Waarom ben je overgestapt als ik vragen mag? Ik heb verder geen mening, de mijne is 16 maanden en drinkt nog steeds gewoon de allereerste melk (niet eens de opvolg dus) en moet van halfvolle melk niks weten haha.
Ja hier gingen de hapjes meteen naar binnen. Maar hij was er ook echt aan toe. Als ik zelf zit te eten en hij niet dan kijkt hij continu naar mijn bord.
āāā-
En wat betreft de schemaās: ik kijk daar nooit naar. Cb vraagt ook nooit wat hij precies eet, hoe hij slaapt etc?
Zolang ze groeien en tevreden zijnā¦
Omdat ze in principe genoeg vaste voeding krijgt (maar toch een beetje onzeker als ze een dag heeft waar ze vooral met eten wil gooien ipv naar binnen werkt), voor vitamine, calcium en we ook gewoon van dat gedoe met dat poeder af willen. Ik hoop dat ze dan sāochtends een broodje met een beker melk gaat drinken, ipv alleen een fles en zo ook uiteindelijk die middag fles kan stoppen als ze daar klaar voor is.
Geen haast mee hoor, ik volg haarā¦maar ben benieuwd of er andere moeders zijn die er ervaring mee hebben en wat je eventueel kan merken in de overgang van kunstvoeding naar koemelk.
Of bedoel je met avondfles niet die van 22.00/23.00?
Oh dan trek ik mijn stem terug want ze krijgen hier 's ochtends en 's avonds nog pap
@Heisenberg hier precies hetzelfde. Dag na haar eerste verjaardag cold turkey gestopt met de fles, gaf geen gezeik. Ze mocht wel halfvolle melk uit een bekertje.
Wij hebben de ochtend fles vervangen voor boterham en beker soja melk. De avondfles is ons nog wel aangeraden door de kinderarts om te blijven geven. Ze hebben beide ondergewicht en S krijgt anders niet genoeg vloeistof binnen. Dus fijn, goed excuus om niet af te bouwen.
En als je hem zijn eigen fles geeft en daar dan āgewoneā melk in doet? Zou hij daar in trappen of drinkt hij dan ook niks?
Dan zou ik die avondfles gewoon nog even houden denk ik. Dan krijgt hij in ieder geval nog wat vloeistof binnen. Iedere keer strijd voeren is ook zo energie vretend.
Mag ik waarom halfvolle ipv volle melk? Volgens mij wordt juist volle melk aangeraden ivm hogere vetgehalte. Volgens mij zijn wij toen rond 18e maand of later pas langzaam overgegaan van opvolgmelk naar volle melk (nadien soja melk ivm allergie).
En @Velvetbetty: wij zijn inderdaad overgegaan op volle melk bij haar 1e verjaardag. Ik ben zelf niet zo van de halfvolle producten, dus heb gewoon volle melk gegeven. Ook omdat ze inderdaad best wel wat vet kan gebruiken.
Volgens mij zegt het Voedingscentrum inderdaad halfvolle melk en het CB ook (dacht ik), maar ja ik mag ook geen boter gebruiken van het Voedingscentrum en alleen volkoren producten, dus ja haha
Dat zei de kinderarts van mijn zoontje ook. Ik gaf hem te mager eten en moest juist meer boter en goede vetten aanbieden. Kinderen zijn in de groei en hebben de vetten ook nodig voor voldoende absorptie van bepaalde vitamines.
Is ook goed voor de darmpjes als er wat olie bij zit (als ik het goed zeg )
@Unquestionable ja idd zo heb ik het ook āgeleerdā vanuit de Kleintjesmethode (@ovenschaal). Ook als ze niet goed poepen: zitten er genoeg vetten in? En hoe onbewerkter hoe beter dus idd liever volle melk of roomboter dan half vol of margarine.
Ik kan trouwens nu heel erg aan mijn man merken dat hij is opgegroeid met een moeder die altijd aan het diëten is, maar niet op een gezonde manier. K. Stak vanochtend haar vinger in de boterkuip, dus ik zo niet doen maar als je het graag wil, mag je wel wat met een lepel. Dus heb een beetje op een lepeltje gedaan. Mocht haar niet zoveel boter geven, want dat is ongezond en ook op haar brood mag maar een dun laagje van hem. Ondertussen smeert hij er wel een dikke laag jam op (die overigens zonder suiker is, maar dat weet hij niet want dat is zogenaamd vies⦠haha zal het hem eens vertellen als de pot op is) of laat hij haar van zijn ice tea drinken dan heb ik toch liever dat ze iedere dag een lepel in de boter steekt
Zijn jullie in 1 keer overgegaan, zonder problemen?
Zelf drink ik geen melk, maar mijn vriend wel af en toe en we hebben het altijd wel in huis voor pannenkoeken enzo. Is volle melk dan gezonder, āvultā dat ook beter?
Ja gewoon in een keer over, gaf helemaal geen problemen. Volle melk zou wel beter moeten vullen omdat het gewoon wat vetter is. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. Drinkt je dochter de halfvolle melk wel goed?
Mijn vriend is ook een beetje zo. Wij zijn allebei niet dik, ik ben dat nooit geweest en hij volgens mij ook niet. Misschien voor ik hem kende dat hij wat dikkig was, dat zegt hij maar ik betwijfel het. Hij kan goed overdrijven.
Af en toe heeft hij aparte ideeĆ«n over eten en hij kan zo zeuren over dat hij zichzelf te dik vindt. Ik heb al gezegd dat hij dat absoluut niet mag doen als dochter dat kan horen later, ik vind dat zoān slecht voorbeeld.
Hoe lang poets je al niet meer? En hoe vind ze het als ze het zelf mag doen?
Ik heb mijn kinderen in de houdgreep genomen als ze niet wilden, desnoods met zn 2en. Maar dat was altijd maar voor korte periodes, ik kan me ook voorstellen dat et niet leuk is als dat altijd zo moet.
Bij mn dochter hielp youtube kids op de telefoon of als mn man haar hielp met poetsen. Als ze weigerde, was mijn tactiek; houdgreep, huilen, snel poetsen en klaar. Mijn man gaat dan overdreven lachen, grapjes maken etc en heeft er meer geduld voor waardoor het wel lukt.
Ze is volgens mij te jong voor een elektrische tandenborstel, maar evt zou je dat nog kunnen proberen?
En vaak boekjes lezen en filmpjes kijken over tandenpoetsen en de tandarts!
Wij hebben ook tijdje in de houdgreep gehad rond die leeftijd. En met een liedje. Als het zingen klaar was - dan was het poetsen klaar en daarna mag hij zelf.
Het duurde wel paar weken voor hij het toe lietā¦