Tips, ervaringen & aanraders #11

Oh ja vreselijk, dat was hier ook rond die leeftijd. Ik vond het gaan slapen tussen 2.5 jaar en een paar weken geleden echt de hel.

Hier hielp het een tijdje om hardop te gaan tellen. Dus langzaam van 0 naar ‘net zo lang tot ze sliep’. En voor de afwisseling voor mezelf telde ik soms terug of met sprongetjes. Ik deed ook een soort mindfulness/body scan oefening met haar vanaf de tenen tot aan de kruin en dan sliep ze ook vaak snel in. Tegenwoordig noemt zij dat ‘een schatkaart maken’, dan geef ik met yoga juf stem een beschrijving van de kamers in ons huis, lichaam, o.i.d. Of met dezelfde yoga juf stem hele saaie verhaaltjes over wat ze op die dag allemaal had beleefd en gedaan. Mijn kind ontspant hier van en heb het idee dat ze dan haar dag beter verwerkt oid en zo in slaap valt.

Rond dezelfde periode ben ik ook begonnen met een luisterboek aanzetten, daarmee valt ze nu nog steeds in slaap.

7 likes

Nee het schijnt bij deze leeftijd te horen dat het loslaten van de controle en dus in slaap vallen een dingetje is, omdat ze merken dat ze invloed kunnen uitoefenen op alles. Het is volgens mij gewoon een bad case of peuterpuberteit.

@Feather En welke leeftijd was je kind een paar weken geleden, cq tot hoe lang duurt dit nog? :fearful::skull::skull:
Ik vind dat echt goeie tips wel, tellen en een bodyscan, ‘saai’ verhaaltje vertellen. Maar ik vraag me af of ik hier nog puf voor heb na een hele dag met 2 kids in mijn eentje. En ik weet niet of mijn kind hier serieus naar gaat liggen luisteren, hij is vaak echt wel een beetje in recalcitrante modus rond bedtijd.
Heb je een tip voor een luisterboek? Ik had een tijdje geleden op de online bibliotheek gekeken maar daar zag ik alleen boeken echt vanaf 4/6 jaar oud ofzo.

2 likes

Ik kreeg toevallig dit weekend een tip: Zen met Gee en dan specifiek Kooby de Koala op spotify. Nog niet helemaal geluisterd, maar het klonk heel zen :sweat_smile:

2 likes

Ja eeehh ik doe je er denk ik geen plezier mee om dat te vertellen ze is 3.5 maar het werd tegen haar derde verjaardag wat beter alleen kwam er vlak daarna ook een babyzusje en dat was qua slapen weer niet zo’n succes. Hoop dat 't bij jullie sneller gaat! Dat laatste dutje eraf duurde bij ons trouwens nog best een poos en wel/niet doen leek niet veel uit te maken.

Ze luisterde bij 2.5 veel Dikkie Dik via spotify. Maar er staan ook kindermeditaties op zie ik weleens voorbij komen, nog niet uitgeprobeerd. Hieronder worden veel luisterboeken tips gegeven:

Hier ook al weken ellende. Hier slaapt hij tussen 20:30 en 21:00. Dus wel iets eerder maar het is zo’n strijd. Het is gelukkig niet huilen maar hij vindt het hilarisch. Maar de volgende dag chagrijnig omdat hij niet genoeg geslapen heeft.

Het enige wat ik doe is er niet te veel tot geen aandacht aangeven en hopen dat dit snel voorbij is

1 like

Ik had geen energie voor allemaal trucs. Ik legde hem in mijn bed en ging erbij liggen. Een boek lezen, een serie kijken of zelf een beetje slapen. Geen interactie, gewoon liggen (en een beetje negeren). Vaak legde ik hem ergens rond twaalf uur in z’n eigen bed, maar ook genoeg nachten dat hij mijn kamer niet uit is geweest.

2 likes

Hier niet hetzelfde probleem, dus misschien heb je er niets aan, maar wie weet. Mijn kind begon na 2,5 ook te zeggen “ik wil niet slapen” en wat hier enorm helpt is rustig te antwoorden dat ze niet hoeft te slapen, alleen rusten en haar knuffels knuffelen is ook goed. En dat lijkt weerstand weg te nemen. En uitgebreid de tijd nemen voor het bedritueel, het is een moment waarop veel binnenkomt voor die kleintjes (maar moeilijk als je zelf op je tandvlees loopt en jij hebt nog een tweede ook natuurlijk).

Ik heb deze boekjes laatst meegenomen voor m’n kind en mn kind is echt groot fan!

Geen tips, alleen herkenning! Mijn jongste is bijna 2,5 en spookt ook. Hier gaat ze wel om half 8 slapen, slaapt een half uurtje en viert daarna feest tot 23:00-00:00.

3 likes

Haha ik hoor bij jullie @Vloeistof @Spencer @Applepie wel dat jullie er heel relaxed onder blijven, maar klinkt alsof jullie kind wel in eigen bedje blijft zodat je zelf wel even een avond/me-time hebt. Hier klimt hij dus gewoon non stop zijn bed uit en komt naar beneden, dus ernaast liggen in mijn bed is de enige optie. Als ik ga lezen of serie kijken gaat hij alleen maar meekijken of mijn aandacht trekken, dus het enige dat ik kan doen is zelf liggen en slapen of doen alsof.
Wat jij zegt @Gatta doe ik ook al wel, maar misschien toch ook nog wel extra op letten. Ben dan van 6:00 's ochtends non stop met minimaal 1 van mijn kinderen in de weer en ik heb af en toe gewoon even een momentje nodig om mijn hoofd uit te zetten, even zelf een gedachte te kunnen hebben zonder dat ik iets moet of er vanalles van me gevraagd wordt, dus ik ben er ook wel ff klaar mee rond een uur of 20:00.
Toen ik hem vanochtend naar het kdv bracht en afscheid nam en zei dat ik van hem hou (ik zie hem maandag pas weer ivm het co-ouderschap) zei hij voor het eerst ‘ik hou van jou mama’ dus dat maakt dan ook weer alles goed eigenlijk 🥹:sob::heart:

11 likes

Het is ook gewoon een hele zware periode, zeker als je het nu grotendeels alleen moet doen :hugs:

Hier is ook ernaast blijven het enige dat helpt. Met hier en daar een uitzondering, zitten we dus als een jaar naast haar voor ze slaapt. Dat is inmiddels al wel op een stoel ipv in haar bed en het lukt mijn man soms ook om met een smoesje ‘even’ weg te gaan ('ik ga even naar de wc/was ophangen/etc) en dan valt ze soms zelf in slaap. Het vervelende is dat ze nu een hele sterke slaapassociatie heeft met een luisterboek aan en iemand bij haar om te gaan slapen, dat ze ook 's nachts niet zelfstandig in slaap valt.

Ook echt weird want tot ze naar een peuterbed ging bij ruim 2.5 jaar konden we haar gewoon in haar ledikant leggen en sliep ze gelijk.

1 like

Oh nee hij komt hier ook eruit. Dus dat is frustrerend inderdaad want ik moet continu opstaan en hem terug naar bed begeleiden. Dat vind ik ook wel zwaar omdat het inderdaad voelt alsof je geen avond hebt

Door de verhuizing sliep hij even in een campingbed en toen dacht ik: oh daar komt hij misschien niet uit!
Maar natuurlijk wel🥲

1 like

Oh nou mijn kind ligt nog in een ledikant en klimt er gewoon uit, ook met slaapzak achterstevoren ofzo lukt het hem om dat uit te doen en te klimmen, kleine Houdini. Ik heb noujuist de verwachting dat een groot bed de situatie gaat verbeteren. Het zal sowieso niet slechter worden denk ik. Ik ben, ondanks dat ik het voor jou echt rot vindt want klinkt heel zwaar ook, wel blij dat je dit deelt want dan bereid ik me er gewoon op voor dat dit een hele lange fase kan worden. Kan het alleen maar meevallen.

@Vloeistof Ah sorry dan begreep ik je verkeerd. Maar ik begrijp dat stug volhouden en terug blijven brengen dus ook niet per se altijd werkt bij jou dan? Blijft ie dan uiteindelijk wel een keer liggen?

1 like

Ik ben 37 weken zwanger en wil heel graag mijn kindje zsm dragen, maar er zijn hier helemaal geen draagconsultants in de buurt.
Is er een soort universele doek die misschien niet perfect is maar gewoon goed en geschikt voor newborns? Ik dacht van ByKay maar las dat die toch niet geschikt was voor newborns.

1 like

Een rekbare draagdoek en dan met dit filmpje knopen, heb je zo geleerd: https://youtu.be/zO1f1K9Eveo?si=vY3_tAk9WitZhoe0

Ik heb de doek van pure baby love.

4 likes

Ik was er niet relaxed onder hoor! Het is alleen al 11 jaar geleden dus inmiddels ben ik niet meer moe :sweat_smile:

Mijn truc was dan maar gewoon hem mee laten kijken, echt super slecht hoor. Maarja, ik ben ook maar een mens en moest ook gewoon 's morgens weer werken.

Veel sterkte, het klinkt heel pittig :slightly_frowning_face:

3 likes

Die van mij slapen ook slecht en laat. Nu zet ik wekker voor x minuten en dan moet tablet/boekje of wat dan ook weg.
En sinds 2 dagen kindermeditatie en lig ik erbij en gaan ze heel serieus meedoen en vallen ze in slaap of iig sloom genoeg.
Gisteren viel ik zelf in slaap haha.

Gewoon kindermeditatie intypen op spotify. De lijst heet meditatie voor kinderen.
Eerder deed ik dit ook voor de oudste. En werkt nu weer.

Nee het verschilt een beetje. Ik merk wel omdat we nu druk bezig waren met verhuizen/verbouwen, wij vaak later aten (als hij al op bed ligt) en voor de tv… dan komt hij de woonkamer in en denkt hij natuurlijk; ‘hee, dit is gezellig!!’ En dan komt hij 100x (voor mijn gevoel). Als we met elkaar hebben gegeten lijkt het wel minder.

Wat hier wel lijkt te helpen is zeggen: ‘ga maar lekker liggen en dan kom ík zo nog even bij je kijken!’ En dan probeer ik het voor te zijn dat hij uit bed gaat. Dat lijkt hij wel fijn te vinden. Alleen soms heb ik wel weer het idee dat hij dan bijna slaapt en ik hem dan juist wakker maak door de kamer in te komen

1 like

Ergobaby Aura babydraagdoek vond ik super!

1 like

Hier is laatst ook een heel gesprek over geweest en iedereen zei wat anders haha. Ik zou kijken wat je aanspreekt en dan checken of ze op vinted staan, daar kosten veel draagdoeken en zakken echt maar een fractie van de prijs, zeker als ze gebruikt zijn. En als je dan een favoriet blijkt te hebben kan je die altijd nog nieuw kopen als je dat fijn vindt! Draagconsulent is vast fijn hoor maar zonder en met youtube kom je ook een heel eind!

1 like