Tips, ervaringen & aanraders #11

Mijn baby is sinds 1,5 week over van 2 naar 1 dutje overdag. Hij is bijna 1,5 jaar. Het slapen overdag liep al lange tijd rommelig. Hij sliep nog wel een uurtje in de ochtend maar wilde dan in de middag vaak niet meer slapen :crazy_face:
Hij houdt het in principe prima vol tot 12:00. En dan slaapt hij 2 a 2,5u.

Maar nu is het sinds een paar dagen dat hij iedere ochtend rond 5u/half 6 wakker wordt. Dan houdt hij het dus niet vol 🥹 Ik begrijp ook niet zo goed waarom hij zo vroeg wakker wordt. Slaaptijd/Bedtijd is tussen 19:00 en 20:00. Maar iedere ochtend dus zo mega vroeg wakker.
Zou het door de overgang naar 1 dutje kunnen komen? Dat hij er toch nog niet klaar voor was?

Benieuwd of dit herkenbaar is. Eventuele tips zijn uiteraard welkom.

Je kan ook soms een overgangsperiode nemen en dan op die vroege dagen twee dutjes doen? En dan de ochtend wel echt kort en de middag na een iets kortere wakkertijd? Wij deden dan rond 10 uur echt kort, een tijdje echt powernap van 10 min, en dan om 1/half 2 langer dutje?

Of wat ook nog zou kunnen is rond de normale ochtend tijd, zeg 7 uur, haar nog zo’n powernap geven van 10 min om de dag daarmee soort reset te geven. En dan even aankijken of het ritme daarmee weer wat verschuift.

Ik weet ook niet hoe lang jullie nu op 1 dutje zitten maar kan geloof ik best even duren voordat ze helemaal gewend zijn.

1 like

Bij mijn kind was de overgangsperiode ook een beetje rommelig, dus als hij om 5u wakker was of een heel korte dut had gedaan, dan legden we hem ‘s middags nog een keer op bed tot uiterlijk 16u.

We hielden wakkertijden aan van 5,5u dus bijv.: 5:00 wakker dan om 10:30 dutje. Werd hij voor 12:30 wakker, dan redde hij het niet tot 18:00 dus deed hij ‘s middags nog een kort dutje tot 16:00 en dan om 19:30 naar bed. Maar als hij tijdens z’n dutje tot na 12:30 geslapen had, dan ging ie ‘s avonds vroeg naar bed om 18:00 en dan sliep hij vaak wel door tot 6:00.

3 likes

@Bailey @ferris dank voor jullie antwoorden! Wil er inderdaad flexibel mee omgaan maar wist niet zo goed hoe. Jullie antwoorden klinken logisch! We gaan het eens proberen, dankjulliewel :blush:

1 like

Zijn er hier mensen die de haren van hun kind(eren) zelf knippen? Het lijkt me erg leuk en handig om de haren van m’n zoontje zelf te kunnen knippen, maar ik heb daar 0 ervaring mee :sweat_smile:. Ik dacht misschien kan ik er een cursus/opleiding voor volgen of zou dat niet nodig zijn? Ik zoek dus tips! :innocent:

1 like

Tipje! Heel handig deze, lagen in een van alles wat schap bij het Kruidvat, kunnen twee soorten ijsstokjes in. Hierdoor hopelijk wat schonere shirts na het eten van een waterijsje :joy:

5 likes

Bij ons was het een soort van andersom. Hij werd steeds vroeger wakker en toen dacht ik misschien moeten we over naar een dutje. Dat hebben we toen gedaan maar toen bleef hij vroeger wakker worden en nu is het sindsdien erg rommelig. Het zit nu meestal tussen zes en zeven uur met soms een uitschieter tot zelfs halfacht, geen pijl op te trekken :sweat_smile: (nu trouwens een of andere slaapregressie ‘s nachts wakker wordt en weer in slaap valt wanneer wij lang bij hem zitten, ook fun).
Maar als die extreem vroeg wakker was deden we soms een extra dutje, maar daar is die nu wel uitgegroeid. Doen hem nu soms dan half u eerder naar bed dus jij zou bijv dan je kindje om 11:30 naar bed kunnen doen evt.

2 likes

Ja, deze zijn al jaren een groot succes hier!
Kind kreeg vandaag ergens anders een ijsje en zei toen dat ze haar bakje nodig had, haha.

Dit kleurboek van de Hema! Goedkoop en mijn vierjarige is echt uren aan het kleuren, sluit ook goed aan bij het leren van cijfers.

12 likes

Wij hebben dit op een andere manier zeer succesvol opgelost - mijn kind vindt het het heel vervelend als ze het laatste stukje ijs aan het stokje moet eten omdat dat dan vaak valt en dat interesseert mij weliswaar niks maar haar wel. De oplossing: ze geeft de restjes ijs op het stokje, of als het te snel smelt even een reset, aan de likmachine, aka mij :sunglasses: iedereen tevreden

1 like

Zeker heel handig! Mijn jongste wacht nu net zolang tot zijn ijsje is gesmolten, zodat hij kan drinken haha

1 like

Ik zoek een buggy waar een maxicosi op kan. Ik vind de Joolz Aer te duur dus die tip hoef ik niet. Maar ik ben wel benieuwd naar bv de Easywalker Jackey of Maxicosi Lara (al schijnt die niet geschikt te zijn als je lang bent?) Heeft iemand ervaring met deze buggy’s of een andere met maxicosi adapters?

1 like

Wij willen graag voor ons zoontje van bijna 2,5 een knuffelpop kopen omdat er een broertje/zusje aankomt. Is die van HEMA of Little Dutch leuker, dat je speentje etc kan geven?

En hebben jullie nog boeken tips over een broertje/zusje krijgen?

Wij hebben voor onze dochter (2,5) die pop van de HEMA met toebehoren (slabbetje etc) en laatst ook de draagzak maar gekocht, dus nu kan ze net als ik de baby in de draagzak doen. Er zit een magneetje in het mondje zodat het speentje en het flesje blijven plakken. Ze speelt er best wel veel mee. Baby heeft gepoept en moet een schone luier, baby moet melk drinken, baby in de wandelwagen etc.

2 likes

Ik heb die van Little Dutch gekregen als kraamcadeau en daar speelt mn kind heel veel mee. Luier verschonen, speentje in, slapen in het mandje. Vind het ook heel fijn dat de pop en alle toebehoren in de was kunnen, dat zal met die van Hema net zo zijn.

Nog steeds tevreden over de najell wrap? Nu in de sale zie ik

Ik had deze ook voor mijn zoontje van toen 2,5 en die heeft er nooit naar omgekeken :smiling_face_with_tear:
Vond het Bobbi boekje wel heel leuk!

1 like

Ja! Ik heb hem trouwens via Vinted gekocht. We hebben ook de Stokke Limas en die vind ik nu ze wat groter is ook fijn maar in het begin hebben we alleen maar de Najell gebruikt.

Heeft iemand een tip voor een fijn, goed speelkleed? We hebben nu een zachte, ronde van Mordesign die ook als nestje kan en dat was heel fijn in de newbornfase maar nu ze kan rollen frustreert het haar dat ze zich niet kan afzetten en wegschuift. Ik zoek dus een met een hardere ondergrond, iets van foam bijvoorbeeld.

Wij hebben er een van lovebylilly, is wel een zacht kleed maar de onderkant is antislip en, het allerfijnste vind ik, hij kan in de wasmachine! We gebruiken m nu ook vaak buiten en dat is super fijn

2 likes