Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ja klopt!

Ik ben ook fan van een (wikkel)deken ipv jas. Heb een fleecevariante van de Lidl, heel fijn!

De Lodger slofjes heb ik van een vriendin gekregen (hele tas kleding, zaten ze bij). Zij vond ze heel fijn voor haar dochtertje, die kreeg de slofjes niet uit. Heb ze zelf nog niet gebruikt, kreeg de tas kleding in de zomer en toen had m’n dochter alleen blote voeten.

1 like

Zijn er hier ouders die hun kindje naar een gastouder brengen? Of zijn er hier gastouder actief op het topic?
Onze dochter en zoon gaan nu naar het kdv, maar onze jongste zoon (3M) is geen gemakkelijke slaper, en slaapt op het kdv nauwelijks. Het is er erg druk en er zijn veel wisselende gezichten op de groep.
Ik overweeg nu een gastouder voor beide kinderen. Het lijkt me een stuk persoonlijker en flexibeler. Maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. Hij huilt veel voordat hij zich over kan geven aan zn slaap, en ik troost hem dan zoveel ik kan.
Een gastouder heeft natuurlijk meerdere kindjes, dus als hij hulp nodig met in slaap vallen kan ze moeilijk de andere kindjes alleen laten voor zijn 3 slaapjes per dag?

Dit zijn natuurlijk vragen die ik ook tijdens een kennismaking stel, maar ben vooral benieuwd wat en of jullie hier ervaring mee hebben?

Wij hebben t overwogen, kan je alleen meegeven wat onze voor en tegens zijn haha.
(Wij hebben voor kdv gekozen uiteindelijk trouwens)

Voor
Minder grote groepen

Vast gezicht / vertrouwdere & huiselijkere ruimte

Meer mogelijkheden voor individuele aanpassingen (dit was een grote pre maar ons kdv wilde overal in mee gaan dus die verviel een beetje, maar hoor vaak dat niet ieder kdv dit wil)

Tegen
Als ze ziek zijn/is, zit je wel met een opvang problem (voor langer regelt het GO bureau vaak iets, maar last minute natuurlijk niet)

Vakanties vd GO betekend geen opvang (en wij nemen juist in de zomer vakantie vaak meér opvang af, dus dat zou heel shit uit kunnen komen)

Geen 4 ogen principe

1 like

Je kan ook kiezen voor 1 gastouder aan huis, die dan dus bij jou thuis komt en alleen op jouw kinderen let. Dan heb je niet het voordeel dat ze leren spelen met andere kinderen, maar wel super veel persoonlijke aandacht.

Probeer ook lange termijn te kijken. Mijn ervaring is dat een baby sowieso een halfjaar nodig heeft om een beetje een slaapritme te ontwikkelen en zelf in slaap te kunnen vallen. Of dat nu thuis, op KDV of bij gastouder is. Je kiest voor iets wat je waarschijnlijk 4 jaar nodig hebt. Dus stel dat je baby over 3 maanden wel ‘goed’ kan slapen, vind je dan een gastouder nog steeds de beste keuze?

Wij hebben voor KDV gekozen. Om de praktische redenen die Fishing inderdaad aangeeft. Die wogen voor ons zwaarder. Onze gedachte was ook: Er zijn altijd 2 juffen op de groep en vaak ook nog een stagiair, waardoor ze juist meer mogelijkheden hebben om te troosten dan 1 gastouder. Wel moeten ze sneller mee in het ritme van de KDV. Een voordeel als ze ouder zijn, een nadeel als ze nog zo klein zijn. Ik merk bv. dat voeden op verzoek bij ons zo goed als onmogelijk is.

2 likes

Ik ben fan van de slofjes! Onze baby krijgt ze niet uit terwijl verder alles van haar voetjes glijd.

En wij gebruiken ook een deken in de wagen maxicosi ipv een jasje. Ik vind het een stuk makkelijker en sneller, hoewel jasjes ook wel heel schattig zijn. Ik zou bij zo’n deken/zak opletten dat hij aan de achterkant opengeritst kan of dat er gaatjes inzitten voor de gordel van de maxicosi. Wij hebben deze:

1 like

Hoe doen jullie het met kapsels van 1 jarige? L heeft een pony tot zijn neus en hij kan aan de achterkant 2 staartjes. Maar 30 euro om zijn haren te laten knippen vind ik echt om te huilen


Mijn dochter zat bij de gastouder maar ik ben juist over gestapt naar een kdv.

Ik denk dat het voor babys wel fijner is qua hoeveelheid prikkels etc. Maar ik merkte dat mijn peuter echt uitdaging mistte. Ze was op een gegeven moment de oudste en dat vond ze saai. Ik vond het ook vervelend dat ze weinig activiteiten buiten deden en alleen in de tuin speelde. Hierdoor kwam ze vaak druk thuis. Ook liet ze haar slapen tussendoor wat ze niet mag omdat ze dan savonds pas na 22e in slaap valt. En het allergrootste nadeel vond ik dat ik dus niet heel veel durfde te zeggen omdat ze altijd alleen is met mijn kind. Ik durfde dus niet echt boos te worden ofzo.

2 likes

@coco @timeless @Fishing
Dank voor jullie ervaring! Meerdere gezichten is in geval van troosten inderdaad een groot voordeel, zo had ik het nog niet bekeken. En het 4-ogen beleid, ook niet gerealiseerd.
Ik vind het nadeel van kdv (we hebben er inmiddels 2 gehad), dat het ‘meemoeten’ in een ritme voor onze oudste niet goed werkte. Inmiddels is ze wat ouder dus komt ritme minder strikt.
En bij beide kdv’s vroegen we of zaken anders konden, dan werd er gezegd dat dat kon (bijvoorbeeld speciaal soort luiers, eerder in bed leggen, geen zoet op brood etc), maar werd het niet gedaan. Ik denk door veel wisseling op de groep. Bovendien vind ik het kostenplaatje (GO is beduidend goedkoper) ook nog wel meewegen.
Maar jullie hebben me wel wat andere inzichten gegeven. Dank!

Hier zit een kinderkapper, die vraagt 15 euro voor een 1-jarige. Of anders een thuiskapster, die zijn ook altijd goedkoper.

1 like

Iemand in mijn omgeving heeft echt een hele slechte ervaring met een gastouder, en ook op het forum zijn een paar meiden met minder positieve ervaringen (die inmiddels wel leuke gastouders hebben geloof ik). Dat betekent natuurlijk niet dat alle gastouders zo zijn, maar het is me wel duidelijk geworden dat er weinig controle is op hoe een gastouder met je kind omgaat, zoals al genoemd dat vier ogen principe is er niet. Maar natuurlijk zijn er ook hele leuke en goede gastouders!

Wat betreft je zoontje, hij is nog zo jong en gaat denk ik ook nog niet zo lang erheen? Ik zou het wat meer tijd geven.

Wij hebben ook voor een kdv gekozen, eerst ging ze naar een vrij grote, nu naar een hele kleine locatie (van een grote organisatie) en dat is zo fijn. Heel persoonlijk, vaste gezichten en er is veel mogelijk.

@Maison is gastouder, misschien kan zij je er ook wat over vertellen :blush:

2 likes

Het nadeel voor ons was het gebrek aan flexibiliteit (daar waar wij hebben geinformeerd); een gastouder kan minder kindjes opvangen en zit dus eerder vol. Op de opvang kan ik nu (zeker nu ze 1 is geweest en de regels qua aantallen dus iets soepeler zijn dan bij baby’s) nog wel eens een dag wisselen maar dat is bij een gastouder toch lastiger. Maar ook als een gastouder ziek is oid: dan heb je gewoon pech, alleen bij langdurige ziekte regelt het gastouderbureau soms iets. Ik zie dit zelf in mijn omgeving vaak een probleem zijn, al een aantal keer de afgelopen maanden in de app vd vriendengroep berichten of iemand even 2 uurtjes op X kan passen want de gastouder is ziek/heeft cursus/een coronatest gedaan en oma kan er pas over 2 uur zijn en mama en papa hebben een belangrijke meeting.

Nou gaat onze dochter heel goed op de opvang, vind het contact met andere kindjes heel leuk etc. En onze opvang gaat ook na de 1 mee in haar ritme ipv andersom. Toen ze nog afgekolfde melk kreeg ging dat op verzoek etc.

1 like

Ja dit ervaren was voor ons ook de doorslag voor kdv.
Want we waren bang dat T zou verzuipen in het vaste stramien, zeker omdat ie maar 1-2dgn gaat.
Maar ze volgen hem, en stonden overal voor open.

oke bij ons gaat het op het kdv alsnog matig, maar dat ligt niet aan het kdv, maar aan T denk ik :see_no_evil::yellow_heart:

1 like

Ik ben Gastouder. Natuurlijk werken alle Gastouders op hun eigen manier.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk het ritme van ouders aan te houden.
Ze slapen hier deels samen en deels apart. Maar ik heb de luxe dat ik echt een woning heb met vier slaapkamers en echt een opvang slaapkamer.

Kindjes die moeilijk slapen dat is soms wel lastig. Want je kunt moeilijk andere kindjes alleen laten. Er zijn wel Gastouders die werken met vrijwilligers of stagiaires. Of ik zet kindjes (Die niet slapen)beneden even aan tafel met een filmpje. Maar ik kan geen hele tijd boven zijn.
Hier heb ik geen strak ritme zoals bij het Kdv maar ik kijk gewoon naar het kindje.

Er is inderdaad geen vier ogen principe. Wel kan de ggd langs komen om te controleren en iedere Gastouder heeft een bureau boven zich met controles en evaluaties.

Gastouder is niet altijd goedkoper. Want je krijgt vaak minder terug. Maar een Gastouder is in mijn ogen wel echt heel fijn als de klik goed is. Veel tijd om lekker te knuffelen, te spelen en een huiselijke sfeer houden.

Maar het verschilt echt per Gastouder. Ik heb het erg goed voor elkaar met een eigen speelruimte bijvoorbeeld en geen bedjes op mijn eigen slaapkamer of die van mijn zoontje.

2 likes

Nou ik kan je wel zeggen dat je deze iig niet moet kopen :joy:


Dit is de noma van prenatal. Dat ze hem zo hup, met Ă©Ă©n hand open doet is bedrog.

7 likes

Ik heb echt een extreem negatieve ervaring met een gastouder, maar goed, wij hebben er 1 gehad, dus weet niet wat dat zegt over gastouders. M’n verhaal ff in spoiler want het is echt een klaag verhaal, snap het als niet iedereen dat wilt lezen. - verhaal ff weg -

Ik heb een Noma klemhekje. Best chill, ook omdat je niet hoeft te boren

1 like

Ja was echt een nare tijd, zeker met m’n kleine S-je

Zo fijn dat het nu goed gaat. Dan breng je ze toch wel met een gerust hart weg.


@Heisenberg
Wij zijn ook ontzettend blij met het kdv. En hebben vooral gekozen voor kdv omdat er altijd wel iemand is en je dus niet zonder opvang zit. Ze pakken ons dieetwens echt goed op en geven bijvoorbeeld traktaties zoals spekjes niet aan de kinderen. Ze zijn flexibel en C en D vinden hun vaste 4 leidsters zo leuk. C roept al in de ochtend of ze weer naar Monique gaat. Of als ze weer met mooie ingevlochten haar thuis komt, vol trots zeggen dat dat Lianne dat gedaan heeft. Ja het is misschien minder huiselijk, maar daar hebben ze ook een bank, zitzakken, tafel en stoelen en bedjes.

6 likes

https://www.vanastenbabysuperstore.nl/set-2x-traphek-safety-1st-easy-close?gclid=Cj0KCQjws536BRDTARIsANeUZ5-JUZYyUxGTMcoBQF8lXzNIX02aEqvel-ELv7O-lDi8YmErh8PkLpwaAv7qEALw_wcB

We hebben deze. Die kun je ook klemmen en je kunt extra setjes erbij kopen als je een grotere opening hebt. En, je kunt ermee gooien om hem dicht te maken. Lekker hard. Dat doe ik regelmatig uit frustratie en hij is nog steeds heel :ok_hand:

2 likes