Tips, ervaringen & aanraders #5

Ja wij ook. Alleen ben ik tijdens het begin van mijn huidige zwangerschap wel overgestapt op wegwerp, omdat ik het niet trok om de luiers te wassen.

Wij gebruiken ook bamboozle pads en overbroekjes van totsbots. Ook hebben we little lamb luiers maat 3 voor nu en daar maat 3 overbroekjes bij. Geen drukknoopjes, want die vind ik ook irritant. AIO hebben we kort gebruikt, maar vond ik niet prettig want je kunt ze niet zo goed afstellen op je kind. Zelfde geldt voor pockets.

Voor de nacht ook wegwerp. We hadden anavy night xl met een wolbroek of zo’n plastic broekje van petit lulu, maar ik vond wol te veel gedoe en ze was elke morgen nat. Daar had ik geen zin meer in haha. Mijn dochtertje is 2,5 en maakt nu wat aanstalten om op het potje te gaan. Dus hopelijk kunnen we de boel snel tijdelijk opruimen voor nummer 2.

1 like

Ja wij hebben ook Totsbots Bamboozle pads + wrap, maar hij lekt bijna altijd door aan de voorkant. Het is een buikslaper (heb al wel eens gelezen dat het daar aan kan liggen), maar het gebeurt eigenlijk ook heel vaak als hij niet slaapt. Misschien dat ik het broekje te los vastmaak of zo?
En ik vind het al een vrij groot pakket als hij het aan heeft, doe er meestal twee inleggers in want ƩƩn is voor hem al te weinig.

We hebben ook die stretch luierbroekjes voor onder zo’n wrap, maar dat is een nóg groter pakket voor mijn gevoel haha. Vind het met die inleggers veel fijner werken. Dus ben eigenlijk op zoek naar zo’n systeem maar dan van een merk dat misschien beter aansluit op zijn lichaam of zo?

Heb Kaatje Katoen ook al gemaild voor hulp hierbij, maar heb ook een beetje het gevoel dat zij je sowieso wat gaan aansmeren, dus vandaar ook hier mijn vragen!

Bedoelen jullie trouwens met drukknoopjes, knoopjes om ze aan de buitenkant dicht te maken? Want die Bamboozle pads die wij hebben, hebben ook drukknoopjes. Maar de overbroekjes hebben klitteband.

Helemaal mee eens trouwens, de keren dat het goed gaat vind ik het ook helemaal prima om mee te werken en ik voel me nu ook heel schuldig als hij wegwerp aan heeft haha.

1 like

Wat voor inleggers heb je? Hennep inleggers in combinatie met katoen/bamboe/microvezel deden bij ons de trick.

Gebruikte en ga ook weer het tweedelige systeem van bambino Mio gebruiken. De aio misschien weer voor de nacht zodra hij wat groter is.

wow dit is echt een heel speciaal luier jargon :joy:

22 likes

Oh nee dat lijkt mij ook helemaal niet fijn.

Hij lekt bij zijn buik inderdaad, ik denk dat ik de luier dan misschien te los heb zitten? Ik verschoon hem wel op tijd, de achterkant van de pads zijn dan meestal ook nog droog. Zijn piemel zit wel naar beneden uiteraard :joy: En ik heb maat 2 van het overbroekje. Die heb ik nog wel kleiner afgesteld met de drukknoopjes (haha die zijn dan wel weer handig), anders zit 'ie bij de beentjes veel te los.

Oh die kende ik nog niet, ga ik ook eens kijken! Thanks :slight_smile:

Volgens mij zijn die van Totsbots van bamboe, ik denk niet dat het aan de stof zelf ligt want het is niet zo dat de luier te vol zit en dat 'ie daardoor lekt. Maar ik kan eens naar hennep kijken, wie weet werkt het toch beter.

Hahaha ja het is echt een hele wereld waar je in terecht komt en je kan ook echt verdwalen in alle mogelijkheden die er zijn :flushed:

1 like

Ik ben nu heel blij dat ik volgende week een info-consult over wasbare luiers heb :sweat_smile:

3 likes

Haar toch maar meegenomen, ze heeft t hartstikke goed gedaan en was helemaal vrolijk aan het rondkijken en geeft nog geslapen in de wandelwagen.
Maar op een gegeven moment mopperde ze wat en wilde zoveel mensen haar even vasthouden en had ze honger en iemand riep nog ja ze heeft een poepluier!
Ik haar verschonen(wat dus niet nodig bleek), wiegen, van mensen weer overnemen. Was even teveel met de honger enzo dus ze moest wat huilen, en toen kreeg ik van alle kanten van die goedbedoelde adviezen etc. Bijv: Geef haar maar aan tante * dan is ze vast zo stil die kan dat zo goed. (Euhh hoezo zeg je dat 2 x tegen een moeder):sleepy:
Door al die meningen van mensen raakte ik zelf nogal gestresst ook, ik plaats van naar mijn gevoel luisteren dat ze dorst had.
Uiteindelijk iets voor t einde met overprikkelde baby naar huis gegaan. Zei nog half lachend dat het bedtijd was, kreeg je zo’n opmerking: ā€˜volgens mij 3 uur geleden al.’
Ik geef nu alle bemoeiende mensen de schuld. Werd er helemaal onzeker van.(Ook al was het vast goedbedoeld).

11 likes

Wij gebruiken een 2delig systeem. Ik heb ook AIO gebruikt (1 luier maar), maar die had weinig absorptie en bij een SIO neemt vaak ook te weinig op vind ik. Als je kindje wat ouder wordt, is een 2delig systeem ook niet meer zo’n dik pakket (al vind ik dat sowieso wel meevallen met huda luiers).

Ik gebruik voor overdag huda met klittenband en overbroekje van lighthouse kids company (mijn favoriet) of bare and boho. Ik gebruik daarbij de inlegger van huda en dat werkt prima. Voor de nacht gebruik ik anavy xl nachtluier met buttons overbroekje. Ik gebruik een bamboo/houtskool inlegger van Alvababy (kosten maar 4 euro per stuk!). Sinds 2 weken moeten we er nog een booster bijgebruiken omdat ze ging doorlekken. M’n dochter is ook een buikslaper en redt het met deze combinatie 12/13 uur.
Op de website van nappys kan je absorptietabellen vinden. Misschien kan je eens kijken hoeveel absorptie die luiers en inleggers die je hebt uberhaupt kunnen opnemen? Wellicht is daar nog winst te behalen. Sommige luiers kunnen maar heel weinig opnemen…

Je kan ook druklekkage krijgen, dus als de luier te strak is afgesteld. De regel is dat er 2 vingers aan de bovenkant tussen moeten kunnen. Daarnaast maakt type inlegger ook nog uit, sommige stoffen hebben als eigenschap dat het snel vocht opneemt, maar weinig absorptievermogen heeft. Anderen nemen juist traag op, maar kunnen veel vocht vasthouden. Bij jongens komt de urine natuurlijk erg gecentreerd eruit op een plek, waardoor het soms nodig is om een inlegger erbij te doen die snel vocht opneemt. Volgens mij is er bij jongens ook nog iets dat je een inlegger moet omklappen aan de voorkant, maar dat weet ik niet zeker (heb zelf een meisje).
Nog meer info: je hebt ook nog een fb groep wasbare luiers. Daar denken ze graag mee. Je kan bijv. een foto uploaden van hoe je de luier hebt aangedaan. Zij kunnen dan zien of hij goed zit. Luierhuis op instagram is ook een goede pagina voor veel tips over wasbare luiers.

3 likes

Ik vond dit altijd zo raar als het gebeurde. De enige waar ze ASAP stil bij zou worden is wss bij jou of je partner, ik dacht altijd waarom zou ik dr dan weggeven aan een random tante?? Kreeg er altijd een soort geclaimd gevoel van, van rot op lol

5 likes

Heeft iemand misschien de ergobaby omni 360 of ergobaby adapt? Ik twijfel tussen deze twee draagzakken. Ze zijn bijna identiek volgens mij, het verschil is alleen dat bij de omni m’n dochter op de buik naar voren kan kijken… maarja doe je dat vaak? Is volgens mij ook niet echt verantwoord?

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met 1 van deze 2 draagzakken

3 likes

Wij hebben de 360 en ik ben heel tevreden. Ik draag mijn zoontje best vaak naar voren omdat hij enorm nieuwsgierig is en er heel erg van geniet om alles te kunnen zien. Ik heb het nagevraagd bij mijn fysio en die gaf aan dat het prima kan als baby in de juiste houding zit en het niet uren achter elkaar is ofzo. Verder ben ik vooral fan omdat deze draagzak een extra steunpuntje heeft in de rug. Daardoor kan ik persoonlijk veel langer dragen.

Ah super om te horen dat de fysio het geen probleem vind! En dat jij het een fijne draagzak vind.

@Koda ik dacht, uit m’n hoofd, dat hij tot 20kg kan. Het lijkt mij ook heel leuk als ze naar voren kan kijken

2 likes

R. loopt nu ongeveer 8 weken ofzo; week voor haar eerste verjaardag eerste losse stukjes en sinds een week of 6 stabiel. Eerste paar weken kruipen en lopen afwisselen, nu sinds een paar weken 90% lopen en ze kan ook echt snel lopen. Maar ze loopt nog steeds heel wijdbeens / met o-benen. Ik kan me dit van K. totaal niet herinneren zo en zie dat ook niet terug op de eerste filmpjes van haar dat ze goed loopt. Hebben over 3 weken ofzo afspraak bij CB dus die zullen het dan ook wel zien en anders vraag ik het even.

Maar ben toch benieuwd naar ervaringen; hebben jullie kindjes dit ook gedaan en is dat gewoon iets wat erbij hoort?

A. liep met tien maanden, en had echt onwijze o-benen. Kreeg zelfs berichtjes via insta over zn o-benen als ik een filmpje postte, maar is echt helemaal recht getrokken.
Ik heb het toen ook gevraagd bij cb maar scheen normaal te zijn; en we hoefden ons geen zorgen te maken erover!

3 likes

Ja ik krijg dus ook constant reacties van anderen als die haar zien lopen :sweat_smile:fijn dat het is bijgetrokken bij jullie en het cb het ook normaal achtte!

Wij hadden de adapt en waren daar heel blij mee. We hadden 1 van mesh, die was wel echt een stuk comfortabeler als het warm was.
Maar volgens mij is bij beide (en ik geloof uberhaupt niet bij draagzakken) naar voren dragen niet ergonomisch verantwoord omdat ze beentjes dan bungelen en niet in de ā€˜kikkervorm’ kunnen.

1 like

Ja precies, dat lees ik ook overal. Het lijkt mij super leuk als ze naar voren kan kijken, maar niet ten koste van haar houding natuurlijk. Misschien is het dan handig als ik haar op de heup draag?

Ohja je hebt ook die mesh variant natuurlijk… dat raadt je dus echt aan? Ik dacht dat het met ons klimaat niet echt nodig zou zijn haha.

1 like

Heel herkenbaar. Heb het toen ook nagevraagd bij het CB en die gaf aan dat ze pas bij (als ik me goed herinner) 3 jaar die o-beentjes grotendeels kwijt moeten zijn, tot die tijd zijn o-benen helemaal normaal. Dus niks om je zorgen over te maken!

1 like

Wat is de leeftijd van de kinderen en in welke regio zoek je iets? Wij hebben hier een aantal campings met huisjes in de buurt die super goed zijn maar het ligt aan de leeftijd welke leuk zijn.

De sprookjescamping is leuk t/m 6 jaar ongeveer.

Beerze Bulten is leuk vanaf een jaar of 4/5 vanwege de musicals etc. Maar er is ook een grote overdekte speeltuin dus ik denk dat het voor kleinere kinderen ook leuk is. Ik ben er ooit geweest toen ik een jaar of 7 was en ik vond het de leukste vakantie ooit.

Familiecamping de Belten. Echt een hele mooie camping.

Hof van Saksen, ook leuk voor de ouders. Ik weet niet of hier animatie bij is maar mijn zus gaf aan dat haar kinderen het erg leuk vinden (tussen de 2,5/3 en 7 jaar).

Bij de eerste 3 zit monkeytown op loopafstand en de omgeving is prachtig!

1 like

Ik heb zelf nooit op de heup gedragen, maar de Adapt is ook geschikt voor op de rug en dat vond ik zelf wel fijn als ze wat groter zijn.

Wat het mesh betreft: wij hadden eentje van gewoon katoen, en een van mesh en ik had wel echt een voorkeur voor mesh. Het zweet minder aan zowel de kant van de drager als de kant van de baby. En in de winter kun je gewoon de kleding aanpassen.