Tips, ervaringen & aanraders #11

Heel goed dat ze het nu al doen. Bij mijn kind werd er pas op de basisschool een gehoortest gedaan Na jarenlang kloten met spraak, logopedie,oorontstekingen, en toen bleek dat hij minder goed hoorde en buisjes nodig had. De enorme sprong qua taal is bij hem niet gekomen, maar bij het kind van een collega was dat wel zo. De test zelf stelde echt niets voor (als in: het was niet eng of pijnlijk ofzo), hij vond het allemaal wel gezellig.

1 like

Ik heb dezelfde ervaringen die al benoemd staan.
Het wordt heel speels gedaan. Hierdoor wisten wij dat ons zoontje wel iets kon horen want daar werd aan getwijfeld. De testen waren ook een goede informatiebron voor de logopedie.
Uiteindelijk zijn we wel 3x terug geweest want hij liet niet alles toe doordat hij het niet prettig vindt als dingen bij zijn oren zitten (door de vele oorontstekingen)

Nu is hij 4 jaar en heeft alles bijgehaald, stopt niet met praten en graag mega graag naar zijn bestie bij de logopedie om spelletjes te spelen :rofl:

1 like

Ik ga in juni met mijn dochtertje naar K3!
Hebben jullie tips voor gehoorbeschermers? Ik heb wel van die grote kappen, maar ze moet natuurlijk wel een beetje wat kunnen horen.

1 like

Rond dezelfde leeftijd dit ook gedaan. Testjes gedaan en bleek dat hij onder 40 decibel nauwelijks hoorde owv vocht achter het trommelvlies. Toen buisjes gekregen de dag voor zijn tweede verjaardag en ondertussen vrolijk pratende driejarige. Op moment dat we de ingreep lieten uitvoeren kon hij letterlijk enkel op en papa / mama zeggen (terwijl ā€˜verwacht’ wordt dat kinderen tegen dan twee woordjes na elkaar zeggen). Ingreep viel trouwens ook heel erg mee. Problemen rond horen zijn de eerste zaken om uit te sluiten als ze niet praten omdat daar een behandeling voor is.

3 likes

Ik ga binnenkort langs bij een Italiaanse vriendin en zij heeft 2 dochters van ongeveer 7 en 10 jaar. Ik wil graag iets voor ze meenemen wat ze leuk vinden en wat idealiter ook iets met Nederland te maken heeft. Hebben jullie nog leuke ideeen? Ik heb geen idee wat meiden van die leeftijd leuk vinden :sweat_smile:. Ze houden sowieso van stroopwafels dus die gaan mee, maar ik zoek eigenlijk nog iets niet-eetbaars.

Wij zijn aan het oriĆ«nteren op traphekjes, boven willen we sowieso een vaste doen, maar beneden misschien zo’n uittrekbare van mesh alleen twijfel ik nu of het handig is. Onze trap bestaat uit 1 trede, dan een plateau en dan de trap naar boven, het is niet mogelijk het hekje helemaal onderaan te doen maar pas na die eerste trede, is zo’n uittrekbare van dan veilig genoeg of een echt hekje veiliger omdat ons kind zich daar dan aan vast kan houden? Hij gaat sowieso een keer op die eerste trede klimmen en het hekje na het plateau onder aan de rest van de trap is ook niet handig denk ik.

We hebben de kamerdeur wel zo veel mogelijk dicht, maar we hebben ook 2 katten die regelmatig boven komen en heb geen zin om altijd de deur dicht te móeten houden, dus het hekje is meer voor extra veiligheid als de deur open staat dan dat we daar 24/7 op vertrouwen zeg maar.

3 likes

Ik gebruik zelf graag pluggerz, ik zie dat die ook een kindervariant hebben

3 likes

Hoe oud is je kind? Met die kappen kunnen ze nog genoeg horen naar mijn idee (alleen de hardheid er dus af)

Wij hebben een koptelefoon met van die kappen voor dochter, maar ik kan dan nog gewoon met haar communiceren, dus het is niet alsof ze dan de liedjes niet meer goed hoort denk ik.

Wij hebben die van de Action voor een paar euro. Zou eventueel db tegenhouden als die alpine beschermers

1 like

Toch gedaan en gelukt :partying_face: het is een juniorbed dus dat scheelde nogal haha

1 like

Mesh onderaan lijkt me prima, daar is het vooral om de doorgang te blokkeren en niet om een val te voorkomen. Als je kindje zich toch vasthoudt en valt, val je maar 1 trede = 15 cm? Boven is het een ander verhaal, want daar is de val veel groter. Wij gebruikten ook mesh onderaan na de 1e trede en hebben geen onveilige situaties meegemaakt.

Een springtouw? Voor buiten touwtje springen? Geen idee of dat heel Nederlands is maar dat vond ik altijd erg leuk als kind. Of zo’n kinder jeu de boule?

2 likes

Knutselen, armbandjes maken, alles wat ā€˜schattig’ is is wat mijn dochter in die leeftijd leuk vind. Bij de Hema kun je je lol op want ze hebben veel leuke knutselpakketjes, knuffels, nagellak etc

2 likes

@Kaasvlinder @Peyton @itakepictures @Toverfee bedankt voor jullie reacties! Ontzettend fijn en lief :heart:

Ik maak me ook niet zo zeer zorgen om de onderzoeken, wel om de uitkomst. Het voelt ontzettend als falen terwijl dat helemaal onlogisch en niet nodig is. Laatst bij het consultatiebureau moest hij bijvoorbeeld ook dingen aanwijzen. Deed hij niet. Thuis doet hij het perfect :joy:
Ons kind heeft een gigantisch korte aandachtsboog en het zou mij niks verbazen als hij uiteindelijk ADHD blijkt te hebben. Niet dat dat erg is, er zijn ontzettend veel familie leden met ADHD.
Slechthorend zou kunnen. Vaak reageert hij ook niet op zijn naam etc. Het woord ā€˜koekje’ kent en hoort hij uitstekend :nerd_face:

Ik vind het gewoon enorm confronterend om te lezen dat hij heel erg achterloopt qua spraak ten opzichte van andere kinderen. Dat weten we natuurlijk maar om het zwart op wit te zien voelt toch wat lastig… Anderzijds zoals jullie ook aangeven is het ook heel fijn en goed dat het wordt onderzocht! Misschien (laten we het hopen) is het inderdaad simpel door buisjes op te lossen bijvoorbeeld.

De vragenlijsten zijn op de post en als het goed is kunnen we over een paar maanden terecht. Er zijn helaas lange wachtlijsten. Hij heeft wel een VVE indicatie gekregen dus hij gaat binnenkort 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal :smile: Hopelijk doet hem dat ook goed.

7 likes

Stoepkrijt, een plaktattoo of iets van een gekleurde gelpen ofzo.

Wel incl zo’n taaie kauwgom dan he

5 likes

Dat gevoel van ā€˜falen’ had ik ook heel erg. Mij persoonlijk hielp het om me voor te houden dat we ā€˜behandelbare’ zaken moesten uitsluiten en indien nodig behandelen, en stel dat dat niet het geval zou zijn, dat we gewoon geduld moesten hebben. Elk kind zijn eigen ontwikkeling. Neurodivergentie of ontwikkelingsstoornissen diagnosticeren is gewoon nog heel moeilijk bij zo’n jonge kinderen. Hoop dat je inderdaad binnenkort wat meer duidelijkheid krijgt, wat balen van die lange wachtlijsten.

2 likes

Klopt helemaal hoor! ā€œToevalligā€ was mijn partner 3 toen hij zijn ADHD diagnose kreeg. Mijn neefje en nichtje 4 en 5 in combinatie met ASS. Het CB (de kinderarts) gaf aan dat er daardoor wel een verhoogde kans is en dat het kan zijn dat ons zoontje ook jong gediagnosticeerd wordt.

Wat je verder zegt ben ik het ook echt mee eens.
Je wil het als ouder altijd zo goed mogelijk doen. Als dan iets anders gaat dan het gemiddelde, dan kan je daar zo aan twijfelen terwijl er soms ook niks aan te doen is.
Het is in ieder geval (voor nu) niet iets wat aan mij/ons ligt en wat ik snel zou kunnen veranderen/aanpassen. Dus inderdaad geduld hebben :blush:
Wat er ook uit komt, ik durf er wel in te vertrouwen dat het goed komt :heart:

1 like

Bij de Hema hebben ze echt leuke Nijntje dingen voor ook grotere kinderen: zonnebril met konijnenglazen, portemonneetjes, linnen tasjes, badpsonzen, notitieboekjes, beachball set, drinkflessen etc. Da’s wel typisch Nederlands ook.

3 likes

Ja, ik had idd al bedacht om naar de HEMA te gaan! Denk dat ik iets van kralen en iets van Nijntje neem. Ze hebben ook een hond en HEMA heeft een rookworst speeltje zag ik, dus dat leek me ook wel toepasselijk haha.

2 likes