Misschien iets van travelstof wat kan rekken? Studio Anneloes heeft wel nette blouses, ik weet niet of dat wat is.
Bij ons op de opvang gaven ze ook aan dat niet iedereen het doet. Kind merkt er inderdaad namelijk zelf weinig van. Had dus eerst als plan het niet te doen. Maar naar mate zijn 1e verjaardag dichterbij kwam, werd ik sentimenteler en heb ik toch wat geregeld. Lang verhaal kort: zeker niet gek als je het niet doet.
Gaven jullie een cadeautje aan de verloskundige bij de nacontrole? Ik heb morgen na 6 weken de nacontrole of afsluiting of hoe je dat ook noemt. Het is met de verloskundige die de bevalling heeft begeleid. Ik wil haar wel graag iets geven maar ken haar verder niet echt goed dus weet niet zo goed wat. Zat te denken aan iets van Rituals maar dat vind ik ook wel weer afgezaagd ofzo.
Gaat om het gebaar toch? Rituals komt altijd wel op haha
Zou het kunnen dat hij jullie grenzen aan het opzoeken is? Dat merkten wij hier vanaf 14 maanden of zo best duidelijk. Wat ik heb onthouden van Slaap!: normaal gesproken worden kinderen van deze leeftijd ook meerdere keren per nacht wakker, maar dan vallen ze zelf, zonder hulp, weer in slaap. Nu heeft hij âontdektâ dat jullie bereid zijn van alles te doen om hem weer in slaap te krijgen. Dat geeft hem controle, hij kan ontdekken wat hij allemaal voor elkaar kan krijgen door 's nachts wakker te blijven. Bij ons merkten we dit heel duidelijk doordat hij speentjes uit bed bleef gooien en wel meteen stil werd als hij kreeg wat hij wilde (bij ons in bed liggen).
Wat voor ons werkte was heel consequent zijn in onze reacties. Niet van alles proberen om hem maar stil of in slaap te krijgen, maar iedere dag, bij ons allebei, 1 aanpak. Bij ons was dat shufflen. Beginnen met naast het bed zitten en wel praten/troosten, maar niet uit bed halen. Dan iedere 3 nachten 1,5 meter verder opschuiven naar de gang. Wel proberen E te kalmeren, maar niet door flesjes / wiegen / bij ons in bed leggen / ga maar door. Blijven zitten en wachten met weggaan tot hij 100% zeker slaapt. Ik heb het idee dat hij daardoor beter snapte wat er ging gebeuren en dus ook niet meer zo overstuur raakte.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar bij @Sarie ging het tot 18 maanden heel goed met slapen. Dat is precies een leeftijd waarop dat zoeken naar grenzen kan beginnen, dus vandaar de suggestie. Inderdaad lang niet alle dreumessen gaan bewust grenzen opzoeken, maar het kan wel. En als jij dan ervan overtuigd bent dat je kind alleen huilt als er echt iets aan de hand is, kan dit wel leiden tot erg veel onnodige slechte nachten (ik spreek uit ervaring).
Daarbij is het ook wel een luxe om te kunnen zeggen: ik leer mijn kind dat het altijd bevestiging bij ons kan vragen en dat wij er altijd zijn om het te helpen. In sommige situaties kan dat praktisch gezien niet. Soms kan je het als ouders mentaal niet aan om 24/7 beschikbaar te zijn om je kind gerust te stellen. Ik hoop dat ik mijn kind kan leren dat wij er voor hem zijn, maar dat hij ook zichzelf kan kalmeren en ons niet noodzakelijkerwijs nodig heeft voor geruststelling
Ik heb alleen bij de laatste wat gegeven nu. Ik had een mandje gemaakt met chocolade, slaap lekker & goedemorgen thee, het boek van Marlies Koers, mijn favoriete snoep en drop en een kaartje erin met een speciaal stukje tekst voor degenen die mij bij mijn bevallingen hebben geholpen.
Je hebt volgens mij al aardig wat tips gekregen maar hier nog een berichtje van herkenning. Die van ons was nooit een geweldige slaper tot ze met 10 maanden besloot om op haar buik te gaan liggen en toen heeft ze 4 of 5 maanden ongeveer doorgeslapen. Zo fijn! Maar sindsdien is het al tijden gerommel.
Wij hebben haar 1x weken met een dubbele ooronsteking laten rondlopen, waar ze vooral ´s nachts last van had. Ik sluit me aan bij het advies hierboven dat ook al denk je dat er niets is toch even uitsluiten bij de huisarts. Na die ene keer zijn we er nog 3x geweest dat er niks aan de hand was trouwens, maar liever 1x teveel dan dat ze weer weken rondloopt met pijn.
Hier ook eentje die ons bed echt niet met slapen associeert. We waren hier toen ze nog een baby was best streng in (misschien te , want het zou het wel makkelijker maken als we haar konden troosten door tussen ons in te liggen).
Ik ben nu bezig in het boek slaap! voor dreumessen en peuters en we zijn nu wel van de nachtfles af die we maar weer zijn gaan geven toen ze zoveel wakker was. Ze slaapt niet door trouwens. Lang verhaal kort, ik denk inderdaad dat als het niets medisch is het een fase is helaas. Het gaat hopelijk snel weer beter en jullie doen niets geks volgens mij!
Hoe werkt het met een bed op klossen en de cosleeper? Het bed moet toch als de kraamzorg er is op klossen staan? Hoe kan de co sleeper dan aansluiten?
Bij ons ging dat niet dus wij hadden de co sleeper gewoon los naast ons bed staan als aparte wiegje.
Ik sluit me hier echt bij aan. Hier ook een kindje waarbij het gewoon echt niet werkt. Ook meerdere keren een poging gedaan. Elke keer hadden we een kind dat nog veel meer overstuur was en duurde dan nog langer duurde om te kalmeren. Waarbij vriend en ik ook zeiden, dit is echt zinloos. Ik accepteer nu maar gewoon dat ze vrij gevoelig is en lastiger prikkels verwerkt (dat uit zich in onrustige nachten). Laatste weken begint ze in eigen bed maar komt altijd bij mij rond middennacht. Ze heeft momenteel letterlijk mij nodig om goed te ontprikkelen / slapen. Slapen gaat sowieso echt in fases. Het is niet dat je een kind hebt dat doortslaapt dat het dan later niet ineens heel slecht kan gaan weer. Staat echt hand in hand met ontwikkeling ook. Dat heb ik wel geleerd . En de een slaapt natuurlijk wel beter dan de ander.
Verder geloof ik zelf niet zo in dat kinderen bewust manipuleren. Denk dat achter gedrag altijd een behoefte zit.
Ik kan beamen dat slaap in fases gaat, en dat een goede slaper hebben niet betekent dat dit voor altijd zo zal zijn. Die van ons sliep vanaf ongeveer 2 jaar fantastisch, hele nachten door en ze sliep zelf zonder hulp in 1 of 2 minuten in. Helaas veranderde dat een paar maanden geleden (ze is net 4 nu), ze durft niet meer alleen te gaan slapen en wordt elke nacht wakker en is dan bang. Tussen ons in slaapt ze direct weer verder, vaak vraagt ze of ik haar hand vast wil houden. Ze heeft dit ook overdag, dan kan ze opeens helemaal in paniek zijn omdat ze alleen in de woonkamer is bijv.
Ik denk dat dit gewoon een fase is, en dat als ze eenmaal vertrouwen heeft dat we er gewoon zijn, ze weer beter alleen durft te slapen. Mijn vriend zegt wel eens laat haar maar huilen, maar dat resulteert bij ons eigenlijk altijd in een compleet overstuur kind (waarschijnlijk omdat ze dan echt denkt dat we haar alleen gelaten hebben ofzo). Hopelijk gaat het snel over, en zo niet, dan niet.
Hier ook inderdaad, kraamhulp zei dat het altijd zo ging. Op de laatste dag met de kraamhulp heeft ze samen met mân man de klossen weggehaald en sloot de co-sleeper dus wel mooi aan
Wij hebben de cosleeper zelf verhoogd. Ons bed hoefde niet op klossen want was al hoog, maar zelfde probleem met de cosleeper dus. Je hebt ook speciale cosleepers trouwens voor boxsprings die in hoogte verstelbaar zijn.
bij ons kon je de poten van cosleeper uitschuiven!
dat was deze:
Eentje in hoogte verstelbaar is wel handig dan. Heb je er al een?
Ik vraag me af hoe ons bed omhoog moet, we hebben geen poten onder het bed, maar zoân bed met lades. Daar kunnen geen klossen onder. Misschien moeten de dingen met de kraamhulp dan maar op het logeerbed dat wel poten heeft, al is dat waarschijnlijk ook niet heel handig.
Omg ja fruit iswel echt graf duur, daar ben ik het zeker mee eens.
Helaas is het inderdaad nog steeds de realiteit dat een pak koekjes goedkoper is dan bananen voor de hele week. Ik koop bij de Lidl voor de kinderen safarikoekjes voor 1,29 ofzo, daar zitten dan 9 verpakkingen met 2 koekjes in (en met een opdruk van een beestje, vandaar de naam), dus dan zou je 9 dagen (of 18) iets mee kunnen geven. Voor een tros van 5 bananen betaal je ook zoiets⌠en dan kun je maar 5 dagen iets meegeven.
Natuurlijk is die banaan voedzamer en gezonder (en vullender) dan die koekjes, maar als je weinig te besteden hebt is 2 stuks fruit per dag lang niet altijd haalbaar.
Ik woon in Rotterdam en in bepaalde wijken krijgen de basisscholen fruit en groente wekelijks gesubsidieerd door de gemeente. Een heel goed initiatief vind ik. Toevallig wonen wij in een â achterstandswijkâ ( vind het best meevallen haha en ben zelf in zoân wijk opgegroeid en is toch goed gekomen) en mân zoontje krijgt ook vaak in zân tas fruit mee van de juf, ondanks dat hij elke dag fruit van ons mee krijgt. Het is echt een samen fit school. 3x per week gym. Elke dag fruit eten. Enerzijds om gezond eten beschikbaar te maken voor de armen maar ook om obesitas te voorkomen.
@Ivy wow dat klinkt ideaal! Mân zus had ook bedacht een extra matras op dâr bed te leggen bij de controles zodat ze dan hoog genoeg lag.
@Huismus @Gelatelli @anon69899736 @Ishq de co sleeper is al in huis, ik ga dan denk ik gewoon voor na een week op normale hoogte, en mss kan het bed wel eerder al van de klossen af als de kraamzorg dat niet erg vindt.