Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Iemand tips voor mooie en zachte hydrofieldoeken van goede kwaliteit?

Mijn oudste pakte alleen de Nuk genius spenen, die speen was veel zachter/soepeler materiaal.
Mijn jongste heeft echt heel lang zo’n Avent beertjes soother gehad omdat dat de enige was die ze vasthield. Meestal is dat echt een newborn speen maar ze zijn er ook voor 3+ maanden.

1 like

Ik heb een mooie van Aden en Anais, gekregen want vind die echt te duur. Ook een hele fijne schattige XL van Zeeman, die echt net zo fijn is als de dure :slight_smile:

Konges Slojd! Nauwelijks duurder dan Hema als je die driepacks koopt, fijn zacht en mooie kleuren vind ik.

Ik vind die van Liewood ook heel fijn. Ook ietsje duurder maar zijn bij mij de enige die ook weer vierkant uit de was komen!

Ben heel blij met die van Hema. Vast niet de beste kwaliteit maar ik gebruik ze veel en ben er nog steeds blij mee. Ik weet niet of ze effen hebben maar wij hebben er een paar met leuke printjes.

1 like

Jaa, net ook ergens getipt op het forum haha!
Maar jut & julie! Vind ik echt intens zacht. Hoevaak ik ze ook was! Wel wat duurder.

Top. Baby past zich aan naar wintertijd en slaapt tot 6u. Ik lag zelf vanaf 5u wakker omdat m’n vriend lekker lag te snurken en ik toen niet meer kon slapen :crossed_fingers:t2:

1 like

Hema
Jollein
Prenatal

Deze merken zijn het zachtste van wat ik heb.

@mhysa die met watermeloen ook maar welk merk was dat?

Ik heb schoonmoeder advies nodig. Al vaker hier geklaagd, inmiddels gaat het weer wat beter.
Gister zat ze trots te vertellen dat ze L smeerkaas op brood geeft en ze een stuk speculaas op had.
Wij geven nog voedsel zonder suiker en zo goed als zoutloos en dat weet ze. Ik zou het liefste vragen om geen smeerkaas te geven of voor haar neus te gaan snoepen, maar weet gewoon zeker dat we dan weer gedoe krijgen. Ze voelt zich gewoon persoonlijk aangevallen. Maar ja, ik trek het gewoon zo slecht die houding van haar
 Dus zal ik het toch aankaarten of maar laten gaan en opa en oma haar laten verwennen?

Lastig! Mijn schoonmoeder zou dit het liefste ook doen, maar ik ben het daar absoluut niet mee eens en zou heel boos worden als ik dat hoor.
Kun je anders geen links sturen van het Voedingscentrum over waarom je beter geen zout en suiker kunt geven? En dat jullie de richtlijnen van het Voedingscentrum volgen. Misschien voelt ze zich dan minder aangevallen.

2 likes

Aankaarten. Ik weet niet precies hoe oud jouw kindje is, maar het verwennen kan nog heel lang en dat hoeft niet met eten.
Hier ook diverse keren aangekaart, want dochter kreeg geen fruit maar 's ochtends een koekje en 's middags ook nog chocola. Daar waren we echt niet blij mee. Diverse keren gezegd maar ze doen er geen reet mee. Nu is mijn dochter zo oud dat we er weinig meer aan kunnen doen. Enige wat we daarom doen is dat ze thuis geen snoep en nauwelijks koek krijgt.

1 like

Dit is het eerste jaar hier ook een grote strijd geweest. Wij zijn met 6 maanden begonnen, hebben pas met 8 maanden af en toe slokjes water gegeven en een introductieschema gevolgd. En idd geen toegevoegd zout of suikers. Mijn schoonmaker zei bij alles “dat kreeg zoon vroeger ook en die is ook groot geworden”. Fijn voor je, maar nu is het onze beurt en met de kennis die er nu is willen wij het graag anders doen. Maar dan had ze opgepast en vroeg ze bv mag K. dit of dit? En dan zei ik nee, maar wel dit, dat of dat. En geen water of iets anders, alleen de melk die ze zelf meekrijgt” En dan bracht ze der terug en was het “ja ik heb toch wat chocopasta op der brood gedaan hoor, want ik vond het zo zielig alleen brood met boter of pindakaas. Oh en ze heeft het ook weggespoeld met water, want brood moet je wegspoelen”. Ze was toen 7 maanden ofzo he :rage::rage: we zijn er nu wat soepeler in; 90% van wat ze krijgt is zonder suiker en als wij een keer een koekje eten of bv buiten de deur zijn, jammer dan krijgt ze ook wat.

Hier hielp niks. Het speelde hier trouwens op meerdere gebieden, niet alleen eten, maar eigenlijk bij alles wat afwijkt van haar manier. En daardoor zijn ook wel wat gevaarlijke situaties ontstaan (kind van 5,5 maand wat in bed compleet ingedraaid in een random fleecedeken ligt bv). We zijn een paar keer het gesprek aangegaan, op een gegeven moment maar via de app, omdat het bij haar echt ene oor in, andere oor uit is en dan toch doen wat je zelf wil. Dan stuurden we bv “we vinden het heel erg jammer dat ondanks ons duidelijke verzoek dat K. geen water mag, je dat toch aan haar geeft. We weten dat je het met goede intenties doet, maar het voelt voor ons heel vervelend dat onze wensen niet worden gerespecteerd”. Maar zelfs dat werd genegeerd en keer erop gaf mijn man het dan nog een keer duidelijk aan en deed ze het weer (enige positieve was dat ze het wel steeds eerlijk vertelde). Uiteindelijk hebbe we haar niet meer laten oppassen tot K. ouder was. Nu hebben wij haar niet als vaste oppas een dag in de week ofzo, dus dat scheelt.

Zou het helpen als je wat alternatieven mee geeft? Dus bv een tussendoortje wat je wel oke vindt? En inderdaad wat @Mhysa zegt ie ook een goede opmerking, desnoods met uitleg erbij waarom jullie hiervoor kiezen. Het mag bij opa’s en oma’s best soepeler zijn dan thuis en een beetje feest, maar dat kan ook op andere manieren en realiseren ze zich op jonge leeftijd vaak niet hoor. Ik weet niet meer hoe het bij opa en oma was toen ik 3 was, wel wat een feest het was toen ik 6-7 was en we daar gingen logeren: laat opblijven, meer chips dan thuis, croissantjes voor het ontbijt, in bad etc.

Edit: oh en als het enigzins kan zou ik het je partner op laten lossen. Niet jouw moeder :wink: ik ga het gesprek aan met mijn familie als er dingen zijn, hij met die van hem.

3 likes

Ik herken je frustratie. Hier ook schoonouders die het heerlijk vinden om hun kleinkind te verwennen met zoetigheid, terwijl ik dat niet nodig vind. Ze eet prima groente en fruit als snack.
Ik ben paar keer heel duidelijk geweest. Ons kind is een goede eter, en dat houd ik graag zo. Ons kind, onze regels. Punt.

Ik heb eens een lijstje gemaakt met wat ze te eten krijgt, zodat oma zelf wat kon kiezen.
Schoonmoeder past bij ons thuis op, en wij hebben eigenlijk geen zoetigheid in huis, dat scheelt waarschijnlijk ook.
Ik heb het ook wel eens in bakjes klaargezet, dan hoefde ze niets zelf te verzinnen.
Misschien als jullie dochter naar oma toegaat eten in bakjes meegeven met de boodschap: hieraan heeft ze genoeg.
Gaat bij ons nu best goed. Voor zover ik kan inschatten want ben er natuurlijk lang niet altijd bij :wink:
Bovendien zou ik je partner op zijn moeder afsturen. Zo blijf jij buiten schot, aangezien de verhoudingen al niet zo lekker liggen volgens mij?

1 like

De soothie speen misschien. Super lelijk maar hier was het de eerste maanden de oplossing.

1 like

aiden en anais blijven hier het allermooiste. Duur maar echt kwaliteit.

Ze is nu 13 maanden. pfff
wat vermoeiend zeg!

@Mhysa Ja, zo is het ook. Ze vinden mij streng en afstandelijk, en zeggen dan dat ze het zo goed mogelijk proberen te doen en het nooit goed lijkt te zijn. Altijd in een slachtofferrol.

@Suikerklontje jezus wat een verhaal. Ze weet wat wij geven, maar gaat toch altijd weer iets nieuws introduceren zonder overleg. We aten een paar weken geleden daar mee, gaf ze L friet uit de airfryer. Ik gaf aan dat ik dat geen goed idee vond nog. " er zit geen zout op hoor". Ik probeerde nog uit te leggen dat het wel voorgebakken is en waarom, maar toen kreeg ik “ja ze moet toch een keer friet leren eten hoor haha”. En ik betrapte haar ook dat ze gewoon een slok karvan cevitam gaf. Wij drinken dat zelf wel. Ik schrok en zei er wat van. “Oh mag dat niet??” Nee daar zit suiker in. We geven geen zoete dranken, alleen water of thee. “maar er staat zonder suiker op” :weary: Ze snapt er gewoon geen reet van.

@Heisenberg
Mijn vriend heeft het al opgegeven, zegt dat het toch geen nut heeft. Zij hebben ook echt een slechte band, ze spreken elkaar zelden. Extra irritant, ik moet het dus maar weer oplossen. Ik ga het gesprek toch maar weer even aan, met jouw argument: Ons kind is een goede eter, en dat houd ik graag zo.
Ze begint namelijk nu net een beetje kieskeurig te worden en dingen te weigeren die ze eerst wel wilde eten.

Oh jemig wat irritant. Jullie bepalen wel wat ze wanneer krijgt en wanneer leert eten. Vind het argument het is nu een goede eter en dat willen we graag zo houden :slight_smile:

K. vond friet in het begin trouwens mega interessant, nu eet ze er misschien 2 op en that’s it. Ging ze laatst bij mn schoonouders eten toen wij op date gingen, vraagt mn schoonmoeder wat lust ze te eten? Dus ik zo qua avondeten eigenlijk alles alleen friet eet ze niks van, maar verder altijd goed. Drie keer raden wat schoonmoeders ging bakken, want haar friet zou ze wel eten hoor :joy::joy::joy::joy: niet dus, hahhahahaha.

Hier krijgt K. (Bijna 16m) trouwens nog steeds alleen water, cafeĂŻnevrije thee en op de opvang melk (weigert ze thuis haha). Af en toe krijgt ze van mn man een slokje ice tea green haha, ben ik het eigenlijk niet mee eens maarja. Hij is wel gestopt nu met het met het avondeten drinken (vond ik altijd al raar), want dan gaat ze echt drama maken dat ze dat ook wil. En dan zei hij ja ik bepaal wat ik drink en niet zij. Ja zo werkt het niet helemaal he, er is ook nog zoiets als een voorbeeld geven en met het avondeten drinkt ze water of niks.
Punt.

1 like

Ik ben zo blij dat mijn schoonmoeder niet oppast. Kan ze gewoon niet aan en ik lig nu al zonder dat in de knoop met haar.
We waren even op bezoek, kwam ze al met een of andere koek vol suiker en chocolade aanzetten. Kon ze wel opeten.
Eh nee duidelijk aangegeven dat ze alleen koek speciaal voor babies mag. Als ze perse koek wilt geven. Maar liever gewoon een banaantje ofzo.
Gelukkig ga ik er niet vaak heen en mijn man dealt er maar zelf mee.
Mijn eigen moeder is soms ook vervelend maar die koopt tenminste eten speciaal voor babies. En let op suiker en zout.

1 like

Vreselijk irritant, opa’s en oma’s die met het argument; ‘wij deden het vroeger gewoon zo! Toen ging het toch ook goed?’ vinden dat ze overal mee wegkomen.
Ja, jullie deden je kinderen los in de kinderwagen bak op de achterbank. Doe even normaal!

Mijn moeder zei nog toen onze dochter als baby haar flessen met 2 a 3 maand matig dronk: ‘wij gaven met 2 maanden geprakte Liga met sinaasappelsap aan jullie! Probeer het gewoon, je zult zien dat ze het heerlijk vindt!‘ :weary::weary::weary::weary:
Ik ben er blijkbaar groot mee geworden. Maar zelfs na herhaaldelijk aangegeven te hebben dat ik dat pertinent niet wilde, gewoon blijven pushen. Inmiddels houdt mijn moeder zich wel koest op dat vlak

6 likes