Tips, ervaringen & aanraders #11

Ik heb draagdoeken nooit fijn gevonden, kreeg het knopen niet onder de knie en op moment van weggaan met andere kids, zorgde dat alleen maar voor extra druk. Ik had een kleintje bij de geboorte, 2800 gr, toen hij iets over de drie kilo was heb ik via Vinted, nieuw, een draagzak van Ergobaby Embrace gekocht. Hij is nu meer dan 5 kilo en vind hem zo fijn! Ik had hiervoor een Tula Free to Grow, maar die heb ik verkocht, vond het een te lompe draagzak, maar goed, alles is heel persoonlijk dus!

3 likes

Ik ben ook bij zo’n drie weken gestart met de draagzak ergobaby embrace. Heel zacht materiaal en vind het makkelijk om zelf baby erin te doen. Als ik snel naar de winkel moest dan nam ik liever de draagzak dan de grote buggy, zeker in een krappe winkel als kruidvat.
Nu ze zo’n 9kg weegt, ben ik overgestapt naar de ergobaby omni 360 en die heb ik op marketplace gekocht. Gaat sowieso mee op reis.

1 like

Ons dochtertje is 2.5 week oud & ik vind de Najell wrap draagdoek heel fijn; geen ingewikkeld knopen etc. (je trekt hem gewoon aan als een tshirt) en makkelijk in je eentje aan te doen. Onze draagzak (stokke limas) kan ook vanaf newborn 3.2 kilo maar vind de doek nu nog fijner dan de zak!

1 like

Wat is handige kleding tijdens de bevalling, vlak na de bevalling en de dagen erna?

Ik ga in het ziekenhuis bevallen en blijf er 4 dagen (is hier de standaard). Ik ben al aan het nadenken wat ik allemaal meeneem naar het ziekenhuis maar ik vind het moeilijk om te weten wat nu praktisch is. Ook omdat ik niet zo heel veel ‘chill’ zwangerschapskleding heb (ik heb vnl. iets gekledere kleding om naar mijn werk te dragen). Aangezien ik niet zo veel ‘chill’ kledij heb, lijkt het me ook niet handig om die zaken al op voorhand in een valies te steken, want dan kan ik die niet aan in de dagen voor de bevalling wanneer ik thuis zit. Maar ik wil wel een valies hebben klaarstaan, en ook niet dat die kleding toevallig in de was zit of zo. Ik vraag me af hoe jullie dat hebben gedaan? Of moet ik nu veel chill kleding bijkopen en zo ja, wat is handig? De keuze is ook zo beperkt :sweat_smile:
En een legging is misschien ook niet zo fijn als je net bevallen bent?

En nog een vraag, ik ben helaas mega verkouden nu (26 weken zwanger) en voel me echt shit. Vooral keelpijn en verstopte neus. De dokter heeft me rust voorgeschreven. Hebben jullie tips voor huis-, tuin- en keukenmiddeltjes om het iets draaglijker te maken? En om gemakkelijker te kunnen slapen? Ik vind geen enkele comfortabele houding, ofwel doet het pijn aan mijn bekken ofwel zit mijn neus nog dichter en heb ik het gevoel dat ik stik. Ik heb zo’n neusspray met zoutoplossing maar het effect daarvan duurt maar 5 minuten.

1 like

Ik wil even wat aankoopjes tippen! Bij de Action vond ik deze organizer voor in de auto, mega chill voor vakantie:

En bij de Hema ben ik helemaal los gegaan met cadeautjes voor mijn nichtjes, een hele serie met DIY dingetjes:

8 likes

Ik had volgens mij alleen een topje aan tijdens de bevalling (en uiteindelijk iets van het zkh want keizersnede), maar had echt van alles bij me, omdat ik het ook niet wist.

Ik had hemdjes, lang shirt, soft tops en tshirts bij me voor tijdens. Voor na de bevalling had ik een sportlegging en een tshirt en trui bij me.

Ik moest uiteindelijk 2 nachtjes blijven en was heel blij met mijn hemdjes met spaghettibandjes. Ik had dat aan met verder alleen een onderbroek. Ik vond het namelijk erg warm in het zkh, dus wilde ook niet meer aan.

Als je borstvoeding gaat geven, dan kleding waar dat makkelijk mee gaat. Als je geen borstvoeding wil geven, dan sowieso strakke (sport)bh meenemen om aan te doen.

Heeft Belgie ook zeeman? Want dan kan ik je de Mady onderbroeken aanraden, die vond ik heel fijn voor na mijn bevalling.

Ik leefde die eerste dagen in voedingshemdjes van de H&M, vesten en een pyjamabroek, warme sokken en sloffen. Ik had zelf op Vinted een pakket met 6 voedingshemdjes en voedingstops gekocht.

Oh en ik had teenslippers mee naar het ziekenhuis, maar daar waren mijn voeten te opgezwollen voor haha.

1 like

Ik zweette me kapot en gaf borstvoeding dus deed vaak even nieuw shirtje aan. Heb geen actieve herinneringen wat de onderkant van mijn lichaam aan had :sweat_smile:

Voor in het ziekenhuis vond ik losse, mouwloze jurkjes ideaal. Het is superwarm op de kamer na de bevalling. Met een voedingsbehatopje (als je borstvoeding wil geven) en ruime onderbroek voor eronder.
Niets met een band op je buik, voor het geval het een keizersnede wordt. Enkel topje en onderbroek kan natuurlijk, maar vond een jurk ideaal ook met bezoek enzo.

Thuis leefde ik in voedingstopjes en huispakken, heb er twee nieuwe aangeschaft om me niet te slonzig te voelen. Tip als je borstvoeding geeft: iets dat via boven open kan, rits of knopjes bv. Dan hoef je je niet iedere keer half uit te kleden.

Ik ben bevallen in de blouse van het ziekenhuis. De dagen na de bevalling droeg ik gekledere pyjama’s (hemd en short) of jurk die ik bij Action en Kiabi kocht. Voelde mij er goed in en was ook chill bij bezoek. Onderbroeken had ik mee maar ik heb lange tijd die netonderbroeken van het ziekenhuis gedragen. Ik had er een heleboel meegekregen van het ziekenhuis en was handig dat ik die na gebruik kon weg gooien.
Vergeet je slippers en zwangerschapskussen niet.

Heb voor de verkoudheid ook geprobeerd met die zoutspray maar die deed niets. Mijn huisarts vond het dan oké dat ik xylomethazoline 2 keer per dag gebruikte. In Nederland bestaat die ook voor kinderen en dat kon ik dan meer gebruiken.

Ik heb de kraamweek vooral een hemd en onderbroek gedragen (zwangerschapsonderbroek of die netbroekjes uit het kraampakket, je buik is de eerste dagen nog 7 maanden zwanger). Ik had het vooral zo warm en was 's nachts enorm aan het zweten. Als ik uit bed ging of er was bezoek deed ik even een legging en vest er bij aan. Voor even ‘kort rondscharrelen’ had ik een dunne badjas. Ik vond die brede stevige band van een legging wel prettig tegen mn buik, gaf wat ondersteuning. Maar had een vaginale bevalling. Kan me voorstellen dat dat met een keizersnede anders is.

1 like

Geen strakke kleding igg. Dat is heel irritant als je een infuus hebt, korte mouwen. Losse topjes of voedingstopjes. Pyjamatopje met knoopjes. En in t begin draag je niet meteen een lange broek omdat je gewoon nog bloedt /soms beetje doorlekt, dus dan lig je vaak in een onderbroek/netbroek met verbanden erin op een onderleggertje in bed.
En dan een losse wat nettere (zwangerschaps)pyjamabroek als je er wat leuker uit wil zien voor bezoek :).

Ik vond deze ook echt handig vanaf de geboorte. Draagdoek is voor mij echt te veel gedoe om te knopen.

2 likes

Hier ook! En toen ze te groot werd voor de embrace, heb ik zelf de tula free to grow gekocht maar van een vriendin haar oude Ergobaby 360 gekregen en die vind ik eigenlijk veel fijner dan de tula.

Ik ben zelf net bevallen en had veel te veel mee naar het geboortecentrum… ben ook maar 1.5 uur daar geweest uiteindelijk tijdens bevalling. Ik vond zelf een bevallingsjurkje heel fijn: had een knock-off gekocht van de bekende dure via Boohoo voor iets van 15 euro. Hier zitten knoopjes in, handig voor direct huid op huid contact / borstvoeding maar wel bedekt. En met korte mouw, zeer belangrijk haha. Verder een voedingsbh (van H&M), een fijne loungesetje (top, omslagvestje, lange broek) en slippers voor erna. Had ook een badjas bijv ingepakt voor badbevalling maar had het zo warm tijdens bevalling, echt zweten tot en met, dat ik niet meer het bad ben ingegaan.

1 like

Heeft iemand tips voor fijne elastieken veters?

Ik kwam deze tegen en ben benieuwd of iemand ervaring met deze heeft. Aan elk uiteinde zit zo te zien een hard plastic stukje dus vraag me af of je kind dit niet heel erg voelt.

@Mrs.Fraser @Indigo @Anna88 @Mimosa @Daelyss @itakepictures @Nimbus2000 @VanderWoodsen dankjewel voor jullie reacties! Hier heb ik veel aan.

5 likes

Om je neus te spoelen.

2 likes

Je hebt al heel veel goede tips, meer aanvullend: ik had een keizersnede en kon ook terugweg ziekenhuis en in de kraamweek qua joggingbroeken bijna niks op mijn buik hebben. Verandering van structuur in de stof of een band was al teveel. Alleen deze van Seraphine omdat die zo zacht waren (ik draag ze meer dan een jaar later nog steeds)

3 likes