Tips, ervaringen & aanraders #11

Haha jullie klinken als een geoliede machine! Knap hoor! En fijn dat het werkt.

@Plum ja goed idee wel! Denk dat ons kind nu ook wel bijna oud genoeg is om ook mee te doen met een klein taakje. Klinkt zo bijna als een gezellige traditie haha.

En @Spaarlamp slim ja! Ga ik ook even uitproberen!

2 likes

Haha dit is ook letterlijk hoe wij het doen, poetsen terwijl je onder de douche staat :joy::see_no_evil: maar het werk perfect en je bent er dan toch… haha

Wij hebben onlangs een Robotstofzuiger gekocht die ook kan dweilen. De hemel! Echt, snap niet dat we dit niet eerder hebben gedaan. Scheelt me weer 2 uur stofzuigen en dweilen

3 likes

Ik wil dat ook zo graag, maar heb ook veel deuren en drempels. En soms staat een krukje daar en de dag erna staat het weer op een andere plek. Of speelgoed van mijn kind dat op de grond zou liggen oid. Hoe werkt dat met zo’n stofzuiger?

Grote dingen scant/ziet hij en gaat hij omheen. Maar klein speelgoed sleept hij mee… ik heb dat een keer gehad met een kleurpotlood :upside_down_face:.

Ik moet zeggen dat ik hem vooral laat gaan bij de keuken en eettafel. En dan een paar keer per week heel de woonkamer. Maar dan moet je dus wel opruimen. Meestal voordat we de deur uitgaan ruim ik op en zet hem dan aan op maximaal zuigen en dweilen en dan is het wel echt goed schoon!

Edit: ik vind dat ding zelf wel aardig wat onderhoud hebben. Filter legen/schoonmaken, sensoren schoonmaken, borstels…

1 like

Gewone drempels zijn geen probleem, en om meubels rijdt hij gewoon heen. Lego ofzo zuigt hij op, dus dat soort kleine dingen moet je wel goed opruimen.

1 like

2 uur?! Dan woon je vast heel ruim.

Voor iedereen met 2 of meer kinderen, herkent iemand een oudste kind die helemaal niet lief is tegen het jongste (of jongere) kind?
Mijn oudste begint dus keihard te gillen en te jammeren als zijn zusje ook maar in de buurt komt: ā€˜nee nee mijn mijn!’ terwijl zij alleen maar zijn richting op kijkt en verder niks doet. Hij duwt haar ook, of slaat haar af en toe, ondanks dat ik dus meermaals zeg dat dat niet mag, dat hij lief moet zijn, en ik ook echt consequent ben als hij dat niet doet (hem even weg zetten en daarna praten over wat hij deed). Voor mijn gevoel doe ik pedagogisch gezien alles goed (heb wel wat kennis in die richting) maar mijn oudste blijft dit maar doen. Nou zitten we ook in roerige tijden thuis, maar vind dit wel echt opvallend.
Ze zijn overigens bijna 2,5 en 11 maanden.
Ik heb voor allebei 1 op 1 tijd op een dag omdat ze om en om slapen. Ik probeer de jongste soms ook te ā€˜corrigeren’ zodat de oudste ook ziet dat de regels ook voor zijn zusje gelden. Ben benieuwd of iemand dit herkent of tips heeft.

1 like

Wij zijn nu bezig met ā€˜zindelijkheidstraining’ van kind van 2 jaar en 8 maanden. Ze kan heel goed op potje plassen als je haar erop zet, maar als we dat niet doen plast en poept ze in haar broek. Met poep vindt ze dat vervelend, maar met plas interesseert dat haar niet. Dan blijft ze rustig in een natte broek en onderbroek rondlopen.

Ze heeft al een stickerkaart, maar de interesse daarin is minimaal. Even een korte opleving toen er een ingepakt cadeautje bij het potje lag zodat ze kon zien waar ze het voor deed, maar inmiddels triggert dat haar niet meer. We zijn ook heel enthousiast als het gelukt is om op het potje/de wc te plassen dus proberen haar zo positief te stimuleren.

We laten haar helpen met het opruimen van de natte kleren, maar we zijn absoluut niet boos als ze in haar broek gepoept of geplast heeft.

Ze plast inmiddels al bijna een jaar elke avond op het potje, als onderdeel van het slaapritueel.
En sinds donderdag draagt ze overdag geen luier meer.

We zien echter nog geen verbetering. Er is geen druk dat ze snel zindelijk moet worden ik gezien de ervaringen vraag ik me nu af of ze er wel echt aan toe is. Herkennen jullie dit? Moeten we nog even doorzetten? Hebben jullie nog tips?

Misschien is ze er zelf nog niet aan toe? Als er geen haast is, misschien even stoppen en over een paar weken/maanden weer beginnen?

7 likes

@Junebug85 ja herken ik.
@Monito ik zou eens kijken op de Instagram van everythingtoddler_. Vond dat heel duidelijk en heeft hier gewerkt. Maar ongelukjes horen er sowieso wel bij. Als je gaat wachten tot je kind zindelijk is voor de luier uitgaat kan het soms heel lang duren

1 like

Ik wilde hier van de week komen vragen of het ooit nog goed gaat komen tussen mijn twee dochters :sweat_smile: 3,5 en net 1. De jongste vindt alles helemaal geweldig wat haar grote zus doet en wil natuurlijk op haar manier mee doen. Maar alleen maar hysterie. Neeee ze moet wegblijven bij me. Mijn zusje moet weg etc.

Dus helaas niet de oplossing, alleen hopen dat het ooit beter wordt.

1 like

Oh thanks! Superfijn account. Ik ga die tips zeker volgen.

Ik vind ongelukjes verder helemaal niet erg, maar twijfelde meer wat te doen omdat het mijn dochter helemaal niet lijkt te interesseren. Die speelt rustig verder in haar natte kleren en lijkt dus nog niet de connectie te leggen.

Ik herken dit, nouja wij hebben het nooit zo lang volgehouden. Maar de rest qua potjes momenten enzo wel. Uiteindelijk 2 weken voor dr 3e verjaardag weer een poging gedaan en toen was ze eigenlijk nagenoeg direct zindelijk. Was ideaal want toen hebben eigenlijk m’n ouders en gastouder groot deel van het werk gedaan :sweat_smile:

2 likes

Heb je toevallig de gids die ze verkopen ook gebruikt? Zit een beetje met de handen in het haar met zindelijkheidstraining terwijl ik toch de indruk heb dat hij signalen geeft dat hij er klaar voor is. De gids zou wel een duwtje in de rug kunnen zijn om er te geraken. Ik had al een andere ā€˜gids’ gebruikt (kreeg ik bij stickers die ik had gekocht) maar die was veel te algemeen en hielp dus niet.

Nee heb ik niet gedaan. De tips van daar waren voor ons genoeg.

Wat lukt er niet dan bij jullie als je het wil delen?

1 like

Hij geeft soms aan dat hij geplast heeft (ook als hij een luier aan heeft), als ik dan een onderbroek aandoe, voelt hij het precies helemaal niet en blijft hij verder spelen met een natte onderbroek. In de ochtend lukt het wel goed om op potje te plassen (en heeft hij zelfs nog een droge luier), maar overdag is het moeilijk om dit door te nemen. Eerlijkheidshalve vind ik het ook moeilijk om consequent te zijn omwille van een aantal redenen en durf ik dan ook niet goed de luier vaak uit te laten owv accidentjes binnen (hebben geen buitenruimte thuis dus een dag laten rondlopen buiten is ook geen optie). Dus ik zoek naar een duwtje in de rug - misschien soms nog meer voor mezelf dan voor mijn kind. Wil ook geen druk leggen op hem, maar merk dat er wel signalen zijn, maar ik niet tot de volgende stap kom.

Hmm ja op basis daarvan denk ik ook dat hij er klaar voor is.
Ik heb spijt dat we bij m’n zoontje zooo lang hebben aangerommeld waardoor het heel groot is geworden.
Meerdere pogingen gedaan, toch weer terug de luier aan, weer proberen, teleurstelling, meer stickers, meer beloning, weer niet gelukt, weer de luier etc.
Ik zou nu bij een volgende gewoon bij de eerste signalen van klaar ervoor de luier uitdoen en niet meer terug.
Dat staat ook op die Instagram: remove diapers completely
En dat ze juist die consistentie nodig hebben.

Maar het moet ook wel bij je passen natuurlijk om dat te doen

3 likes

Ik heb inderdaad dat gevoel ook dat we al zo lang aanmodderen. Wil al even doornemen zonder luier maar geef het op na een uur of twee omwille van ongelukjes / plannen buitenshuis en wil ook niet naar school sturen zonder luier (tov de leerkracht vervelend met ongelukjes de hele tijd - starten hier op 2,5 jaar). Binnenkort gaan we een week op vakantie, niet ideaal, maar dan hebben we wel wat tijd om het toch te proberen. Dankjewel voor jouw ervaring, helpt om het in perspectief te zien.

2 likes

Rond die leeftijd was dat bij ons ook. Beetje rondom het moment dat de jongste ā€˜mobiel’ werd en dus aan de spullen van haar grote zus zat. Daarvoor waren die dingen natuurlijk alleen van haar geweest.

Ging vanzelf beter gelukkig :slight_smile: Hoewel je altijd ā€˜Dat is mijn X/Y/Z’ gemekker blijft houden hoor.

1 like