Tips, ervaringen & aanraders #5

Haha nou het is iig al fijn om te horen dat we niet alleen zijn :joy: bij ons in bed is bij ons geen optie, hij associeert dat echt niet met slapen en dat gaan we hem ook maar niet leren :sweat_smile:

Zingen werkt hier ook goed, vooral als ik het doe en over z’n hoofdje aaien. Aan de hand
van wat ik hier lees doen we het denk ik wel ‘oke’. Ik ben altijd zo bang dat we dan iets niet goed doen en zo’n fase daarmee verslechteren of in stand houden.

Welke ‘inbakerzakjes’ voor 0-3mnd zijn goed? Ik heb destijds puckababy gebruikt en die bevielen goed, maar volgens mij is er veel meer op de markt gekomen. Ik zoek geen strakke inbakerdoek als de pacco.

1 like

Ik moet voor mn werk donkerblauwe (of zwarte) overhemden hebben, die ik nog tot 34 weken aan kan het liefst. Heb al gekeken op zalando, asos en hm maar niet echt wat ik zoek. Iemand nog suggesties? Prijs maakt niet uit de baas betaald :joy::joy:

De eerste verjaardag beseffen de kindjes ook niet maar wordt toch eigenlijk meer voor de ouders gevierd. Mijn zoontje zat toen nog niet op de opvang, maar zou wel hebben getrakteerd omdat ik het zelf leuk vind. Vind dat ze het wel leuk doen op de opvang. Een hoedje op even in de kring, of ze nou iets mee krijgen of niet. Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Zoals hierboven over eten en traktaties op school verschilt iedereen erin.

1 like

Mijn zoontje start pas dinsdag in de opvang (in theorie, uiteraard wordt ie net nu ziek), en wordt eind deze maand 1. Ik heb ook al over die traktatie na zitten denken. Hij gaat naar een gastouder met maar 4 kindjes dus kan ook niet afkijken wat anderen doen. Ik was zelf aan het denken om een leuk boekje voor de opvang te geven.

3 likes

Wij hebben slaapzakjes van SwaddleMe gebruikt SwaddleMe
Hier pasten ze ook in toen ze nog echt mini waren (denk aan een kleine maat 44)
En ook een inbakerdoek van meyco. Zoals deze

De SwaddleMe is wel echt alleen voor echte kleine baby’s want nu met maat 50/56 is het al te strak/kort vind ik. Maar misschien is die ook wel in grotere maten verkrijgbaar?
Ze wurmden wel steeds een handje aan de bovenkant uit het zakje, maar dan sliepen ze wel nog steeds door.

En de meyco doek paste nu (maat 50/56) eigenlijk pas goed, want voorheen paste de klittenband stukken niet op elkaar, ik had steeds teveel stof over😅
(Toevallig nog laatste beide geprobeerd toen ze in het ziekenhuis lagen want we bakeren nogmaals gesproken niet meer in, sinds ze in een gewone slaapzak passen)

1 like

Mag je niet iets anders aan voor die periode? Heb eigenlijk nog nooit een positie hemd gezien :joy: een andere nette zwarte blouse ofzo?

1 like

Als je niks kan vinden bij positie kleding dan kun je misschien nog een overhemd in een grote maat of van de mannen afdeling kopen, en dan bij de armen en rond je borst laten in nemen door een kleermaker? Of custom laten maken door een coupeuse. Als de baas toch betaalt :grin:

2 likes

Wij hebben het ook niet gedaan, er komen nog zoveel jaren waar hij het wel snapt. We hadden wel wat lekkers voor de leidsters

Moet het een blouse zijn? Of mag een longsleeve, shirt met jasje ook?
Bon prix heeft ook veel zwangerschapkleding.

En anders een mannen overhemd.

Edit vond dit Blouse

1 like

Ik vond het wel leuk om voor z’n afscheid en verjaardag (was tegelijkertijd) van die uitdeelboekjes te geven. Maar vooral omdat ik die superleuk vind om te krijgen, want mijn baby is er gek op.
Maar vaak genoeg niks gehad op verjaardagen en daar vind ik weinig van haha, boeit me echt niet en als ik die boekjes niet zo leuk zou vinden had ik ook niks gekocht.

Dit is wel een tuniek, maar die zou je eventueel nog korter kunnen maken.

3 likes

@itakepictures

Mocht je na het verhaal van Appa de swaddle van Meyco willen, in het verkoop-topic heb ik er eentje nieuw in doos. Als je het goedkoop een kans wil geven.

2 likes

Misschien iets van travelstof wat kan rekken? Studio Anneloes heeft wel nette blouses, ik weet niet of dat wat is.

3 likes

Bij ons op de opvang gaven ze ook aan dat niet iedereen het doet. Kind merkt er inderdaad namelijk zelf weinig van. Had dus eerst als plan het niet te doen. Maar naar mate zijn 1e verjaardag dichterbij kwam, werd ik sentimenteler en heb ik toch wat geregeld. Lang verhaal kort: zeker niet gek als je het niet doet.

1 like

Gaven jullie een cadeautje aan de verloskundige bij de nacontrole? Ik heb morgen na 6 weken de nacontrole of afsluiting of hoe je dat ook noemt. Het is met de verloskundige die de bevalling heeft begeleid. Ik wil haar wel graag iets geven maar ken haar verder niet echt goed dus weet niet zo goed wat. Zat te denken aan iets van Rituals maar dat vind ik ook wel weer afgezaagd ofzo.

Gaat om het gebaar toch? Rituals komt altijd wel op haha

Zou het kunnen dat hij jullie grenzen aan het opzoeken is? Dat merkten wij hier vanaf 14 maanden of zo best duidelijk. Wat ik heb onthouden van Slaap!: normaal gesproken worden kinderen van deze leeftijd ook meerdere keren per nacht wakker, maar dan vallen ze zelf, zonder hulp, weer in slaap. Nu heeft hij ‘ontdekt’ dat jullie bereid zijn van alles te doen om hem weer in slaap te krijgen. Dat geeft hem controle, hij kan ontdekken wat hij allemaal voor elkaar kan krijgen door 's nachts wakker te blijven. Bij ons merkten we dit heel duidelijk doordat hij speentjes uit bed bleef gooien en wel meteen stil werd als hij kreeg wat hij wilde (bij ons in bed liggen).

Wat voor ons werkte was heel consequent zijn in onze reacties. Niet van alles proberen om hem maar stil of in slaap te krijgen, maar iedere dag, bij ons allebei, 1 aanpak. Bij ons was dat shufflen. Beginnen met naast het bed zitten en wel praten/troosten, maar niet uit bed halen. Dan iedere 3 nachten 1,5 meter verder opschuiven naar de gang. Wel proberen E te kalmeren, maar niet door flesjes / wiegen / bij ons in bed leggen / ga maar door. Blijven zitten en wachten met weggaan tot hij 100% zeker slaapt. Ik heb het idee dat hij daardoor beter snapte wat er ging gebeuren en dus ook niet meer zo overstuur raakte.

3 likes

Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar bij @Sarie ging het tot 18 maanden heel goed met slapen. Dat is precies een leeftijd waarop dat zoeken naar grenzen kan beginnen, dus vandaar de suggestie. Inderdaad lang niet alle dreumessen gaan bewust grenzen opzoeken, maar het kan wel. En als jij dan ervan overtuigd bent dat je kind alleen huilt als er echt iets aan de hand is, kan dit wel leiden tot erg veel onnodige slechte nachten (ik spreek uit ervaring).

Daarbij is het ook wel een luxe om te kunnen zeggen: ik leer mijn kind dat het altijd bevestiging bij ons kan vragen en dat wij er altijd zijn om het te helpen. In sommige situaties kan dat praktisch gezien niet. Soms kan je het als ouders mentaal niet aan om 24/7 beschikbaar te zijn om je kind gerust te stellen. Ik hoop dat ik mijn kind kan leren dat wij er voor hem zijn, maar dat hij ook zichzelf kan kalmeren en ons niet noodzakelijkerwijs nodig heeft voor geruststelling

Ik heb alleen bij de laatste wat gegeven nu. Ik had een mandje gemaakt met chocolade, slaap lekker & goedemorgen thee, het boek van Marlies Koers, mijn favoriete snoep en drop en een kaartje erin met een speciaal stukje tekst voor degenen die mij bij mijn bevallingen hebben geholpen.

1 like