Ja, we weten zelf wanneer het grondig is gedaan en wanneer niet. Ik werk zelf onregelmatig dus de weekenden dat ik vrij ben dan gaat hij grondig en de andere week wat sneller en minder secuur. Maar hij wordt wel elke week schoongehouden.
Niet omdat we het graag willen hoor. Maar omdat we onszelf kennen en als we een keer overslaan dan gaan we laks worden, nu proberen we een schoonmaakstreak te houden.
Wij deden eerder ook alles met z’n tweeën maar we proberen deze taken te doen als de jongste slaapt en de oudste naar school is. De ander moet op zijn/haar vrije avond geen last van de ander z’n taken hebben zeg maar.
In de avond doucht m’n vriend de kinderen, ik droog ze af en kleed ze aan. Als hij zelf klaar is met douchen dan geef ik de jongste een fles en zorgt hij voor de oudste. Als de jongste op bed ligt dan lees ik de oudste voor en gaat hij beneden opruimen. Als ik klaar ben met de oudste dan zorg ik dat boven weer netjes is. Op die manier zijn we allebei ongeveer tegelijk klaar en hebben we allebei evenveel aan onze avond.
Zijn taak is dan de keuken opruimen, speelgoed opruimen, robotstofzuiger aanzetten, alles klaarzetten voor de volgende ochtend.
Mijn taak is dan de was opvouwen, de wasmachine aanzetten voor de volgende dag, droger aan, was sorteren.
Een beetje een uitgebreide reactie maar wij hebben sinds een half jaar ongeveer dit systeem en daarvoor vonden wij het ook lastig om structuur te hebben. Dus misschien heeft iemand er wat aan.