Tips, ervaringen & aanraders #11

In het kader van te weinig drinken wil ik hier melden dat het in extreme vorm kan leiden tot zindelijkheidsproblemen.

Mijn zoon was ‘gewoon’ zindelijk rond zijn derde en werd vanaf dat hij 4 en een half was, weer minder zindelijk met veel ongelukjes. Wij zijn toen naar een poep en plas poli geweest en het bleek dat hij een ‘kleine’ blaas had. Dus door te weinig drinken was zijn max blaasinhoud kleiner dan normaal en als hij moest kon hij het vaak niet ophouden. Icm met opgaan in spelen en misschien soms wat spanning op school leidde dit dus tot incontinentie.

Dus niet om mensen bang te maken en het is vrij specifiek, maar ik weet wel dat ik me heel schuldig voelde dat wij hier nooit heel erg bovenop hebben gezeten als hij weer eens geen zin had om te drinken.

6 likes

Welk speelgoed voor de zandbak spelen jullie kinderen het liefst mee?

Dit is het derde jaar op rij favoriet:

4 likes

Hier ook heel herkenbaar. We laten het nu iets meer los en zorgen dat er altijd een beker drinken klaar staat voor hem. En we drinken zelf ook veel waar hij bij is, zodat hij het ziet. Lijkt of dat wel iets helpt…

2 likes

Merken jullie dat lange dutjes invloed hebben op de nachten?

In de nacht wordt ons kind momenteel zo’n 6-10 keer “wakker” en soms ontroostbaar huilen tot je m oppakt, 9/10 keer is de speen erin weer voldoende, maar hij wordt voortaan 6:30 wakker en doet overdag dan 2 dutjes van beide 1,5/2 uur. Als hij ‘s middags om 16:30 wakker wordt, dan kan hij gerust om 19:00 al naar bed en gewoon slapen. Ik las wat over dat het ook kan dat de slaapdruk niet hoog genoeg is dat hij ‘s nachts dan rommelig kan slapen. Ergens denk ik ja als hij overdag lang slaapt zal hij het nodig hebben en wil ik ‘m niet wakker maken, maar als hem wél wakker maken er ook voor kan zorgen dat hij dan ‘s nachts beter slaapt is het misschien wel handig.

Hier ook vooral de ijsjes! En een klein schepje, klein emmertje, grotere emmer, en een paar van die standaard zandvormpjes (die worden dan op zijn kop gevuld en dat zijn dan vaak ‘taartjes’ oid).

als je een beetje grote zandbak heb is een oude (emaille/rvs) pan met deksel ook altijd een hit!

1 like

Bij ons wel! Ze slaapt nu 8-7 maar nog maar 2x 30-45minuten overdag. Als ze langer slaapt, wordt de nacht slechter. Maar ze is inmiddels wel al 11 maanden. Eerder leek het minder invloed te hebben en waren de nachten sowieso rommeliger dus het ligt misschien ook aan de leeftijd van je kindje?

2 likes

Je kunt het altijd proberen! Bij mijn kinderen heeft het wel invloed soms en soms niet.

2 likes

Ik heb idee dat het invloed heeft.

Mijn dochter sliep tot vorige week vast 3x per dag nog en werd dan ineens stuk vroeger wakker, we leggen haar nu 2x op bed overdag en ze slaapt weer tot de tijd die we van haar gewend waren. Je kan het altijd proberen om je kind wat minder lang te laten slapen overdag, werkt het, dan kan je het blijven doen, werkt het niet, laat je hem voortaan weer lekker liggen.

1 like

Ik ben op zoek naar leuke lunch/tussendoortjes tips voor kind van 10 maanden. Mag broodbeleg zijn of baksels oid. Gewoon brood met boter wil ze niet meer (wat ik ook wel snap :joy:)

1 like

Wij wisselen qua lunch af met pindakaas, jam, appelstroop en (vega) paté. Vind vooral pindakaas chill want dat is natuurlijk super droog dus daarbij tuttert hij zo een beker water weg.

3 likes

De kleine keuken heeft fruitspread dat hier goed in de smaak viel. Mocht een eitje in de smaak vallen kan je ook een omelet bakken. Handigste vond ik om de boterham er aan vast te bakken zeg maar. Dan beland het ook niet op de grond.

2 likes

Banaan ei pannenkoekjes, van die einmuffins met groente erin, tater tots

1 like

Hutenkase, hummus, geprakte avocado of banaan, van die groentespreads van de Albert heijn

2 likes

Ik deed ook wel eens een beetje knijpfruit op brood.

4 likes

Dank allemaal!! Goeie tips :relaxed:

@Minettes maak je die hummus zelf? Ik had gelezen dat er anders te veel zout in zit maar ik heb geen zin om het zelf te maken haha

1 like

Er is van Maza hummus met minder zout, die is geloof ik oke om op brood te doen voor een baby, er zit 0,5 gram zout per 100 gram in.

3 likes

Gekookt eitje, mozarella, gestoomde groente (wortel, courgette), cracker/rijstwafel met iets erop, restjes van avondeten zoals een gebakken aardappel. Met 10 maanden kun je misschien ook al beginnen - ik weet niet of je puree geeft of rapley - met grote stukken zacht fruit zoals aardbei, mango (eventueel de pit), meloen, pruim, geprakte blauwe bes…

3 likes

Ja die met minder zout geef ik inderdaad ook. Als ik het zelf maak vind ik het eerlijk gezegd niet lekker :see_no_evil: veel te droog.

1 like

M’n dochter heeft lang geleefd op geplette frambozen op brood (‘jam’). Die kleine keuken potjes ook wel eens geprobeerd maar je gebruikt er zo weinig van en dan staan ze vrij snel te beschimmelen was mijn ervaring.

2 likes