Wij gebruiken een 2delig systeem. Ik heb ook AIO gebruikt (1 luier maar), maar die had weinig absorptie en bij een SIO neemt vaak ook te weinig op vind ik. Als je kindje wat ouder wordt, is een 2delig systeem ook niet meer zo’n dik pakket (al vind ik dat sowieso wel meevallen met huda luiers).
Ik gebruik voor overdag huda met klittenband en overbroekje van lighthouse kids company (mijn favoriet) of bare and boho. Ik gebruik daarbij de inlegger van huda en dat werkt prima. Voor de nacht gebruik ik anavy xl nachtluier met buttons overbroekje. Ik gebruik een bamboo/houtskool inlegger van Alvababy (kosten maar 4 euro per stuk!). Sinds 2 weken moeten we er nog een booster bijgebruiken omdat ze ging doorlekken. M’n dochter is ook een buikslaper en redt het met deze combinatie 12/13 uur.
Op de website van nappys kan je absorptietabellen vinden. Misschien kan je eens kijken hoeveel absorptie die luiers en inleggers die je hebt uberhaupt kunnen opnemen? Wellicht is daar nog winst te behalen. Sommige luiers kunnen maar heel weinig opnemen…
Je kan ook druklekkage krijgen, dus als de luier te strak is afgesteld. De regel is dat er 2 vingers aan de bovenkant tussen moeten kunnen. Daarnaast maakt type inlegger ook nog uit, sommige stoffen hebben als eigenschap dat het snel vocht opneemt, maar weinig absorptievermogen heeft. Anderen nemen juist traag op, maar kunnen veel vocht vasthouden. Bij jongens komt de urine natuurlijk erg gecentreerd eruit op een plek, waardoor het soms nodig is om een inlegger erbij te doen die snel vocht opneemt. Volgens mij is er bij jongens ook nog iets dat je een inlegger moet omklappen aan de voorkant, maar dat weet ik niet zeker (heb zelf een meisje).
Nog meer info: je hebt ook nog een fb groep wasbare luiers. Daar denken ze graag mee. Je kan bijv. een foto uploaden van hoe je de luier hebt aangedaan. Zij kunnen dan zien of hij goed zit. Luierhuis op instagram is ook een goede pagina voor veel tips over wasbare luiers.