Tips, ervaringen & aanraders #4

Ze had net inderdaad nog de kabels van m’n kolf te pakken :sweat_smile: Moet echt oppassen want ze stopt echt alles in haar mond. Een regenmaker vindt ze denk ik heel leuk @Nefertiti!

2 likes

Thanks, ik was inderdaad al gaan kijken maar tot nu toe allemaal de verkeerde maat / kleur of te duur :joy:

1 like

Dat is zeker het proberen waard! Tot welke leeftijd doen ze dat daar eigenlijk?

Dat is inderdaad nog tot best laat. We gaan het in elk geval proberen, bedankt!

@Oprah Haha, dat had ze goed bekeken! Maar onverzadigd is wel het goede woord. Hij blijft maar eten. Groeispurt zou best kunnen. Hij is nu ook telkens aan het staan en proberen te lopen, dus dat zal ook een hoop energie kosten.

1 like

Ja is ook zo, maar herkende het niet zo van de oudste.

Haha, ja leuk hè? Lukt het wel echt? Hij maakt pas echt de eerste stapjes langs de tafel en de bank.

1 like

Ooh wow! Wat knap zeg. Dat kan hij echt nog niet. Haha herkenbaar dat ze het niet doen wanneer jij kijkt. Sowieso, als ik kijk, heeft hij altijd ineens meer hulp nodig dan wanneer hij alleen aan het spelen is.

1 like

Wanneer ging jullie baby voor het eerst uit logeren? Mijn ouders hebben aangeboden een nachtje op S te passen, zodat wij wat kunnen bijslapen, maar het lijkt me niet zo handig. S is nu 5 maanden, en drinkt nog zo’n 2 à 3 keer 's nachts (soms, zoals vannacht, zelfs 4 keer). Hij krijgt borstvoeding.

Wat me tegenhoudt is dat

• ze dan dus ook zo vaak moeten opstaan (maar goed, dat weten ze zelf ook natuurlijk)
  • dat betekent dat ik ongeveer de helft, of meer, van de voorraad melk uit de diepvries moet meegeven en dus ‘kwijt’ ben
  • ik dan nog steeds moet opstaan om te kolven en me dat veel meer werk lijkt dan topje omhoog en kind aanleggen
  • en ook wel dat hij, als hij nu snachts wakker wordt en wil eten, binnen een paar seconden melk krijgt, en anders dus ouders moeten wakker worden door huilende baby (want geen cosleeping zoals nu), opstaan, naar beneden gaan, flesje warm maken en dat dus veel langer duurt voor iedereen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Wij hebben dat inderdaad pas gedaan toen ik klaar was met borstvoeding (6mnd), omdat vooral het kolven mij het niet waard was. Mijn zoontje was toen ook in de nachten gewend flesjes te krijgen, en kon met kunstvoeding ook beter doorslapen. Dat voelde ook fijner. Mijn man en ik waren er tegen die tijd echt aan toe (hotelletje en restaurantje), dus ook om die reden was het een goed idee. En verder konden we er gewoon op vertrouwen dat mijn ouders met alle liefde er zo vaak als nodig was uit zouden gaan in de nacht en met hem zouden knuffelen.

Ga op je gevoel af! Als je het idee hebt dat het te vroeg is, kun je het gerust even aankijken. Maar voel je vooral ook niet schuldig als je het wel echt even nodig hebt (en kijk dan bijv of je het kolven op een bepaalde manier kunt timen dat je lekker kunt bijslapen).

1 like

@Gato @Phoenix @Koda
Dank voor jullie antwoorden!

Ik heb best behoefte aan een nachtje doorslapen (welke ouder van jonge kinderen niet?) maar misschien niet zodanig dat het opweegt tegen alle ‘maren’. Ik voel me eerder bijna schuldig dat ik baby nog niet wil laten logeren.

Overdag laten oppassen klinkt inderdaad wel als een goede ‘tussenoplossing’! Als ik mijn eigen post teruglees, lees ik vooral redenen om het niet te doen, dus dan is het waarschijnlijk nog te vroeg inderdaad. (Ik ben idd heel blij dat ze dat willen doen, ook schoonouders trouwens -@gato ik gun het je :heart:.)

4 likes

Waarom zou je je schuldig voelen? Ik laat mijn baby ook nog niet logeren omdat ik dat gewoon niet wil. Het kan prima, hij slaapt door en krijgt kunstvoeding. Misschien zie jij ook alle beren op de weg omdat je het gewoon niet wil, en dat is echt prima.

5 likes

Ik voel me over zowat alles schuldig, aard van het beestje vrees ik (en dat is er niet op gebeterd met moeder worden). Maar je hebt gelijk, omdat je iets niet wil is gewoon een prima reden natuurlijk.

1 like

Om alle redenen die je noemt qua borstvoeding is die van ons ook niet wezen logeren als baby. T (& E nu ook nog) dronk lang nog ‘s nachts en die zeldzame keren dat hij door sliep na 9mnd ging ik er uit om te kolven want oef deed zeer zo groot. Ik denk dat ik ban een nacht logeren echt kapot zou zijn: voeden doe ik slapend en in 2min. Kolven kost me minimaal 15min (met naar beneden lopen, en opruimen etc). & dan ben ik echt wakker en zie maar weer in slaap te komen :sweat_smile:

Maar ook omdat we pas wilde laten logeren als het kind zelf er wat aan heeft, en niet perse omdat opa & oma dat zo leuk vinden. Dat is natuurlijk heel persoonlijk maar dat hebben wij altijd zo aangegeven. Met 2jr en een beetje begreep hij het concept logeren heel goed en zei zelf: mag ik ook bij opa blijven en dan hier slapen? En sinds dien logeert hij af en toe. Je hoeft je daar echt niet schuldig over te voelen :white_heart:!

1 like

Mijn kindje is nu 4 en heeft 1x gelogeerd bij mijn schoonouders.
We houden er niet van om hem te missen. Als baby sliep hij vlot door en gaven we KV. Het had allemaal makkelijk gekund, mar we wilden het gewoon weg niet. Ook prima toch. Hij ging wel overdag naar mn schoonouders.

2 likes

Maar nee joh, je moet doen waar je je goed bij voelt! (Al is dat duidelijk makkelijker om tegen anderen te zeggen dan zelf te doen.)

Fijn om al jullie ervaringen te lezen, ik heb er echt wat aan - en baby blijft voorlopig lekker thuis slapen 's nachts. We zullen hem om te beginnen eens overdag naar de grootouders laten gaan.

1 like

Nee joh, natuurlijk moet je je daar niet.schuldig om voelen. Dat lees ik ook nergens, ik lees vooral dat je lekker moet doen waar je je als ouder goed bij voelt. Prima toch!

Ik hoop niet dat mijn bericht zo overkwam!!! Ik wil het enerzijds dus echt heel graag, maar ik ben er gewoon nog niet klaar voor. En dat vind ik vervelend want het lijkt me heeeerlijk. Linksom of rechtsom hoeft niemand zich schuldig te voelen natuurlijk.

1 like

Oh, zo! Nou, voor jezelf vind ik iig een heel goede reden :grin:

2 likes

Wanneer houdt het in jullie ervaring op/wordt het minder dat je kindje een snotvirus oploopt op de crèche en de hele boel thuis daarmee aansteekt?

Daar heeft je kind toch ook wat aan, uitgeruste ouders? :grin:

6 likes

Wil ik ook weten :tired_face: zitten we nu alledrie ziek te zijn. Ziek zorgen voor een baby is niet leuk! Wel ‘goed’ dat we nu geen oppas nodig hebben en zelf ook thuis zijn.