Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Mijn standaard antwoord is dan:
“Ja klopt! Jullie/je hebben 6 kinderen de kans gehad Van alles te proberen en nu mag ik :smiley:!”

8 likes

O deze ga ik echt (proberen te) gebruiken. Gister helemaal in tranen omdat m’n vader tegen m’n moeder heeft gezegd dat ie co-sleepen onnodig vindt. En ik nou net dacht; dat lijkt ons wat!

Realiseerde me even dat je dit soort gesprekken best wel eens ‘moet’ gaan voeren en dat confrontaties niet mijn sterkste punt zijn… zin in!

4 likes

Ja en tijden veranderen.
Een andere goeie is ook: “vroeger rookten de meesters en juffen pijp in de klas, tijdens de tekenles. Maar dat doen we gelukkig ook niet meer :upside_down_face:!”

7 likes

Lekker dat hij het onnodig vindt.
Maar even een tegengeluid: co-sleepen kan heerlijk zijn! En ik vind het veel praktischer bovendien!
Vooral onnodig als je ‘s nachts graag aan je conditie werkt (heen en weer lopen van bed naar wieg bij onrustige baby), ipv in alle rust vanuit je warme bed je baby gerust stelt :heart:

4 likes

En welke ik ook altijd goed vind werken: vroeger was (helaas) het cijfer kindersterfte vele malen hoger.
Dus eat this met je ‘vroeger was alles beter’.

En bovendien geen wonder dat overgewicht tegenwoordig zo’n topic is als kinderen vroeger al zo jong fucking Liga met sinaasappelsap kregen met 2 maanden :weary:

4 likes

Jouw vader hoeft de nachten straks niet te doen, lekker makkelijk praten dan. Vooral kiezen waar jij je goed bij voelt, jij bent de enige die voelt wat goed is en wat niet.

5 likes

Mag hij prima vinden. Hij hoeft ook niet te co-sleepen.

Bij veel dingen helpt ‘ene oor in, andere oor uit’ ook heel goed. Knikken, bedanken voor het advies en lekker je eigen plan trekken.

4 likes

Hier kreeg ik ook vaak de reactie of mijn zoontje niet naar bed moest om 19.00. Hij was 3 maand en sliep lekker naast mij op de bank. Hij wou niet in zijn bedje liggen op mijn kamer zonder mij (in de co sleeper).
Ik moest alles alleen doen en dit werkte voor mij prima.
Nu is hij anderhalf en slaapt gewoon in zijn bedje op normale tijden.

4 likes

Wat een verhalen allemaal!
Misschien moeten we een apart topic maken :joy:

1 like

Deze heb ik mijn schoonmoeder al een paar keer voor de voeten geworpen als ze bleef doorzagen over “zoon kreeg dit en dat ook bij 2 maanden en die is gezond groot geworden”. Of tijdens mn zwangerschap als ik bepaalde dingen niet at “nou poehhh he, wat moeten wij allemaal misvormde kinderen hebben gekregen”. Ze moest toen idd wel toegeven dat het percentage kindjes wat in hun tijd zonder duidelijke reden overleed een stuk hoger was dan vandaag de dag…

3 likes

Goed idee, het opa/oma frustratie topic :joy:

6 likes

Ik ben pas 13 weken nu, maar ik ben al lijstjes met tips van het FF orakel aan het maken (Freddy, hout speelgoed bij kruidvat, Bambino sokjes en ga maar door).
Maar nu wil ik graag weten of iemand hier ervaring heeft met de draagzakken (dus niet doeken) van we.are.wovens? Ik zie daar steeds insta ads over en het ziet er handig en niet zo lomp uit. Ik zou denk ik graag snel willen dragen, maar met inzet e.d. lijkt mij onhandiger…

1 like

Hoi allemaal! Heb een kleine van 6 maand en ben soms echt nog zoekende naar wat het beste zou zijn etc. Hebben jullie tips:

• babyvoeding boek? Dus om te beginnen met hapjes koken, papfles etc. Ik geef nu alleen bv, gekolfde melk en Nutrilon en soms oefenhapjes. Maar weet niet waar te beginnen, schema etc.
  • kookboek voor onszelf? Om af te vallen en makkelijke en snelle gerechten te leren koken. We werken beide ‘veel’ dus weinig tijd uitgebreid te koken. We eten nu vaak veel van hetzelfde maar willen natuurlijk de kleine fatsoenlijk qua eten laten mee eten straks, dus willen daar alvast mee beginnen.
  • boek over opvoeding. Iemand tips hiervoor? We zijn voor de natuurlijke/liefdevolle opvoeding (bestaat dat haha?, dus niet laten huilen enzo.

Dank alvast! :grin:

Ja babyvoedingboek en schema ben ik ook naar opzoek. O. is ook zes maanden en heeft tot nu toe alleen bv en oefenhapjes gekregen. Ik weet alleen niet waar te beginnen nu…

1 like

Voor hapjes zou ik denk ik gewoon googlen? Ik maakte tussen 6 en 12 maanden gewoon groentepureetjes, met (zoete) aardappel, pasta of rijst. Soms met wat vis of vlees om ze te laten wennen aan de smaak. Je kunt eens kijken of je Opperdepop kunt vinden, daar staan ook wel veel dingen in voor <12 maanden geloof ik. En online vind je ook veel voorbeelden van eetschema’s

Ik word echt plaatsvervangend ambetant als ik die verhalen hier lees. Probeer je zelf te doen wat je het beste acht voor je kind, moet je je ook nog eens gaan verantwoorden of strijd te gaan leveren voor je beslissingen. Zo vermoeiend en frustrerend.

2 likes

Hahahaha omg m’n moeder had het hier net over, over geprakte liga in sinaasappelsap :nauseated_face::nauseated_face:. Heb vriendelijk bedankt haha.

En ik word ook zo zo zo moe van alle adviezen om mij heen. Gewoon neeeeee

@Avocadotoast zelfds hier ja haha! Ook vooral bv en gekolfde melk, dus is echt een zoektocht nu en ik vind alleen al eraan beginnen een ding. Wanneer moet ie hapjes, welk moment van de dag, hoeveel etc? :sweat_smile:

@Zitzak dank voor de tip! Ik heb inderdaad op google gezocht maar het duizelt me :sweat_smile:

1 like

@Avocadotoast wij zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeding, in stukjes en K. heeft vanaf dag 1 met de pot meegegeten. In het begin betekende dat dat ze dan bv 2 stukjes brocolli kreeg of net wat bij haar leeftijd paste (wij hebben het boek vd Kleintjesmethode gelezen en dat introducieschema gevolgd ivm wat ze wanneer kreeg). In het begin at ze niet veel het vooral proeven, structuren en smaken ontdekken en was bv nog steeds de hoofdvoeding. Langzaam aan ging ze meer vast voedsel eten (met name toen de opvang dicht was van het voorjaar, ze was toen 9-10m, ging het ineens heel hard) en minder om bv vragen. Wij hebben dus niet echt een eetschema oid gevolgd. Bv op verzoek en we gaven haar alleen vast voedsel als het goed uit kwam met onze eetmomenten (samen eten) en haar slaapjes. Soms dus 1x per dag en soms 2 of 3x per dag.

Wat ik deed met koken was dingen voor haar apart houden en dan pas voor ons kruiden etc. Sinds ze een jaar is doe ik dat niet meer en krijgt ze gewoon wat wij ook eten en dat gaat goed.

Natuurlijk zijn er 100 manieren om het te doen, maar dit is hoe wij het hebben gedaan en wat voor ons goed uitpakte :slight_smile: als je opzoek bent naar fijne inspiratie qua combinaties zijn een aantal vriendinnen van mij fan vd site www.smikkels.nl

2 likes

Voor een schema kan je kijken op het Voedingscentrum en van het consultatiebureau had ik ook een schema gekregen, heb je dat niet gekregen? Anders kan ik daar nog een foto van maken. Is ook wel van het Voedingscentrum, maar staat allemaal makkelijk op een rijtje.
Verder keek ik altijd op https://smikkels.nl/ voor inspiratie en het boek Opperdepop ligt vaak bij de kringloop voor een paar euro.

Ik gebruik idd ook een schema van het consultatiebureau, @Girasol. Te vinden onder de infobladen (babyvoeding 4-12 maanden): https://www.jeugdengezinutrecht.nl/pagina/infobladen/650476#Baby
Gewoon proberen! Je baby geeft wel aan of hij/zij aan meer toe is.

2 likes