Tips, ervaringen & aanraders #4

Wat hebben jullie je kindje voor zijn of haar eerste verjaardag gegeven? Die van mij is nu 9 maanden dus we zijn al een beetje aan het nadenken. Van mijn zusjes krijgt hij een mooi loopfietsje voor buiten. Wij dachten aan een keukentje en dan spullen voor het keukentje aan anderen vragen, maar ik twijfel nu of 1 daarvoor te jong is?

De regenboog van grimms. Speelt ze nu nog steeds mee (inmiddels net 2). Volgens mij zijn er meerdere hier die een keukentje hebben gegeven met 1 jaar dus kan volgens mij prima.

1 like

Zo’n loopkarretje is ook een goed idee! Verwacht niet dat hij voor z’n eerste gaat lopen, dus dat kan dan ook prima!

2 likes

Wij hebben N. een ballenbad gegeven. Ze is net 1 geworden. Groot succes hier! Keukentje heeft ze gekregen van mijn beste vriendin. Speelt ze nog niet ècht mee maar denk wel dat ze daar lang plezier van heeft. Ze doet de deurtjes open en dicht en trekt alle pannen dr af en gaat daar mee spelen. Dus op haar manier speelt ze wel met het keukentje.

1 like

Herkenbaar wel. Ik denk ook dat hij het wel zou kunnen, maar ben een beetje bang dat hij emotioneel op zijn tenen komt te lopen. Zeker omdat ik ook het gevoel heb dat hij wel perfectionistisch is. Dingen die hij niet heel gemakkelijk leert, vindt hij niet leuk en wil hij ook niet opnieuw proberen.

1 like

Maar hoe kom ik daar achter? Dat gaan ze me vast niet vertellen als ik het vraag.

Wij hebben ook een keukentje gegeven voor de eerste verjaardag. Hij vond het reuze interessant, maar vooral deurtje open deurtje dicht. Echt met fantasie ermee spelen gebeurde pas richting de 2 jaar. Maar toch zeker geen spijt dat we hem al gegeven hadden.

1 like

Wij geven zaterdag een keukentje!

1 like

@Sarie ik weet niet wat je budget is, maar wij hebben Modü gegeven voor zijn eerste verjaardag en dat was echt een groot succes! Speelt hij nog steeds veel mee en kan super veel jaar nog mee ook.

4 likes

Even een peuter-slaapvraagje
Dochter nu ruim 3,5 slaapt best laat vind ik voor haar leeftijd. Sinds oktober al tussen 8 en half 9.
We starten meestal half 8 met voorbereiden, tanden poetsen, boekje etc. Het duurt ong 20 minuten voor ze in slaap valt omdat ze nog moet plassen, kletsen etc. Prima, ik heb een kletsmomentje ingepland, wat een paar dagen hielp. Maar sinds een maand is het vooral klagen: ik heb geen slaap, ik wil niet, ik kan niet slapen, ik wil tv kijken bla bla bla… mama jij bent stom🤣.

Maakt niet uit of ze 7, 8 of 9 u wakker wordt, heel actief is of weinig doet die dag… Er is gewoon elke x gedoe, uiteindelijk slaapt ze dan tussen 20:30-20:45.

Is dit herkenbaar en iemand ajbb tips?

Gelukkig heb ik het geheugen van een goudvis, dus tijdens het klaarmaken voor haar slaap, denk ik er niet aan, maar zodra ze in bed ligt; denk ik ohh god beginnen we weer😑

Vind het eerlijk gezegd niet laat. Mijn zoontje van 4 slaapt ook zo tussen 8 en half 9. De ene dag eerder dan de ander. Vanaf half 8 begint bij ons ook het ritueel van tanden poetsen, melk drinken, pyjama aan, boekje voorlezen etc. Hij word dan rond 7 a 7.15 wakker. Blijkbaar is dit genoeg voor hem. Groeit goed. Let goed op in de klas. Loopt zelf voor in de klas.

Hij doet overigens ook op het laatste moment lastig dat hij niet wil slapen, maar dan zeg ik bv “je mag nog 1 minuut iets doen”. Klinkt voor hem super lang en dan meteen naar boven.

Hahaha dankjewel! Stelt me weer even gerust :sweat_smile:

1 like

Zoals ik het lees, doen jullie het slaapritueel niet in zijn kamer?

Wij lezen het boekje op bed (10 min), dan licht uit en blijf ik bij haar tot ze in slaap valt.
En zodra ik het licht uit doe, begint ze al met geklaag hahah.
Nu ik er over nadenk, gaat het mij meer om het gezeur dan om de tijd… want ik zou het minder erg vinden als ze later naar bed gaat zonder zoveel gedoe (wat ik.ook heb geprobeerd zonder resultaat🙄)

Nee, hij mag op onze grote bed liggen, daar drinkt hij z’n melkfles en lezen we boekjes voor. Dan ditect door naar z’n kamer, licht uit en deur dicht. Heel soms komt hij er nog uit huppelen, maar dan ben ik wel streng en breng ik hem meteen terug. Soms hoor ik hem nog praten of zingen en valt dan in slaap.

1 like

Jaa… zou kunnen dat ze ook langer wakker blijft door mij… ik ga even kijken hoe ik mijn aanwezigheid kan afbouwen :slight_smile:

@Broodrooster thanks!

Omg is ze zaterdag al 1? Pff lijkt het niet een maand geleden dat we in het Zwangerschapstopic zaten?? De tijd gaat zo snel!

2 likes

Och zo groot ook al!! Waar zijn de babies haha! I ligt graag op z’n buik en draait volop om z’n as, maar vooruit komt hij nog niet hoor, achteruit wel. Hij is nu 9,5 maand. Ik zie hem nog niet in 2,5 maand naar echt tijgeren, kruipen, zelf zitten, staan en lopen gaan :sweat_smile: hoeft ook zeker niet hoor. Lekker op z’n eigen tempo!

1 like

Wij hebben (net als het halve forum volgens mij) een ikeamatras. Die van ikea komen als beste uit de test bij de Consumentenbond, 3 kwart vd top 10 babymatrassen staat vol met ikea :stuck_out_tongue_winking_eye: wij hebben volgens mij de krummelur voor beiden kids, die van €40,- iig.

Edit; zie ook hier Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1) - #5157 door Suikerklontje :relaxed:

2 likes

Heb je een draagzak die op de rug kan? Dan zou ik dat eerder doen met een kindje van 6 maanden. Wij hebben van familie zo’n rugzakdrager gekregen, we gebruiken het niet heel veel en zeker vanaf ruim een jaar. Ze zit daar niet ergonomisch in volgens mij. We gebruiken het voor korte stukjes, bijvoorbeeld als we in de duinen wandelen en dan op strand laten we haar er weer uit. Dat ding wat wij hebben zou een baby van 6 maanden ook helemaal in wegzakken denk ik.

Even kijken of ik een fotootje kan vinden.

Foto

Oke weet niet of dit heel duidelijk is, maar die benen hangen bijna recht naar onder, kan me niet voorstellen dat dit voor een baby goed is.

We zijn bezig met een speelhoekje. Nu had ik een heel leuk stoeltje gezien van de casa maar die is inmiddels uitverkocht.

De helft van de stoeltjes die ik nu tegenkom zijn hartstikke duur. :unamused:

Heeft toevallig iemand iets soortgelijks voorbij zien komen? Het liefst in het zwart.

@Qwerty123 , wij gebruiken nu al ruim 8 maanden de Himlavalv uit de post van @Suikerklontje en ben er nog steeds heel erg blij mee. Deukt nergens in en ziet er echt nog uit als nieuw. :relaxed:

2 likes