Tips, ervaringen & aanraders #11

Ik vind het om de een of andere reden zo gedetailleerd voor een driejarige. Maar ze heeft er ook weinig interesse in en is er volgens mij ook niet heel bewust van dat mannen en vrouwen er anders uit zien. Ik noem het dus billen want dat is de context waarin we het wel gebruiken: heb je je billen afgeveegd? Ga eens op je billen zitten (:skull:) etc.

Je kunt toch gewoon plasbuis zeggen ipv urethra.

Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld en je kunt het maar beter meteen goed aanleren.

7 likes

Huh maar dat is toch verwarrend? Je noemt haar teen toch ook niet haar voet?

Teruggrijpend op het belang van het kennen van je eigen anatomie (en wat @Keroppi ook zei), dan kan een kind niet aan jou vertellen als ze pijn heeft aan haar vulva of als iemand daar ongewenst aan heeft gezeten.

Ik kan me ook verhalen herinneren van mensen die er pas als groter kind in gesprek met anderen achterkwamen dat weet ik veel ā€˜poes’ niet het echte woord was, en zich daarvoor schaamden of dat het voor veel verwarring zorgde. Als we onze kinderen allemaal het echte woord leren, dan begrijpen zij elkaar ook. ā€˜Ik wil niet dat je aan mijn poes zit’ (als kinderen elkaar in de kleuterklas gaan ontdekken, bijvoorbeeld) is immers niet voor iedereen begrijpelijk.

12 likes

Deze snap ik echt niet. Als ze dan aangeeft dat ze last heeft van haar billen weet je zelf niet eens wat ze bedoeld. Laat staan opa/oma/opvang.

2 likes

Maar ik vind het wel een verschil of je een vulva dan poes noemt of billen. ā€˜Ik wil niet dat je aan mijn billen zit’ is neem ik aan voor iedereen duidelijk. Misschien zelfs wel duidelijker voor een 4 jarige dan vulva (ja tenzij echt iedereen vulva leert en begrijpt maar sorry vind het echt verheven als je doet alsof alle ouders dat überhaupt weten). En ik snap de logica en noodzaak om het beestje bij de juiste naam te noemen en het is ook precies hoe ik van tevoren had bedacht hoe ik lichaamsdelen zou noemen. Maar hier komt in de praktijk dus niet echt voor dat ik alles apart benoem. Zou ik vast moeten doen, maar er zijn meer dingen die ik ook belangrijk vind dat ze leert.

@MyMoon weet jij niet waar je billen zitten dan? En als je kind zegt ā€˜ik heb last van mn anus’. Weet je dan gelijk wat er aan de hand is?

Maargoed, fijn dat jullie het allemaal wel in een keer perfect doen

1 like

Wij gebruiken daar ā€œplasgaatjeā€ voor (als in: vulva bestaat uit je plasgaatje en je vagina). Hier met 4 jaar echt een hot topic…

Verder herken ik me erg in wat @Karga zegt: zo fijn om mijn dochter gewoon piemel en vulva te horen gebruiken, voor haar zijn het zulke normale woorden. Was bij mij thuis vroeger niet zo en vond het zelf in het begin ook wel ongemakkelijk om die woorden te gebruiken, maar heb er echt een punt van gemaakt om dit anders te doen en ben er nu zelf ook helemaal aan gewend. Zelfs mijn moeder gebruikt nu ā€œvulvaā€ zonder ongemak, omdat ze het van mijn dochter overneemt :confetti_ball:

7 likes

Maar het zijn niet haar billen, toch?

Over dat verheven idee: vulva is nu inderdaad nog niet voor iedereen een gewoon woord, maar daarom zeg ik ā€˜als we onze kinderen allemaal het echte woord leren’. Je merkt wel hier aan de reacties dat steeds meer ouders het zo noemen.

Heerlijk dat wij het wel perfect doen inderdaad, dat is echt wat ik met dit gesprek bedoel :wink:

8 likes

Ik noem het nooit vulva maar ik heb het er ook eigenlijk nooit veel over vulva/vagina met m’n kind.
Bij douchen zeg ik altijd heb je je tussen je lippen gewassen?
En verder hebben we een plasgaatje en jongens een piemel en een poepgaatje heeft iedereen.

En @HermandeSchermman ik weet niet of je dat uit de reacties op dit forum kan concluderen hoor…

De vraag die het oproept bij mij is vooral, waarom vind JIJ het als ouder nou zo erg om iets bij de juiste naam te noemen? Ik snap dat echt niet. Mijn dochter van 2 zegt in bad gewoon ā€œzo billen wassen, vulva (novašŸ˜‚) wassenā€. We willen graag een verhullende term, vinden piemel niet te volwassen maar vulva wel?! Naja ieder doet wat hij/zij het beste vindt maar zo komen we er natuurlijk nooit vanaf.

16 likes

Hier vagina en piemel. Had liever vulva gebruikt in het begin, maar vagina is blijven hangen. Nou ja, ook goed. Ik gebruik t door elkaar, vulva gebruik ik eigenlijk zelf nooit, zoals ik hierboven ook al iemand hoorde.

Ik vind het belangrijk dat dingen juist benoemd worden en niet voor verwarring zorgen.

Daar komt nog bij dat ik het ook stom vind dat vooral het vrouwelijk geslachtsdeel vaak niet goed benoemd wordt. Het wordt of gereduceerde tot plasser of men durft het niet te benoemen en dan krijg je dingen van voorbips tot spleetje tot vogel.

Het enige dat ik wel jammer vind is dat er voor het mannelijke geslachtsdeel een wat toegankelijkere variant hebt: piemel. Want vulva en vagina vind ik altijd wat volwassen en medisch klinken, meer equivalent van penis.

Volgens mij was er een paar jaar geleden ook discussie om dan poenie te gebruiken. Maar ergens denk ik ook, laten we het niet ingewikkeld maken en eindelijk het vrouwelijke geslachtsdeel gewoon benoemen.

1 like

Maar dat zit toch vooral in ons hoofd.
Medici zeggen trouwens meestal vagĆ­na :sweat_smile:

2 likes

@Yzile Die indruk kreeg ik wel!

Eigenlijk is het ook vulva/penis en kut/piemel, toch? Zo zou ik het tenminste zeggen, maar kut is teveel geseksualiseerd en een scheldwoord? Mijn vader zei vroeger ā€˜je k-u-t wassen’.

1 like

Kut en piemel vind ik niet hetzelfde. Zou eerder pik en kut als hetzelfde zien.

Piemel is voor mij heel aseksueel, maar niet zo afstandelijk als penis.

Piemel heeft iets vrolijks :joy:

1 like

Ik vraag me nu af of er ook mensen zijn die kut en lul zeggen

4 likes

Ohja eens eigenlijk.

Ja, een vriendin van een vriendin van me zegt kutje. Dat vonden we allebei wel bijzonder.

Lul weet ik niet.

1 like

Hier is het pipi voor beide. En soms piemel als ze verschil willen maken. Vulva/vagina weet mijn dochter ook maar pipi gebruiken we vaker. Moet mezelf ook trainen vulva te gebruiken maar zeg sneller pipi. En mn dochter weet de onderbroeken regel (dat is prive en mag niemand aan zitten, geen geheimen etc). Bij mn zoontje moet ik die nog beter leren, hij pakt het nog niet zo goed op heb ik het idee.

Mn ouders zeiden / zeggen fluitje voor vagina, echt heel stom.

Ja! Ik was met een kindje op mijn werk een aanwijsboek aan het lezen en toen zei ze ineens ā€˜ja en dat is haar kutje’ en ik moest toen echt even schakelen (in de zin van hoe pak je dat op, heb toen gezegd inderdaad, dat is haar vagina aangezien ik vulva toen nog niet gebruikte), had dat nog nooit meegemaakt.

Ik zoek een goede kinderschaar voor linkshandigen, iemand tips? Die van IKEA is prima voor een kind van 3 maar mijn oudste wil best lastige dingen knippen en het werkt alleen goed als je gewoon een rondje knipt. Het hoeft niet per se een schaar te zijn die alleen papier knipt, mag wel wat scherper zijn.

1 like

Mijn dochter van 4 jaar gebruikt deze, ik vind hem zelf ook heel fijn knippen!

Aanvulling: hij kan ook kartonnen dozen knippen!

3 likes