Tips, ervaringen & aanraders #5

Toevallig in navolging van de vraag van @Superkonijn : heeft iemand ervaring met bloedafname bij een baby van 5/6 maanden?

Wij moeten onze zoon binnenkort laten testen op allergieën en de kinderarts stelde een huidpriktest of een bloedtest voor. De bloedtest zou de voorkeur hebben omdat ze dan ook wat bloed achterhouden, voor als er later nog iets onderzocht moet worden. En mijn man zei dat de huidpriktest juist zieliger is voor een baby omdat hij dan 10 prikjes in zijn arm krijgt. Maar ik zie dat bloedprikken niet zo voor me? Hoe doen ze dat bij een baby?

Bij N deden ze toen ze wel kleiner was vaak in de hand prikken, maar dat verschilt geloof ik.

Ik hoop ook een beetje dat ze het via de hiel doen, haha, maar kan dus concluderen dat het overal anders is. Vind het heel spannend. Hij heeft deze week zijn tweede prikjes gehad en toen was hij gelukkig snel te troosten maar wel héél boos op de arts die hem had geprikt haha.

Speen warm maken onder de kraan. Jouw tepels zijn ook warm en zo’n speen is koud. Wil vaak nog weleens de truc zijn

1 like

Mijn dochter is volgende week jarig en krijgt 1 groot kado van ons en de opa’s en oma’s samen. Maar wil graag nog een klein kadotje geven op haar verjaardag zelf. Maar weet echt niets, ze word trouwens 4 jaar.

Iemand een tip?

1 like

Heeft ze nog iets nodig voor de basisschool? Broodtrommel of beker? Mijn jongste is vorige week 4 geworden en heeft dit als cadeautje erbij gekregen, ze is er blijer mee dan met het echte cadeau :joy:

1 like

Jaa! Had ze onder de kerstboom al gehad! Was ze hier ook helemaal blij mee. Ze hebben ook zulke leuke printjes.

Dat is zo rot aan jarig zijn rond de feestdagen. Heb je al sinterklaas, kerst en dan nog de verjaardag.

1 like

Misschien even informeren van tevoren hoeveel ze nodig hebben en hoe ze dat prikken? Kan me voorstellen dat dat ook afhangt van hoeveel ze nodig hebben. Hier hebben ze van de zomer K. (Toen 23 maanden) via haar vinger geprikt. Dat was best wel een gepriegel en geduw want ze hadden veel nodig, maar ze gaf geen kick. Toen liet de dame ook nog 1 vd buisjes kapot vallen en moest het nog een keer. Ik prik natuurlijk ook regelmatig in mijn vinger, dus dat maakte het extra interessant voor K. dat ze dat nu ook mocht.

Ik zou zelf trouwens ook naar bloedtest ipv huidtest neigen. Als ze ergen op reageren met die huidtest kan dat flink gaan jeuken en irriteren op die plek en bij mij hield dat toen best wel lang aan namelijk. Met bloed prikken is het 1x rottig en daarna klaar.

@Coco houdt ze van freubelen? Wellicht een mooie set aqua beads of strijkkralen?

3 likes

Misschien wat suf, maar ik vind een boek of spelletje altijd goed. Heeft ze het boek Alfabet al? Misschien leuk met alle letters nu ze naar school gaat.

Bij ons Frozen helemaak hét (zij werd 4 in november). We hebben Frozen shampoo/bad/douchegek gegeven en nu is het 0,0 moeite im haar onder de douche of in bad te zetten🤩 dus winwin😅

Ja echt heel onhandig inderdaad. Ik zal es ff denken wat I. nog meer heeft gekregen aan kleine dingetjes.
Wat krijgt ze van jullie? Is daar nog een aanvulling op mogelijk?

1 like

Nee, knutselen is allemaal 3 minuten en daarna klaar.

@Fredje Boekje kan op zich wel, maar we hebben er al heel veel en gaan regelmatig naar de bieb.

@SemM Ohja dat is wel een goed idee ze vind van die mousse altijd de shit. Toen ik rituals kreeg met kerst riep ze gelijk: jaaaa schuim!! :joy::joy:

@Hetty Een ipad, dus daar hoort ook niets bij ofzo.

1 like

Een voorleesboek. Over naar school gaan bijvoorbeeld, dat hielp mijn dochter wel goed in die eerste lastige weken wennen.

Hema heeft ook leuke kleine knutselpakketjes voor een paar euro.

Jawel! Een koptelefoon :joy:
En een hoesje en screenprotector maar ik denk dat je die er al wel bij hebt met een kind.

I. heeft van mijn ouders een sieradenkistje gekregen met zo’n muziekje en draaiend poppetje, verder heeft ze een unicorn stickerboek en een make up/ kaphoofd gekregen waar ze nu veel mee speelt.

1 like

Welk boekje is dat?

@Hetty Heeft ze al! Alleen nu vraag ik me af of die in die ipad past. Want het is wel net zo een ouderwets pluggertje.
Ze heeft voor sinterklaas al die houten make-up van de hema gehad! Maar zo een sieradenkistje is ook een leuk idee!

1 like

Hoi naar school van Viviam den Hollander, maar als je googled vind je veel meer opties

2 likes

Thanks voor je fijne berichtje :heart_eyes: Wat betreft die gewoontes, ik weet ook niet of ik haar dan moet laten schreeuwen in haar eigen bedje of idd maar bij ons. Ze is nu overdag gelukkig wel makkelijk in eigen bed gaan slapen!

1 like

Ik vind die berg creme van dr Leenarts echt agressief spul, hoofd van mijn kind werd er helemaal rood van.
Ik smeer zelf jojoba olie, laten intrekken, na het wassen is het weg.

2 likes

Bij mijn baby van 5 maanden hadden ze toen in de elleboog geprikt, was nog best lastig zoeken in die dikke armpjes. Krasjes test hier ook al een paar keer gehad voor allergieën en dat is echt heel snel gedaan.

Fijn deze tips en ook van jou @Ovenschaal! Want eerlijk past het dus helemaal niet bij ons dat ze bij ons in slaap valt! Ook eigenlijk niet bij haar, ze rolt ons hele bed zowat door en als een soort zombie valt ze uiteindelijk neer na 30x zichzelf verplaatsen gedurende een uur :joy:.
Ik ben een klein beetje bang dat wij er ook weer een nachtvoeding bij hebben straks, anderzijds, toen ze rond 7-8 maanden even een aantal mindere nachten had op vakantie hebben we dat ook met een flesje opgelost en dat was snel klaar.

Je zegt dat jouw kindje slecht drinkt, bedoel je dan water of uit een fles / de borst? Hier nl ook een meisje dat heeeel slecht dronk, uiteindelijk hebben we de Lansinoh fles met groter geprikte speen gevonden, zodat ze weinig moeite hoeft te doen. Ook geholpen aan tongriem en lipband hoewel die lipband nog steeds strak lijkt.