Tips, ervaringen & aanraders #11

Ik heb een zwangerschapshoot gedaan en een new born shoot met 10 dagen.
Zo blij met alle foto’s :smiling_face_with_three_hearts: Ik wou een buikbeeldje maar ik vond het wel errrrrg duur voor hoe klein zo’n beeldje is.

Als je minder budget hebt kun je natuurlijk altijd zelf foto’s maken maar vooral met de new born shoot ben ik erg blij.
Daar zou ik in investeren :smile:

2 likes

Ik ben mega blij met de zwangerschaps en geboortefotos. Vooral de geboortereportage is me heel dierbaar.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je budget is. Wat iig leuk is, en voor vrijwel iedereen wel betaalbaar, is om iig wat op te schrijven en wat fotos te maken. Een eenvoudig invulboekje met wat echofotos en fotos van je buik zijn wel echt leuk voor later.

4 likes

Ik heb geen speciale foto’s of een beeldje en mis het ook niet. Vind het wel leuk dat ik zo’n zwangerschapsboek enigszins heb ingevuld, daar kijk ik nog wel eens in, want je vergeet toch hoe dat precies allemaal ging op welke termijn.

1 like

Ik had geen speciale geboortereportage, maar de vroedvrouw (verloskundige) vroeg wel of ze wat foto’s mocht trekken tijdens de keizersnede. Op dat moment kon het mij eerlijk gezegd weinig schelen maar achteraf zijn dit wel echt de foto’s waar ik het meest blij mee ben.
Ook een paar ‘stomme’ spiegelselfies van de dagen voor de bevalling, omdat het toch wel bijzondere dagen waren om aan terug te denken.

3 likes

Ik ben op zoek naar wat meer rust & regelmaat in ons ADHD huishouden. Heb twee kinderen, 2 en 5 jaar dus nog lekker chaos.

Wat hebben jullie voor systemen? Voornamelijk in het huishouden?
Ik doel voornamelijk op ritmes / weekplanners.

1 like

Waar loop je tegenaan? Op welk gebied wil je rust en regelmaat?

1 like

Nou sowieso in ons hele leven :joy: Maar ik merk dat vooral de dingen die niet op regelmaat lopen veel ruimte innemen in mijn hoofd.
De was doe ik elke dag, dus dat loopt. Maar voor de bedden verschonen e.d. mis ik wat houvast.

Daarbij komt dat mijn man veel in het huishouden doet, maar ook degene is met het ADHDbrein, waardoor een groot deel van de mental load bij mij ligt. Dit hoop ik wat meer te gaan delen als we een systeem vinden waar we allebei goed op gaan.

Ik was bijvoorbeeld aan het kijken naar een to do lijstje van Greenstory.

2 likes

Wij hebben laatst samen een lijst gemaakt met dingen die we moeten doen en dat per dag opgedeeld. Een paar dingen moeten dagelijks, maar de rest is wekelijks en we doen iedere dag iets. En daarbij hebben we de regel dat de een ons kind op bed legt en de ander de dagelijkse lijst afwerkt (dat is dan bijv keuken opruimen, speelgoed opruimen, kattenbakken, kinderstoel schoon, was in droger en was voor volgende dag programmeren) en dat werkt voor nu heel goed. Soms brengen we op een vrije dag ons kind naar oma en doen dan samen wat extra klusjes, maar het kost ons nu per dag ongeveer een half uur en in principe is het huis dan altijd netjes. Of iig netjes genoeg om altijd bezoek te kunnen ontvangen zeg maar.

Ik vond ook dat de mental load grotendeels bij mij lag, niet alleen qua huishouden maar ook of er nog genoeg luiers zijn, tas voor de opvang klaar staat, is er nog genoeg flesvoeding blabla en dat hebben we besproken en allemaal genoteerd in gedeelde notities. Bij maandag staat nu als “taak” om dingen voor ons kind te checken en aan te vullen/op boodschappenlijst te zetten en ik merk echt dat mijn man nu dat soort dingen ook meer oppakt.

5 likes

Wij hebben allebei vaste taken die vast staan op een bepaalde dag.

Maandag werken we allebei dus dan hebben we geen extra taak maar anders hebben we een taak qua schoonmaken; hal + trap, woonkamer, keuken, badkamer, bovenverdieping, zolder + trap. We moeten de taak doen, geen dag overslaan want we kennen ons zelf en dan gebeurt het toch niet.

Per taak is er een lijst met wat er moet gebeuren en staan er wat extra’s bij.

Samenvatting

Mijn vriend heeft ook adhd en die vindt dit een hele fijne manier omdat hij houvast heeft, een stok achter de deur en niks kan vergeten.

Bedden afhalen is standaard op zondag. Zodra we op staan dan halen we alles af en doen we het gelijk in de was zodat het ‘s avonds allemaal schoon in de kast ligt.

5 likes

De kern van onze schoonmaakroutine is dat in ieder geval een iemand opruimt in de avond. We hadden twee jaar geleden muizen, dus nu maken we nog steeds alles ‘muisveilig’. Dus stofzuigen, doekje over het aanrecht, vaat weg. En als je gaat stofzuigen ruim te automatisch speelgoed op, etc.
Verder wast mijn partner altijd op haar ‘mamadag’ en op de mijne verschoon ik het bed en doe ik de wc’s. In het weekend wassen we ook als er volle manden zijn. De rest doen we eigenlijk altijd een beetje tussendoor of als het nodig is of er bezoek komt. Maar het allerbelangrijkste is dus die avondschoonmaak, dat houdt het huis leefbaar zeg maar.

1 like

Ik zou echt willen dat ik deze discipline had :sob:

13 likes

Same, groetjes van mijn vloer waarvan ik niet eens weet wanneer ik ‘m voor de laatste keer heb gedweild.

3 likes

Iedere week deze taken?? Ben al blij als mijn badkamer eens in de 4 weken lukt haha.

Maargoed wij zijn totaal niet efficiënt. We doen teveel dingen met z’n tweeën, zoals kind halen van de opvang, koken, boodschappen en naar bed brengen.

10 likes

Dat deden wij ook altijd en vond dat zo gezellig 🥹 Vooral samen naar de opvang en als het lukte gelijk nog een rondje park. Maak daar liever tijd voor dan dat de vloer elke week gedweild wordt.

13 likes

Toch superleuk en gezellig! Misschien kunnen jullie ook een keer per week een huishoudtaak doen. Dat doen wij soms ook, als iets echt echt vies is (of er komt bezoek) zetten we muziek op en knallen we even.

1 like

Ja, we weten zelf wanneer het grondig is gedaan en wanneer niet. Ik werk zelf onregelmatig dus de weekenden dat ik vrij ben dan gaat hij grondig en de andere week wat sneller en minder secuur. Maar hij wordt wel elke week schoongehouden.

Niet omdat we het graag willen hoor. Maar omdat we onszelf kennen en als we een keer overslaan dan gaan we laks worden, nu proberen we een schoonmaakstreak te houden.

Wij deden eerder ook alles met z’n tweeën maar we proberen deze taken te doen als de jongste slaapt en de oudste naar school is. De ander moet op zijn/haar vrije avond geen last van de ander z’n taken hebben zeg maar.
In de avond doucht m’n vriend de kinderen, ik droog ze af en kleed ze aan. Als hij zelf klaar is met douchen dan geef ik de jongste een fles en zorgt hij voor de oudste. Als de jongste op bed ligt dan lees ik de oudste voor en gaat hij beneden opruimen. Als ik klaar ben met de oudste dan zorg ik dat boven weer netjes is. Op die manier zijn we allebei ongeveer tegelijk klaar en hebben we allebei evenveel aan onze avond.
Zijn taak is dan de keuken opruimen, speelgoed opruimen, robotstofzuiger aanzetten, alles klaarzetten voor de volgende ochtend.
Mijn taak is dan de was opvouwen, de wasmachine aanzetten voor de volgende dag, droger aan, was sorteren.

Een beetje een uitgebreide reactie maar wij hebben sinds een half jaar ongeveer dit systeem en daarvoor vonden wij het ook lastig om structuur te hebben. Dus misschien heeft iemand er wat aan.

9 likes

Ik haat mezelf soms echt omdat ik dus blijkbaar zo volwassen ben dat ik hier blij van word, maar ik heb zo’n afwasborstel die je kunt vullen in de douche liggen en gevuld met afwasmiddel en azijn en als ik m’n conditioner in laat trekken dan sop ik even alles in en daarmee is de douche eigenlijk bijna altijd schoon. En 1x per week ga ik ff met dat ding over de wastafel tijdens het tanden poetsen. Merk echt dat zoiets kleins het allemaal veel makkelijker maakt en nu is de badkamer grondig poetsen ook zo gedaan want sta niet een kwartier kalk van de tegels te bikken.

26 likes

Dit klinkt als een goed idee, welke afwasborstel is dat?
Edit: zie al dat er veel soorten van zijn, ik had er nog nooit van gehoord

Ik heb er een van de Wibra, kost een paar euro!

1 like

En @cam ik had alweer stress van dit onderwerp :joy: “iedereen heeft z’n huis op orde”
Dus vanochtend wezen poetsen.