Tips, ervaringen & aanraders #11

Met je vulva plas je niet natuurlijk, en vaak wordt het door kind in die context gebruikt. Maar als ze d’r vulva aanwijst noemt ze het ook plasser, en dan verbeter ik haar nooit eigenlijk. Ze weet dat het eigenlijk vulva heet en op haar 15e noemt ze het echt geen plasser meer hoor :sweat_smile: Ik weet niet, ik vind het ook geen probleem. Noemde het zelf als klein kind ook plasser, weet nu prima hoe alles heet, ervaar absoluut geen schaamte of preutsheid daaromtrent en is altijd gewoon open over gepraat. Dus misschien is dat laatste nog het belangrijkst ipv kind per se juiste benaming laten zeggen.

3 likes

De Hema heeft een linkshandige kinderschaar. De gele is rechtshandig, de groene linkshandig.

Geen ervaring hoe goed ze zijn, ik dacht enkel twee verschillende kleuren scharen gekocht te hebben. Tot mijn rechtshandige kinderen begonnen te piepen dat ze er niet mee konden knippen.

1 like

Ik vind het vooral interessant waarom het volwassen woorden zijn. Voor neus of elleboog of navel of tepel hebben we toch ook niet ineens een kinderversie? Ik vind vulva en labia ook prima klinken, niet te moeilijk. En ik vind piemel echt een gezellig woord.

Herkent iemand dit? Mijn kind van ruim een jaar gaat heel vaak op de grond liggen. Eerst dacht ik dat hij moe was, maar dat is het niet want hij doet het ook meteen na zijn dutjes, hij stopt gewoon met wat hij doet en gaat dan een tijdje op zijn rug liggen niksen.

2 likes

Ik vind het echt beschamend van mezelf dat ik moest googelen wat labia zijn :weary:

Maar waarom niet het mannelijke geslacht? Want ik lees hier heel weinig penis en vind piemel ook een kinder variant iig niet op gelijke hoogte als vulva. En leren we onze kinderen dan ook over de glans penis en het scrotum?

6 likes

Ik vind het zelf zo gek dat vulva het enige woord is waarbij we geen normaal Nederlands woord hebben. Want je zelf inderdaad elleboog en niet olecranon, neusgat en geen vestibulum nasi, navel ipv umbilicus, piemel ipv penis, maar dan wel vulva.
Ik heb geen alternatief, maar ik vind het opvallend.

7 likes

Ja eigenlijk bedoel ik dus dat ik vulva wat medisch en netjes vindt. En penis daarmee ook. Het zijn woorden die ik zelf eigenlijk nooit gebruik, behalve bij de dokter. Net als glans en schacht en scrotum. Piemel, eikel en balzak is wat meer normaal taalgebruik.

Dat gebruik ik ook bij mijn zoon, dan zeg ik geen scrotum of penis.
Hij noemde zelf trouwens zijn eikel heel lang zijn nootje (iets met klok en klepel) en dat vond ik wel grappig.

Maar voor vrouwen is het of vaag (onderkantje) of net zo medisch als penis, met vulva of vagina.
Je hebt weinig neutrale normalere woorden. Maar dan nog kies ik dan liever voor vulva dan voor kut of voorbips bij gebrek aan de vrouwelijke piemel variant.

Eigenlijk wat @Merel hierboven ook aangeeft.

Wat zijn dingen die je gedaan ‘moet’ hebben in je zwangerschap, qua herinneringsdingen ofzo? Bijvoorbeeld zo’n beeldje van een 3d scan van je lijf… iets in die trant?

Niks moet, maar ik vind m’n beeldje echt de meest waardevolle herinnering! Komt denk ik misschien ook omdat ik geen foto’s heb kunnen maken vanwege een vroegere bevalling.

2 likes

Foto’s maken! Niet perse iedere week of maand ofzo, maar ik vind het achteraf echt jammer dat ik geen foto heb gemaakt de dag van de bevalling bijv. Kan natuurlijk niet als je wacht tot het vanzelf begint of eerder moet bevallen, maar bij een volgende zwangerschap zou ik veel meer foto’s maken. Niet perse een hele shoot, maar gewoon een spiegelfoto ofzo.

4 likes

Ik heb een beeldje laten maken maar als ik het zie voel ik er niet zo veel bij. Terwijl ik geen fotoshoot wilde maar dit toch heb gedaan en ben wel heel blij met de foto’s

Ik heb ook wel spijt dat we niet een paar scherpe, goede newborn foto’s hebben gemaakt. We hebben zelf natuurlijk wel veel foto’s. Maar ik vind mezelf op foto’s van de kraamperiode er nogal slonzig en verrot uitzien haha. Dat was ik die periode ook gewoon zo maarja misschien voor een shoot had ik mij even opgeknapt

3 likes

Niks moet, kijk waar jij je goed bij voelt. Ik dacht bijvoorbeeld altijd dat ik een beeldje zou willen, maar uiteindelijk vond ik mezelf niet mooi genoeg zwanger, dus niet gedaan. En vooralsnog geen spijt.

Ik had ook plannen voor een shoot, maar dat voelde ik ook niet echt. Dus uiteindelijk heb ik me thuis in een leuke outfit gehesen en daar paar foto’s van mn buik gemaakt.

Enige waar spijt van heb, is dat we geen foto’s van mij en mn man samen hebben toen ik zwanger was. Dat had ik nog wel graag gewild.

1 like

Ik maak ongeveer om de 2 weken een simpele foto in de spiegel van mn buik en heb die in een collage gedaan. Is 10 sec werk en t resultaat is best leuk. Ik had echt 0.0 zin in een fotoshoot of een beeldje haha

3 likes

Ik heb het beeldje niet gedaan en echt spijt van. Ik heb wel een mooie shoot gedaan en die beelden zijn me eeuwig dierbaar.

1 like

Wij hebben een paar huis tuin en keuken foto’s van mij (en ons samen) met de buik, super leuk. En wat foto’s van de inleiding in het ziekenhuis en de bevalling. Dat was voor mijzelf achteraf ook heel fijn voor een soort tijdsverloop. Ik zou vooral zeggen maak lekker af en toe een foto met je buik en ook met je partner erbij. En hoe dichterbij de bevalling hoe meer foto’s want dat is, al dan niet voor jezelf straks, fijn terugkijken en je kan altijd alles nog verwijderen als je denkt nope, dat hoef ik niet nog een keer te zien.

2 likes

Ik heb dat beeldje maar voelde me er een beetje ongemakkelijk bij toen we bijvoorbeeld veel bouwvakkers in huis hadden, die liepen dan langs dat beeldje waar je dan dus eigenlijk mijn borsten ziet :grimacing: Ja weet niet, voelde een beetje raar soms.

Fotoshoot niet gedaan, past niet echt bij wie ik ben en vind zwangere buiken over het algemeen niet zo mooi. Heb op een random avond zelf foto’s gemaakt in een thema hotel kamer omdat ik daar opeens stress over kreeg.

1 like

Zoals je hierboven al leest zijn de meningen verdeeld omdat het heel persoonlijk is.

Ik ben superblij met mijn zwangerschapsshoot en newbornshoot, maar heb ook gezocht op een fotograaf die qua stijl bij mij/ons paste.

Dus geen enorme sprookjesjurken in een nevelig bos of newborns vermomd als zonnebloemen.

Tsja en als je de foto’s achteraf niets vindt kun je ze in een (digitale) la smijten en nooit meer naar kijken. Maar als je het niet doet komt het niet meer terug.

Aan de andere zo kun je ook over zo’n beeldje denken, dat heb ik nooit gedaan, geen spijt achteraf.

2 likes

Ik heb achteraf spijt dat ik niet meer foto’s heb waar ik met buik op sta. Wel een shoot gedaan waar ik mega blij mee ben, maar heb verder heel weinig gewone, niet geposeerde foto’s. Ik ben onverwacht veel te vroeg bevallen en toen was m’n buik ineens weg, heb daar wel moeite mee gehad.

2 likes

Ik ben echt heel blij met mijn beeldje en invulboek van birthlines. Verder heeft mn man elke week op dezelfde plek een foto van me gemaakt, dat vind ik echt leuk om terug te zien en heeft mn zusje mooie fotos van ons samen gemaakt een paar keer. Je moet echt niks, maar je kan het ook niet alsnog doen als je straks bevallen bent, dus als je een beeldje overweegt zou ik dat wel doen! Ik weet niet of er een tweede komt dus ik ben blij dat ik het allemaal heb als herinnering.

3 likes

Ik heb een shoot gedaan omdat ik het cadeau heb gekregen maar dan wel zelf een fotograaf uitgezocht in een bepaalde stijl & iets wat bij mij paste - beetje meer artistiek - en niet hele cliche/standaard foto’s en ben zo blij ermee terwijl ik van te voren riep dat ik nooooit een zwangerschapsshoot zou willen.

1 like