Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Heel lang geleden heb ik stage gelopen bij een gastouder en ik zou het niet aanraden. De gastouder waar ik stage liep loog af en toe tegen de ouders en lette niet altijd op de kinderen. Bij een gastouder is er minder controle dan bij een kdv. Dit is natuurlijk maar een ervaring en er zullen vast hele goede gastouders zijn.
Is het anders ook een mogelijkheid om bij andere kdv’s te kijken? Bij de kdv van mijn zoon heeft iedereen een vaste leidster en daarnaast een extra leidster voor als de vaste er niet is. Hierdoor zijn het 2 vaste gezichten.
In het begin wilde mijn zoon ook niet slapen op het kdv, maar dan bleef de leidster bij hem en bij een gastouder zou dit bijvoorbeeld niet kunnen.
Misschien kun je bij verschillende gastouders informeren?

1 like

En @Unquestionable wauw is schrik hier echt van :scream:

Onze dochter heeft ook twee vaste gezichten inderdaad, er is altijd een van die 2 leidsters. Nou is ons kdv best kleinschalig (nadeel ze zijn daardoor in de bouwvak 2 weken dicht want er zijn dan zo weinig kindjes dat ze liever zelf dan ook iedereen vakantie geven). Er zijn op de 2 groepen samen iets van 5 leidsters ofzo, dus eigenlijk kent K. iedereen goed ook als er vanwege ziekte ofzo een keer een leidster van de andere groep invalt.

Loco bambino, R (net 3) vindt het echt super leuk!

10 likes

Wat is leuk speelgoed voor baby van 8 maanden.
Ze wilt vooral staan en aan dingetjes prutsen, slaan dus zat aan een activiteitentafel te denken of een speel kubus. Of een loopkar, als die vast kan ivm rollen.
Moet ze los kunnen staan voor zo’n activiteitentafel?

Ze staat nu vaak aan de salontafel met de onderleggers te spelen. Alleen die tafels is met stalen rand dus zit steeds vol angst. We gaan die vervangen.

Zo’n kralenspiraal was hier al gauw een hit. Of zo’n kleine ‘regenmaker’ waar balletjes in heen en weer rollen.

Activiteitentafel was hier geen succes tot ze echt lang en los konden staan. Want ze vielen om zodra ze hun armen uitstrekten om iets aan te raken ofzo.

1 like

Little dutch heeft hele toffe activiteitenkubussen die hier al gauw een hit waren (bedoel de houten). Nu speelt ze er vele doelbewuster mee, maar toen gewoon dat als ze er tegen aan duwde/sloeg er wat gebeurde was al top. Dat spiraalding is de deksel dus zette ik ook wel eens los langs haar neer. Haar loopwagentje heeft ook zo’n activiteitenbord voorop en dat vond ze ook leuk (ik zette hem dan gewoon tegen de muur en haar er liggend of zittend voor) om tegen aan te rammen en dat de kraaltjes dan gingen draaien etc.

Verder de oball met rammeltjes erin, is ook lekker zacht dus als ze zichzelf ermee meppen niet zo’n probleem. En K. heeft idd ook zo’n regenmaker. Die rollen als je ze aantikt dus kunnen ze lekker achteraan en nu pakt ze hem juist en gaat ermee schudden om muziek te maken.

2 likes

Ik heb deze ervaring juist eerder bij het kdv. Hier waren ze ook niet altijd eerlijk tegen ouders en waren de leidsters vaak de hele dag alleen maar aan het kletsen. Ik als Gastouder zou het heel lastig vinden om mijn zoontje naar een in mijn ogen drukke kdv brengen :rofl:

1 like

@Zitzak en @Suikerklontje bedankt voor de tips! De houten kubus van little dutch had ik al op het oog. Zulk leuk speelgoed heeft little dutch. Ga denk ik ook nog voor zo’n regenmaker, ziet er leuk uit.

Loopkar als ik een leuke vind, is ook leuk kado om te krijgen van oma en opa etc of als ze 1 wordt.

1 like

Is een cosleeper echt nodig, of kan een gewone wieg ook?
Wij hebben echt een prachtige wieg gekregen die al 40 jaar door mijn familie wordt gebruikt. Ik heb er ook nog in gelegen. Alleen is het natuurlijk niet zo handig als een cosleeper die je direct naast je bed kan zetten en eventueel open kan maken aan 1 kant, daar is de wieg ook te groot voor. Hij kan gelukkig wel in de slaapkamer staan, dus we kunnen wel cosleepen.

Wij hadden een cosleeper maar ik vond het niet echt van meerwaarde tov een wieg. Maar wij deden dat luikje niet open omdat hij niet perfect op het bed aansloot. En je moet er toch uit om het luiertje te verschonen in het begin dus dan kun je net zo goed een wiegje hebben. Maar het is heel persoonlijk, er zullen ook hele positieve ervaringen zijn!

1 like

Ik heb vanaf begin gewoon haar normale ledikantje naast ons bed staan. Vond het onnodig en dubbel om en een co-sleeper/wieg en een ledikantje aan te schaffen.

2 likes

Daar heb je gelijk in. Misschien proberen we het gewoon en als het echt vervelend is kunnen we altijd een cosleeper kopen.

Zijn er ook ledikantjes die je kunt ombouwen tot cosleeper? Dat is dan misschien een optie, want de wieg zal snel te klein worden. Dan staat de wieg in de babykamer voor de mooi haha.

Bedankt voor het meedenken iedereen :smiley: @HotMomma @Ketel

Ja, Ikea heeft er eentje waar dat mee kan! Moet je even Googlen op ikea cosleeper hack ofzo :blush:

1 like

@Fishing heeft een ledikant omgebouwd tot co-sleee, geloof van IKEA?

1 like

Even gegoogeld maar het lijkt me wel fijner en veiliger als het heel makkelijk is om het bed ook dicht te maken.

Zo zie je maar, ieder zijn eigen ervaring

Wij hadden een wieg. Ik had gelezen dat cosleeper niet met boxspring kon. En paste waarschijnlijk net niet in de kamer.

Om eerlijk te zijn horen we het niet! Dus of ze miept niet echt snachts of we slapen er doorheen :grimacing:. Die eerste weken was het voeden als ze begon te rommelen en verder slaapt ze redelijk rustig als ze eenmaal slaapt! Maar ze ging vrij snel naar haar eigen kamertje omdat het samen slapen voor ons niet zo fijn was.

1 like

Ik had geen cosleeper en heb het wel gemist, zeker de eerste 2 maanden. Elke keer over de rand van de wieg moeten gaan om een speentje terug te geven, een aaitje over de bol te geven, is zo onhandig. Of als hij in mijn armen in slaap viel, werd hij vaak weer wakker als ik hem weglegde in de wieg. Mijn zoontje had heel veel krampen en moest daarom veel ‘gemasseerd’ worden. We legden hem daardoor regelmatig -volledig uitgeput en ten einde raad- in zijn nestje tussen onze hoofdkussens in, maar dat is echt niet veilig. Ik heb een paar keer overwogen om een cosleeper te huren, maar het is er eigenlijk nooit van gekomen. Als er ooit een tweede kindje komt neem ik wel sowieso een cosleeper.

1 like

A. krijgt eindelijk interesses in prentenboekjes.
De tekst moet vooral niet te lang zijn, anders haakt hij af.

We hebben er een geitje bij, vindt hij bijvoorbeeld geweldig. Daar blijft hij ook tot het eind voor zitten. Iemand tips voor iets soortgelijks?