Tips, ervaringen & aanraders #5

Dat is fijn om te weten, dat het logeerbed als optie achter de hand kan worden gehouden.

1 like

En ook @koda en @jojo, bedankt voor jullie reacties. We dachten alles wel te hebben meegemaakt maar meneer vond het een goed plan om can half 1 tot 5 uur vannacht niet te slapen. Echt top. We zijn echt gesloopt. Hij gaat woensdag in elk geval lekker even een nacht naar m’n ouders en verder doen wij inderdaad wat hier ook al veel gezegd wordt. We proberen het zo saai mogelijk te maken voor hem maar hij lijkt opeens dan wel klaarwakker. Terwijl wij natuurlijk alleen maar willen slapen. Ik denk we echt dat het die slaapregressie van 18 maanden is omdat het zó anders is dan wij hem kennen. Daarbij is hij net gaan (los)lopen, begrijpt hij opeens zoveel, begint hij te praten en te communiceren (wijzen, die, daar, kijk). Ik denk dat het allemaal gewoon veel is in zijn ontwikkeling en dat dat er in de nachten uitkomt, lucky us!

Ernaast gaan liggen lijkt voor nu het best te werken. Pas dan lijkt hij zich een beetje over te willen geven en komt er rust. Ik was een beetje bang dat we hem daarmee zouden ‘verwennen’ en dit normaal maken, maar zoals ik lees gaat dat dus ook weer over.

4 likes

Wat grappig want bij ons ook op een gegeven moment gaan buikslapen en toen sliep hij ook gelijk veel beter! Ik heb voor vanmiddag een afspraak bij de huisarts staan, ik denk niet dat het iets fysieks is maar, zoals meerderen al aangaven, kleine moeit om het uit te sluiten. Volgens mij vond de assistente het maar een raar verhaal maar jammer dan :sweat_smile:

3 likes

Zodra de pamper het uithield tot s ochtends. Dus als hij maar 1 of max 2 keer dronk. Zo konden we hem snel voeden zonder echt wakker te maken. Smeerde savonds wel een dikke laag zalf om zijn huidje te beschermen.

2 likes

Nou, heel snel al! Vooral omdat ze naar mijn idee er ‘wakkerder’ door werden. Denk bij alle drie wel rond de tweede/derde week

1 like

Vrij snel, bij de 2e volgend mij zodra we niet meer iedere paar uur hoefte te tempen. Dat was in de kraamweek, anders niet lang daarna. Alleen bij poep of hele volle plasluier snachts.

1 like

Hier ook in de 2e week al geloof ik.

1 like

Wij hebben dat echt de hele tijd nog gedaan :sweat_smile: vond het ook frisser voor haar.

9 likes

Ik weet niet of het aan de borstvoeding lag, maar toen ze borstvoeding kreeg zat in elke luier eigenlijk wel een klein beetje poep. Dus zeker de eerste drie maanden wel 's nachts verschoond.

Toen we overschakelden naar kunstvoeding kwam er een periode met een keer in de drie dagen ontlasting. Kende ik nog van de vorige keer dus was er minder ongerust om.

Maar opeens heeft ze dus weer heel veel ontlasting, echt bijna elke keer dat we haar verschonen is het raak (en we verschonen extra als we haar horen poepen). Maar het klinkt soms ook zo dun en het oogt wat slijmerig. En omdat het zoveel is, heeft ze luieruitslag (van die rode puntjes) die we maar niet onder controle krijgen. Recent meerdere nachten gehad dat we haar 's nachts moesten verschonen vanwege doorlekken of dat ze elke ochtend compleet doorgelekt door poep/plas was.

Ik wil wel naar de huisarts, maar verwacht dat ik daar een beetje weggewuifd ga worden. Zo van: “Jaa is gewoon normaal joh, jij overbezorgde baby-bezitter”.

Wij doen eigenlijk nog steeds (10 weken) eerst verschonen voor een voeding, ook overdag haha. Hebben eigenlijk altijd wel volle luiers.

Niet. Want dan ligt ze lang met een vochtige luier en dat wil ik niet ivm haar huid

9 likes

Gewoon gelijk met de voedingen ivm evt. doorlekken.
Lang tijd de dream feed om 23.00 gehad en als luier vol was dan wel en anders niet.
Verschoonde dan gewoon even snel op bed, met slaapzak half aan en meestal sliep ze wel door.

2 likes

Kan je geen e-consult doen? Dan hoef je niet perse langs maar kan je wel je zorgen uiten.

1 like

Wel een goede om eens na te vragen of ze zoiets aanbieden. Want met een peuter en een baby op een vrije dag naar de huisarts is nogal een logistieke onderneming :sweat_smile:

Maar het ging me er vooral om dat ik bij mijn eerste een keer toevallig 3x bij de huisarts zat. Waarbij ik elke keer had gevraagd: Moet ik hiervoor langskomen, waarop hun antwoord ‘ja doe maar wel’ was.

Maar die derde keer kreeg ik een opmerking die ik toch interpreteerde als: Zucht, nieuwe ouders zijn zo onzeker, die zitten hier steeds terwijl er niets aan de hand is.

Maar goed, ik was vandaag toch bij de huisarts, maar dan voor iets anders (eczeemplek die opeens wel heel erg lelijk eruitzag).

Ja, ik heb ook het ‘geluk’ dat ze er niets op geeft. Laatst was ze in de nacht volledig doorgelekt (tot aan de matrashoes inclusief dikke slaapzak) m maar ze lag nog KO toen ik wakker werd.

2 likes

Heeft er iemand ervaring met een kind dat ‘laat’ (hij is 3,5jaar) zindelijk werd?
Mijn oudste was in no time zindelijk maar de middelste boeit het allemaal niks.
Ik ben echt al heel lang bezig (lees, ruim een jaar op en af) en heb al verschillende methodes gebruikt maar ben een beetje ‘op’ en weet gewoon echt niet meer wat te doen.
Wat ik ook probeer hij geeft absoluut niet aan of er een plas komt. Hij lijkt geen angst te hebben voor potje of het toilet, maar op een of andere manier lijkt de klik niet te komen.

Mijn zoontje zei altijd “ik word het pas als ik 4 ben”. Alle mogelijke dingen geprobeerd en het uiteindelijk losgelaten. Week voor z’n verjaardag wilde hij zelf toewerken naar zijn ‘onderbroekendiploma’ en hingen we elke dag dat het goed ging een onderbroek aan een lijntje en toen was hij opeens helemaal klaar. Precies voor z’n verjaardag ook.

Ik voelde gigantisch die hete adem van school in mijn nek, maar het kwam goed. Hij was toen wel altijd al bewust van dat ie moest plassen, weigerde het gewoon buiten de luier te doen. Volgens mij kun je ook altijd langs de huisarts om te kijken of er fysiek geen beperkingen voor zijn.

5 likes

Thx! Ik voel me dan altijd zo’n slechte moeder omdat hij al 3,5 is en nog steeds met een luier loopt. Ik heb al zoveel geprobeerd, ‘t is niet dat ik er geen zin in heb. Heb m liever uit de luiers.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben heel geleidelijk overgegaan van borstvoeding naar kunstvoeding, maar is ontstaan na zo’n 2 a 3 weken volledig kunstvoeding.

Wat waren de tips die jullie hebben gekregen?

@Koda Wat fijn dat jullie huisarts gelijk doorpakte. Probleem is natuurlijk dat babypoep qua kleur en frequentie een grote range heeft wat ‘normaal’ is. Daardoor is ook lastig om in te schatten of het bij haar nu afwijkend is of binnen de normale variaties.

1 like

Huisarts heb ik dus al kort even gedaan, maar die vond blijkbaar nog geen reden om actie te ondernemen. Maar de tip van meerderen hier om met het CB te overleggen vind ik heel goed, had ik zelf niet aan gedacht en ga ik snel doen.

Thanks iedereen!

1 like