Tips, ervaringen & aanraders #5

Hier is het ook sinds september ruk met de nachten sinds de 8-9 maanden ongeveer. Daarvoor was het een prima slaper, werd 1-2x wakker vaak en sliep snel weer in.

Wij zijn onlangs met R. (13 maanden) naar de huisarts geweest, om even het medische uit te sluiten. Merkte namelijk laatste tijd als ze plat lag het echt krijsen was en zodra ze dan een beetje schuin lag het beter was (maar alsnog werd ze iedere 1,5u wakker). Medisch alles ok en geen ooronsteking.

Huisarts constateerde wel dat ze wat dicht zat en adviseerde neusspoeling. Kun je gewoon bij kruidvat kopen en is iets anders dan neusspray. En inderdaad, er komt daarna hoop zooi uit de neus, wat ik met alleen neusspray niet voor elkaar krijg. Ze vindt het wel vervelend, gaat nu al huilen als ze dat ding ziet. Maar ik heb wel het idee dat sinds we dat gebruiken in de avond het weer ietsjes beter gaat. Als in ze is vannacht 3 of 4 keer wakker geworden ipv iedere 1,5 of iedere 2u.

Snelste manier om hier snachts allemaal weer te slapen is nachtvoeding, kan haar daarna gewoon wakker in bed leggen en dan slaapt ze weer prima in. Dat is dan maar zo denk ik. We hebben echt niet de puf om de strijd aan te gaan . Bij onze oudste ben ik die strijd wel aangegaan, maar toen had ik echt last ervan (geef borstvoeding) vanwege nieuwe zwangerschap en dus een reden. Nu kost het me minder energie om die voeding te geven dan de strijd aan te gaan. Oudste wilde niks anders drinken en het was 2-3 weken heel kut (echt 1,5u krijsen, gillen etc) en daarna was het ineens goed en was ze vd nachtvoedingen af. Gaven daarna vaak beker water mee naar bed, want werden wel soms wakker dat ze dorst had.

Je zou evt kunnen proberen de flesjes te verdunnen? Dus steeds minder melkpoeder/meer water? En zo afbouwen tot alleen een flesje water ook oke is. Dan kun je dat gewoon mee naar bed geven en weten ze het vaak zelf wel te vinden.

Ohja wij gebruiken sinds kort ook consequent witte ruis. Gewoon op youtube zon filmpje van 12u en ipad met beeld naar de muur. Weet niet of het nou echt helpt, maar durf er ook niet zo goed mee te stoppen. Toen mijn man het vd week met slapen overdag was vergeten sliep ze ineens maar 1u ipv 2,5u.

Ahw! Hang in there! Ik hoop dat het snel wat beter gaat en jullie je snel weer een beetje jezelf voelen

1 like

@Frapa
Dit meen ik mij ook te herinneren. Samenstelling van KV verandert natuurlijk per keer niet en zouden de darmen het zelfde op moeten reageren. Bij BV kan de samenstelling elke keer net wat anders zijn.

Je zou even met de huisarts kunnen overleggen over hoe verder. Of extra water erbij. Of misschien switch in voeding? Je hebt verschillende vormen van nutrilon.

1 like

Papfles geven voor het slapen? Dat deden wij rond die leeftijd. Dus wel gewoon avondeten en toetje rond 17.00/17.30 en dan in bed nog een papfles rond 19.00/19.30

3 likes

Mijn dochtertje had tot 15 mnd een flesje ‘snachts.
Zij is wel echt mijn slechtste slaper van de drie.

Toen ik het eenmaal echt zat was hebben we na bet avondeten ‘cement’ gegeven.

Volle yoghurt, kleine beetje jam en brinta.

Soms geef ik het nu nog als ze een paar nachten slecht slaapt (2,5) werkt nog steeds super!

5 likes

Wij gaven voor het slapen ook altijd een papflesje zodat hij de nacht doorsliep, hij had er ook echt behoefte aan. Alleen melk was onvoldoende. Pas rond zijn 2e jaar vond hij pap niet meer lekker en zijn er tot ergens aan z’n 4e jaar doorgegaan met een melkfles voor het slapen. Nu heeft hij een waterfles in bed en drinkt die bijna helemaal leeg in de nacht ( en gaat dan zelf plassen). Wij gaven overigens speltpap van AH.

Dankje voor de tip. Was ik vergeten maar hebben we ook al geprobeerd. Lastige is dat hij overdag moeilijk extra flessen deinkt. Dan drinkt hij maar kleine beetjes meestal.
Laatste dagen eet hij echt heel flink (groot bord pasta grote mensen formaat) en een fles voor het slapengaan (van 210/240 zoveel hij wil eigenlijk). We merken geen verschil dus het is denk ik echt geen honger.
Ik ga alle andere tips nog even rustig nalezen.
Neusje spoelen kan ik proberen maar is echt superdrama en gevecht. Dus doen we nu zo min mogelijk maar misschien toch weer eens proberen

3 likes

bedoel je midden in de nacht, of hoe laat?
want die van ons is 14 maanden en die wil meestal rond half 11 nog wel een fles, twijfel ook wat we daarmee moeten

1 like

Echt altijd tussen half 2 en half 3

Die van ons ook (ook 14 mnd bijna), we twijfelen ook een beetje, maar hij geeft het over het algemeen zelf aan als hij toe is om een fles te minderen door gewoon amper te drinken (en is vrij mager dus ik ben blij met elke calorie die hij binnenkrijgt). Ik ben ook gewoon een luie ouder geloof ik. Mijn mantra is: niks veranderen wat werkt en wat veel gedoe op zou leveren.

1 like

nee same, ze komt meestal rond de tijd dat wij zelf gaan slapen en slaapt pas sinds kort na 13 maanden ofzo door, dus ik ga zeker niet rommelen met wat werkt

op het cb zeiden ze ook ja je moet eigenlijk eerst van die fles af en dan nog van de fles voor bed maar doeiii ik slaap liever
vraag me wel af hoe schadelijk dat nou daadwerkelijk is m.b.t. tandenpoetsen etc, wat eigenlijk na de laatste fles moet, maar goed

2 likes

Met betrekking tot schade aan gebit. Wij poetsen vooraf, via de fles wordt meeste toch direct doorgeslikt.
Poetsen erna was echt drama en anders poets je het erin.

Wij geven nog klein flesje van 90ml voor het slapen (2jaar), 15/20 blijft over.

1 like

Wat vervelend! Mijn baby had dit ook en ik heb het toen bij cb nagevraagd. Daar gaven ze aan dat babies bij kunstvoeding wel iedere 3 A 4 dagen zouden moeten poepen, en anders de huisarts bellen voor advies.

Ik zie dat hierboven veel tegenstrijdige adviezen gegeven worden, dat helpt vast ook niet haha. Er wordt genoemd dat sommige babies maar eens in de tien dagen poepen en dat dat oke is. Maar dat is wel echt alleen bij borstvoeding, niet bij kunstvoeding.

Als je je er zorgen om maakt, zou ik gewoon even contact opnemen met het CB of je huisarts! Wat hier wel vaak hielp was wandelen over een beetje een hobbelige weg, zoals van die kleine stenen in een centrum ofzo :joy: van die beweging kwam het dan los denk ik. Onze wipstoel heeft een trilstand en daarvan moest ze ook altijd poepen haha.

2 likes

Ah ja ik bedoelde niet in vergelijking met bv maar gewoon poedermelk op zichzelf. Kan dan ook wel eens zijn dat er 3-4 dagen tussen de ontlasting zit, omdat iedereen een eigen poepfrequentie heeft. Tenminste dat zei consultatiebureau hier. Maar als het langer duurt dan dat, dat je dan aan de bel moet trekken.
Maar volgens mij is dit net zoals bij veel andere zaken, dat ze bij verschillende consultatiebureaus ook weer verschillende adviezen geven, lijkt het (en de kinderarts zegt soms ook weer andere dingen dan het consultatiebureau
)

Mooi Scrabble woord wel, poepfrequentie.
Ik heb ook nog nooit zoveel over poep gepraat als sinds ik moeder ben :+1:

5 likes

M’n zoontje van 2 wordt nu bijna elke nacht een keer huilend wakker en zegt dat hij bang is. Zo sneu. Iemand nog tips? Hij heeft al een nachtlampje maar dat is niet een heel felle.

Nu het hierover poepen gaat, soms heeft mijn zoontje 2x op een dag een poepluier (9 weken en voornamelijk kunstvoeding), is dat normaal?

Wij hebben een maan lampje met van die kerstlampjes
 En ook een knuffelbeer met een lampje erin die ook white noise en een muziekje heeft. Ding gaat automatisch uit.
De deur op een kiertje zetten hielp hier een beetje. Maar het was even een fase, met proberen te kalmeren er even bij blijven. L. stond echt als een zombie in bed te krijsen. Nu heeft ze alleen moeite met zelf in slaap vallen, dan zegt ze dat ze het spannend vindt. En dan is het een ritueel van 45 even laten, dan weer zeggen dat ze moet slapen.

3 likes

Wij hadden tijdelijk een monsterspray (gewoon iets verzinnen) en dat sprayde we dan in z’n kamer in alle hoeken. Daarnaast even troosten en toch maar doorslapen. Is een fase waarin ze angst kunnen ontwikkelen.

4 likes

Is Zazu het slaapschaap zijn geld waard of kunnen we beter een andere kopen? En welke dan?

K. komt iedere dag steeds vroeger haar bed uit. Vanochtend was het 6.15u. Dat is voor haar gewoon te vroeg, dan is ze echt niet gezellig gedurende de dag dus ik dacht laten we eens zon slaaptrainer proberen zodat ze kan zien wanneer ze uit bed mag.

3 likes

Hier werkt het (nog) niet. En ze is nu elke dag om 05:45 wakker :woozy_face: ik vind het lampje vooral zo fel, als dat ding op oranje gaat als ze er nog niet uit mag. Maar misschien is die van ons gewoon nog niet zover dat ze het snapt.

3 likes