Tips, ervaringen & aanraders #11

Ja hoor kan prima met 5 jaar! Je hebt ook van die grovere loombandjes die meer op haarelastiekjes lijken.

Andere ongevraagde tip is Pixel hobby. Afhankelijk hoe handig je kind is kun je de reguliere of de XL variant kiezen. Je hebt ook kleine setjes waarmee je een sleutelhanger kan maken. Pipoos heeft het meestal wel.

4 likes

Ja! Dochter van 4 speelt er veel mee, het is ook makkelijk mee te nemen. Ik moest even wat YouTubefilmpjes kijken om te helpen met opstarten, maar nu kan ze alles zelf.

2 likes

Mijn baby (8 maanden) krijgt borstvoeding en doet sinds een tijdje heel moeilijk over flessen, ik denk nu anderhalve maand oid. Daarvoor nooit een probleem, nu dus wel. Zowel bij kunstvoeding als gekolfde melk. Het begint nu wel echt zo vervelend te worden dat anderen het niet meer leuk vinden om op m te passen, want hij doet echt alsof je m probeert te vergiftigen met de fles. Is dit herkenbaar en heeft iemand een tip?

Hoe gaat vaste voeding? Geef je stukken of hapjes? Bij hapjes zou ik dan wat melk erdoorheen gooien en/of brood dippen in bv/kv. Ik hoop dat het weigeren van de fles een fase is. Misschien kan je een rietjes beker of open beker proberen?

4 likes

En de melk niet uit een fles maar ander soort beker? Of zelf de fles vast laten houden?

Ik heb heel veel gehad aan de tips van een preverbaal logopedist. Verwijzing kan je via het consultatiebureau regelen en wordt vergoed door de zorgverzekering. Mijn kindje is veel jonger dus ik weet niet in hoeverre je bij 8 maanden nog iets hebt aan deze tips bij flesweigeren maar wie weet:

• positieve associatie met de fles opbouwen. Dus uitleggen wat je gaat doen en waarom, tijdens de voeding blijven praten en aanmoedigen.
  • tijdens de voeding rondlopen, evt ondertussen zingen en praten
  • melk lekker warm geven (al dronk mijn oudste kamertemperatuur het beste dus kan ook even experimenteren zijn)
  • zorgen dat de flow van de speen goed is. Als ze vaker dan 2 keer moeten zuigen voor ze slikken, kan het tijd zijn voor de volgende speenmaat.
  • speen zoveel mogelijk in de mond blijven houden.
  • andere fles proberen, maar dan wel echt meerdere voedingen dezelfde fles testen en niet bij wijze van elke dag een andere. Hier werkte dr browns met smalle hals prima maar hoorde dat lansinoh ook vaak goed gepakt wordt.

Het was hier wel echt een kwestie van meerdere weken doorzetten en ook dagelijks blijven oefenen. Inmiddels gaat de flesvoeding meestal goed maar blijft niet het favoriete moment van de dag eerlijk gezegd. Terwijl aan de borst eigenlijk altijd wel goed (genoeg) gaat nu.

Edit - moet wel zeggen dat mijn kind dus ook nooit van iemand anders een fles heeft gehad dan van mijn man of mij. Gaat dat bij jullie wel goed of ook niet?

1 like

Heb je een grotere flesspeen geprobeerd? Er wordt natuurlijk vaak gezegd dat borstvoedingsbaby’s een kleine speen nodig hebben omdat ze anders te weinig moeite zouden moeten doen maar mijn zoontje werd daar met 9 maanden ook boos van. Grotere speen heeft het probleem toen wel echt opgelost!

3 likes

Ja dat gaat top, dat inhaleert ie, dus we proberen inderdaad wel wat te mengen, maar dan krijg je geen hele flessen aan melk naar binnen. Dus hij mist gewoon vocht en voedingsstoffen uit de melk

We hebben wel een glas geprobeerd en ook wel van een lepel, meestal gaat dat goed, maar uit een glas kan ie gewoon nog niet zo goed drinken. Hij zit ook nog niet zelfstandig, dus hij krijgt dat dan ook zo half liggend en verslikt zich dan in de hoeveelheid vocht die ineens uit een (tuit)beker komt. Wel veel dank voor je tips! Het meest doen we al (goede flow, lekker warm, speen in de mond), maar die positieve associatie zijn we wel een beetje kwijtgeraakt, dus daar kunnen we weer aan werken. En ik denk dat ik zelf ook even het consultatiebureau ga bellen om wat advies in te winnen

Ja het speelt dus al wel een aantal weken, en hij krijgt vier a vijf dagen per week voeding uit een fles (niet alle voedingen, maar overdag krijgt ie dan flessen), dus het is ook niet alsof ie maar de godganse dag bij mij aan de borst kan drinken, of maar sporadisch een flesje krijgt ofzo. Als hij eraan had willen/kunnen wennen, dan was dat nu al wel gebeurt. En soms gaat een fles dan ineens ook wel heel goed, maar er is geen pijl op te trekken wanneer het wel of niet goed gaat

Ja, zeker! Maakt geen verschil helaas

1 like

Heeft iemand al een (geniaal) idee voor een Vaderdagcadeau toevallig?

Tip die ik kan geven voor vaders met kleine kids is https://boekjevankarton.nl/ met foto’s van papa met kind(eren).

Maar ik ben nu op zoek naar iets anders leuks :sweat_smile:

Wij hadden het hier toevallig gisteren over en toen zeiden we een dagje weg voor vader en kid(s) en moeder blijft lekker thuis :joy: vond ‘ie zelf ook nog een goed idee haha :see_no_evil:

7 likes

Heeft iemand hier de nieuwe longtailfiets van Decathlon? @PamHalpert ik kwam via de zoekfunctie dezelfde vraag van jou van een tijdje geleden tegen. Heb jij hem intussen of ben je voor een andere gegaan?

2 likes

Lopend de fles geven wil nog wel eens schelen volgens mij, misschien werkt dat als je echt wanhopig bent want het is voor degene die de fles geeft echt niet comfortabel natuurlijk.

2 likes

Ik heb een keer gepersonaliseerde legopoppetjes gegeven van hele gezin.

3 likes

Cute! Waar heb je dit gedaan?

2 likes

Ik geef hem altijd wel iets wat hij zelf leuk vind en niet een ‘vader cadeau’ wat iets met de kinderen te maken heeft zeg maar. Vorig jaar gaf ik hem een pakket goede koffiebonen. En natuurlijk maken de kinderen nog een leuke knutsel.

2 likes

Ik weet het niet meer. Maar weet dat er verschillende partijen zien die het doen. Heb op google gezocht en 1 gekozen

Ik zag dit voorbij komen op tiktok en vond het wel een leuk idee! Soort van tinder voor moeders, t heet meetmomme

3 likes

Dit wil ik doen! Ik zag iets voorbij komen op Etsy. Heb daar nog nooit besteld, is dat altijd betrouwbaar?

En @Tokyo ik heb even in mijn mail gezocht. Hier besteld: https://byronbricks.com/

2 likes

Ik ben bezig om mijn dochter zindelijk te maken. Wat op zich prima gaat zolang ik er op de toilet zet. Ze geeft het niet echt zelf aan. Maar ze heeft dagelijks een ongelukje dat ze in haar onderbroek poept. Ik vraag wel vaak of ze moet poepen en ze dit dus regelmatig op de wc. Iemand een tip?

Mijn dochter heeft best een temperament als het niet gaat zoals zij wil.
We waren bijvoorbeeld net in een speeltuin (op de camping) en we hadden afgesproken nog 3 minuten en dan ging ik de was ophalen. Timer gezet, timer gaat dus ik vraag of ze mee wil of dat ze in de speeltuin wil blijven. Dan wil ze toch nog iets laten zien maar ik blijf bij ik ga de was ophalen, je mag mee of hier blijven. Als ik terug ben mag je het me laten zien. Dan begint ze te huilen en roept ze dat ze stenen tegen me aan gaat gooien. Ook met kleine dingen als ik al naast dr zit en het niet gaat zoals ze wil begint ze me te slaan of te knijpen. Als ze daarna door heeft wat ze op het punt stond te doen of deed wil ze altijd knuffelen.
Het is vast iets dat voor veel mensen herkenbaar is.
Ik hoef geen tips wat bij anderen werkt. Ik zoek naar een specifieke (online) cursus hierover of een podcast, in het Nederlands. Zodat m’n man en ik hier ook samen op kunnen gaan in verkregen kennis.
Mijn dochter wordt deze maand 4. Dus als dit gedrag als sneeuw voor de zon verdween toen ze naar school gingen dan mag je dat ook zeggen :sweat_smile:.