Tips, ervaringen & aanraders #2

Als je geen kraanwater of waterkoker wilt gebruiken zou je een flessenwarmer kunnen meenemen. Soms kan je die ook krijgen van het hotel/verhuurder

Oatly whole tussen de middag en alpro jr voor in de brinta.

1 like

Ik was erg blij dat ik het verschoonkussen mee had genomen bij ons 1e reisje (3 maanden oud). Nu is ze 1 jaar, en verschoonkussen gaat gewoon weer mee! Blijft ze toch het beste liggen.
Flesjes hadden we met waterkoker gedaan. Even uitproberen hoeveel heet en hoeveel koud water, maar werkt heel handig.

1 like

Op de website van ‘mijn’ consultatiebureau staat een infoblad met tips: https://www.jeugdengezinutrecht.nl/pagina/infobladen/650476#Baby

En bij twijfel kan het nooit kwaad om een fysio mee te laten kijken, lijkt me.

1 like

Als het hoofdje gewoon mooi rond is ed helpt andersom in bed leggen vaak al, ze kijken vaak en bepaalde kant op in bed (bv richting het licht of waar iemand naast ze ligt). Verder idd veel “tummy time” (stom woord) en in de draagzak/doek opletten dat je haar hoofdje naar de niet voorkeurskant legt.

1 like

Wat hier het beste hielp is voorkeurskant in de box saai maken, tijdens verschonen aan de niet-voorkeurskant of bij haar voeten staan, en opletten met dragen. Wij droegen haar beide op de linkerarm, waardoor het voor haar makkelijker was om naar rechts te kijken want daar was meer te zien. Door haar ook meer op de rechterarm te dragen blokkeerden we het zicht naar haar rechterkant en ging ze meer de andere kant op kijken. Heb ik dat zo duidelijk uitgelegd?
Hoofd draaien in haar slaap was zinloos, meestal draaide ze zelf vrij snel weer terug :sweat_smile:
Het werd langzaam beter, ook de afplatting en dat dan voornamelijk sinds ze meer is gaan zitten (mocht er iemand meelezen die zich daar zorgen over maakt).

1 like

@Limoncello K krijgt sochtends nog steeds een papfles (want luie ouders), met flesvoeding. En dan savonds ook die Oatly. Maar van de avondfles drinkt hij vaak nog maar weinig, paar slokken maar het is vooral even een lekker rustig momentje voor het naar bed gaan.

1 like

Ik moet me er eerlijk gezegd nog wat meer in verdiepen maar heb het idee dat die opvolgmelk niet persé meer nodig is nu (sommige mensen blijven volgens mij lang die nr1 geven omdat dat het meest op borstvoeding lijkt?) En wil hem ook laten wennen aan plantaardige melk.

@360 Ja S dronk die avondfles ook vaak niet op maar bij het cb laatst zeiden ze dat ik er nog wel een tijdje mee door mag gaan omdat hij qua gewicht wel wat laag zit. Ik ga die Oatly proberen!

Bedankt allemaal voor jullie advies :heart:

2 likes

Dank voor deze uitleg. Ons dochtertje heeft een enorme voorkeurshouding en ik maak me hier toch best zorgen over. Ze ligt graag op haar achterhoofd en die is al best afgevlakt. We proberen van alles maar blijft lastig.
(Lees al een tijdje mee, maar eerste berichtje. Hi!)

2 likes

Bij onze dochter hetzelfde geval! Ze keek ook graag recht omhoog.
We hebben een kinder fysio ingeschakeld, en flink met haar geoefend. Vooral buikligging, manier van dragen, manier van voeden, alles aan de niet voorkeurskant interessant maken, etc.
Uiteindelijk loste het probleem zichzelf op toen ze ging rollen met 4 maand (best vroeg, gelukkig, het hoofdje laat zich dan nog makkelijk vormen denk ik) en een buikslaper werd. Nu niks meer van de destijds behoorlijke afplatting te zien.

No worries :blush:

Een kinderfysio kan overigens nooit kwaad. Wij hebben advies gevraagd omdat onze dochter steeds in de ‘vliegstand’ bleef liggen als ze op haar buik lag (zeg maar, met haar armpjes opzij en naar boven). En zij had zoveel goede tips, maar vooral ook de geruststelling die ze gaf dat het geen kwaad kon.

Wij willen voor onze tweeling wipstoeltjes aanschaffen. Hebben jullie tips? Baby Björn zie ik vaak voorbij komen, maar is wel erg prijzig.

Maken jullie überhaupt gebruik van een wipstoeltje of volstaat de new born set en nestjes in de box?

Björn via mp haha
Vind m zelf erg fijn! En ook 2e hands :blush:

1 like

Ik vond dat stoeltje ook top, maar inderdaad lekker tweedehands. Ze zitten er niet vaak in dus die zijn meestal in hartstikke goede staat!

1 like

Wij hebben de Nuna leaf en ze zit er heel graag in! Hij blijft ook even doorwiegen als je hem een zetje geeft. We hebben nu voor vakantie een goedkoop wipstoeltje gekocht en ik merk wel dat de nuna veel fijner is.

1 like

Het is een fase? Hier ook zo’n boktor die haar halve bedje heeft afgeknaagd. De reden dat ik geen 2e hands bedje wilde (ik was ook zo), want lekker eraan knagen, spugen etc.wat dan lekekr in het hout kan trekken. En een bedje met spijlen verven is megarot :joy:

5 rompers in 56 was hier iig te weinig. Verder is het ook wel erg persoonlijk hoor. Pakjes met voetjes zijn hier bijvoorbeeld geen succes, want onze baby heeft erg lange benen. Wij begonnen vanaf maat 62 met een pyjama, eentje bleek hier niet voldoende want het zit regelmatig onder de poep :face_with_hand_over_mouth: Ik zou in elk geval niet te veel van alles kopen. Het is zo bijgekocht en je weet ook niet wanneer je kindje in welke maat zit en welk seizoen het dan is.

1 like

Onze dochter is hier gek op. Buigt goed mee.

Ik heb geen spijt van onze wipstoel gehad. Hadden gewoon een goedkopere met goede review (ben niet thuis en weet het merk niet), vind die baby bjorn veel te duur. Het is een grijze met zo’n boog erop waar twee gekleurde vlinders en een bloem aan hangen. Eerlijk gezegd dacht ik die lelijke boog haal ik er wel af :joy:, maar hij vond het geweldig die beestjes te laten bewegen en te grijpen.
Mijn zusje met tweeling kan ook niet zonder de wipstoeltjes.

1 like

Hmmm, heb je ook al zo’n houten bijtring geprobeerd? Lijken een voorkeur voor hout te hebben…