Tips, ervaringen & aanraders #11

Hoe zit het nu qua tijden dan?
Hier ook 11 maanden en 2 dutjes. Ons schema is nu een beetje zo;
6:30 wakker
9:00-10:30 dutje 1
13:30-15:00 dutje 2 (soms duurt deze tot 16:00/16:30)
19:30/20:00 naar bed
Een beetje 2-3-4, maar niet super strak. Probeer hem alleen niet voor 9:00 in bed te leggen en dat is soms ff pittig

2 likes

Ohh hier is het eerste dutje zeker niet voor 10 uur, op de opvang vaak pas om 10:30. Dus ziet er ongeveer zo uit:
6.45 wakker
10-11 eerste dutje
15-16 tweede dutje of nog later
Ergens tussen 19 en 20 naar bed

Maar dan ga ik het eerste dutje wat proberen te vervroegen!

Wij kregen dit niet gefixt met eerder slapen of kortere dutjes tot ze naar 1 dutje ging overdag met 15 maanden. Was echt wel een beetje slopend die avonden nul tijd voor jezelf of zelfs al eerder naar bed willen dan je kind.

Ahh oke… misschien gewoon uitzitten dus. Nouja we gaan wat proberen. Gaan bijna op vakantie dus dan is het niet zo erg als ze wat later gaat slapen, kunnen we lekker uit eten haha

2 likes

Ja wij hebben er ook maar vaak het voordeel van in proberen te zien, laat nog wandelen met haar in de wagen, alle tijd voor een badje ‘s avonds en inderdaad makkelijk uit eten want ze is toch wakker haha. Maar ik hoop toch voor je dat je iets kan schuiven want op een lange werkdag was het soms echt op bij ons. Dan keek ze ook gewoon een uurtje Dikkie dik voorleesverhalen in de box omdat we alle twee ook gewoon even klaar waren met de dag of iets in het huishouden moesten doen. Uiteindelijk is het dus zonder veel moeite goedgekomen met de overgang naar 1 dutje die echt vrijwel vlekkeloos ging.

2 likes

Mijn oudste heeft een boek (kado gekregen) wat hier wel aan voldoet volgens mij. Het is wel ook een geluidenboek, je kunt er dus ook veel dierengeluiden mee beluisteren. Ik weet niet hoe hij heet dus kan m zo niet vinden, maar ik zal er maandag even een foto van maken voor je!

2 likes

https://www.smythstoys.com/nl/nl-nl/baby/babyspeelgoed/speelkleden-en-babygyms/little-discoveries-by-bezou-speelmat-memory-foam-grijs/p/245610

Deze heb ik, heerlijk vind ik

2 likes

Had m’n zoon voor zijn 2e verjaardag gekregen. Echt sindsdien al een hit! Hij leert daardoor ook veel nieuwe dierennamen.

1 like

Mocht je een geweven doek willen, ik doe er eentje weg die ik van een forummer heb overgenomen (die zij ook weer via hier had volgens mij?) van Little Frog.

1 like

Zou dit beginnende krentenbaard kunnen zijn? Sinds gistermiddag heeft ze plekjes op haar wangen en kreeg vanochtend een mail van de opvang dat er meerdere kindjes met krentenbaard op de groep zijn. Online lees ik dat het wel kan voorkomen op de wangen maar dat het vaak bij de mond begint

2 likes

Ik zie hier niks krentenbaard-igs aan

4 likes

de foto is ook niet de allerduidelijkste, het zijn ene soort bultjes/puistjes op haar wangen. Bedankt voor je reactie!

Ik zie ook niet perse krentenbaard erin, lijken voor mij meer droge plekjes.

Maar ik zou het gewoon in de gaten houden. Zou je de huisarts vandaag nog kunnen bellen voor overleg? Misschien dat je dan al zalf kan krijgen voor als het wel krentenbaard blijkt te zijn dit weekend en je dan niet tot maandag hoeft te wachten?

2 likes

Ah heel lief maar ik heb gister de ergobaby besteld!

1 like

Je kan de hap gewoon bellen als het wel krentenbaard is. @Clarity maar ik zie hier echt niks krentenbaard achtigs aan. Dan zijn het echt gele korstjes.

1 like

Ja ik twijfelde omdat het met bultjes begint die overgaan in blaasjes/korstjes. Heb de huisarts foto’s gestuurd en die denkt een virale infectie. Als het wel blaasjes of korstjes worden gaf ze aan dat we inderdaad naar de huisartsenpost mochten en we dan een crème meekregen. Bedankt voor het advies!

1 like

Kan je een ding vertellen, krentenbaard kan overal zitten. Vorig jaar was het hier in huis rampzalig en het begon op de voet van mijn kind. Nooit heeft iemand het bij de mond gehad. Maar dit ziet er niet krentenbaard uit moet ik zeggen.

3 likes

Mijn kind (bijna 3) durft niet op openbare wc’s (in restaurant, speeltuin,…) gaan. Daarstraks heb ik haar meerdere keren meegevraagd, ze weigerde, en iets later had ze een ongelukje. Dan nog eens meegenomen, maar ze wordt meteen paniekerig en weigert echt om op de wc te zitten. Zelfs even schoonmaken en omkleden is een drama. Ze begint al te huilen en roepen als we de wc naderen. Thuis is dit geen enkel probleem en op school intussen ook niet meer (maar ze houdt het daar ook wel lang op heb ik het idee). Een reispotje op een openbare parking ofzo vindt ze dan weer geen probleem?! Het zijn dus echt die wc’s

Het was daarstraks een stille en propere wc, ik heb haar heel rustig proberen kalmeren en uitgelegd dat het zoals thuis is, dat ik haar kan vasthouden enz… maar ze weigert en ik wilde haar er ook niet met volle kracht op dwingen. Dit speelt al sinds ze zindelijk is (een half jaartje).

Help? Ik weet niet hoe ik dit best aanpak/wat ik nog kan doen?

Ik denk dat het heel normaal is dat ze het spannend vinden buiten de deur! Had mijn dochter in het begin van haar zindelijkheid ook.

Wat ik zelf doe als er zo’n terugkerend probleem is waar je op het moment zelf net niet genoeg rust en aandacht voor hebt om er écht doorheen te werken: los van de echte situatie gaan oefenen. Ik zou dan eerst met haarzelf en je partner/andere belangrijke verzorgers bespreken om te ontdekken waar ze precies bang voor is. En dan een plannetje bedenken om te kijken hoe ze toch die drempel over zou kunnen gaan en dat gewoon een paar keer gaan oefenen. Dus dan speciaal naar de speeltuin om daar te gaan plassen zodat het ook geen ramp is als het niet lukt. Spannende dingen oefenen helpt bij mijn kind iig heel goed, en dan vooral als het oefenmoment echt los is zodat er alle rust en tijd voor is en geen enkele druk op ligt. De school binnen gaan hebben we bijvoorbeeld ook een paar keer samen apart geoefend voor deze echt ging, omdat ze dat ook heel spannend vond.

En als je in de tussentijd echt ergens heen moet en/of het oefenen duurt lang zou ik in tijdelijk weer even een luierbroekje aan doen als je van huis gaat. Kan ze evt gewoon naar de wc als dat lukt en zo niet zit je niet meteen met de troep. Bij mijn kind was dit ook een motivator om het te kunnen.

2 likes

Bedankt voor de tips! Ja we gaan er nu sowieso vaker gericht op proberen oefenen. Ik hoopte dat het vanzelf zou beteren maar we zijn intussen bijna een half jaar verder.

Luierbroekje had ik ook aan gedacht en in het begin uitzonderlijk wel eens gedaan, ik wil alleen niet dat ze dat dan wel prima vindt en dus helemaal geen motivatie meer heeft om naar die openbare wc te gaan. Mja, dat ongelukje vandaag motiveerde haar duidelijk ook niet, dus dan beter met een luierbroekje dan een ongelukje.