Ik heb een fles van mepal (ajax) en een bluey fles van bol com
Heb niet gekeken naar plastic of niet geen tijd/zin om me daar druk over te maken
En ik geef altijd water mee, soms komt die fles nog vol mee maar daar drinkt die thuis of op de bso maar wat. Pech gehad
Interessant artikel erover.
Ik heb het even snel gelezen maar ik snap niet waarom ik dit als betrouwbare bron moet zien. En dan wel onderzoeken noemen in de tekst maar die niet in de bronnen zetten is ook apart.
Ja dat klopt. Maar als je verder gaat zoeken kom je genoeg bronnen hierover tegen.
Volgens mij heeft Radar er vorig jaar aandacht aan besteed, sindsdien zie ik in mijn klas ook bijna alleen nog rvs. Heel eerlijk gezegd proef ik het ook echt als ik uit een plastic fles drink, zeker tegen einde dag. Voor de lunchbox vind ik het zelf ook minder erg, als er maar vakjes voor snacks/groente in zitten
@Howth ik heb een kleine Camelbak en grote Bottle Bottle in huis, maar ze slijten even snel san de buitenkant en Camelbak was dubbel zo duur. En eigenlijk drinkt Camelbak ook niet zo fijn. En het rietje is altijd wel gewoon nog van plastic dus helemaal voorkomen doe je het ook niet
Er was destijds ook al veel tegengeluid op die aflevering. Radar maakt vaker afleveringen vanuit een specifieke lobby ipv een genuanceerd en evenwichtig beeld, echt jammer. En gek genoeg heel vaak op topics die jonge ouders (oftewel: degenen die gelijk alles wegflikkeren en opnieuw kopen) raken.
Ik heb zelf wel dat ik een tijd terug een slok nam uit de beker van mn kind en dat het zo naar plastic en afwasmiddel smaakte. Echt goor dus daarom hebben ze nu een rvs fles die ook dubbelwandig is. Heb gewoon die van decathlon die heb ik zelf ook en die is fijn. Daar kan je evt ook een losse dop voor kopen.
Ik heb het even opgezocht en toen was de kritiek ook dat het op een hoge temperatuur werd gewassen in het onderste rek + dat de waarden alsnog onder de Europese normen lagen. En nogmaals kijk naar de bron ‘stichting Gifvrij’. Vast een goede stichting met goede bedoelingen maar die zijn ook gewoon biased. Destijds waren @Feather en ik (en anderen) ook al skeptisch haha.
Ik snap best dat je een rvs fles hebt vanwege de smaak of andere praktische zaken maar ‘ik ga geen plastic fles kopen al betekent het dat mijn kind beter drinkt’ vind ik echt heel heftig. Uit de test blijkt ook dat er geen stoffen vrijkomen als je met de hand afwast dus dan heb je die optie nog.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten. Maar niet alleen in NL speelt dit vraagstuk. Dus prima om kritisch te zijn, maar het is niet een non-issue ofzo.
Ja ik denk ook dat je hier in door kan slaan. Als je met de hand afwast is plastic volgens mij niet aantoonbaar slechter dan rvs. En veel rvs drinkbekers hebben plastic drinktuiten, als je die in de vaatwasser gooit is dat volgens mij ook niet goed. Vandaar dat wij plastic Mepal bekers hebben en alleen met de hand afwassen. Daarnaast trouwens ook een rvs Mepal beker maar dat is meer omdat die beter koel houdt.
Ja maar ik kan nergens goede bronnen vinden die het echt aantonen dan een plastic (BPA-vrije) fles per definitie slecht is ook niet in het Engels. En ik vind het kwalijk dat dan mensen doen alsof een plastic fles slecht is en dat je kind maar beter slecht kan drinken dan dat je een plastic fles geeft, terwijl het niet echt goede bronnen zijn die nu worden gedeeld. Lekker nog een reden om je schuldig te voelen als ouder.
En nogmaals prima als je er meer senang bij voelt om rvs te gebruiken, maar dat betekent niet dat een plastic fles slecht is… Want voor mij is het nu een non-issue ja.
Ik ben het eens dat het onnodig is om iemand schuldgevoelens te geven. Maar naast bpa is er nog veel onzekerheid over de langetermijn effect van microplastics en andere stoffen. Dus daarin goed om mensen daar over te laten nadenken. En logisch dat er “lobby” partijen zijn, want de grote commerciele bedrijven gaan dit niet doen.
En zo zijn er nog veel meer keuzes die je kan maken (wel/niet biologisch bijv).
Mijn kind drinkt heel weinig en veel stoelgangproblemen en gaat bijna naar school. De juf gaf aan dat we haar het beste dan een hoeveelheid drinken mee moeten geven die op móet, en dan gaat zij er op toe zien dat het echt op gaat. Probleem is dat ik totaal niet weet hoeveel drinken normaal is om op te krijgen op een schooldag voor een kleuter. Ouders van goede drinkers, wat is een normale hoeveelheid?
Wij lopen net bij een kinderbekkenfysio vanwege obstipatie van de kleuter. Advies is dat hij voor 16.30 1250 ml gedronken moet hebben. En het liefst na 16.30 niets of anders kleine beker nog.
Wat wij doen: hij krijgt naar school 2 bekers van 350 ml mee. Ene moet hij opdrinken in de eerste pauze, en de tweede tijdens lunch. In de ochtend minimaal 200 ml tijdens ontbijt. En dan op bso of bij thuiskomst nog 1 a 2 bekers drinken.
(Yoghurt, vla enzo telt ook mee als vocht)
Hier tijdelijk beloningssysteem als hij beker opheeft dmv stickers plakken. Om hem te motiveren. En hopelijk wordt het daarna vanzelfsprekend.
Het mondgevoel van RVS, heeft niemand daar issues mee? Ik vind niets zo vreselijk als uit RVS drinken
@Kusjessoldaat jij had voor je dochter zo’n soort klimrek, kan alleen het bericht niet meer terug vinden. Zou je de link nog eens kunnen delen?
Hoe laat slapen jullie kinderen van 4 en 6? Ik merk dat het me niet meer lukt om ze rond 19:00 naar bed te brengen en dat ze er tig keer uit komen de laatste tijd. Soms is het strijd tot 21:00 voordat ze slapen en dat is dan dus constant allebei om de beurt eruit komen. Moet ik de bedtijd later maken? En wat doe je dan in de avond met ze? Nu deden we na het eten gewoon douchen, pyjama aan, tanden poetsen, verhaaltje en slapen. Maar anders heb ik straks een uur er tussen zitten, laat je ze dan nog op de kamer spelen ofzo?
Is het echt iets van deze periode? Ik hoor op school vaak terug dat het voor leerlingen in deze periode tot de zomervakantie moeilijker is om op tijd te gaan slapen. Nu zijn mijn leerlingen wel iets ouder, maar kan me zomaar voorstellen dat dat ook bij jongere kinderen speelt. Ik heb niet echt advies (mijn eigen kind is 10 maanden), maar misschien fijn om te weten dat het een bekend ‘probleem’ is.
Misschien een idee om ze na het eten nog even te laten spelen voor het bedritueel? Dan is het wat later dan 19:00, maar heb je misschien niet tot 21:00 strijd.
Ja ik laat ze nu inderdaad dus even spelen, maar juist dat dan terug opbreken omdat het bedtijd is veroorzaakt echt heel veel strijd. Wellicht is het een einde van het jaar dingetje. Het is natuurlijk ook heel erg lang licht.
Met mijn dochter gaat het ook dramatisch de afgelopen weken. Ik heb twee kinderen, één van 3,5 en één van 6 en ik denk dat ze doorgaans om 20:00 uur in bed liggen. We eten niet echt op vaste tijden, dus het wisselt nog wel eens. Maar mijn dochter kan ook gerust pas rond 22:00 uur in slaap vallen. Bij haar denk ik dat het misschien juist oververmoeidheid is.