Tips, ervaringen & aanraders #2

Is speciaal speelgoed nodig? Of voldoet een lege shampoofles, gietertje, trechter?

Ik had deze van m’n schoonmoeder gekregen voor de jongste. Maar de oudste (2,5) vindt het ook reuze interessant. Ze noemt m ook haar “beessie” en gaat ze m wassen. Verder is t hier ook een pop die ze leuk vindt

Edit: dat ding gaat aan als t in contact komt met water

3 likes

Enige tip die ik nu vast heb is dat ik de lijst van mijn kraamzorg aanhoud en niet die van een babywinkel. Hier zit al een groot verschil in aan te schaffen spullen in. Op de lijst van de kraamzorg staan echt de minimale benodigdheden.

Het moet nog blijken wat ik echt nodig heb want ik ben nog zwanger. :grin:

2 likes

Het probleem is dat, ook als we hier een lijst zouden maken, die lijst voor jou helemaal ruk kan zijn. Waar de een bij zweert, vind de ander helemaal ruk, dat is uit dit topic wel gebleken :joy:. Ga uit van de lijst die je krijgt van de kraamzorg. Na je bevalling zijn dingen evt zo online besteld!

4 likes

De lijst van de Consumentenbond is ook fijn! Heb er toevallig gisteren nog over gepost, volgens mij in het zwangerschapstopic.
https://www.consumentenbond.nl/zwanger/baby-uitzetlijst

1 like

Heb toevallig afgelopen week de lijst van de kraamzorg gehad, dat is deze bij mij (denk vrij standaard):

1 like

Ik denk dat deze lijst heel goed is, heb zelf alleen geen babybadje, box, kinderwagen en luiertas gekocht. Eerste twee gebruiken we niet en in het begin had ik alleen een draagdoek en we gebruiken een goedkoop rugzakje om de luiers mee te nemen. Dus zelfs van die lijst hoef je niet alles te kopen! Al denk ik dat wij wel de uitzondering zijn haha.

1 like

Ik zit echt m’n hersenen te breken over of ik een pak zout bij m’n thuisbevalling had en wat ze daar dan mee deden :'D

Was mee uitspoelen volgens mij!

Voor als je in de winter bevalt en de stoep / oprit glad is :rofl:

11 likes

Beschuit met zoute muisjes

3 likes

Rotten ze wel lekker snel weer op misschien. Tactisch uitdelen die

8 likes

Niet heel erg baby gerelateerd maar heeft iemand aanraders wat betreft een (klein) bungalowpark of vakantiehuisje?
Ik ben aan het zoeken voor de zomervakantie maar zie door de bomen het bos niet meer. We willen in Nederland blijven. Mijn man zijn voorkeur gaat naar Limburg, mij maakt het niets uit. F. is tegen die tijd 9 a 10 maand oud dus qua entertainment zou een zwembad en kinderboerderij in de buurt leuk zijn. En mooie natuur in de omgeving.
Iemand succesverhalen?

1 like

Ik heb zojuist na heeeel lang twijfelen toch een fietskar gekocht ( Thule Coaster). Heeft iemand ervaring? Ik zag dat je er ook een ( nogal dure) regenhoes bij kan kopen, maar dan denk ik: zo’n karretje is toch al redelijk overdekt? En ik zou hem zelf daarna altijd in de schuur zetten.

1 like

Niet zo gek, zelfde reden dat moeders boven de wieg stonden te roken, kinderen speentjes gedoopt in jenever en suiker kregen, borstvoedende vrouwen vooral alcohol moesten drinken en baby’s van 3 maanden yoghurt met honing kregen. Ik ben eind dertig en mijn ouders hadden geen gordels achterin de auto. Dit was in de jaren '80 namelijk niet verplicht. Dus jep, het is gek voor ons. Maar het heeft natuurlijk te maken met veel onderzoek.

(net als de discussie hier pas. 2 jaar geleden vraten wij zwangeren vol tonijn uit blik. Nu mag dat niet :woman_shrugging:t3:).

Ik denk wel eens, wat zullen onze kinderen over 30 jaar allemaal raar/eng/gevaarlijk vinden aan onze manieren :joy::joy:

3 likes

Huh wat since when is dat tonijn uit blik :joy:?!

Denk je: 2x zwanger in 2jr, dat komt goed: IS EE TOCH IETS VERANDERD :scream::joy:

Twee jaar geleden kwam het al eens voorbij, volgens mij advies vanuit voedingscentrum sinds 1,5 jaar? Kilo’s weggevreten tijdens mijn zwangerschappen :woman_shrugging:t3:.

@anon13937616 ergens hoop ik dat wel. Dat het weer wat ‘relaxter’ wordt ipv al dat gegil over scheve heupen door loopstoeltjes en je kind tot 10 jaar vooral geen hamer vast laten houden ofzo (niet zo’n populaire mening I know :see_no_evil:).

1 like

Volgens mij is er niks veranderlijker dan het advies voor zwangeren en baby’s. :laughing:

Vriendin van me is in juni bevallen en bij haar werden de kruikenzakken meteen van de kruiken afgetrokken door de kraamzorg. Dus ik zei tegen de kraamhulp bij de intake dat ik het weleens lastig vind dat er in de winkel dingen te koop zijn die worden afgeraden met dat als voorbeeld. Toen zei ze ook dat dat sinds november juist wel weer mag, maar dan i.c.m. een hydrofiel eromheen. Echt :rofl: :woman_shrugging:

NL is gewoon wat Amerikaanser geworden denk ik
 Zo min mogelijk risico, ‘er is een kans van 0,001% dus laten we het voor de zekerheid maar afraden’. Snap ik ergens wel en laten we blij zijn dat sommige dingen goed onderzocht zijn voor zwangeren (zoals roken, alcohol drinken, rauw vlees etc). Maar ergens voelt het wel alsof het soms een beetje doorslaat, zeker als je het vergelijkt met andere Europese landen :thinking:

1 like

Ik denk idd dat er alleen maar dingen bijkomen
 toen mijn vader jong was, rookte men in de klas. Gewoon lekker pijp met de raampjes dicht. Maar we komen er gaandeweg steeds meer achter dat veel dingen schadelijk zijn. Of andere dingen veiliger in elk geval haha (zoals de maxicosi)

[details=“Schoonouderssss”].
Mijn schoonouders zijn opgegroeid in Zuid Afrika, en kregen hier hun kinderen. Maar vinden nog steeds alles wat we hier doen onzin: want dat hebben ze in Zuid Afrika ook niet hooooorrrr. Die luxe hebben ze daar niet en is ook goed gekomen. blabla
Ik houd dan, afhankelijk van m’n hormonale status, wijselijk mijn mond. Of vertel ze dat er vroeger ook veel meer kindjes ziek werden, kindersterfte hoger was, ongelukken fataler waren etc. En dat ik hun kleinkinderen en mezelf daar graag van weerhoudt. En dat ik blij ben dat we daar niet wonen
 :grimacing::grimacing:
Gelukkig zijn het hier sporadische momenten. We zijn best wel duidelijk geweest vanaf t begin, dat we heus “weten” wat we doen (voor zover je dat weet hahaha).
Maar ik weet dat ze vinden dat T zelf zou moeten kunnen slapen (nu kan ie dat vlekkeloos en OOK klokje rond, maar tot 9-10mnd had ie ons nodig en kwam zeker elke 2u), en vooral zichzelf langere perioden in de box moet kunnen vermaken, en meer teleurstellingen moet doormaken
 Maar ze zegt het niet meer hardop, en ze zijn dol op elkaar :kissing_heart:.

Ps. Laatst kwam ik er achter door m’n jongste schoonzusje dat mijn in woord niet-natuurlijk ouderschap supporterde schoonouders, dus een familiebed hebben gehad. HAHAHAH
Toen moest ik zo hard lachen, volgens mij zijn ze zelf soms een beetje vergeten hoe de kindertijd van hun kinderen nou echt was :joy:. Want dat was omdat iedereen dan gewoon lekker sliep als ze bij papa en mama waren hihi

[/details]

2 likes