Tips, ervaringen & aanraders #5

Je hebt volgens mij al aardig wat tips gekregen maar hier nog een berichtje van herkenning. Die van ons was nooit een geweldige slaper tot ze met 10 maanden besloot om op haar buik te gaan liggen en toen heeft ze 4 of 5 maanden ongeveer doorgeslapen. Zo fijn! Maar sindsdien is het al tijden gerommel.

Wij hebben haar 1x weken met een dubbele ooronsteking laten rondlopen, waar ze vooral ´s nachts last van had. Ik sluit me aan bij het advies hierboven dat ook al denk je dat er niets is toch even uitsluiten bij de huisarts. Na die ene keer zijn we er nog 3x geweest dat er niks aan de hand was trouwens, maar liever 1x teveel dan dat ze weer weken rondloopt met pijn.

Hier ook eentje die ons bed echt niet met slapen associeert. We waren hier toen ze nog een baby was best streng in (misschien te :sweat_smile:, want het zou het wel makkelijker maken als we haar konden troosten door tussen ons in te liggen).

Ik ben nu bezig in het boek slaap! voor dreumessen en peuters en we zijn nu wel van de nachtfles af die we maar weer zijn gaan geven toen ze zoveel wakker was. Ze slaapt niet door trouwens. Lang verhaal kort, ik denk inderdaad dat als het niets medisch is het een fase is helaas. Het gaat hopelijk snel weer beter en jullie doen niets geks volgens mij!

2 likes

Hoe werkt het met een bed op klossen en de cosleeper? Het bed moet toch als de kraamzorg er is op klossen staan? Hoe kan de co sleeper dan aansluiten?

Bij ons ging dat niet dus wij hadden de co sleeper gewoon los naast ons bed staan als aparte wiegje.

3 likes

Ik sluit me hier echt bij aan. Hier ook een kindje waarbij het gewoon echt niet werkt. Ook meerdere keren een poging gedaan. Elke keer hadden we een kind dat nog veel meer overstuur was en duurde dan nog langer duurde om te kalmeren. Waarbij vriend en ik ook zeiden, dit is echt zinloos. Ik accepteer nu maar gewoon dat ze vrij gevoelig is en lastiger prikkels verwerkt (dat uit zich in onrustige nachten). Laatste weken begint ze in eigen bed maar komt altijd bij mij rond middennacht. Ze heeft momenteel letterlijk mij nodig om goed te ontprikkelen / slapen. Slapen gaat sowieso echt in fases. Het is niet dat je een kind hebt dat doortslaapt dat het dan later niet ineens heel slecht kan gaan weer. Staat echt hand in hand met ontwikkeling ook. Dat heb ik wel geleerd :sweat_smile:. En de een slaapt natuurlijk wel beter dan de ander.

Verder geloof ik zelf niet zo in dat kinderen bewust manipuleren. Denk dat achter gedrag altijd een behoefte zit.

10 likes

Ik kan beamen dat slaap in fases gaat, en dat een goede slaper hebben niet betekent dat dit voor altijd zo zal zijn. Die van ons sliep vanaf ongeveer 2 jaar fantastisch, hele nachten door en ze sliep zelf zonder hulp in 1 of 2 minuten in. Helaas veranderde dat een paar maanden geleden (ze is net 4 nu), ze durft niet meer alleen te gaan slapen en wordt elke nacht wakker en is dan bang. Tussen ons in slaapt ze direct weer verder, vaak vraagt ze of ik haar hand vast wil houden. Ze heeft dit ook overdag, dan kan ze opeens helemaal in paniek zijn omdat ze alleen in de woonkamer is bijv.
Ik denk dat dit gewoon een fase is, en dat als ze eenmaal vertrouwen heeft dat we er gewoon zijn, ze weer beter alleen durft te slapen. Mijn vriend zegt wel eens laat haar maar huilen, maar dat resulteert bij ons eigenlijk altijd in een compleet overstuur kind (waarschijnlijk omdat ze dan echt denkt dat we haar alleen gelaten hebben ofzo). Hopelijk gaat het snel over, en zo niet, dan niet.

6 likes

Hier ook inderdaad, kraamhulp zei dat het altijd zo ging. Op de laatste dag met de kraamhulp heeft ze samen met m’n man de klossen weggehaald en sloot de co-sleeper dus wel mooi aan :slightly_smiling_face:

4 likes

Wij hebben de cosleeper zelf verhoogd. Ons bed hoefde niet op klossen want was al hoog, maar zelfde probleem met de cosleeper dus. Je hebt ook speciale cosleepers trouwens voor boxsprings die in hoogte verstelbaar zijn.

2 likes

bij ons kon je de poten van cosleeper uitschuiven!
dat was deze:

1 like

Eentje in hoogte verstelbaar is wel handig dan. Heb je er al een?

Ik vraag me af hoe ons bed omhoog moet, we hebben geen poten onder het bed, maar zo’n bed met lades. Daar kunnen geen klossen onder. Misschien moeten de dingen met de kraamhulp dan maar op het logeerbed dat wel poten heeft, al is dat waarschijnlijk ook niet heel handig.

2 likes

Omg ja fruit iswel echt graf duur, daar ben ik het zeker mee eens.

1 like

Helaas is het inderdaad nog steeds de realiteit dat een pak koekjes goedkoper is dan bananen voor de hele week. Ik koop bij de Lidl voor de kinderen safarikoekjes voor 1,29 ofzo, daar zitten dan 9 verpakkingen met 2 koekjes in (en met een opdruk van een beestje, vandaar de naam), dus dan zou je 9 dagen (of 18) iets mee kunnen geven. Voor een tros van 5 bananen betaal je ook zoiets… en dan kun je maar 5 dagen iets meegeven.

Natuurlijk is die banaan voedzamer en gezonder (en vullender) dan die koekjes, maar als je weinig te besteden hebt is 2 stuks fruit per dag lang niet altijd haalbaar.

2 likes

Ik woon in Rotterdam en in bepaalde wijken krijgen de basisscholen fruit en groente wekelijks gesubsidieerd door de gemeente. Een heel goed initiatief vind ik. Toevallig wonen wij in een “ achterstandswijk” ( vind het best meevallen haha en ben zelf in zo’n wijk opgegroeid en is toch goed gekomen) en m’n zoontje krijgt ook vaak in z’n tas fruit mee van de juf, ondanks dat hij elke dag fruit van ons mee krijgt. Het is echt een samen fit school. 3x per week gym. Elke dag fruit eten. Enerzijds om gezond eten beschikbaar te maken voor de armen maar ook om obesitas te voorkomen.

7 likes

@Ivy wow dat klinkt ideaal! M’n zus had ook bedacht een extra matras op d’r bed te leggen bij de controles zodat ze dan hoog genoeg lag.
@Huismus @Gelatelli @anon69899736 @Ishq de co sleeper is al in huis, ik ga dan denk ik gewoon voor na een week op normale hoogte, en mss kan het bed wel eerder al van de klossen af als de kraamzorg dat niet erg vindt.

4 likes

Dat is fijn om te weten, dat het logeerbed als optie achter de hand kan worden gehouden.

1 like

En ook @koda en @jojo, bedankt voor jullie reacties. We dachten alles wel te hebben meegemaakt maar meneer vond het een goed plan om can half 1 tot 5 uur vannacht niet te slapen. Echt top. We zijn echt gesloopt. Hij gaat woensdag in elk geval lekker even een nacht naar m’n ouders en verder doen wij inderdaad wat hier ook al veel gezegd wordt. We proberen het zo saai mogelijk te maken voor hem maar hij lijkt opeens dan wel klaarwakker. Terwijl wij natuurlijk alleen maar willen slapen. Ik denk we echt dat het die slaapregressie van 18 maanden is omdat het zó anders is dan wij hem kennen. Daarbij is hij net gaan (los)lopen, begrijpt hij opeens zoveel, begint hij te praten en te communiceren (wijzen, die, daar, kijk). Ik denk dat het allemaal gewoon veel is in zijn ontwikkeling en dat dat er in de nachten uitkomt, lucky us!

Ernaast gaan liggen lijkt voor nu het best te werken. Pas dan lijkt hij zich een beetje over te willen geven en komt er rust. Ik was een beetje bang dat we hem daarmee zouden ‘verwennen’ en dit normaal maken, maar zoals ik lees gaat dat dus ook weer over.

4 likes

Wat grappig want bij ons ook op een gegeven moment gaan buikslapen en toen sliep hij ook gelijk veel beter! Ik heb voor vanmiddag een afspraak bij de huisarts staan, ik denk niet dat het iets fysieks is maar, zoals meerderen al aangaven, kleine moeit om het uit te sluiten. Volgens mij vond de assistente het maar een raar verhaal maar jammer dan :sweat_smile:

3 likes

Zodra de pamper het uithield tot s ochtends. Dus als hij maar 1 of max 2 keer dronk. Zo konden we hem snel voeden zonder echt wakker te maken. Smeerde savonds wel een dikke laag zalf om zijn huidje te beschermen.

2 likes

Nou, heel snel al! Vooral omdat ze naar mijn idee er ‘wakkerder’ door werden. Denk bij alle drie wel rond de tweede/derde week

1 like

Vrij snel, bij de 2e volgend mij zodra we niet meer iedere paar uur hoefte te tempen. Dat was in de kraamweek, anders niet lang daarna. Alleen bij poep of hele volle plasluier snachts.

1 like

Hier ook in de 2e week al geloof ik.

1 like