Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ja dat gevoel heb ik ook. Het lijkt wel al weer iets beter maar tijdens corona zaten wij echt aan 150 a 160 per maand.
Ik wil nu ook wel meer opletten want in mijn zw verlof krijg ik geen maaltijdcheques meer en natuurlijk ook minder loon dus we zullen wel wat extra moeten opletten.

Haha hopelijk geen nachtmerries. Ik zat ook nog te denken, als je bij voorkeur vega(n) wilt eten, wat al snel duurder is kant en klaar, kan je misschien ook nog kijken dat je sommige dingen zelf maakt. Bijvoorbeeld hummus, mits je man dat lekker vindt, en groentespreads ofzo. Als je dat in grote porties maakt voor de hele week ben je misschien ook nog wel goedkoper uit

Ik vond dit het meest toepasselijke topic dus ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Welk zwangerschapskussen vinden jullie fijn? Vooral om zelf mee te slapen!?
Ik twijfel nu tussen de Doomoo Comfy Big of die van Snoozzz.

Heb je de zoekfunctie geprobeerd? Deze vraag komt heel vaak terug dus ik denk dat als je op kussen zoekt in dit topic je wel een antwoord vindt!

2 likes

Haha ik zit echt met plezier jouw boodschappen posts te lezen. Jij bent echt een pro in aanbiedingen inkopen, Nice! Ga ik een voorbeeld aan nemen :+1:t2:

1 like

Ooh hahaha :sweat_smile::see_no_evil:!
Geleeerd van de beste: m’n pa :full_moon_with_face: :heart:

1 like

Misschien kan je het zelf maken? Blauwe sweater en dan stof waar je een 1 uitknipt en dan erop strijkt.

Ik kijk meestal op Engelse websites. Mothercare, NEXT, debbenhams. Soms zijn de setjes precies wat iknzoek of stel ik het dan zelf samen.

1 like

Mijn baby is ook 10 maanden, maar eet wel veel minder. Je zegt dat je hem tussendoor een maĂŻs vinger of iets geeft om te rekken. Is hij dan aan het zeuren/zie je dat hij honger heeft? Anders zou ik proberen dat weg te laten.
Zelf volg ik de richtlijnen van het Voedingscentrum en kijk daarnaast naar mijn baby waar hij behoefte aan heeft.

Zijn eetschema is dit:
Ochtend: fles 180 cc + 6 scheppen en pap.
Tussendoor: fruit (bijv. Een hele kiwi of banaan oid)
Lunch: 2 boterhammen met pindakaas, fruit, hummus oid.
Tussendoor (maar niet altijd): fruit, soepstengel.
Avondeten: groente
Voor het slapen gaan: fles 180 cc + 6 scheppen.

En als hij naar de opvang gaat dan eet hij eind van de middag nog groente en yoghurt en dan in de avond thuis nog wat avond eten.

Het is wel meer dan gemiddeld denk ik, maar dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Hoe groeit je baby? Zolang het gewoon volgens de eigen lijn is en niet ineens heel veel meer, zou ik me geen zorgen maken.

En hoe gaat het qua ontwikkeling? Gebeurt er veel op dar gebied momenteel? Perioden dat er veel gebeurt qua ontwikkeling werd er hier ook veel meer gegeten dan anderen momenten.

Mbt die maisvingers: heel eerlijk gezegd zit daar echt weinig voedingswaarde in en is het vooral loze vulling, dus als er niet nog allerlei suiker e.d. in zit zou ik me daar niet zo’n zorgen om maken. Wat je wel kan proberen is om op dat moment iets vullenders te geven, om zo het volgende moment wat uit te stellen.

Edit: zie nu je bovenstaande reactie mbt groeicurve. Is het qua gewicht altijd ongeveer die lijn geweest? Dan zou ik me er geen zorgen om maken. Goed opletten dat je overwegend gezonde dingen aanbiedt als er weinig rem op zit en even in de gaten houden qua groei.

En respect voor online lessen geven icm een baby thuis. Ik vond die periode bij K. vrij heftig qua aanhankelijlheid naar mij toe, kon mn kont nog niet keren zonder drama.

1 like

@SeatLeona Als je zelf niet het idee hebt dat het extreem veel is en hij doet het gewoon goed binnen de curves, dan zou ik dat lekker aanhouden. Wel kan je eventueel inderdaad kijken of je dingen kunt geven die wat meer vullen of waar langer over gedaan wordt (cracotte werd al genoemd, komkommers werkte hier ook goed). Veel kinderen hebben fases waarin ze opeens eten als bouwvakkers en daarna volgt vaak een groei ofwel in lengte ofwel in ontwikkeling. En soms zijn het gewoon veelvreters haha.

1 like

Als het hard gaat qua ontwikkeling klinkt het mij niet gek in de oren.

Mbt komkommers; ik koop vaak van die minikomkommers en dan over de lengte in vieren (al vanaf 6 maanden zelfs, wel rechtopzittend in een stoel). Eventueel kun je er ook nog smallere reepjes van snijden. Qua voedingswaarde ook weinig (vooral vocht), maar die maisvingers smelten een beetje dus die eten ook veel makkelijker/sneller. Komkommer uit de koelkast is ook nog eens fijn bij tandjes :slight_smile:

1 like

@suikerklontje heeft al gezegd wat ik er over wilde zeggen haha. Het voordeel is dat kindjes echt een beetje moeten werken om het weg te werken. Hoewel hij met 6 tanden al snel een aardig eind zal komen :wink:

OMG ik ging K net ophalen en toen zeiden ze grappend ‘nou hij houdt je wel bezig!’. Dat klopt want hij is alllltijd in de weer met van alles. Wel heel lief en hij kan goed zelfstandig spelen, maar echt flink ondernemend. Maar goed, ik beetje door vragen, heeft ‘ie een ander jongetje op z’n hoofd getimmerd?! :zipper_mouth_face: En toen dat jongetje moest huilen ging K lachen. Echt ik schaam me dood. Ze stelde me wel gerust dat dit normaal gedrag is (‘normaal’) en dat hij dit bij andere kindjes heeft gezien en kopieert.

Maar goed, ik vind dat dus best heftig. K is nu 17 maanden en ons enige kind. Moeten we hier iets mee? Heb al aangegeven dat als zoiets nog een x gebeurt we het graag willen weten, vooral als het wel meer alarmerend wordt.

Iemand die me kan geruststellen dat haar kind ook zoiets doet / deed en geen psychopaat of seriemoordenaar is geworden?

6 likes

Dit is hier bijna aan de orde van de dag :see_no_evil::joy: Nee serieus, ze ‘vechten’ hier echt vaak. Met omver trekken, knijpen, krabben en aan haren trekken. Die kleintjes hebben nog geen idee van pijn doen en dat het ongewenst gedrag is. Zou me er niet te veel zorgen om maken, zeker als ze dat op de opvang ook niet doen!

1 like

Hoe gaan jullie om met slaan? K. (15 maanden)begint ons af en toe echt doelbewust te slaan. Soms uit frustratie omdat ze iets niet mag, maar ook gewoon echt doelbewust. Vanavond had ik haar bv op de trap gezet om haar schoenen uit te doen, ik kijk op, ze kijkt mij heel uitdagend aan en slaat me zo vol in mijn gezicht. En er heel hard bij lachen. Dit weekend ook bij ons beiden meerdere keren per dag, dat ze bijvoorbeeld lief bij je ligt, wat aait en dan ineens heel uitdagend je aan gaat kijken en dan bam. Ik zeg dan je “au dat doet pijn, Niet slaan!” En vaak probeert ze het dan nog een keer. Dan zie je het aankomen dus zeg ik meteen wat strenger “Nee, niet slaan” en dat maakt wel indruk want dan stopt ze of ze maakt er een soort aaitje van.

Hoe zouden jullie hierop reageren?

Wij hebben ook fles en tepelhoedje afgewisseld en een speentje gegeven omdat hij dat gewoon suuuuper chill vond en dat is altijd goed gegaan :slight_smile:

1 like

Onze baby had eerder een speen dan dat ze kon drinken haha. Ik heb ook BIBS spenen. Zou echt niet zonder kunnen.

1 like

Ik zeg altijd “au, niet slaan, dat doet zeer. Doe maar aaien” en dan pak ik d’r handje en dan streel ik dat over m’n wang. En nu doet ze soms d’r handje omhoog en dan zeg ik “nee nee niet slaan, aaien!” En dan gaat ze aaien.

(Maar dit kost wel een paar weken)

2 likes

Bij mij wilde de borstvoeding niet lukken dus ik was ook nog bezig met flessen, tepelhoedjes etc. En wilde dus geen speen geven. Na 5(!) weken heeft mijn man doorgedrukt en gezegd dat hij een speen wilde geven omdat ze gewoon echt die behoefte had en er rustig van werd. Achteraf heb ik spijt dat ik het niet eerder had gedaan, want ze werd er echt veel rustiger van.

2 likes