Tips, ervaringen & aanraders #11

Zal per school verschillen, maar vanwege de bwl-functie worden ze op onze school gelijkgesteld aan mobieltjes qua regels.

Voor de regel inging gebeurde het wel eens dat de les even wat uitliep en kinderen dan in de klas gebeld werden door een ouders waar ze bleven…

2 likes

Wij hebben al jaren One2track en ik vind het ideaal. Zit op school in de rugtas, maar thuis met buiten spelen om de pols en dat gaat prima. Ze heeft wel haar tweede al, maar dat komt omdat de batterij na 4? Jaar niet meer super was.

Ook op de camping is het handig, mocht ze de weg niet meer weten of met het animatieteam meegaan, en wij kunnen haar bellen als we willen dat ze thuis komt.

Ik kijk buiten vakanties om vrijwel nooit op haar locatie, misschien maandelijks een keer? Maar dat het kan als het nodig is, is ideaal.

1 like

Maar ben je bang dat ze je kind kwijtraken of wat is de angst?
Denk namelijk dat je het beter kan loslaten want er komen wel meer dingen aan die spannender zijn dan een groep juffen die een kind naar de bso brengen.

8 likes

En wat ga je dan doen als de tracker nog op school is?

Ik denk dat de kans groter is dat je kind haar rugzak een keer vergeet dan dat de BSO je kind kwijt raakt.

8 likes

Ik dacht dat het om speciaal vervoer/taxi naar bso gaat. Dus geen juffen/pedagogisch geschoolde mensen. Ik snap wel dat je daar meer grip op wilt hebben dan je daadwerkelijk hebt. Maar ik denk niet dat een tracker dat weg gaat nemen.

5 likes

Ja dat weet, daarom zette ik het er ook bij. Ik zoek advies over een tracker niet over opvoeding :sweat_smile:

@Kusjessoldaat Het gaat idd om vervoer, maar geen leerlingenvervoer o.i.d. En de situatie is iets complexer, maar voel niet de noodzaak om dat hier allemaal tot in detail te delen.

Dit is voor mij (en de BSO) een uitzonderlijke situatie waarin ik toch even wat extra bevestiging prettig zou vinden.

@MyMoon Dan kan ik de BSO even vragen hoe en wat. Die staan daar helemaal open voor, gezien bovenstaande.

2 likes

Ik snap je helemaal! Excuus voor het invullen. Spannend dat je kindje naar school gaat! Ik hoop dag hij/zij daar helemaal op zijn plek gaat zijn :relaxed:

1 like

Dan zou ik nog eerder denk ik een tracker in de schoenzool doen dan in een tas. Aangezien die ook vaak vergeten wordt.

1 like

Thanks, daar heb ik wat aan! Heb alleen nog niet zulke dunne kunnen vinden.

Je hebt armbandjes waar je een airtag in kunt doen, ik heb die eens op vakantie gebruikt met mn kinderen en dat werkte goed. Dan heb je niet een smartwatch met belfunctie etc, maar wel iets waarmee je de locatie van je kind kunt zien en je kunt die airtag daarna ook gewoon voor iets anders gebruiken.

4 likes

Wat zouden jullie doen? Mijn dochter start het nieuwe schooljaar (17-8) op de basisschool in groep één. Ik had niet goed gekeken, en dacht dat ze onder een andere regio viel met school. En wilde twee weken later met school starten en eerst nog op vakantie. Dat gaat dus niet meer lukken. Maar heb wel die weken nu aangevraagd op het werk. Zouden jullie, als ze start in augustus. Nog in september een week weg gaan. Of geeft dat te veel onrust met opstarten op de basisschool? Denk het wel hoor.

2 likes

Ik zou dan pas na jullie vakantie starten

14 likes

Hier hetzelfde en voor gekozen gewoon nog op vakantie te gaan in september. In overleg mag hij de eerste week meedoen en dan gaan we dan 2 weken op vakantie. Dan heeft hij de start samen met de andere kindjes meegemaakt wat mij wel leuk lijkt ook voor hem, zij stelden dat zelf voor!

2 likes

Mijn dochter was begin september jarig maar we zijn toen eerst op vakantie gegaan en ze is toen ik oktober gestart met school. Er is in groep 1 het hele jaar door instroom van kindjes die 4 worden dus ze zal niet de laatste zijn!

2 likes

Door een voorval op de eerste schooldag van mijn dochter was ik het vertrouwen ook even helemaal kwijt. Maar BSO heeft toen elke dag nadat ze aankwam een berichtje gestuurd. Misschien ook nog een optie?

2 likes

Ik zou eerst op vakantie gaan en haar daarna laten starten op school. Je kunt nu nog op vakantie wanneer je zelf wilt en in groep 1 stromen het hele jaar door kinderen in. Wel even afspreken met school, dat ze weten wanneer je kind start.

4 likes

Ja, dat is ook zeker een optie. Ik denk ook dat we dit gaan doen, maar dan heb ik alvast een alternatief (of extra zekerheid voor zolang het duurt) achter de hand.

1 like

Heb je het al met de school/leerkracht overlegd? Meestal kunnen zij goed aangeven wat het aanbod is de eerste week (meestal groepsvormende activiteiten, routine lessen, waar het misschien wel fijn is om bij te zijn). Op school weten ze ook hoe de instroom van de kinderen is en misschien starten er wel nog meer kinderen na drie/vier weken en herhalen ze een deel van deze routines etc. dan ook weer. Als juf zou ik dus zeggen dat het afhankelijk is van de situatie in de groep! Wel lekker dat jullie nog even buiten de vakantie op vakantie kunnen dus dat zou ik zeker doen!

2 likes

Hebben jullie nog leuke vakantietradities? Het lijkt me leuk om als de vakantie begint wat leuke nieuwe tradities in te brengen! Wij gingen vroeger bijvoorbeeld altijd de laatste vakantiedag gourmetten en dat is me altijd bijgebleven!

Edit: lijkt me ook leuk om iets te doen als ze uit school komt op die laatste schooldag!

1 like

Ik heb vorig jaar een ‘vakantie bucketlist’ gemaakt met activiteiten die we samen met de kinderen bedacht hadden en die gingen we afvinken. Alles op een groot vel karton geschreven en in huis gehangen. Stonden dingen op als ‘op 5 verschillende plekken een ijsje halen’, naar een museum, slapen in een tentje in de tuin, zwemmen bij de lokale zwemplas, fietsen naar een bepaalde plek in het is hier in de buurt, naar de kringloop. Allemaal dingen die we vrij makkelijk konden doen en wat geen enorme organisatie of planning vereiste. Was heel leuk dus dat gaan we dit jaar weer doen :slight_smile: Kinderen zijn al druk bezig met activiteiten bedenken.

Slapen in een tentje in de tuin doen we al jaren, dus die blijft er in

9 likes