Tips, ervaringen & aanraders #2

Ben net klaar voor de derde keer vandaag :joy:
Thanks @Heisenberg ik ga kijken

Ja dit doorbreken van slaapassociaties heeft hier ook goed gewerkt. Snuggles en dreams is idd een heel fijne vrouw, was nog even sprake van dat ze ons zou gaan begeleiden maar toen is het ons zelfstandig gelukt dmv een boek. Het is even een paar dagen doorzetten en vergt wat commitment maar wel heel snel resultaat!

1 like

Wel tips maar zonder dino’s en mummies. Het Maritiem museum in Rotterdam is heel leuk voor kinderen en het kinderboekenmuseum in den Haag.

1 like

Oh wat fijn dat het jullie binnen een paar dagen hebben verholpen: wat was jullie associatie en hoe hebben jullie het aangepakt?

Ik zit een beetje met speen en slaapassociatie. Zoon is nog niet oud genoeg om m zelf te pakken, en ligt bovendien ingebakerd. Ik vrees voor het moment dat hij is uitgebakerd en de speen (nog vaker dan nu) verliest en wij hem moeten terugstoppen. En de 4 maanden slaapregressie van dochter staat me nog bij als de dag (of liever nacht) van gisteren. 10 keer per nacht speen terugwippen was geen uitzondering :roll_eyes::scream::weary:
Maar z’n speentje afnemen voelt haast onmenselijk, hij haalt er troost uit. Niet alleen nu, maar ook als hij wat ouder is.
Zie het bij onze dochter ook, ruim 1,5 jaar en ze heeft veel troost van haar ‘peen’.
Dilemma’s!

Impopulaire mening

Ik heb t volgens al wel eerder gezegd hier. Maar ik heb ook een beetje weerstand, en dat is volgens mij heel impopulaire mening :see_no_evil:

Maar iemand die glashard beweert dat de WHO norm onnodig is en borstvoeding géén gezondheidsvoordelen meer heeft na 6mnd neem ik moeilijk serieus op andere opvoed vlakken :crazy_face::see_no_evil:.
Weet dat ze zegt dat je “mag blijven voeden” etc. Maar het gaat me om de foute informatie - waar is de rest op gebaseerd dan - binnen dezelfde opleiding :see_no_evil:

Verder hoe wij onze slaapgeassocieerde kiddo zelfstandig lieten slapen:

  • hij viel altijd aan de tet in slaap, en sliep tot 9-10mnd niet door en had geen ritme. Daarna gingen we het 2-3-4 ritme in, dat regelde ie zelf eigenlijk een beetje. Toen ging ie ook ineens grotendeels doorslapen. Wel nog vaak aan de tet, en we zetten altijd een fles water in z’n co, die pakte ie dan ‘s nachts en dronk van en viel weer in slaap. Soms wilde ie wel nog tet - dat was prima
    Met ongeveer 13mnd sliep ie vaker zelf in dan niet zelf in. En heeft de voeding zelf afgebouwd rond 17mnd (was ook op door zwangerschap).

  • overdag in slaap komen was vaak moeilijk. T is een buikslaper. We legden ‘m op z’n buik: 1 hand op z’n hoofd, 1 op z’n billen en wiebelde ‘m zo in slaap. Hij heeft een konijn en speen en die zijn ‘m heilig. Er was steeds minder wiebelen nodig. Meestal werkte dit, anders deden we draag doek en dan overleggen. Of tet en overleggen. Ik wiegde ook vaak op bed, zodat ie al in de slaapkamer was. En dan legde ik m in de co (wij hebben ook een co ledikant dus dat ging ook na 5mnd nog zo :blush:).

Op het kdv deden ze ook draagzak of inde hangwieg wiegen.

Verder voor speen issues, oefenden we heel vaak overdag, met speentje zelf pakken als spelletje. En legde er meerdere in z’n bedje :slight_smile:
Edit: rond 4mnd kon ie ‘m zelf pakken, lukte niet altijd. Rond 6mnd hadden we er geen omkijken meer naar - tenzij ze magisch allemaal uit de co waren gevallen hahaha.

3 likes

Heeft iemand enig idee waar ik leuke jongens rompers in maat 80 kan vinden, zonder mouwen ? Ik heb al verschillende winkels gehad maar kan niet slagen. Wel een beeetje betaalbaar :blush:

Hema :)?
H&M?

1 like

Al gehad. Vind een printje oid wel leuk maar het lukt me niet te vinden in deze maat helaas

Heb je het vwb je impopulaire mening dan over de persoon van het instagram account dat ik net noemde? Waar lees je dat over langer dan 6 maanden voeden geen gezondheidsvoordelen heeft volgens haar?
Gewoon nieuwsgierig, ik heb namelijk echt heel veel aan dr gehad en zou het spijtig vinden er nu achter te komen dat ze incorrect/onvolledige info deelt.

Ze doet altijd die quiz’jes en toen was er zo’n vraag over over nut van nachtvoedingen. Toen had ik daar een vraag over, want het afbouwen van een nachtvoeding als je op verzoek wilt voeden kan best productie daling veroorzaken bij 6mnd. En ik zei dus dat dat me niet wenselijk leek als je lang wilde voeden
 Toen zei ze dus dat dat geen gezondheidsvoordelen meer had - lang voeden. Maar dat als ouders het PERSE willen ze er wel in mee ging.

Toen heb ik dr nog een artikel van de WHO gestuurd enzo, maar zei ze: dat is alleen voor ontwikkelingslanden.
Dat vond echt heel jammer - want dat is gewoon niet waar
 maar ze wilde verder niet meer reageren. Was via DM op insta.
Ik leg dat denk ik ook niet bij haar persoonlijk neer maar ook bij de opleiding die dat kennelijk verkondigd


Vind het een beetje overdreven om iemand op andere vlakken niet meer serieus te nemen omdat ze op het gebied van borstvoeding een andere mening heeft.
Sowieso vind ik het om eerlijk te zijn best wel vervelend dat je, in topics die niet over borstvoeding gaan, je regelmatig nogal uitgesproken uitlaat over bv. Voor veel moeders is het niet haalbaar, of zij stellen andere prioriteiten en ik vind het zelf niet fijn om daar steeds indirect op gewezen of mee geconfronteerd te worden. Er is een apart topic over en ik vind het onnodig om het dan in andere topics ook te verkondigen.

13 likes

Maar voeding is (bij slapen) vaak best een groot onderdeel
 Daar geeft ze wel actief advies in als onderdeel Van het slaap advies. het gaat me niet om het wel of niet geven van BV.

Maar bijv als je over auto’s heb, beweren dat je een automaat moet schakelen. Zegmaar.
Dan zou ik advies over de motor minder serieus nemen :see_no_evil:.
Maar is ook deels beroepsdeformatie denk ik


En ook @Printemps. Wij hebben slaaptraining gedaan toen de tweeling wel een stuk ouder was dan jullie kindjes, nl rond de 11 maanden. Ze lagen dus niet meer ingebakerd en konden zelf hun speen (die aan een knuffeltje hangt) vinden. Dat scheelt al wel een boel.

Hier was het een combinatie van de dutjes overdag anders plannen (ze waren oververmoeid doordat ze te lang wakker waren tussen opstaan en eerste dutje waardoor ze 's nachts vaker wakker werden en minder makkelijk insliepen) en ze ontwennen dat ze uit bed gehaald werden als ze 's nachts wakker werden. In de praktijk was dat dus troosten terwijl ze in hun bed lagen, in plaats van ze op schoot te nemen of te wiegen. Als ze echt helemaal over de zeik waren eventjes op de arm, laten kalmeren en dan meteen weer in hun bed. Aaien, sussen, liedje zingen, hand op hoofd, alles kan mits ze in hun bed blijven en dus ook leren dat als ze wakker worden, ze zelf weer in kunnen slapen.
Dat was de eerste nacht een ramp. N werd 11x wakker en 11x draaaama. Maar de 2e nacht was ze al sneller kalm en werd ze minder vaak wakker en na een dag of 4 sliepen ze allebei door. Bij T was het sowieso zo gepiept, die had het na de eerste nacht al door.

3 likes

Haha oh geen succes dus! Komt vanzelf wel gewoon af en toe blijven proberen op een gegeven moment wil ze het toch niet meer.

1 like

Ok dank voor je input. Ik heb me hierover ook wel eens geprobeerd in te lezen. Maar heb de hoop op de ‘juiste’ uitkomst verloren. Ik kwam zoveel tegenstrijdige informatie tegen.
Uiteindelijk draait het er ook om dat een kindje gezond en liefdevol opgroeit, en ik heb inderdaad ook eens een artikel gelezen dat er geen gezondheidsvoordeel is in termen van minder allergieën, astma etc. bij langer dan 6 maand voeden.
En dat het advies is om tot 2 jaar te voeden voor Nederland niet perse hoeft op te gaan, omdat wij geen verontreinigd water uit de Ganges (ik pak meteen even een extreem voorbeeld, maar you get me) hoeven te gebruiken om onze flesjes met kv aan te maken, maar kwalitatief uitstekend kraanwater hebben.
Dus ergens begrijp ik wel wat haar punt is.

1 like

@Axolotl heeft misschien tips?

En dinoland bij Zwolle is een wereldreis vraag maar aan @GEEZ hahaha. Maar vond V het leuk?

1 like

Dinoworld in Utrecht is leuk! Tenminste dat vond m’n zoontje ik was niet mee.

1 like

Haha 10/10 can confirm. Afstandbediening is leven!!!

2 likes

Onze dochter vond Naturalis Leiden en het Natuur Historisch Museum Rotterdam heel leuk! We zijn vorige week ook naar Dino Experience geweest in Gouda en dat vond ze ook heel tof, maar zelf vonden we dat wat minder haha. Professor plons in het maritiem museum vonden ze allebei ook heel leuk en dat park in Den Haag met NL in het klein ook. Ben de naam ff kwijt :sweat_smile:
Slot Loevestein is ook echt wel heel tof om heen te gaan als hij dat een beetje interessant vind. Maar Naturalis is wel echt een aanrader, zeker als je een kleine dino fan rond hebt lopen. F weet sinds die dag echt best veel van dinosaurussen haha.

Dingen zoals het Nijntje museum hebben we gedaan toen ze 2 was maar zou zij nu echt veel te saai vinden omdat je er niks leert hahaha :joy:

Deze staan nog op ons lijstje:

  • archeon
  • history land
  • Kinderboekenmuseum
  • openluchtmuseum in Arnhem
4 likes

Hoe oud is hij nu? 4-5 maanden? K. ging thuis overdag pas beter slapen toen ze naar de opvang ging en pas met denk ik een maand of 5 echt alle slaapjes thuis in haar eigen bedje. Op de opvang legde ze haar na 1,5u in bed; vermoeidheidssignalen of niet. Ben dat toen ook consequenter gaan doen en toen ging het steeds beter. Als we dan buiten de deur waren gaf ik haar dan haar speentje, dekentje over haar heen etc. Dat ging ze dan als slaapsignaal herkennen. Op een gegeven moment om de 2u etc,

Volgens mij is het juist goed savonds een ander ritueel te hebben dan overdag, zodat ze het verschil tussen dag en nacht gaan herkennen? Overdag doe ik bv haar slaapzak aan, samen de gordijnen dicht, krijgt ze een knuffel van me en geef ik het speentje, leg haar weg en zeg weltrusten lekker slapen! Savonds doen we bad/douche/wassen, tandenpoetsen, haren kammen, insmeren, slaapzak aan, boekje, drinken en dan speentje, wegleggen en weltrusten.