Tips, ervaringen & aanraders #11

Waarom hebben de papa’s dan gewoon een piemel en geen plasstaafje?

13 likes

Ik heb ook altijd geleerd dat je de gewone namen moet gebruiken zodat wanneer er iets is en een kind wil dat in vertrouwen vertellen dat de ander altijd begrijpt waar het over gaat. Nu wil je daar niet vanuit gaan, maar deze reden is me wel altijd bijgebleven en daarom heb ik me voorgenomen om gewoon piemel, penis, vagina, vulva, schaamlippen etc te zeggen.

En nu zal iemand bij plasser wel begrijpen wat er bedoeld wordt, maar toen een kind me vertelde dat ze pijn had aan haar vogel had ik geen idee waar ze het over had.

6 likes

Ik heb wel eens gelezen dat kinderen die niet de correcte anatomische termen leren groter risico hebben op seksueel misbruik omdat ze er letterlijk ‘geen woorden aan kunnen geven’. Maar ik heb niet de bron van deze uitspraak kunnen terugvinden, dus weet niet of dit echt onderbouwd is.

Ik begon bij de oudste met ‘vulva’ maar mijn partner wilde liever ‘vagina’ omdat ‘Niemand het woord vulva gebruikt’.

:roll_eyes:

Ik ben maar gesettled voor vagina, niet helemaal correct maar close enough.

1 like

Ik heb mn kids ook vagina geleerd omdat vulva ook echt niet in mijn eigen vocabulaire zit.

16 likes

Ja jezus zo gaan we de boel ook niet veranderen he.
Hier vulva en piemel.
Was het alleen al waard omdat als je vula verhaspelt het: ‘fufvla’ werd.

8 likes

Hier hetzelfde.

Vond het eerst ook een beetje ongemakkelijk/volwassen ofzo, maar mijn kinderen weten nu niet anders en ik vind het nu helemaal niet meer raar (en zij hebben het inderdaad nooit raar gevonden).

1 like

Hier ook vulva en piemel idd. Mijn man vond het eerst ook gek? Maar ik had hem uitgelegd waarom en daarmee was het voor hem ook logisch genoeg en klaar.
Ja het klinkt voor sommige misschien wat gek uit de mond van een net 2 jarige maar we noemen een elleboog ook een elleboog en niet een “armhoekiepoekie” of whatever

16 likes

Armhoekiepoekie haha ik ga stuk :laughing::laughing:

2 likes

Ja precies, even over je eigen ongemak heenzetten om de cirkel te doorbreken. Ik vond het eerst ook wat onwennig maar na 3x ben je eraan gewend

3 likes

Wij noemen het een plasser want je plas komt eruit. Ze heeft al een paar x aangegeven er pijn aan te hebben en dat was altijd prima te achterhalen wat er scheelde. (zo trok ze bijvoorbeeld aan schaamlippen of had ze op een hard zadel gezeten).

1 like

Dan kan je het ook sperma-opvanger of baby-uitgang noemen

8 likes

Dat klopt. Heeft dat je voorkeur of wat is je punt?

2 likes

Mijn dochter had het laatst over haar snaveltje. Ik dacht huhhhhh maar: vulva - vavel - snavel

2 likes

Spermabakje leekt me een uitstekende naam

M’n punt is dat een geslachtsdeel natuurlijk meer doet dan plassen, en dat streep je weg door het een plasser te noemen.

1 like

Wij zeggen ook vulva en piemel en ik vind het zo fijn om mijn dochter dat heel luchtig te horen gebruiken want bij mij thuis zat daar vroeger ontzettend veel schaamte en stilte omheen. Heeft me best moeite gekost om daar overheen te stappen, maar volgens mij heeft het wel effect.

15 likes

Noem je je mond dan ook je prater of je eter? Of je poeper. Als dat je logica bij plasser is, zou dat ook bij andere woorden kunnen.
Het heeft toch gewoon een naam, waarom noem je het dan anders?
Ben ik echt benieuwd naar hoor, geen cynische vraag.

Edit: mijn kind noemt een borstel een ‘harenkammer’. Dat is het ook, maar ik leer hem toch gewoon ‘borstel’.
Nederlandse taal is wel gek, hè, want een waterkoker heet wel gewoon waterkoker naar wat het doet.

2 likes

Mijn dochter weet dat vrouwen een vulva met een urethra en een vagina hebben, maar urethra is echt een lastig woord voor een klein kind, dus hier ook plasser :slightly_smiling_face:

Ja, dat is een lastig woord. Maar dat gebruik je zelden (ik iig). Vulva voldoet prima voor plasser, naar mijn mening.

1 like

Kun je uitleggen wanneer je dan wat zegt? Want wanneer spreek je over je plasbuis?

Wij zeggen ook vulva en piemel trouwens.

Yep vulva en piemel zeg ik ook tegen mijn oudste. We hadden het er een paar dagen geleden nog over en toen zei hij ‘mama en -naam zusje- hebben een vuval’ :laughing::pleading_face:

2 likes