Tips, ervaringen & aanraders #11

Ik smeer gewoon Nivea (of wat we op dat moment dan gebuiken). Kinderen zijn dat gewend en vinden dat prima.

1 like

Gewoon zonnebrand voor kinderen van huismerk action of kruidvat, ze zijn er idd aan gewend. Ik vergeet het soms wel, maar soms herinneren ze me inmiddels zelf. Mijn dochter heeft ook zo’n rolzonnebrand mee naar school om eventueel bij te smeren.

3 likes

En smeren jullie dan elke dag voor het naar school gaan? Gebruik zelf dagelijks spf dus voelt gek om mijn kinderen dan zonder naar buiten te laten gaan. Maar herinner me van vroeger dat ik nooit ingesmeerd werd voor school. Enkel als we naar het strand gingen of de hele dag buiten waren. Maar gezichts spf voor kinderen is volgens mij niet echt een ding?

1 like

Zeker wel een ding. Dat het vroeger niet gebeurde is toch geen argument? Vroeger was overal roken ook gewoon.
Ik gebruik voor haar gezicht een fluïde van la roche-posay, die brengt makkelijk aan en plakt niet.
Op school moeten ze zich voor ze in de middag buiten gaan spelen zelf weer insmeren (daar heeft ze dan wel een plakkerige roller voor mee).

11 likes

Ja inderdaad met het warme weer standaard een berichtje van school en van de bso met de vraag of wij sochtends willen insmeren. Ik vind t niet erg als ik het oversla als ze de heel dag naar de bso moet, want er is daar alle tijd om zelf zonnebrand op te doen en ze hebben zonnebrandcreme die de kinderen voor het naar buiten gaan nog een keer smeren. Maar op school wordt daar niet aan gedaan, dus vind ik extra belangrijk dat ze goed worden ingesmeerd thuis.

1 like

Ik smeer iedere ochtend haar benen, armen en gezicht in.
Gewoon met kruidvat huismerk.

Op school wordt de middagpauze door pedagogisch medewerkers begeleid, dan smeren ze ook weer een keer.

Maar ze spelen s ochtends al buiten dus daarom smeer ik zelf al, dat vraagt school ook.

Ja hoor, met dit weer elke dag. Gebruik Biodermal. Het is 's ochtend wel een gedoe om twee kinderen in te moeten smeren maar ik vind het wel belangrijk.

Op de BSO worden ze ook nog eens ingesmeerd / smeren ze zelf. Volgens mij hebben ze een soort instructie gekregen want zelfs mijn jongste kan zichzelf nu best asrdig zelf insmeren.

Ja en vroeger was het geen ding, maar toen vervoerden we ook nog kinderen los in de achterbak na een feestje.

3 likes

Ik heb vorig jaar deze roller gekocht en die vul ik nu steeds bij met zonnebrand. Mijn kinderen kunnen goed overweg met die roller dus ze smeren zichzelf grotendeels in 's ochtends, heel handig :grin: en ik smeer dan bij op plekken waar ze niet bij kunnen.

4 likes

Krijg jij hier niet 100 berichtjes over van school/opvang? :sweat_smile:

Wij smeren ze in de ochtend helemaal in als het een zonnige dag is en de zonkracht stijgt, dus vanaf de lente ergens.
P20 op hun lichaam, en dan mijn spf voor hun gevoelige gezichtjes. Is van Biodermal geloof ik.

Ik vind het dus ook best kut dat dit vroeger niet normaal was en ik best wel eens verbrande als kind. Mijn ouders hebben zichzelf ook nooit goed ingesmeerd en mijn vader heeft nu best wat zonneschade in zijn gezicht. Als ze voor hun gevoel ‘de zon in gingen’ dan smeerden ze wel, maar niet als ze gewoon de hele dag buiten waren :sob:

2 likes

Hier de hele zomer standaard voor het aankleden alles insmeren wat in de zon komt. Onlangs was mijn snel verbrandende tiener op een heel zonnig kamp en kwam als 1 van de weinige terug zonder verbrand te zijn. Dat hebben we er goed in gekregen haha

1 like

Ben ook zeker blij dat de tijden veranderd zijn. Ik smeer mijn kinderen dus ook altijd in en doe petjes op bij felle zon. Maar was benieuwd of anderen dat ook doen. Vooral voor school is het soms haasten en als we dan nog moeten insmeren vinden ze dat niet altijd leuk. Vooral het gezicht is gedoe, dus dacht misschien bestaat er een fijne gezicht spf voor kinderen die ik nog niet ken. Bij de BSO smeren ze hier gelukkig ook in. Maar op school niet. Wordt ook niet gevraagd, tenzij ze een dagje weggaan naar het bos of een speeltuin oid.
Vooral mijn zoon speelt veel in het zand en icm plakkerige zonnebrand ziet hij er elke dag als ik hem ophaal uit als een dalton. Dus tips voor niet plakkerige zonnebrand voor een gevoelige huid ook welkom. Heb al kruidvat eigen merk, balea, Jetske Ultee en naïf geprobeerd, maar nog geen holy grail gevonden.

1 like

Mijn kind rolt het ook het liefst meteen in de zandbak. Laatst in “nood” die we van hema gekocht en sindsdien veel minder last van al het plakkerige gedoe. Het trekt heel goed in. Er staat op dat het voor een gevoelige huid is, maar dat heeft mijn kind niet dus ik weet niet of dat ook goed werkt.

1 like

Haha ja. Mijn jongste dochter is sowieso als het evenbeeld van Annie M.G. Schmidt’s ‘Floddertje’, maar met zo’n laag zand en zonnebrand mengsel (letterlijk tot in haar oren) al helemaal.

3 likes

Mijn baby is sinds 1,5 week over van 2 naar 1 dutje overdag. Hij is bijna 1,5 jaar. Het slapen overdag liep al lange tijd rommelig. Hij sliep nog wel een uurtje in de ochtend maar wilde dan in de middag vaak niet meer slapen :crazy_face:
Hij houdt het in principe prima vol tot 12:00. En dan slaapt hij 2 a 2,5u.

Maar nu is het sinds een paar dagen dat hij iedere ochtend rond 5u/half 6 wakker wordt. Dan houdt hij het dus niet vol 🥹 Ik begrijp ook niet zo goed waarom hij zo vroeg wakker wordt. Slaaptijd/Bedtijd is tussen 19:00 en 20:00. Maar iedere ochtend dus zo mega vroeg wakker.
Zou het door de overgang naar 1 dutje kunnen komen? Dat hij er toch nog niet klaar voor was?

Benieuwd of dit herkenbaar is. Eventuele tips zijn uiteraard welkom.

Je kan ook soms een overgangsperiode nemen en dan op die vroege dagen twee dutjes doen? En dan de ochtend wel echt kort en de middag na een iets kortere wakkertijd? Wij deden dan rond 10 uur echt kort, een tijdje echt powernap van 10 min, en dan om 1/half 2 langer dutje?

Of wat ook nog zou kunnen is rond de normale ochtend tijd, zeg 7 uur, haar nog zo’n powernap geven van 10 min om de dag daarmee soort reset te geven. En dan even aankijken of het ritme daarmee weer wat verschuift.

Ik weet ook niet hoe lang jullie nu op 1 dutje zitten maar kan geloof ik best even duren voordat ze helemaal gewend zijn.

1 like

Bij mijn kind was de overgangsperiode ook een beetje rommelig, dus als hij om 5u wakker was of een heel korte dut had gedaan, dan legden we hem ‘s middags nog een keer op bed tot uiterlijk 16u.

We hielden wakkertijden aan van 5,5u dus bijv.: 5:00 wakker dan om 10:30 dutje. Werd hij voor 12:30 wakker, dan redde hij het niet tot 18:00 dus deed hij ‘s middags nog een kort dutje tot 16:00 en dan om 19:30 naar bed. Maar als hij tijdens z’n dutje tot na 12:30 geslapen had, dan ging ie ‘s avonds vroeg naar bed om 18:00 en dan sliep hij vaak wel door tot 6:00.

3 likes

@Bailey @ferris dank voor jullie antwoorden! Wil er inderdaad flexibel mee omgaan maar wist niet zo goed hoe. Jullie antwoorden klinken logisch! We gaan het eens proberen, dankjulliewel :blush:

1 like

Zijn er hier mensen die de haren van hun kind(eren) zelf knippen? Het lijkt me erg leuk en handig om de haren van m’n zoontje zelf te kunnen knippen, maar ik heb daar 0 ervaring mee :sweat_smile:. Ik dacht misschien kan ik er een cursus/opleiding voor volgen of zou dat niet nodig zijn? Ik zoek dus tips! :innocent:

1 like

Tipje! Heel handig deze, lagen in een van alles wat schap bij het Kruidvat, kunnen twee soorten ijsstokjes in. Hierdoor hopelijk wat schonere shirts na het eten van een waterijsje :joy:

5 likes

Bij ons was het een soort van andersom. Hij werd steeds vroeger wakker en toen dacht ik misschien moeten we over naar een dutje. Dat hebben we toen gedaan maar toen bleef hij vroeger wakker worden en nu is het sindsdien erg rommelig. Het zit nu meestal tussen zes en zeven uur met soms een uitschieter tot zelfs halfacht, geen pijl op te trekken :sweat_smile: (nu trouwens een of andere slaapregressie ‘s nachts wakker wordt en weer in slaap valt wanneer wij lang bij hem zitten, ook fun).
Maar als die extreem vroeg wakker was deden we soms een extra dutje, maar daar is die nu wel uitgegroeid. Doen hem nu soms dan half u eerder naar bed dus jij zou bijv dan je kindje om 11:30 naar bed kunnen doen evt.

2 likes