Tips, ervaringen & aanraders #5

Eerste wat mij te binnen schiet; hoe gaat het slapen overdac? Hoeveel dutjes/hoe lang?

Bij onze oudste waren slechte nachten op die leeftijd echt te relateren aan teveel/te lang overdag slapen.

Ja! 🥲 Wij hebben in fases dat soort nachten en nu net een lange fase (zo’n 2 maanden) achter de rug, hoop ik althans, het is nu een paar dagen goed gegaan. En met goed gegaan bedoel ik: kind slaapt moeiteloos in rond 19.00 en wordt wakker om 06.00 (wel wat korte huilmomenten maar niet dat we erheen hoeven). Volgens onze kinderarts kan het met dromen te maken hebben, als het niks fysieks is uiteraard.
Wij leggen haar zelf heel makkelijk bij ons in bed, omdat ons kind zich niet echt in haar eigen bed laat troosten (en ik daar eerlijk gezegd ook weinig energie voor heb). Daardoor wel veel gebroken nachten gehad want als ze bij ons ligt (soms rond 23.00 uur, soms ook later rond 02 00), wordt ze eerst wakker en dan ben je zo twee uur verder. Nu de fase weer voorbij is, slaapt ze ineens weer een nacht door in haar eigen kamer. Ik denk daarom dat het niet veel ‘kwaad’ kan (als in: dat je ze bepaalde dingen aanleert of dat ze ergens aan wennen) maar dat is persoonlijk.

Hou vol, het is echt heel zwaar! Maar gaat ook weer voorbij.
Misschien heeft @Printemps nog andere tips

Dat gaat goed! Hij slaapt meestal van half 1 tot half 3/3uur iverdag!

Ik zou dat dan eens proberen in te korten en kijken wat dat doet voor de nachten. Dus bv na max 2u wakker maken.

Onze oudste hebben wij al best snel (denk ergens tussen de 18-22 maanden?) na 1,5u gewekt en op een gegeven moment toen ze een paar weken 2 was max 45/60min omdat ze anders of savonds niet ging slapen (echt pas tegen 22/23u), of wel ging slapen maar vervolgens de halve nacht aan het spoken was.

2 likes

Dat sowieso… ooit zullen we weer doorslapen of zouden onze lichamen dan zo gewend zijn aan die gebroken nachten dat we dan alsnog tig keer wakker worden? :sob:

1 like

Mijn kind was vannacht logeren en mijn slaapscore op mijn fitbit was nog slechter dan de nachten dat ze thuis is. 🥲 Zo vaak wakker en ik kon na 7.00 uur de slaap ook niet meer vatten.

1 like

Mijn kind slaapt al een tijdje door maar dat wakker liggen en ‘bang zijn dat hij weer wakker wordt’ is erin geslopen en ik lig elke nacht minstens een uur wakker.

Echt zo zonde van mijn nacht.

4 likes

Haha nou het is iig al fijn om te horen dat we niet alleen zijn :joy: bij ons in bed is bij ons geen optie, hij associeert dat echt niet met slapen en dat gaan we hem ook maar niet leren :sweat_smile:

Zingen werkt hier ook goed, vooral als ik het doe en over z’n hoofdje aaien. Aan de hand
van wat ik hier lees doen we het denk ik wel ‘oke’. Ik ben altijd zo bang dat we dan iets niet goed doen en zo’n fase daarmee verslechteren of in stand houden.

Welke ‘inbakerzakjes’ voor 0-3mnd zijn goed? Ik heb destijds puckababy gebruikt en die bevielen goed, maar volgens mij is er veel meer op de markt gekomen. Ik zoek geen strakke inbakerdoek als de pacco.

1 like

Ik moet voor mn werk donkerblauwe (of zwarte) overhemden hebben, die ik nog tot 34 weken aan kan het liefst. Heb al gekeken op zalando, asos en hm maar niet echt wat ik zoek. Iemand nog suggesties? Prijs maakt niet uit de baas betaald :joy::joy:

De eerste verjaardag beseffen de kindjes ook niet maar wordt toch eigenlijk meer voor de ouders gevierd. Mijn zoontje zat toen nog niet op de opvang, maar zou wel hebben getrakteerd omdat ik het zelf leuk vind. Vind dat ze het wel leuk doen op de opvang. Een hoedje op even in de kring, of ze nou iets mee krijgen of niet. Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Zoals hierboven over eten en traktaties op school verschilt iedereen erin.

1 like

Mijn zoontje start pas dinsdag in de opvang (in theorie, uiteraard wordt ie net nu ziek), en wordt eind deze maand 1. Ik heb ook al over die traktatie na zitten denken. Hij gaat naar een gastouder met maar 4 kindjes dus kan ook niet afkijken wat anderen doen. Ik was zelf aan het denken om een leuk boekje voor de opvang te geven.

3 likes

Wij hebben slaapzakjes van SwaddleMe gebruikt SwaddleMe
Hier pasten ze ook in toen ze nog echt mini waren (denk aan een kleine maat 44)
En ook een inbakerdoek van meyco. Zoals deze

De SwaddleMe is wel echt alleen voor echte kleine baby’s want nu met maat 50/56 is het al te strak/kort vind ik. Maar misschien is die ook wel in grotere maten verkrijgbaar?
Ze wurmden wel steeds een handje aan de bovenkant uit het zakje, maar dan sliepen ze wel nog steeds door.

En de meyco doek paste nu (maat 50/56) eigenlijk pas goed, want voorheen paste de klittenband stukken niet op elkaar, ik had steeds teveel stof over😅
(Toevallig nog laatste beide geprobeerd toen ze in het ziekenhuis lagen want we bakeren nogmaals gesproken niet meer in, sinds ze in een gewone slaapzak passen)

1 like

Mag je niet iets anders aan voor die periode? Heb eigenlijk nog nooit een positie hemd gezien :joy: een andere nette zwarte blouse ofzo?

1 like

Als je niks kan vinden bij positie kleding dan kun je misschien nog een overhemd in een grote maat of van de mannen afdeling kopen, en dan bij de armen en rond je borst laten in nemen door een kleermaker? Of custom laten maken door een coupeuse. Als de baas toch betaalt :grin:

2 likes

Wij hebben het ook niet gedaan, er komen nog zoveel jaren waar hij het wel snapt. We hadden wel wat lekkers voor de leidsters

Moet het een blouse zijn? Of mag een longsleeve, shirt met jasje ook?
Bon prix heeft ook veel zwangerschapkleding.

En anders een mannen overhemd.

Edit vond dit Blouse

1 like

Ik vond het wel leuk om voor z’n afscheid en verjaardag (was tegelijkertijd) van die uitdeelboekjes te geven. Maar vooral omdat ik die superleuk vind om te krijgen, want mijn baby is er gek op.
Maar vaak genoeg niks gehad op verjaardagen en daar vind ik weinig van haha, boeit me echt niet en als ik die boekjes niet zo leuk zou vinden had ik ook niks gekocht.

Dit is wel een tuniek, maar die zou je eventueel nog korter kunnen maken.

3 likes

@itakepictures

Mocht je na het verhaal van Appa de swaddle van Meyco willen, in het verkoop-topic heb ik er eentje nieuw in doos. Als je het goedkoop een kans wil geven.

2 likes