Tips, ervaringen & aanraders #11

Wij leggen een los matras naast ons bed. Ik kan echt niet slapen met die druktemakers in bed en zo liggen ze toch dichtbij genoeg om even een aai over de bol te geven.

2 likes

Hier 9 maanden en hij wil ook liever zelf eten. Gisteravond gaf ik m spaghetti, uit zo’n potje, elke hap die ik met de lepel in z’n mond deed haalde hij er met z’n hand uit om het vervolgens uit z’n hand te eten. 🄹 Vaak lukt een paar happen met de lepel wel, helpt soms ook om te doen alsof wij het opeten en als hij die avond toch in bad moet dan laat ik m maar gewoon met z’n handen of een kleine lepel (Action heeft een set met bestek met een kort handvat, lukt een stuk beter voor hem om van te eten dan een lange). Op dagen dat ie niet in bad hoeft proberen we zoveel mogelijk eten te geven met de lepel, als dat niet lukt dan geven we m soepstengel/stukken komkommer oid.

@Cam hier ligt ie bijna elke nacht tussen ons in, we hebben wel een bed van 2m breed dus dat scheelt misschien, maar we leggen hem net niet tegen het hoofdbord aan waardoor hij voor een groot deel tussen onze kussens in ligt. Eerst vond ik het eng en lag ik alleen met m’n gezicht richting hem, maar ik slaap liever op mijn andere zij en inmiddels draai ik me gewoon om. Ik lig vrij laag op mn kussen dus het dekbed komt niet hoger dan zijn knieĆ«n. Merk wel dat hij graag contact zoekt in zijn slaap, dus hij kruipt wel tegen me aan (bijna nooit tegen mn man, echt irritant) maar eigenlijk gaat het gewoon goed.

2 likes

Die waarschuwingen en risico’s zijn vooral voor baby. Een kind van 2 kan waarschijnlijk al draaien en zichzelf ā€˜redden’ in bed. Ik ga er even vanuit dat jullie niet roken of drugs/alcohol gebruiken en niet drie grote honden of 20 zware kussens in bed hebben ofzo.

8 likes

Ik gaf ze zelf altijd een lepeltje of soepstengel/stuk eten in hun eigen handjes en gaf tussendoor steeds zelf hapjes. Beetje idee van zelf eten terwijl je ze voert. Ze willen vooral nu het eten ontdekken.
Het is vaak een kliederboel maar dat heb je zo weer schoon.

1 like

Alle veilig slaap regels zijn tot 2 omdat daarna het risico zo goed als weg is en een kind zichzelf in een groot bed met deken wel red. Er is ook geen rebreathing risico meer - die vaardigheid heeft zich nu ontwikkeld. Dussss geen zorgen :heart:

5 likes

Ja ons kind wilde echt niet meer gevoerd worden en geen puree meer. Ze eet goed brood in stukken en gewoon stukken banaan gingen ook goed dus toen hebben we zoete aardappel zacht gekookt maar wel dat het in stukjes te eten is, ei gekookt in repen en broccoli zacht gekookt plus avocado. Nou dat ging er met zo’n rotgang in! Sindsdien eet ze dus zelf haar eten als het maar gewoon grijpbare objecten zijn. Slierten spaghetti, tomaatjes gesneden, sperziebonen, biet, tomaat, kip geplukt, mozzarella, vis geplukt, zoete aardappel, pastinaak etc etc. En ze wil zelf klooien met een lepel en wat kwark of yoghurt na het eten, ik moet niet proberen die lepel aan te raken.

4 likes

Als hij zelf wil eten, dan laat je hem toch zelf eten?

1 like

Ja zeker! Vind ik helemaal niet erg. Zocht eigenlijk gewoon een beetje herkenning of anderen dit ook hebben / bij de leeftijd hoort en of mijn observatie klopt haha. En zo te lezen is dat zo.

2 likes

Wij komen er regelmatig, wachten moet je wel eens ja maar dat is toch overal zo? Kinderbad vind onze dochter van 4 echt heel leuk! Vies heb ik nooit meegemaakt vooral niet na de renovatie.

1 like

Mijn kind was afgelopen maand niet fit en kreeg zijn laatste kiezen. Dus waren geen geweldige nachten. Daardoor overdag veel moe en niet fit. Dit is nu wel voorbij, nachten gaan ook beter maar de ochtenden zijn vroeg. Hij is stipt om 5:30 wakker. Vervelend voor ons maar het probleem is meer dat hij echt niet te genieten is want hij is nog moe. Alleen de ochtend, na zijn middagdutje is hij prima. We gaan naar buiten, probeer wat te ondernemen maar elk dingetje zorgt voor huilen, driftbuien, niks meer willen.

Maar dit is eigenlijk ā€˜altijd’ een probleem geweest. Er zijn fases dat hij wat later wakker wordt maar die fases zijn korter dan de periodes dat hij vroeg wakker is. En ik weet het gewoon even niet. De dagen dat ik met hem ben vind ik hierdoor echt niet zo leuk, ik krijg niks voor elkaar in huis, en tel een beetje af tot hij naar bed kan.

Ben benieuwd of meer hier tegen aanlopen en of iemand nog tips heeft 🫠

2 likes

Mijn jongste (nu bijna 10 maanden) heeft eigenlijk nooit goed gepureerde hapjes en überhaupt eten van een lepeltje gegeten. Ben haar met 6 maanden gewoon zachte, vuist grote stukjes gaan geven (bijvoorbeeld een banaan in drieën en dan in de lengte in kwarten) en dan eet ze heel goed. Als ik met een lepeltje aan kom zetten houdt ze haar mond stijf dicht en wil alleen maar de lepel pakken met haar hand. Dus ja zeker herkenning hier!

1 like

Dat klopt, wachten is ook niet erg. In reviews las ik dat het echt hele lange rijen waren en ook bijna geen ruimte om te zwemmen. Misschien dan toch een poging wagen!

Hier precies hetzelfde. Mijn jongste at eerst heel weinig met gepureerde dingen die we op lepel aanboden. Hij wil alleen zelf eten en anders niet. Elke dag zit hij dus echt heeelemaal onder het eten. Wij hebben zo’n mouwslab die we onder het tafeltje van de stokke stoel vastzetten. Zo blijft z’n kleding schoon en hoeven we ā€˜alleen’ z’n handjes en gezicht (+ haren vaak hah) schoon te maken. Scheelt alvast weer.

1 like

Heeft iemand een trampoline ingegraven? Mijn ouders hebben ons een trampoline cadeau gedaan en vind het echt (vooral ook door het net) een lelijk ding dat ons uitzicht verpest.

Maar ja dan heb je natuurlijk een enorm gat in je tuin. En ik wil eigenlijk ook nog loslopende dieren in de tuin die gaan dan natuurlijk ook over de trampoline banjeren denk ik.

1 like

Wij hebben een ingraaf trampoline maar dat is een ander model dan een hoge. Of in ieder geval, andere poten. Ze zijn veel korter dus je moet wel een gat graven maar niet zó’n groot gat.

Geen ervaring met het graven opzich. Wel was er al 1 ingegraven bij mijn werk. Daar onder is het altijd nat (kan leuk zijn met springen :stuck_out_tongue: ), dus veel natte kleren. En katten gaan er ook onder, maar misschien is dat beter voor elkaar te maken…

Met een net kunnen de dieren er niet overheen toch?

1 like

Kan die trampoline niet in de tuin van je ouders hahaha

Mijn kind heeft een trampoline bij zn vader ook top opgelost

1 like

Nee want mijn kind woont hier en vind het wel een leuke bezigheid voor haar en vind het vind het zelf ook wel chill om op te liggen enz

3 likes

Ik zou dat ding gewoon neerzetten en kijken of je het dan nog steeds zo erg ā€˜ziet’. Hersenen zijn toch vaag met zulke dingen, je neus zie je ook niet terwijl die er wel zit. Scheelt toch een flink gat graven als je er aan kan wennen.

1 like

Ik had zelf vroeger een ingegraven trampoline bij m’n ouders. Toen we er niet meer op sprongen hebben ze er een gigantische vijver van gemaakt :grin:

Nooit last gehad trouwens van water wat er onder bleef, dat trok gewoon de grond in.

1 like