Tips, ervaringen & aanraders #11

Wij zijn nu bezig met ‘zindelijkheidstraining’ van kind van 2 jaar en 8 maanden. Ze kan heel goed op potje plassen als je haar erop zet, maar als we dat niet doen plast en poept ze in haar broek. Met poep vindt ze dat vervelend, maar met plas interesseert dat haar niet. Dan blijft ze rustig in een natte broek en onderbroek rondlopen.

Ze heeft al een stickerkaart, maar de interesse daarin is minimaal. Even een korte opleving toen er een ingepakt cadeautje bij het potje lag zodat ze kon zien waar ze het voor deed, maar inmiddels triggert dat haar niet meer. We zijn ook heel enthousiast als het gelukt is om op het potje/de wc te plassen dus proberen haar zo positief te stimuleren.

We laten haar helpen met het opruimen van de natte kleren, maar we zijn absoluut niet boos als ze in haar broek gepoept of geplast heeft.

Ze plast inmiddels al bijna een jaar elke avond op het potje, als onderdeel van het slaapritueel.
En sinds donderdag draagt ze overdag geen luier meer.

We zien echter nog geen verbetering. Er is geen druk dat ze snel zindelijk moet worden ik gezien de ervaringen vraag ik me nu af of ze er wel echt aan toe is. Herkennen jullie dit? Moeten we nog even doorzetten? Hebben jullie nog tips?

Misschien is ze er zelf nog niet aan toe? Als er geen haast is, misschien even stoppen en over een paar weken/maanden weer beginnen?

7 likes

@Junebug85 ja herken ik.
@Monito ik zou eens kijken op de Instagram van everythingtoddler_. Vond dat heel duidelijk en heeft hier gewerkt. Maar ongelukjes horen er sowieso wel bij. Als je gaat wachten tot je kind zindelijk is voor de luier uitgaat kan het soms heel lang duren

1 like

Ik wilde hier van de week komen vragen of het ooit nog goed gaat komen tussen mijn twee dochters :sweat_smile: 3,5 en net 1. De jongste vindt alles helemaal geweldig wat haar grote zus doet en wil natuurlijk op haar manier mee doen. Maar alleen maar hysterie. Neeee ze moet wegblijven bij me. Mijn zusje moet weg etc.

Dus helaas niet de oplossing, alleen hopen dat het ooit beter wordt.

1 like

Oh thanks! Superfijn account. Ik ga die tips zeker volgen.

Ik vind ongelukjes verder helemaal niet erg, maar twijfelde meer wat te doen omdat het mijn dochter helemaal niet lijkt te interesseren. Die speelt rustig verder in haar natte kleren en lijkt dus nog niet de connectie te leggen.

Ik herken dit, nouja wij hebben het nooit zo lang volgehouden. Maar de rest qua potjes momenten enzo wel. Uiteindelijk 2 weken voor dr 3e verjaardag weer een poging gedaan en toen was ze eigenlijk nagenoeg direct zindelijk. Was ideaal want toen hebben eigenlijk m’n ouders en gastouder groot deel van het werk gedaan :sweat_smile:

2 likes

Heb je toevallig de gids die ze verkopen ook gebruikt? Zit een beetje met de handen in het haar met zindelijkheidstraining terwijl ik toch de indruk heb dat hij signalen geeft dat hij er klaar voor is. De gids zou wel een duwtje in de rug kunnen zijn om er te geraken. Ik had al een andere ‘gids’ gebruikt (kreeg ik bij stickers die ik had gekocht) maar die was veel te algemeen en hielp dus niet.

Nee heb ik niet gedaan. De tips van daar waren voor ons genoeg.

Wat lukt er niet dan bij jullie als je het wil delen?

1 like

Hij geeft soms aan dat hij geplast heeft (ook als hij een luier aan heeft), als ik dan een onderbroek aandoe, voelt hij het precies helemaal niet en blijft hij verder spelen met een natte onderbroek. In de ochtend lukt het wel goed om op potje te plassen (en heeft hij zelfs nog een droge luier), maar overdag is het moeilijk om dit door te nemen. Eerlijkheidshalve vind ik het ook moeilijk om consequent te zijn omwille van een aantal redenen en durf ik dan ook niet goed de luier vaak uit te laten owv accidentjes binnen (hebben geen buitenruimte thuis dus een dag laten rondlopen buiten is ook geen optie). Dus ik zoek naar een duwtje in de rug - misschien soms nog meer voor mezelf dan voor mijn kind. Wil ook geen druk leggen op hem, maar merk dat er wel signalen zijn, maar ik niet tot de volgende stap kom.

Hmm ja op basis daarvan denk ik ook dat hij er klaar voor is.
Ik heb spijt dat we bij m’n zoontje zooo lang hebben aangerommeld waardoor het heel groot is geworden.
Meerdere pogingen gedaan, toch weer terug de luier aan, weer proberen, teleurstelling, meer stickers, meer beloning, weer niet gelukt, weer de luier etc.
Ik zou nu bij een volgende gewoon bij de eerste signalen van klaar ervoor de luier uitdoen en niet meer terug.
Dat staat ook op die Instagram: remove diapers completely
En dat ze juist die consistentie nodig hebben.

Maar het moet ook wel bij je passen natuurlijk om dat te doen

3 likes

Ik heb inderdaad dat gevoel ook dat we al zo lang aanmodderen. Wil al even doornemen zonder luier maar geef het op na een uur of twee omwille van ongelukjes / plannen buitenshuis en wil ook niet naar school sturen zonder luier (tov de leerkracht vervelend met ongelukjes de hele tijd - starten hier op 2,5 jaar). Binnenkort gaan we een week op vakantie, niet ideaal, maar dan hebben we wel wat tijd om het toch te proberen. Dankjewel voor jouw ervaring, helpt om het in perspectief te zien.

2 likes

Rond die leeftijd was dat bij ons ook. Beetje rondom het moment dat de jongste ‘mobiel’ werd en dus aan de spullen van haar grote zus zat. Daarvoor waren die dingen natuurlijk alleen van haar geweest.

Ging vanzelf beter gelukkig :slight_smile: Hoewel je altijd ‘Dat is mijn X/Y/Z’ gemekker blijft houden hoor.

1 like

Ik zou graag voor onze aanstaande baby (jongen) en 4-jarig dochtertje een matching outfit kopen. Maar op de een of andere manier kan ik het niet goed vinden… ze zitten qua maten in verschillende collecties en iets neutraals vinden is ook niet zo makkelijk. Iemand onlangs bij een bepaald merk iets gezien toevallig? Hoeft niet perfect matchend, maar leek me leuk om m’n dochtertje op zo’n manier extra te betrekken bij de komst van de kleine.

1 like

Bij Next hebben ze heel veel dingen in kleine en grote maten!

4 likes

Ik zou het loslaten. Het potje in de buurt laten, meenemen naar de wc als je zelf gaat en boekjes/filmpjes erover kijken. Verder maar even aankijken en meegaan in de interesse die je kind toont.

Ik ben opzoek naar tips rondom kraambezoek etiquette & Belgie.

Wij zijn zelf Nederlands maar mijn man werkt in België. Nu ik op het einde aan ga zijn we bezig met het geboortekaartje etc en weet ik niet goed wat ik daarmee moet. Op kantoor bij mijn man hangen ze met rekeningnummer? Wij zeggen normaal een lijstje erop met cadeau suggesties. Aangezien dit ons derde kindje is gaan we dit weer doen. Vooral omdat we al zoveel hebben en ik juist alles wat we dubbel hebben weg aan het doen ben

Wat wordt van ons verwacht hierin? En qua bezoek? Ze krijgen onze traditionele beschuit met muisje maar is er iets anders wat niet mag ontbreken?

3 likes

ik ben op zoek naar een mooi voorleesboek/prentenboek voor het kindje van m’n zus dat binnenkort geboren wordt. heb al een beetje zitten zoeken, maar ik zoek eigenlijk een boek dat over familie gaat. geen idee of er zoiets is, maar dacht ik kan hier een poging wagen :slight_smile:

2 likes

Hier is het de gewoonte om rekeningnummer(pamperrekening voor het Vlaamse woord) en/of geboortelijst op je kaart te zetten. Ook zou ik er zeker op vermelden wat jullie willen qua bezoek.
Ik heb van een vriendin kaartje gekregen met de vermelding dat ze de eerste weken met z’n drieën willen doorbrengen en ze zelf een seintje geven qua bezoek. Alles kan hier.

Op kraambezoek is er de traditionele doorsuiker of een andere gepersonaliseerde attentie(wij hadden zelfgemaakte limoncello, anderen losse thee, zeepjes, kaarsen,…) en er wordt vaak geproost op de geboorte, mensen kijken er niet van op dat je in het ziekenhuis flessen schuimwijn te drinken krijgt.

Toevoeging: mijn collega’s hadden allemaal dingen van de lijst gehaald en thuis laten leveren. Verder is alleen mijn leidinggevende op bezoek gekomen en hier kijkt ook niemand raar op als je met je baby naar kantoor gaat om daar even te showen en attenties direct uit te delen. Ik denk niet dat al de collega’s bij jullie op bezoek gaan komen maar denk daar ook aan, wie wel of niet?

3 likes

Is er hier ergens ook een topic over zwanger worden? Of is dat ook hier? :flushed:

Ja, maar is in het members only gedeelte geloof ik. Als je 30 dagen actief lid bent en 50 posts of meer hebt kun je toegang aanvragen. Staat wel info over in de faq.

1 like