Tips, ervaringen & aanraders #2

Ja ik denk het! Ik hoop dat ze daar dan mooi even leert terug te rollen de komende weken, scheelt een hoop gedoe s’nachts :joy:

1 like

Als ik weer ga werken, gaat mijn dochter 3 dagen naar de opvang, 1 dag past oma bij ons thuis op en 1 dag ben ik thuis.
Tot nu toe zijn maandag en woensdag opvangdagen. Donderdag komt oma. De derde opvangdag is nog niet beschikbaar. Voor mijn werk zou het beter uitkomen als ik vrijdag vrij ben, maar voor haar lijkt het me fijner als ik dinsdag vrij ben.
Wat is jullie ervaring met de opvang voor een baby? Juist dagen achter elkaar (ma, di, wo), zodat ze een beetje in het ritme daar komt? Of een dag ertussen (ma, wo, vr), zodat ze thuis even bij kan komen?

TIP

Bij de kruidvat zijn de sokjes en bijna alle babykleertjes 50% (komt nieuwe collectie aan)

Heb gelijk paar pakken sokken meegenomen, raak ze altijd kwijt

3 likes

Voor beide valt wat te zeggen denk ik. Hangt een beetje af van je baby?
Onze dreumes ging/gaat op twee niet aaneengesloten dagen. Met een dag ertussen. Op die tussendag sliep ze dan echt even bij. Ze had geen moeite met wennen op de opvang elke keer als ze kwam.
Terwijl het dochtertje van mijn broer elke keer op de opvang weer haar draai moest vinden, en haar ouders daardoor liefst 2 dagen aaneengesloten wilden.

1 like

Ja, is natuurlijk niet voor elke baby hetzelfde…
Nouja, eerst zijn alleen maandag en woensdag beschikbaar, dus dan kunnen we mooi zien hoe het voor haar zal zijn.
Bedankt voor je reactie!

1 like

Ik vind 1 dag er tussen fijn. Ik merk dat ze echt zoveel indrukken opdoen, en ze slapen op het kdv ook altijd weinig. Dus de dag tussen de opvangdagen is hier altijd lekker rustig en beetje bijslapen. Denk dat het too much voor die van mij zou zijn als ze opeenvolgende dagen zouden gaan

1 like

Ik heb bewust 2 dagen opvang achter elkaar. Leek me voor haar juist fijner 2 dagen hetzelfde ritme en omgeving.
Dus 2 dagen van huis, 2 dagen thuis, 1 dag bij oma of thuis en dan 2 dagen thuis.
Tot nu toe gaat het goed, maar ze slaapt ook veel op de opvang.
Ligt ook aan je kind denk ik.

1 like

Ligt denk ik idd aan je kind. J gaat ma/di/vrij en wo/do is ze bij mij. Nu slaapt ze nog maar n uurtje overdag, thuis. Maar toen ze jonger was merkte ik dat ze wo/do altijd meer sliep en meer moe was. Ze heeft daar altijd kort geslapen omdat ze natuurlijk de kamer delen en dan wordt ze snel wakker. Ik merkte ook dat als ze een keer wel drie dagen achter elkaar ging (ivm werk), dat dat voor haar ook teveel was. Was dan vaak niet te genieten. Nu gaat dit beter omdat ze n stuk ouder is

1 like

Ligt echt aan je kind.
Ik heb 2 dagen opvang achter elkaar (do/vrij)
Op maandag oma-dag maar gewoon bij ons thuis zodat hij genoeg rust.
En ik merk wel dat hij dan alleen op zaterdag geen peer waard is. Maar dat vind ik niet erg, ik hou er wel rekening mee.
Eerst had ik ma/woe/vr opvang maar dan liep ik op die tussendagen echt met m’n ziel onder m’n arm en een hangerig kind.
Dus hoe het nu is werkt voor ons beter.

1 like

Ik ben het boek “baby in droomritme” aan het lezen. Ik wil het slapen graag vanaf het begin goed aanpakken, zodat we later geen slechte gewoontes moeten afleren.
Maar er zijn een paar dingen die ik echt niet snap. Misschien kunnen jullie mij helpen.
In het boek staat: de baby mag niet slapen in de box, enkel in het bedje of eventueel de kinderwagen. En er staat dat je bij elk slaapje moet inbakeren. Betekent dat dan dat je ook in de kinderwagen moet inbakeren? En hoe doe je dat praktisch met slapen thuis, gebruik je dan een babyfoon of ga je er altijd naast liggen (lijkt me niet ideaal?). Want kind en gezin adviseert volgens mij dat je tot 6 maanden steeds in dezelfde ruimte moet zijn als je slapende kind. Hoe dóen mensen dit?! Haha

En is dit boek trouwens een aanrader om te volgen? Of is snuggles en dreams bijvoorbeeld een veel betere methode?

Persoonlijk zou ik het boek nog niet gelijk gebruiken. Een pasgeboren baby wilt graag bij jou zijn en in het begin heeft de baby nog geen ritme en snapt ook de gewoontes/rituelen nog niet.
Je kunt de baby in het begin best in de box, kinderwagen of waar dan ook laten slapen.
Sommige baby’s houden niet van inbakeren, dus dat is afhankelijk van je kindje.
En ik raad een baby foon aan, zodat je zelf in een andere ruimte kan zijn. Bedoelt kind en gezin niet dat ze aanraden om je kindje in dezelfde ruimte te laten slapen?
Verder is dit boek geloof ik best handig om wat tips uit te halen, heb het weleens doorgelezen. Maar kijk vooral naar je kindje! Ik heb verder geen tips voor boeken, want dat gebruik ik niet haha

2 likes

Oh ja, dit heb ik ook! Vreselijk. Sowieso geen telefoon hier, maar boek of meditatie-app (ik daarvoor moet je wel je telefoon hebben haha). Heb laatst zo’n verhaal geluisterd waarin een man 10 stappen uitlegde om in slaap te vallen en dat was zoooo saai dat het werkte haha.

1 like

De afgelopen tijd kwam dit gesprek hier een paar keer voorbij en volgens mij was de consensus een beetje haat voor dit boek en heel veel mensen die iets aan Slaap! hadden. Sowieso is niks helemaal fout of helemaal goed, dus laat je dat niet aanpraten :slight_smile:

1 like

Een vraagje voor de moeders… al tijdens ons traject ben ik verliefd geworden op dit voedingskussen, en had me voorgenomen dat ik 't als de 12 weken echo helemaal goed was, mocht bestellen. Het is nu zover, maar opeens begin ik te twijfelen of die wel echt fijn is, en even multifunctioneel als sommige andere waar je volgens mij de baby ook in kan leggen als die bij je ligt bv? Iemand ervaringen of tips?

2 likes

Ik had een u-vormig kussen wat heel flexibel was, kon het ook helemaal om me heen vouwen en echt een beetje anders schikken afhankelijk van de voedingshouding. Ik denk dat dat met dit kussen niet had gekund dus voor mij zou het denk ik niks zijn geweest

Maar hij is wel heel leuk, een misschien kun je m daarna een tweede leven geven als speelknuffel voor je kind? Hij is niet echt goedkoop maar als jij er nou echt verliefd op bent… soms moet je jezelf een cadeautje geven :wink:

Edit: heb zelf de baby nooit in het voedingskussen gelegd dus wat dat betreft geen tips. Ik sliep er wel mee trouwens toen ik zwanger was, hoe meer kussens hoe beter toen haha.

Ik heb dat boek ook, maar zou idd aanraden om er niet meteen in het begin zo aan vast te houden.
Inbakeren moet niet, er staat in dat boek ook dat het kan, maar alleen bij onrustige kindjes wordt aangeraden. Niet bij elke baby! Maar als je het doet, idd bij elk slaapje.

Ik gebruik zelf geen babyfoon. Heb een klein huis en hoor de baby wel als ze boven huilt en in beneden ben.

Of het een aanrader is, is voor iedereen anders. Op het forum zijn er ook voor- en tegenstanders (klinkt wel heel hard zo, haha) van het boek. Ik vind het zelf wel een fijn boek, met name het theoretische stuk. De rest gebruik ik nu nog niet echt, maar later misschien wel.

Laat je sowieso niks wijsmaken wat goed of slecht is of wat zou moeten. Je kindje lekker veel bij je houden en ontspannen laten slapen (waar dan ook), vind ik zelf het belangrijkste als ze nog zo klein zijn. Maar voor een ander kan het fijn zijn om je kindje meteen alleen in bed te laten slapen. Je komt er vanzelf achter wat voor jou en je baby werkt en er is niks wat je fout kan doen!

2 likes

Zijn er nog ergens leuke kleertjes te koop?! :sob: ik vind alles net niks en ik moet echt een jasje voor S hebben en wat broekjes eigenlijk …

1 like

Wij hadden als kraamcadeau hydrofiele slaapzakjes van Jollein die ik heel fijn vond. Misschien voor de zomer alvast?

2 likes

Het schijnt dat je ze op deze leeftijd beter pap uit een bord kunt geven, maar daar heb ik dus echt geen zin in :smile:

Qua melk: ik maak onze voorraad opvolgmelk nog op (denk nog voor een week of 3) en dan wil ik over op plantaardige melk, iets van Oatly denk ik. Geloof dat die blauwe uit de koeling extra voedingsrijk is, maar moet me er nog in verdiepen.

Wij hebben trouwens sinds een paar weken een Bibabad omdat samen in een babybadje toch echt te krap en gevaarlijk werd, en dat vind ik ook een aanrader voor mensen zonder bad! Wij hebben de ultralight en daar passen ze nu samen nog prima in.
Neemt amper ruimte in omdat je hem inklapt en de zak is wasbaar.

2 likes