Ja ik denk dus dat dat hier ook is, maar de oudste wordt ook zo belachelijk vroeg wakker vaak! Vanochtend ook weer 6:15 ofzo. Dan denk ik SLAAP nou gewoon. En overdag maar piepen dat hij zo moe is en niet naar de knutselacademie willen en niet naar de winkel mee willen en niets willen. Alleen maar zijn eigen ding.
Zeker geen gekke bedtijden imo, mijn 4jarige gaat tussen half 7 en 7u naar bed. Misschien kan de oudste wat later naar bed, half 8?
Mijn zoon had een periode dat hij 's avonds niet in slaap kon vallen, hij was toen ook 6 volgens mij. We merkten dat hij steeds āstiekemā zat te spelen. We hebben toen met hem afgesproken dat hij gewoon nog even mocht spelen na het bedritueel, en dan op tijd x in bed moest gaan liggen (was 30 min max dacht ik). Soms lag hij op dat tijdstip al in bed te slapen, meestal zeiden wij dat het nu bedtijd was en ging hij zonder morren slapen. Ging vanzelf weer weg
Pfoe ja dat vroeg wakker worden herken ik ook inderdaad. Maar ik probeer inderdaad zoals ook @itakepictures aangeeft te vermelden dat het bedtijd is, dat ze niet hoeft te slapen en ook gewoon rustig mag liggen of eventueel door een boekje kan bladeren of met haar knuffel kan spelen. Ik weet niet hoe jouw kind eronder is maar mijn dochter vindt het heel vervelend als ze niet in slaap kan vallen en wordt daar helemaal hysterisch van maar daar probeer ik niet teveel aandacht aan te geven (dat wordt wel lastig als ze elkaar wakker gaan houden, gebeurt ook nog weleens). Ze heeft nogal de neiging om honderdduizend vragen te stellen (āik heb pijnā, āik heb dorstā 'ik moet plassen) dus dat probeer ik van tevoren zoveel mogelijk af te vangen en ik geef ook gewoon aan dat ik niet de hele tijd terug blijf komen en dat ze eerst even in stilte moet proberen te gaan slapen i.p.v. direct te roepen dat het niet lukt.
Van Goodevas! Echt een mooi ding en goede kwaliteit ook tot nu toe.
As we speak spelen we dat zij klimt en ik moet kijken.
Ik heb 5&7 thuis. De oudste slaapt pas tegen 22.30 vaak en die van 5 meestal rond 21.30. We gaan wel 20.00 naar boven en daarna gaan ze dan lezen. Ze moeten er rond 7.15 uit in de ochtend
Mijn dochter gebruikt eigenlijk vrijwel geen speen, alleen thuis met overdag slapen. Op de opvang, in de wagen en 's nachts slaapt ze zonder.
Mn man en ik zijn 2 weken vrij, dus dachten dat we deze 2 weken gaan gebruiken om haar thuis overdag ook te laten slapen zonder speen. Vandaag mee begonnen en dan is echt heel hard huilen, echt tranen met tuiten en dat doet ze dus nooit. Ze gaat juist altijd rustig liggen valt heel snel in slaap.
Vanochtend is ze na 20 minuten in slaap gevallen zonder speen en viel het huilen nog mee, maar vanmiddag en net was ze echt ontroostbaar. Na paar minuten vond mn man het zielig en heeft de speen maar gegeven en dan valt ze dus ook echt meteen in slaap.
Dus nu weet ik niet zo goed hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Ze is bijna 9 maanden en had gelezen dat dit dan wel de beste leeftijd is om te stoppen.
Ik vind het ook zo gek dat ze dus verder nooit een speen heeft, alleen voor haar 2 dutjes thuis en het eerste deel van de avond.
Hebben jullie tips?
Doorzetten en je future me is je over 2 jaar heel dankbaar dat je het nu doet en je niet in discussie hoeft met een driejarige.
Het is nu misschien toch een slaapassociatie voor als het moeilijker is in slaap te vallen. Dat heeft even tijd nodig om iets nieuws te leren.
Haha dit is ook precies de reden dat we nu al willen stoppen met de speen!
Denk dat doorzetten de enige optie is, ze wordt er steeds afhankelijker van en denk dat je al geluk hebt dat ze m āS nachts niet wil. Ze zeggen dat de eerste 2 dagen het rotst zijn, maarja het zijn denk ik echt laaaaaange dagen als ze zo ontroostbaar huilen.
Mijn man is volgende week een week weg en ik denk dat ik dan ga stoppen met de speen. Ik kan best goed tegen wakker worden ās nachts, mijn man wordt al snel geĆÆrriteerd en daardoor ik ook dus het zal er dan niet gezelliger op worden als hij thuis is. Zou mooi zijn als we in die week het af kunnen bouwen en hij daarna chill slaapt want hij wordt nu soms wakker omdat zān speen uitvalt en dan is het janken.
Wil je volhouden en zoek je daarvoor tips, of twijfel je om toch niet ermee te stoppen?
In het geval van āt laatste⦠Mān dochter was echt groot fan van de speen, liefst de hele dag haha. Gestopt rond 2,5 en vanaf 1,5 denk ik de regel alleen in bed of tijdens slapen. Stoppen ging direct goed, ze had ze ingeleverd voor een knuffel en verder niet meer naar gevraagd (terwijl ze wel nogal standvastig is en precies weet wat ze wel/niet wil). Dus dat kan ook. Tandjes waren ook binnen Max 2 maanden weer ānormaalā (maar hadden geen bibs).
Nu bij de tweede merk ik trouwens een Ć©norm verschil in behoefte aan de speen. We nemen ām eigenlijk nooit ergens mee naar toe (al vanaf 3/4 maanden) omdat we het vergeten, hebben ook geen reserve. Hij heeft m met slapen soms wel en soms niet in⦠dus ben daardoor ook wel van mening dat het ene kind ām echt meer ānodigā heeft dan een ander. En met nodig bedoel ik dan dat ze er veel troost of comfort uit halen.
Succes! Met nu of over 2 jaar doorzetten ![]()
Ja gewoon niet meer geven eigenlijk. Dat hebben wij ook gedaan (speen van speendoekje afgehaald met 10maand en verder alle routine hetzelfde gehouden). Hij ging ook huilen, zitten, zoeken naar die speen, vond het ook sneu. Maar gewoon getroost/nabijheid geboden en uiteindelijk duurde het twee dagen en ik denk dat hij nu het hele concept speen is vergeten.
We gaan dan maar ff doorzetten en mn man mag dr ff niet naar bed brengen, die vindt dit lastiger dan ik, haha.
Het is ook wel een gelukje dat ze die speen eigenlijk alleen maar gebruikt met in slaap vallen, want ook als ie tijdens slapen uit dr mond valt, is er niks aan de hand.
Denk dat het thuis voor overdag een slaapassociatie geworden is, ook wel beetje onze eigen schuld, maar ga de komende dagen maar even doorzetten.
@Maya11 wel echt doorzetten. Merk dat mn dochter ook prima zonder kan, buiten slapen om krijgt ze eigenlijk nooit een speen en vraagt ze er ook niet om. En omdat ze dus op de opvang en 's nachts zonder slaapt, willen we er gewoon vanaf.
Nee ik snap het hoor! Succes
komt vast goed!
Heeft iemand hier ervaring met tiptoi, is dat leuk en verveelt het niet snel?
Heel verschillend per kind. We hebben een neefje en buurjongen die het helemaal geweldig vinden en zich er lang mee kunnen vermaken. Dus we hebben het ook aan ons kind gegeven, maar die keek er niet naar om.
Doorzetten ja, rond 9 maanden is beste tijd om te stoppen: slaapassociatie begint dan echt & daarnaast is de natuurlijke zuigbehoefte van babyās er dan niet meer dus is de speen echt gewenning. Voor ontwikkeling van spraak/taal ook veel beter nu te stoppen dus toch even dat huilen incasseren en waarschijnlijk valt het mee hoelang het duurt, na >12 maanden nog vaak veel lastiger.
Vanochtend doorgezet en toen is weer na 20 minuutjes mopperen in slaap gevallen. Bij wegleggen wel echt huilen, maar even getroost en toen bleef het bij mopperen en kletsen en uiteindelijk slapen. Dus denk dat we met ff doorzetten zo van die speen af zijn.
Merk dus wel dat mn man dit lastig vindt, ook omdat ze bijna nooit huilt. Hij krijgt dan echt een soort paniek en vindt het heel zielig. Ik ben dan wat meer de ontaarde moeder die van dit huiltje niet zo onder de indruk is en denkt ja kind ff doorzetten, haha. Man gaf gister ook snel toe om de speen weer te geven, dus hij is rondom bedtijd ff uit de slaapkamer verbannen, haha.
Een paar weken geleden ging het in dit topic volgens mij ook over de tiptoi en ik heb hem toen nav die berichten gekocht. We zijn op dit moment met de auto op vakantie en rijden veel en mān dochter (bijna 5) vermaakt zich er optimaal mee. Ik had twee boeken via Vinted gekocht en er zat er 1 in het starterspakket. Wat ik wel echt irritant vind is dat er geen usb-c aansluiting in zit maar zoān micro usb en een jack aansluiting voor koptelefoon, terwijl ik volgens mij de nieuwste variant heb gekocht. Oh en bij de Vinted boeken moest ik het audio pakket nog downloaden via de pc omdat ze wat ouder waren.
Onze kinderwagen is na 4 jaar intensief gebruik behoorlijk versleten. Onze baby is bijna klaar om uit de wieg te gaan en ik denk dat we op termijn misschien beter een buggy kunnen kopen (die hebben we nooit gehad). Hebben jullie tips voor goede buggys voor vrij intensief gebruik? Mijn vriend is 1m90 en ik wil graag een buggy waarbij je niet tegen die onderkant aan trapt. Verder geen eisen volgens mij haha