Nee ken ik nog niet! Bedankt voor de tip! We zijn hier in de buurt een week op vakantie.
Bij slecht weer het natuurmuseum in Tilburg.
Natuurmuseum Tilburg is idd echt top voor die leeftijden! Voor wandelen met de kinderen zou ik Groot Speyk in Oisterwijk aanraden, bij het bezoekerscentrum daar kun je voor een paar euro een leuk tasje voor kinderen halen (bv thema waterdieren of speurtocht). In Valkenswaard kun je bij Wilmas terras een insectenpad lopen, dat zal ook wel in de smaak vallen als het natuurliefhebbers zijn.
Je hebt al veel leuke tips, maar mocht je nog iets met veel drukte willen doen: DippieDoe in Best is voor die leeftijd ook heel leuk vind ik. Wel echt pretpark / speeltuin
Heel erg bedankt voor alle tips! We zijn vandaag naar het natuurmuseum geweest en we hebben enorm genoten. Vooral de oudste vond echt alles geweldig.
Wat doen jullie met foto’s van je kind(eren)? Mijn moeder maakte vroeger fotoboeken per kind waar ze dan ook wat verhalen inschreef. Eén boek had dan foto’s van meerdere jaren. Ik zou graag iets soortgelijks doen, maar zit met het dilemma dat ik de foto’s uitprinten en inplakken veel werk vind, maar online ook niet goed aandurf omdat ik het liefst elke maand/kwartaal het zou willen bijwerken (en een project in een online programma dan meerdere jaren mee zou moeten gaan). Een boek per jaar vind ik wat zonde, dan krijg je wel heel veel boekjes uiteindelijk.
Ik ga een boek per kind (als er meerdere komen, heb nu 1 kind) per jaar maken. Doe dat online via Albelli ook voor mezelf. Heb per boek mapjes op mijn telefoon waarin ik gedurende het jaar foto’s zet die ik in het boek wil hebben, dan hoef ik ze als ik het boek maak niet meer uit te zoeken en kan ik ze zo in de software laden, dat scheelt een hoop tijd! Maar jaren lang “verzamelen” is misschien wat lastig en aan het eind alsnog veel werk om het boek in elkaar te zetten.
Heeft iemand ervaring met een baby die te licht is? Onze dochter is net 1 geworden en bungelde al vanaf het begin onderaan de curve. Maar nu begint de lijn af te buigen. Ik had al vanaf 3 maanden mijn zorgen geuit en we zijn vroeg met hapjes begonnen
Ze eet best goed, maar erg weinig als ik het internet mag geloven. Ze geeft wel duidelijk aan als ze niet meer wil eten. Verder is ze een blije baby, alleen wordt ze 's nachts vaak wakker. Ik heb ook niet het idee dat ik teveel borstvoeding geef, maar dat is het enige dat ik kan bedenken.
Heeft iemand misschien tips of herkenning?
Ja ervaring mee! Ons kindje is vanaf geboorte te licht geweest en hangt nu nog steeds onderaan de curve, heeft zelfs onder de onderste lijn gezeten… bij hem leek het ook z’n ontwikkeling in de weg te zitten dus hebben we een halfjaartje bijgevoed met speciale melk/voeding.
Gaat de rest gewoon goed? Waren jij/je partner ook licht als kind?
Misschien kun je een mapje maken met foto’s die je erin wil? En dan pas na x jaar een echt foto-album maken. Ik heb maar één fotoboek van m’n oudste die nu vijf is, en dat maak ik ook voor mijn jongste als hij vijf is en dan weer als ze tien zijn. Wij hebben een gedeeltelijke map met alle ‘greatest hits’ van de kinderfoto’s en daar heb ik uit gekozen. Dat was minder werk dan alle duizenden foto’s inclusief lelijke of mislukte foto’s doorlopen haha.
Mijn kind kreeg pas vanaf haar eerste echt interesse in eten. Daarvoor echt nog flink melk gedronken. Dus meet je iig niet aan wat andere kinderen eten, dat is niet voor ieder kind zo. Mijne werd ook nog lang ‘s nachts wakker met honger.
Heb je je zorgen aangekaart bij het cb? Willen ze je misschien doorverwijzen naar een kinderarts?
Zelf denk ik dat ze meer groeit van vette melk dan bijv groenten of fruit. Zelf zou je ook stoppen met slagroom eten en meer groenten gaan eten als je wilt afvallen haha.
Misschien kan je wat ze eet wat aandikken? Volle producten, liever pindakaas dan appelstroop dat soort keuzes?
Mijn kind was/is ook (te) licht, hij was het eerste jaar in een paar maanden tijd zelfs afgevallen ipv gegroeid. CB heeft ons doorverwezen naar een diëtist en met haar hebben we gewerkt aan vollere maaltijden zoals @Fishing ook aangeeft. Nog steeds alleen wat hij wil eten, maar wel volle kwark, volle melk, pindakaas met boter etc. Vooral geen strijd maken en eten leuk houden, alleen wel heel vaak eten aanbieden. We zijn nu een jaar verder en sinds 3 maanden groeit hij weer goed!
Teveel borstvoeding is volgens mij niet echt mogelijk bij een kind van die leeftijd. Als ze echt nog heel klein zijn kan overvoeden volgens mij wel maar met de leeftijd van jouw kind zit er al zoveel routine in. Je bedoelt dan misschien dat er teveel melk en daardoor te weinig vast voedsel in gaat, maar dat is ook geen reden voor ondergewicht volgens mij. Jouw melk bevat gewoon alle voedingsstoffen en bouwstoffen en past zich volledig aan aan de leeftijd en fase en behoeftes van jouw kind. Ik denk noujuist dat je het feit dat je borstvoeding geeft kunt zien als een geruststelling dat ze in ieder geval al haar voedingstoffen binnen krijgt.
Dit is niet waar. Borstvoeding bevat alle voedingsstoffen die een baby in de eerste zes maanden nodig heeft. Hierna is alleen borstvoeding niet voldoende en heeft een baby, naast borstvoeding, ook vast voedsel nodig in het dieet.
Heeft hier iemand een navelbreuk gehad tijdens de zwangerschap? En er ook dusdanig veel pijn aan gehad? Is het hersteld? Ik heb het vandaag te horen gekregen en ik zit er echt eventjes doorheen. Juist omdat ik niet meer mag tillen dan 5 kilo en ik een zoontje heb van 2,5…
Zouden ook de hormonen zijn hoor maar momenteel vind ik het even helemaal ruk
Dat is wel heel stellig toch?
T gaat er meer om dat fruit en groente gewoon weinig kcal bevat en dat de borstvoeding naast alle goede stoffen ook wat extra kcal levert.
Een kind drinkt gewoon wat hij nodig heeft dat is het handige van borstvoeding geven. En dat vul je na ongeveer 6 maanden aan met vaste voeding.
Ik zou niet de borstvoedingsmomenten minderen, juist die wat lichtere kindjes hebben die nodig @Amaura .
Hier ook een -2 curve baby (hoort wel echt bij hem) hij is nu 10 maanden en volgt tot nu toe wel zijn lijntje. Maar het cb gaf toen als tip (om te zorgen dat hij zo door gaat) wat hierboven genoemd was; volle vette etensproducten geven, eventueel verrijken met plantaardige olie, en nog niet de melkvoedingen afbouwen (ook niet ‘s nachts).
https://www.instagram.com/p/C17i34Br8dq/?igsh=MTF0NGl1N3h1Y2cwMA==
Ik vind de uitspraak “Ik denk noujuist dat je het feit dat je borstvoeding geeft kunt zien als een geruststelling dat ze in ieder geval al haar voedingstoffen binnen krijgt.” juist heel stellig en onjuist. Met borstvoeding krijgt een kind van 1 niet al haar voedingsstoffen binnen.
Ik bedoel dit ook helemaal niet specifiek op deze situatie hoor. Maar dit soort uitspraken worden wel vaker over borstvoeding gedaan die gewoonweg niet waar zijn en daar reageerde ik op.
Klopt ja, wel wat te scherp gesteld van mij indd. Maar ik zou zeker geen borstvoedingsmomenten gaan afbouwen iig.
Wat zijn leuke audioboeken voor kinderen van 3 en 5 jaar??