaringen & aanraders #11

Ik zou het eerlijk gezegd afraden. Ik heb vanaf 9 maanden een peuterschaal met inzet gebruikt maar ik vond dat niet geweldig. Het zit gewoon niet heel stevig, kan best schuiven en trilt heel erg. Maar toen had m’n baby wel al een sterker nekje dan nog echt een jong baby’tje. Daarvoor in de Maxi-Cosi en dan zitten ze echt goed vast en er zit vering in, maar ook dan fietste ik alleen de tien minuten naar de opvang en pas vanaf 3 maanden.

Die babyschaal met zitverkleiner zou ik denk ik vanaf 6 maanden doen, misschien wat eerder als je lekker stevige baby’s hebt met goede motoriek.

2 likes

Je hebt ook nog maxicosihouders voor op de bagage drager, een collega van mij had dat en was er heel tevreden over, daar zit ook nog wat vering in. Dan zou je er 1 in de bak en 1 achterop kunnen doen?

2 likes

Oh die vind ik zo eng, dat je kind dan achter je op de fiets zweeft! Maar goed om te horen dat het dus wel kan werken en zelfs veilig voelt.

4 likes

Ik heb een fietskar voor mijn inmiddels veel oudere kinderen en vind het in mijn redelijke rustige stad toch best stressvol. Zeker als je over een fietspad op de rijweg moet of soms met oversteken. Weer niet hoe jullie route naar de opvang is? In een bakfiets heb je toch meer ‘controle’, terwijl je bij een fietskar inderdaad niet kunt checken hoe het gaat en soms net een stoeprandje meepakt.

1 like

Ja dat is dus ook waarom een bakfiets eigenlijk het enige is wat ik wil (maar dat is dus niet helemaal realistisch voor de eerste tijd na verlof). Wonen in een grote stad en het is in de ochtendspits heel druk. Vind het materiaal van een bak als van urban arrow/lovens ook wel een groter gevoel van veiligheid geven dan een fietskar. In het ideale geval kunnen we straks rollend naar het kdv (ik woon ertegenover), maar dat zit supervol dus in een kutscenario zitten we relatief ver van huis. In de periode dat zij nog vrij klein zijn, maar wel naar het kdv gaan is het ook precies late herfst/winter dus dan ga je ook niet even lekker 20 minuten lopen. Hebben gelukkig wel een auto, maar dat is minder ideaal.

@fishing tweeling, vandaar ook de vrij specifieke vraag.

2 likes

Bij de eerste geprobeerd van 4-5 maanden ongeveer maar was niet ideaal. Baby vond het ook echt niet leuk dus hebben bakfiets toen heel weinig gebruikt. Met de tweede naar Maxi cosi overgestapt en ging prima vanaf 3-4 maanden (maar met sterk nekje, aterme baby en rustig rijden).

1 like

Met een tweeling (gefeliciteerd trouwens ook haha!) zou ik er helemaal niet van uit gaan dat je met 3mnd stevige baby’s hebt.
Ik heb er zelf nu een van 4mnd en 8kg :sweat_smile:, die past zegmaar nu nog net in die schaal en daardoor is het wel oke voor een kort stukje.

Wel kak ook van de opvang :smiling_face_with_tear:
Misschien nog wat rekken met osv en dat ze iets later wel plek hebben?
Voelt anders echt een beetje als de paarse krokodil. Maar… het is daar?
Jaaaa ja het is daar ja!! :crazy_face:

4 likes

Wow, gefeliciteerd! Spannend, een tweeling. Ik sluit me wel aan bij de opmerking over ouderschapsverlof. Ik weet natuurlijk niet hoe je (jullie?) banen en ambities zijn, maar misschien kun je naast verlof verlengen ook met een werkgever afspreken dat je later begint/kortere dag werkt zodat je de kindjes rustig lopend kunt halen en brengen. Als ze in het najaar beginnen heb je ook nog de kerstvakantie en met een tweeling heb je vast veel dagen dat er een toch niet naar de opvang gaat, of je bent zelf ziek… Niet echt opbeurend, maar die eerste negen maanden (tot ze beter in de bakfiets kunnen) vliegen wel echt voorbij. En hopelijk hebben jullie snel een plekje dichtbij!

2 likes

Ik heb voor de oudste destijds zo’n Maxicosihouder op de bagagedrager gehad. Ik snap volledig dat mensen het er ‘eng’ uit vinden zien maar wij waten er heel tevreden over. Ze zitten lekker solide in hun Maxi-cosi en er zit ook vering in. Alleen hebben niet alle bakfietsen standaard eem bagagedrager. Dus die moet je dan wel extra laten monteren.

@Shaaar - Mocht je deze optie overwegen, stuur een berichtje. Ik denk dat we 'm nog wel in de schuur hebben liggen en dan zou je 'm wat mij betreft mogen ophalen.

2 likes

Als je je kind graag als airbag gebruikt moet je dit vooral doen. Fietsen met draagzakken en doeken is echt mijn moedermaffia heuvel. Kan daar gewoon niet bij met mijn hoofd dat je dat zou doen.

54 likes

Thanks allemaal! Nee, ze worden sowieso echt klein, met 3 maand had ik sowieso niet verwacht, maar ik had wel de hoop op met vijf en neem uit dit gesprek mee dat niemand echt happy is met peuter/babyschalen en helemaal niet vóór een halfjaar, dus die droom van vrijheid met een fiets parkeer ik even.

@Feline is minder mijn ding. Ben hier al zo vaak bijna van de fiets gereden dat is dat risico niet zo nemen.

@plum @Fishing we hebben gelukkig ook een auto, dus extra osv zou niet de eerste voorkeur zijn. Vooral ook omdat kdv’s geen uitspraken doen over wanneer ze dan wel plek hebben. Als we een plek verderop laten schieten, kan het dichtbij alsnog maanden duren. Met zekerheid zou het een ander verhaal zijn.

@Keroppi thanks, we gaan er even over nadenken.

En thanks voor alle ervaringen! Handig om te weten

2 likes

Ik bedenk me nu, mijn babyschaal ervaring is wel met een babboe, dat was sowieso een wereld van verschil met de Lovens die ik nu heb. Lovens is zó veel beter qua vering, en je monteert bij die fiets de babyschalen ook op een zacht bankje ipv de harde houten babboe bankjes. Zou het dan wel eerder aandurven

4 likes

Echt hoor, soms zie ik zo’n piepklein baby’tje in een draagzak en dan op de elektrische fiets, echt gestoord vind ik dat. En ja ik ben al 15 jaar niet meer gevallen met de fiets maar het kan altijd gebeuren.

9 likes

Oeh dat is weer top. We kijken sowieso naar een bakfiets met vering in het voorwiel, dus ik ga het type bankjes ook even meewegen.

1 like

Ik ben afgelopen zomer echt behoorlijk onderuit gegaan met twee kinderen op de fiets. Gelukkig hadden we helmen op en hadden zij niets. Maar ik heb echt weken last gehad van gekneusde ribben. En ik weet niet eens waarom ik precies viel raakte gewoon van het fietspad. Anyway, kan dus zomaar opeens wel gebeuren.

4 likes

Nou inderdaad en dan maakt stad of dorp ook echt niet uit. Maar ik zie ook zo vaak kinderen los in de auto op een 50-weg, vind ik ook zó idioot.

Omg stel je voor dat je dan met je buik tegen het stuur aan knalt, dan plet je gewoon je kind.

2 likes

Even een tip voor de mensen met stapelstenen: ik speel elke dag ‘twister’ met mijn dochter van 3. Ik leg ze alle in twee rijen naast elkaar en geef dan opdrachten als ‘linkervoet op rood, rechtervoet op geel.’ En dan natuurlijk de handen en billen erbij later. Zo oefent ze met links en rechts en d’r balans, en ze vind het superleuk.

30 likes

Wat voor eerste schoentjes moet ik kopen? Had van m’n schoonzusje van die stevige slofjes gekregen maar die schopt hij uit, net als sokken dus ik zoek iets wat ook wel goed blijft zitten.
Zou het liefste Vans oid kopen want vind dat echt zo stoer, maar dat is echt niet goed toch.

Toen mijn kinderen ruim 9 maanden waren heb ik ze samen achter in de fietskar gezet. Toen wel een melia peuterschaal in de fietskar gedaan, tot die peuterschaal te krap werd en toen gewoon in de riempjes van de fietskar zelf.
Nu zijn ze 4.5 en wordt het wel wat krap :joy: maar nog steeds gezellig in de fietskar haha
Ik vind het zelf eigenlijk heel fijn en makkelijk fietsen (behalve de keren dat de accu leeg was en ik was vergeten op te laden, dat is nu wel zwaar :joy: )
In principe valt de fietskar ook niet om, als je omvalt met de fiets. En als ze 9 maanden of ouder zijn, fiets je denk ik ook met een heel ander gevoel dan wanneer ze nog zo super klein zijn.

Hopelijk is er toch snel plek voor jullie bij de opvang aan de overkant! Onze voormalige opvang ligt ook tegenover ons huis en dat was echt een zegen al die jaren :joy:

3 likes