Tips, ervaringen & aanraders #5

Netflix tip: de serie Meine Freundin Conni is een dikke hit hier (ook in het Nederlands). Een getekende serie over een vierjarig meisje in alledaagse situaties.
Enige nadeel: maar 1 seizoen…

1 like

Die van ons was/is te klein voor puddle jumper. Van die bandjes om de armen gaan goed. Ik was heel verbaasd hoe goed ze daarmee drijven. We houden wel vast hoor maar soms even paar tellen los en drijft goed. Ze kan wel goed der evenwicht houden.

Je hebt ook van die dingen waarmee ze half liggen in het water.

2 likes

Voor een cakesmash ben ik op zoek naar een leuke outfit voor mijn dochter.

Dit is de stijl van de setting.

Ik ben op zoek naar vergelijkbare jurkjes/pakjes als het meisje op de foto heeft, maar kom nog niet heel ver want of ik vind niks of het is niet in haar maat (74). De shoot is over 2 weken dus de levertijd kan niet te lang zijn. Iemand tips bij welke webwinkels ik het nog kan proberen?

Nog wat foto’s voor voorbeelden van wat ik ongeveer zoek:

Iets met kant of tule mag ook.

2 likes

Hier! Volgens mij komt de kleding wel allemaal uit China en wordt het doorverkocht, maar de levertijd is goed, ze hebben wat je zoekt en vond de kwaliteit ook prima

3 likes

Kletskouz?

1 like

Mijn vierjarige is officieel nog steeds te licht voor een puddlejumper. Ze doet het sinds een jaar heel goed met zwembandjes. Toen ze 1 was had ik een reddingsvestje voor haar, dan kon ze ook echt niet onder water komen.

1 like

Iemand ervaring met kolven voor de baby en dus niet live voeden? Hoe bevalt dit en is het te doen?

Ik kolf 80% ongeveer.(ivm reflux voegen we jbpm toe) Het is een beetje dubbel qua tijd en werk maar vriend geeft t flesje wanneer hij kan en ik kolf vaak in 2x5 minuten dus dat valt ook mee. Denk dat dit voor iedereen anders is. Onze meid heeft wel iets minder geduld aan de borst omdat ze dan wat harder moet werken, maar tot nu toe gaat het goed.

1 like

Ja ik ben sinds vrijdag volledig overgegaan op kolven. Baby te zwak om aan te happen en valt dan continue in slaap. Ik kolf nu 7x per dag, liefst 8x maar bewust gekozen om 1 voeding is nacht niet te kolven zodat ik kan doorslapen. Inmiddels kolf ik meestal rond de 70-110cc per keer. Ik doe het per borst kolven zodat ik tijdens het kolven m’n borst kan masseren (was tip vd lactatiedeskundige). Dus wel 2x10-15 min bezig per sessie. Het is wel echt pittig. Zeker ivm kleine baby met veel darmkrampen. Begin je net met kolven dan moet je weer pauzeren. Aanhappen probeer ik nog steeds maar blijft een moeilijke baby die geen kracht heeft voor de Bv aan de borst.

Inmiddels krijgt de baby denk ik 80% BV via kolf en rest KV.
Maar ik ervaar het als pittig. Nu na goede nieuws vd kinderaets neig ik naar afbouw en stoppen. Of toch nog even door. Heel wisselende emoties.

5 likes

Ja, maar mijn ervaringen zijn niet positief dus ik denk dat je daar niets aan hebt :crazy_face:

1 like

Ja! Een paar maanden fulltime gekolfd hier en daarna nog even live bv gegeven. Het is zwaar, maar je krijgt er handigheid in. De eerste dagen dacht ik echt ‘hoe ga ik ooit nog tijd ergens anders voor hebben’ maar op een gegeven moment zit het een beetje in je systeem. Het is zeker zwaar.

1 like

Ik vond het vreselijk. Ze hapte niet goed aan, dan kreeg ze eerst een flesje nutrilon (omdat ze al teveel gewicht verloren had) dan moest ik gaan kolven met zo’n medela kolf wat ik echt een nachtmerrie vond. Zit je dan in je blote tieten op de bank zonder je handen vrij te hebben oid. En dan moest ik die gekolfde melk fingerfeeden. Nou daar was je dan zo een uurtje zoet mee en dan had je een uur rust en dan begon het weer opnieuw.

3 likes

Het ligt heel erg aan hoe rustig je baby is en of je ‘makkelijk’ kolft . Ik heb het bij de eerste bijna 3 maanden volgehouden en dat ging echt ten koste van mezelf. Ik had een baby die bijna die vrijwel altijd huilde behalve als hij op mij/ons lag en ook niet anders wilde slapen overdag. En ik moest echt mijn borsten masseren, omdat ik het anders niet goed leeggekolft krijg en steeds verstoppingen heb. Dus dat was eigenlijk niet te doen vanaf dat mijn vriend weer en het werk ging. Maar door schuldgevoel dan jezelf wilde ik niet eerder stoppen.
Bij de zwangerschap van de 2e voorgenomen het niet weer zo ver te laten komen. Wel alles geprobeerd (lactatiekundige, tongriempje etc), maar het dreigde weer dezelfde kant op te gaan en ik was weer constant met kolven bezig. Voor mijn gevoel ook ten koste van mijn peuter en mijn geluksgevoel. Dus dit keer was ik na ongeveer 8 weken volledig afgebouwd.
Het kostte mij ook zoveel tijd, kolven, over gieten, constant afwassen, dan nog de baby fles geven, lang recht houden ivm reflux. Ik kon daardoor amper nog genieten van mijn baby en peuter.

4 likes

Bedankt voor alle reacties! @Tubing @Broodrooster @morange @mexi @Karl_Lagerfeld @anon37686689
En @Spaties juist de negatieve ervaringen ook benieuwd naar.
Twijfel ook erg ivm bekende schuldgevoel :pleading_face:

Ik heb 2 maanden fulltime gekolfd ivm premature baby. Ik vond het verschrikkelijk, productie kwam ook heel
moeizaam op gang. Dus moest echt elke drie uur kolven en dan had ik vaak nog steeds niet genoeg. Het was echt een strijd. En ook zo tijdrovend allemaal, het is uiteindelijk gelukt om over te gaan op live borstvoeding. Tip, koop een kolf-bh. Dan heb je tenminste je handen vrij.

2 likes

:raising_hand_woman:t3: 7 maanden full time gekolfd ivm reflux baby.
Het is te doen, maar het hangt ervan af hoe de rest van je leven ingedeeld is.
Ik moest sowieso op het werk 2-3x kolven omdat ik dan daar was. Ik kolfde in de nacht al snel niet meer omdat ik voor het laatste kolfde om 23.00 u en ik om 5 uur op moest dan weer.
Het schoonmaken kost het meeste werk. Dit is makkelijk te verhelpen door extra delen te kopen en niet als een hyena te steriliseren etc. (Ik gebruikt alles 1 dag en dan ging het de afwas in en werd het gesteriliseerd).
Op een gegeven moment ga je eigenlijk een andere cyclus aan dan je kindje als je het zo lang doet. Wat prima is zolang je maar genoeg aanmaakt voor minstens 24 uur te voeden. Ook gaat je baby op een gegeven moment eten, dus dan veranderd het ook. Mijn kindje at vrij snel veel vast voedsel. Dat was zeker een voordeel.

1 like

Ik heb een half jaar fulltime gekolfd. Ik vond het toentertijd prima te doen (Mijn melkproductie was echt heel goed) maar nu denk ik wel “hoe hield ik het vol?”

Dit ja, maar dan 4 maanden. Achteraf ben ik aan de ene kant blij omdat hij zo 6 maanden borstvoeding heeft gehad, maar aan de andere kant was het wel tijdrovend en denk ik dat ik meer had genoten als ik eerder was gestopt.

1 like

Oke, ik wil mijn ervaring wel delen. Ik weet eigenlijk niet echt goed hoe ik het moet verwoorden. Ik ben zeker voor borstvoeding geven enzo maar door vlakke en teruggetrokken tepels is het mij nooit gelukt. Ook kolven was niet te doen gewoon. Ik kolfde nooit genoeg en het kwam ook nooit echt opgang. Ik vond het echt hel. De hele dag draaide om die voeding. Proberen aan te leggen met een tepelhoedje, kind(eren) vielen af, kolven, geven, bijvoeden, geven. Het was gewoon heel erg intensief en helemaal niet leuk. Ook als ik foto’s terug kijk uit die periode zie ik aan mezelf dat ik niet gelukkig ben.
En elke x als ik iets over borstvoeding hoor of zie voel ik een steek van jaloezie en het schuldgevoel die je erbij krijgt als moeder gaat gewoon nooit meer weg.

Edit;
En ik heb dit dus bij elk kind (heb er 3) weer opnieuw geprobeerd. Want het moest lukken. Ik leek wel gek. Nooit meer.

10 likes

Toen mijn zoontje geboren werd, wilde hij niet aanhappen, dus eerste dagen moeten kolven. Daarna ruim 7 maanden met een tepelhoedje gevoed. Heb vanaf het begin voordat ik ging slapen gekolfd, fijn voor mij voordat ik ging slapen om het ‘leeg’ te hebben en dan kom mijn partner ook in de nacht of later op de avond een voeding met een flesje geven.

Toen ik weer ging werken (na 12 weken) heb ik 4 keer per dag gekolfd tijdens het werken. Dit werd op een gegeven moment wel vervelend omdat ik niet door kon werken tijdens het kolven, dus doen heb ik een ‘draadloze’ kolf gekocht (Elvie). Dat was echt geweldig! Natuurlijk hoefde ik na verloop van tijd overdag minder keren te kolven en op een gegeven moment (denk na 9 maanden) hoefde ik overdag niet meer te kolven en gaf ik mijn zoontje nog in de ochtend, avond en nacht zelf voeding (zonder tepelhoedje ineens :woman_shrugging:t2:).

2 likes