Nou ik weet niet of anderen dit ook hebben maar m’n kind van 4 luistert al weken niks anders dan Otje in de app van de bibliotheek. Lekker old skool
Pluk van de Petteflet en Minoes vond ze ook leuk, maar niet zo leuk als Otje. Ibbeltje had ik ook eens opgezet na een tip van hier maar die vond ze niet zo. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar tips van wat nieuwere boeken ![]()
Kinderen van de Grote Beer (Kringetje van Tralala en Wiebelbiebeltanden), Minoes, Pluk vd Petteflet, Efteling sprookjes, We zijn er bijna, Feestkriebels, Ibbeltje. Allemaal via Spotify.
Je kind kan gratis lid worden van de bieb en daar heb je in de online bibliotheek ook veel recente prentenboeken @Minettes
Waar haal je deze info vandaan dan? Borstvoeding is juist veelzijdig en past zich aan aan de behoefte van je kind. Zeker het eerste jaar kan je gewoon volledig borstvoeden. Food under one is juist for fun wordt ook wel eens gezegd.
Maar dat is dus niet waar. Ik was daar ook van overtuigd maar begreep dat het toch vaak verkeerd begrepen wordt. Ook de WHO adviseert om vanaf 6 maanden vaste voeding aan te gaan bieden als aanvulling op melk als hoofdvoeding. O.a. omdat vanaf 1 jaar melk niet voldoende is voor de voedingsbehoefte en je kind dan wel gewend moet zijn aan de textuur, smaken en motoriek van eten. Dus zeker niet uitsluitend ‘for fun’.
Zie ook de Q&A, het advies is om vanaf 6 maanden vast voedsel aan te bieden, ook om groeiachterstand te voorkomen. Alleen bv is niet voldoende oftewel: vast voedsel is niet alleen voor fun Complementary feeding
Die uitspraak is echt een hardnekkige fabel. Info kun je vinden op voedingscentrum of de who, zoals: Complementary feeding Complementary feeding
Vanaf 6 maanden hebben baby’s niet voldoende aan alleen borstvoeding. Oa de ijzervoorraad raakt rond die tijd op en in melk zit onvoldoende ijzer.
Rintje staat hier al 3 maanden op repeat nav een tip van hier. Thomas de stoomlocomotief vond ze met net 3 al heel leuk en wordt ook door oudere kindjes geluisterd.
Ik merk dat de echte verhalen zoals otje niet aan komen bij m’n dochter van net 4. Dus ik laat dr liever zo’n serie luisteren waar heel de tijd dezelfde personen in voorkomen. Kikker en elsa vindt ze ook heel leuk
Oké ja we bedoelen misschien wel redelijk hetzelfde. Alsin, melk blijf tot 12 maanden de belangrijkste voedingsbron en vanaf 6 maanden start je met introduceren van vast voedsel. Maar dat wil niet zeggen dat vast voedsel dan gelijk al melkmomenten vervangt. Ik bedoel ook zeker niet dat je pas met 12 maanden vast voedsel moet gaan introduceren.
Bij ons zijn de favorieten (geweest) - ook twee kinderen in dezelfde leeftijd: Kolletje en Dirk, Fien en Teun, Floddertje, Pluk van de Petteflet, Rinkel en Saar, Aapje Oeps (kort verhaaltje), Knofje en de oudste vindt de Zoete zusjes ook erg leuk.
+1 voor Kolletje en Dirk @Nefertiti
Dat staat hier al maanden op repeat bij dochter van net 4. Ze is er echt he-le-maal verzot op. Gelukkig zijn er veel verhalen van, dus uuuuuuren en uuuuuren luisterplezier. En ze luistert het op de koptelefoon, dus ik luister het zelf niet mee, maar ze vertelt me er ook vaak over wat er dan weer is gebeurt
Er zitten niet zo heel veel personages in, dus gemakkelijk te volgen. Het gaat over kindjes van ong 4 jaar denk ik. Taferelen thuis, zwemles en op school.
Bedankt voor al jullie antwoorden, heel fijn!
@Cam, ik ben als kind altijd licht geweest, maar mijn andere twee kinderen waren als baby qua gewicht gemiddeld. Zij kregen wel flesvoeding na 2 maanden (ivm te weinig productie van mij), maar het is de jongste nooit gelukt om uit de fles te drinken. Vandaar dat ik qua borstvoeding er wel bovenop heb gezeten, maar kreeg altijd te horen dat het gewicht nog goed was. Het is wel de reden dat we vroeg met hapjes zijn begonnen. Verder is ze gewoon een blije baby.
@Huismus, ik woon in Spanje, hier moeten we op controle bij een verpleegkundige en bij de 12 maanden check komt de kinderarts ook een aantal dingen controleren. Die gaf ook aan dat we eventueel meer voedsel met noten oid kunnen geven. Ik heb het sinds de drie maanden controle aan de verpleegkundige aangegeven dat ik haar wel licht vond, maar volgens haar was het oké omdat ze nog net op de onderste curve zat. Nu is ze er dus ondergedoken. ![]()
@Fishing, ja, je hebt zeker een punt, ik gaf al pindakaas, maar ga even kijken hoe ik haar eten wat zou kunnen aandikken.
@Bailey , bedankt voor je antwoord, ik merk dat ze nu ook op een punt zit dat ze graag zelf wil eten ipv dat ik het haar met de lepel geef, dus dat laat ik haar nu doen en soms geef ik een lepel tussendoor. Ik ga proberen ook wat vaker eten aan te bieden. Wat fijn dat jouw kind sinds 3 maanden weer goed groeit!
@Junebug85 Ik geef haar op vaste momenten borstvoeding en die momenten zijn niet vlak voordat ze gaat eten. Ze valt meestal bij mij aan de borst in slaap, dus ik vind het lastig om dat te schrappen. En ik heb idd ook het idee dat dat nog niet nodig is.
@Nimbus2000 bedankt voor de tips!
Iemand ervaring met overgaan van bv naar kunstvoeding en dat er dan relatief weinig uit de fles wordt gedronken en daardoor nog veel drink momenten.
Baby is nu 5 weken maar drinkt heel weinig bij het aanbieden uit de fles en komt dan relatief snel weer. Ik vraag mij af of het gewoon nog wennen is of dat we iets anders moeten doen?
Bij de eerste ging het drinken voor mijn gevoel beter maar die ging ook pas wat later over op de kunstvoeding
Ja onze baby dronk heel vaak aan de borst (soms wel elke 2 uur) en dronk daarna (met 5 maanden gestopt met bv) ook maar kleine beetjes kv. Vaak maar 80-100 ml. Wij boden het gewoon vaker aan. Hij heeft eigenlijk nooit in een schema gepast qua drinken en heeft bijna nooit flessen van 200 ml leeggedronken. Daardoor hebben we altijd een extra fles(je) gehad tov de schema’s.
Zolang er genoeg plasluiers waren en de groeicurve goed was volgde ik gewoon de behoefte van onze baby.
Nu blijkt dat hij heel graag eet en kauwt, ik denk dat hij gewoon meer behoefte heeft aan vast voedsel dan aan de fles.
Ik heb zelf geen ervaring met overstappen maar BV deed je waarschijnlijk op verzoek en bij zo jong dronk de baby waarschijnlijk vaak en kleine beetjes ivm maaginhoud. Bij flesvoeding zijn mensen sneller geneigd in een ritme te ‘forceren’ en bepaald aantal ml’s standaard aan te bieden. Mogelijk is het gewoon nog even wennen. Ik zou persoonlijk de fles ook op verzoek nu blijven geven nog even.
Mijn 3 jarige luisterde vooral dikkie dik en jip en janneke.
Die van 5 destijds
Superjuffie
Kolletje
Foeksia de mini heks
Ja ik ben van de eerste heel anders gewend. Misschien dat dat ook de onzekerheid dan weer is.
We gaan eens proberen hoe het de komende weken ontwikkeld dan maar misschien is het inderdaad geen grote drinker
Ja snap het helemaal! En ik doe er nu laconiek over maar heb zoooveel op Google gezocht of het wel normaal was, haha. Geen enkel schema wat ik vond ‘klopte’ met mijn kind, ook qua slaap.
Ben toen een paar weken weer gaan wegen bij het inloopuur van cb, puur voor mijn eigen gemoedsrust. Maar hij groeide gewoon prima en toen heb ik geprobeerd het los te laten (en dan komen ze weer in een sprongetje of verandert het ritme en kun je weer opnieuw beginnen
)
Ja dit is herkenbaar. Was bij de eerste ook en dan denk oh de tweede is dat vast niet maar jawel nog steeds dezelfde zorgen
Misschien hebben andere moeders hier met oudere dochters (of moeders die zelf een kleinere maat hebben) een tip waar ik kan kijken voor bh’s/bralettes voor tieners (vanaf 11/12 jaar). Een normaal topje (als in het verkorte hemdje zeg maar) begint ze eigenlijk een beetje voorbij te groeien.
Vroegah kocht mijn moeder bij de Hema de leukste setjes voor meiden met strikjes en tierelantijntjes, maar ik zag iets gelijkwaardigs niet meteen terug.
Ik dacht misschien zoiets in maat XS kopen? Maar haar onderwijdte is maar 60 cm… (en bijpassende broekjes dan nog niet passend).
Edit: oeps, transparante stof is ook niet helemaal wat we zoeken.
https://www.zalando.nl/next-trainer-2-pack-triangel-bh-camel-black-nx383a0i4-q12.html
Is dit iets? Of al te veel bh bh? Zalando heeft wel een deel bh’s & tienertopjes, maar daar zitten heel veel korte hemdjes bij dus dat is ook niet helemaal wat je zoekt.
Ik dacht meteen aan Zara, C&A of Next. Is dit iets?
Edit: ik zie ineens ook dit merk. Ken het niet, Maar wel leuke printjes en bijpassende broekjes.