Tips, ervaringen & aanraders #11

Ik ben het eens dat het onnodig is om iemand schuldgevoelens te geven. Maar naast bpa is er nog veel onzekerheid over de langetermijn effect van microplastics en andere stoffen. Dus daarin goed om mensen daar over te laten nadenken. En logisch dat er “lobby” partijen zijn, want de grote commerciele bedrijven gaan dit niet doen.

En zo zijn er nog veel meer keuzes die je kan maken (wel/niet biologisch bijv).

3 likes

Mijn kind drinkt heel weinig en veel stoelgangproblemen en gaat bijna naar school. De juf gaf aan dat we haar het beste dan een hoeveelheid drinken mee moeten geven die op móet, en dan gaat zij er op toe zien dat het echt op gaat. Probleem is dat ik totaal niet weet hoeveel drinken normaal is om op te krijgen op een schooldag voor een kleuter. Ouders van goede drinkers, wat is een normale hoeveelheid?

Wij lopen net bij een kinderbekkenfysio vanwege obstipatie van de kleuter. Advies is dat hij voor 16.30 1250 ml gedronken moet hebben. En het liefst na 16.30 niets of anders kleine beker nog.

Wat wij doen: hij krijgt naar school 2 bekers van 350 ml mee. Ene moet hij opdrinken in de eerste pauze, en de tweede tijdens lunch. In de ochtend minimaal 200 ml tijdens ontbijt. En dan op bso of bij thuiskomst nog 1 a 2 bekers drinken.

(Yoghurt, vla enzo telt ook mee als vocht)

Hier tijdelijk beloningssysteem als hij beker opheeft dmv stickers plakken. Om hem te motiveren. En hopelijk wordt het daarna vanzelfsprekend.

Het mondgevoel van RVS, heeft niemand daar issues mee? Ik vind niets zo vreselijk als uit RVS drinken

6 likes

@Kusjessoldaat jij had voor je dochter zo’n soort klimrek, kan alleen het bericht niet meer terug vinden. Zou je de link nog eens kunnen delen?

Hoe laat slapen jullie kinderen van 4 en 6? Ik merk dat het me niet meer lukt om ze rond 19:00 naar bed te brengen en dat ze er tig keer uit komen de laatste tijd. Soms is het strijd tot 21:00 voordat ze slapen en dat is dan dus constant allebei om de beurt eruit komen. Moet ik de bedtijd later maken? En wat doe je dan in de avond met ze? Nu deden we na het eten gewoon douchen, pyjama aan, tanden poetsen, verhaaltje en slapen. Maar anders heb ik straks een uur er tussen zitten, laat je ze dan nog op de kamer spelen ofzo?

1 like

Is het echt iets van deze periode? Ik hoor op school vaak terug dat het voor leerlingen in deze periode tot de zomervakantie moeilijker is om op tijd te gaan slapen. Nu zijn mijn leerlingen wel iets ouder, maar kan me zomaar voorstellen dat dat ook bij jongere kinderen speelt. Ik heb niet echt advies (mijn eigen kind is 10 maanden), maar misschien fijn om te weten dat het een bekend ‘probleem’ is.
Misschien een idee om ze na het eten nog even te laten spelen voor het bedritueel? Dan is het wat later dan 19:00, maar heb je misschien niet tot 21:00 strijd.

2 likes

Ja ik laat ze nu inderdaad dus even spelen, maar juist dat dan terug opbreken omdat het bedtijd is veroorzaakt echt heel veel strijd. Wellicht is het een einde van het jaar dingetje. Het is natuurlijk ook heel erg lang licht.

2 likes

Met mijn dochter gaat het ook dramatisch de afgelopen weken. Ik heb twee kinderen, één van 3,5 en één van 6 en ik denk dat ze doorgaans om 20:00 uur in bed liggen. We eten niet echt op vaste tijden, dus het wisselt nog wel eens. Maar mijn dochter kan ook gerust pas rond 22:00 uur in slaap vallen. Bij haar denk ik dat het misschien juist oververmoeidheid is.

Ja ik denk dus dat dat hier ook is, maar de oudste wordt ook zo belachelijk vroeg wakker vaak! Vanochtend ook weer 6:15 ofzo. Dan denk ik SLAAP nou gewoon. En overdag maar piepen dat hij zo moe is en niet naar de knutselacademie willen en niet naar de winkel mee willen en niets willen. Alleen maar zijn eigen ding.

Zeker geen gekke bedtijden imo, mijn 4jarige gaat tussen half 7 en 7u naar bed. Misschien kan de oudste wat later naar bed, half 8?
Mijn zoon had een periode dat hij 's avonds niet in slaap kon vallen, hij was toen ook 6 volgens mij. We merkten dat hij steeds ‘stiekem’ zat te spelen. We hebben toen met hem afgesproken dat hij gewoon nog even mocht spelen na het bedritueel, en dan op tijd x in bed moest gaan liggen (was 30 min max dacht ik). Soms lag hij op dat tijdstip al in bed te slapen, meestal zeiden wij dat het nu bedtijd was en ging hij zonder morren slapen. Ging vanzelf weer weg

Super herkenbaar @Kikker en @eira

1 like

Pfoe ja dat vroeg wakker worden herken ik ook inderdaad. Maar ik probeer inderdaad zoals ook @itakepictures aangeeft te vermelden dat het bedtijd is, dat ze niet hoeft te slapen en ook gewoon rustig mag liggen of eventueel door een boekje kan bladeren of met haar knuffel kan spelen. Ik weet niet hoe jouw kind eronder is maar mijn dochter vindt het heel vervelend als ze niet in slaap kan vallen en wordt daar helemaal hysterisch van maar daar probeer ik niet teveel aandacht aan te geven (dat wordt wel lastig als ze elkaar wakker gaan houden, gebeurt ook nog weleens). Ze heeft nogal de neiging om honderdduizend vragen te stellen (‘ik heb pijn’, ‘ik heb dorst’ 'ik moet plassen) dus dat probeer ik van tevoren zoveel mogelijk af te vangen en ik geef ook gewoon aan dat ik niet de hele tijd terug blijf komen en dat ze eerst even in stilte moet proberen te gaan slapen i.p.v. direct te roepen dat het niet lukt.

1 like

Van Goodevas! Echt een mooi ding en goede kwaliteit ook tot nu toe.
As we speak spelen we dat zij klimt en ik moet kijken.

2 likes

Ik heb 5&7 thuis. De oudste slaapt pas tegen 22.30 vaak en die van 5 meestal rond 21.30. We gaan wel 20.00 naar boven en daarna gaan ze dan lezen. Ze moeten er rond 7.15 uit in de ochtend

1 like

Mijn dochter gebruikt eigenlijk vrijwel geen speen, alleen thuis met overdag slapen. Op de opvang, in de wagen en 's nachts slaapt ze zonder.

Mn man en ik zijn 2 weken vrij, dus dachten dat we deze 2 weken gaan gebruiken om haar thuis overdag ook te laten slapen zonder speen. Vandaag mee begonnen en dan is echt heel hard huilen, echt tranen met tuiten en dat doet ze dus nooit. Ze gaat juist altijd rustig liggen valt heel snel in slaap.

Vanochtend is ze na 20 minuten in slaap gevallen zonder speen en viel het huilen nog mee, maar vanmiddag en net was ze echt ontroostbaar. Na paar minuten vond mn man het zielig en heeft de speen maar gegeven en dan valt ze dus ook echt meteen in slaap.

Dus nu weet ik niet zo goed hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Ze is bijna 9 maanden en had gelezen dat dit dan wel de beste leeftijd is om te stoppen.

Ik vind het ook zo gek dat ze dus verder nooit een speen heeft, alleen voor haar 2 dutjes thuis en het eerste deel van de avond.

Hebben jullie tips?

Doorzetten en je future me is je over 2 jaar heel dankbaar dat je het nu doet en je niet in discussie hoeft met een driejarige.

Het is nu misschien toch een slaapassociatie voor als het moeilijker is in slaap te vallen. Dat heeft even tijd nodig om iets nieuws te leren.

9 likes

Haha dit is ook precies de reden dat we nu al willen stoppen met de speen!

Denk dat doorzetten de enige optie is, ze wordt er steeds afhankelijker van en denk dat je al geluk hebt dat ze m ‘S nachts niet wil. Ze zeggen dat de eerste 2 dagen het rotst zijn, maarja het zijn denk ik echt laaaaaange dagen als ze zo ontroostbaar huilen.

Mijn man is volgende week een week weg en ik denk dat ik dan ga stoppen met de speen. Ik kan best goed tegen wakker worden ‘s nachts, mijn man wordt al snel geïrriteerd en daardoor ik ook dus het zal er dan niet gezelliger op worden als hij thuis is. Zou mooi zijn als we in die week het af kunnen bouwen en hij daarna chill slaapt want hij wordt nu soms wakker omdat z’n speen uitvalt en dan is het janken.

1 like

Wil je volhouden en zoek je daarvoor tips, of twijfel je om toch niet ermee te stoppen? :smile: In het geval van ‘t laatste… M’n dochter was echt groot fan van de speen, liefst de hele dag haha. Gestopt rond 2,5 en vanaf 1,5 denk ik de regel alleen in bed of tijdens slapen. Stoppen ging direct goed, ze had ze ingeleverd voor een knuffel en verder niet meer naar gevraagd (terwijl ze wel nogal standvastig is en precies weet wat ze wel/niet wil). Dus dat kan ook. Tandjes waren ook binnen Max 2 maanden weer ‘normaal’ (maar hadden geen bibs).

Nu bij de tweede merk ik trouwens een énorm verschil in behoefte aan de speen. We nemen ‘m eigenlijk nooit ergens mee naar toe (al vanaf 3/4 maanden) omdat we het vergeten, hebben ook geen reserve. Hij heeft m met slapen soms wel en soms niet in… dus ben daardoor ook wel van mening dat het ene kind ‘m echt meer ‘nodig’ heeft dan een ander. En met nodig bedoel ik dan dat ze er veel troost of comfort uit halen.

Succes! Met nu of over 2 jaar doorzetten :smile:

2 likes