Heel lastig lijkt dat me, zou denk ik als je de mogelijkheid hebt het wennen nog even uitstellen tot ze zeker weten dat er verder geen andere leidsters besmet zijn.
K. gaat wel naar het kdv 3 dagen en ziet nu af en toe opa’s en oma’s, maar we hebben hun wel gevraagd haar niet uitgebreid te knuffelen en kussen. Snappen dat afstand houden met haar lastig is en dat hoeft ook niet, samen spelen of als ze zelf bij je komt helemaal prima. Met name oma heeft nogal de neiging haar plakkusjes te geven terwijl ze dat niet wil (nog een discussie an sich met oma, maar dat terzijde) en dan komt ze vaak meteen naar mij toe en tegen mij aanhangen. En dan is de kans natuurlijk vrij groot als oma iets heeft ze mij ermee besmet (en ik heb vanwege diabetes nu extra reden het zwanger niet te willen krijgen). Op de opvang wordt ze in principe niet door de leidster gekust en geknuffeld, tenzij ze bv verdriet heeft. Maar dan zit er veel meer tijd tussen dat ze ons weer ziet, dus voor mn gevoel is dat toch minder risicovol dan rechtstreeks naar mij toe na zo’n moment. Maar K. is bijna 16 maanden, loopt en kan veel zelf, bij een baby is dat natuurlijk wel anders.
Als er nu een leidster daar besmet zou zijn, zou ik haar denk ik iig 2 weken thuishouden (kleine opvang dus ze ziet ook echt alle leidsters) want zou dat echt spannend vinden. Maar wij zijn ook extra voorzichtig momenteel vanwege de laatste weken van mijn zwangerschap.
(Edit: ik ben eigenlijk ook niet zozeer bang dat zij heel ziek wordt, maar dus wel dat ze het aan mij overdraagt en ik nu heel ziek word met alle gevolgen van dien).