Tips, ervaringen & aanraders #5

Je hebt al honderd ervaringen maar altijd fijn om m’n verhaal kwijt te kunnen haha. Ik was al snel aan het kolven, omdat mijn baby groot was en honger had. Ik heb het uiteindelijk vijf weken volgehouden maar ik vond het echt niks aan. Ik had het mezelf wel zo makkelijk mogelijk gemaakt. Altijd lekkere snacks, leuke serie aan en een kolfbeha en draadloze pomp zodat ik me gewoon vrij kon bewegen.

Maar ik vond het niks aan en het was zo allesoverheersend. Mijn productie was ook niet top dus ik zat ook vaak te power kolven (ik weet niet eens meer hoe vaak dat was maar wel vaaaaak en lang en veel). En ik weet dat sommige vrouwen er heel negatieve gevoelens bij hebben maar ik vond het gewoon niks aan en vervelend.

En ik had echt duizend keer zoveel respect voor de vrouwen hier die het wel langer hebben volgehouden.

Ik herken ook die steek van @Spaties, ik wilde het zo graag ‘goed’ doen en die vanzelfsprekendheid die ik had als ik dacht aan borstvoeding, dat ging ik wel even ‘fixen’ want ja ‘90% van de vrouwen kan fysiek borstvoeding geven’ ja lol er kwam melk uit maar daar was alles mee gezegd.

Ik moedig mensen vooral aan het gewoon te proberen, ook het kolven. Maar niet over je eigen grenzen aan, want kunstvoeding is ook heel goed. Je doet je kindje er niets mee tekort.

Sorry hele rant maar ik vind het nog steeds lastig af en toe :’)

3 likes

Ik ben gestopt omdat ik naast het kolven geen tijd meer had om de baby te knuffelen en gewoon te genieten van de fijne dingen in de kraamtijd (aan de borst lukte niet) en ook last gehad van schuldgevoel. Totdat ik laatst deze podcast luisterde met Rutger Bregman van toen hij net vader was geworden waarin hij zei dat bleek dat heel veel voordelen die worden toegeschreven aan borstvoeding waarschijnlijk niet door borstvoeding komen (of erg klein zijn) Rudi en Freddie over baby’s, borstvoeding en baarboetes - De Correspondent

Heeft mij erg geholpen om in te zien dat ‘breast is best’ echt niet altijd waar is (zeker ook niet als het ten koste van jezelf gaat).

8 likes

Niet echt maar bij ons hielp het over te gaan op elektrische tandenborstel die automatisch na 2 min stopt met een liedje. Hij moest dan door poetsen van mij.

1 like

Nog ter aanvulling: ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je doet wat het beste voor jou is. Een baby heeft vooral liefde nodig denk ik en doet het vast evengoed op kunstvoeding.

Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met in de nacht borstvoeding geven en we geven hem sindsdien in de nacht kunstvoeding, met de avondvoeding hetzelfde gedaan. Was heel fijn om weer wat meer te kunnen slapen!

6 likes

Niet altijd nee zeker niet bij zo’n gevecht. Nu is hij 5 en poetsen we soms wel na maar ik sta erbij wanneer hij poets en zie dat hij echt elke tand en kies naloopt.

1 like

Ik kan je wel de youha aanraden als je het jezelf makkelijker wilt maken!

Ik heb vanaf het begin af aan steeds 1 voeding gekolfd zodat ik een beetje kon slapen, en heb alleen de eerste week of tien dagen steeds na elke voeding gekolfd om het goed op gang te brengen. Ik had in het ziekenhuis zo’n stuk ctg band gekregen met een drukkerthe en daar twee gaten in geknipt waar die schelpen van de kolf inpasten zodat ik handen vrij had (budget tip Ipv kolfbeha, maar ook een kolfbeha was zijn geld zeker waard geweest). Ik kolfde altijd terwijl ik aan het ontbijten was zodat het niet als verloren tijd aanvoelde. Als je full toen gaat kolven zou ik, als je het geld kan missen, vooral veel flesjes kopen, zodat je niet de hele dag aan het afwassen bent.

Edit: en helemaal eens met hierboven, je bent meer dan een wandelende melkcontroleur, dus voel je niet schuldig als je je baby kv geeft, het niet lukt, je het niet prettig vindt. De baby heeft het meest aan een enigszins blije moeder. Ik heb zelf ook veel gehad aan het boek: de melkfabriek

1 like

@Sproetjes Sluit ik me bij aan! Stuk goedkoper dan de Elvie en ook draadloos. Ik heb zelf 6 weken full time gekolfd en was er met een Medela pomp nooit aan begonnen. Echt irritant dat ik daarbij (had wel zo’n bh) steeds m’n bovenkleding uit moest doen. De Youha stop je zo in je bh, super handig dat je dan je handen vrij hebt en rond kan lopen.

Helaas heb ik moeten stoppen omdat het me teveel zeer deed en mijn productie ook niet voldoende was. Heb er nu wel vrede mee (na heel wat tranen hoor). Vooral omdat ik er zelf een stuk relaxter van werd, dat is ook heel wat waard! Kan nu meer genieten van mijn zoontje.

2 likes

Ja ik zit echt in dubio. Neig idd naar nog even doorgaan met BV. Morgenochtend komt de verpleegkundige van het CB op bezoek. Hopelijk kan zij mij wat leidraad geven hoe vaak ik dan moet kolven. Ik merk overigens ook dat de baby echt honger blijft houden ook na 100cc borstvoeding. Kan dat ? Ze komt dan soms al na 1,5 uur. Dat is wel moeilijk om bij te kolven dus krijgt ze dan 30cv KV en dan is ze pas verzadigd. Vind het wel lastig zo BV en KV door elkaar.

Hier altijd al drama geweest met poetsen, maar sinds we een aflevering Juf Roos aanzetten tijdens het poetsen is het een beeeetje te doen (mijn kind is nu 18 maanden). Ik poets eerst zelf en daarna mag hij het zelf doen. Als het niet gaat, dan een avondje niet. Ik ga er geen groot drama van maken want ben bang dat het dan helemaal niks meer wordt.

1 like

Ik heb een soortgelijke ervaring als jou! Ik weet niet of je zou willen overstappen op live voeden maar het is hier wel gelukt. Mijn baby was in het begin te zwak om aan de borst te drinken dus heb mijn productie op gang moeten helpen met kolven. Ook had ik telkens te weinig waardoor we 50/50 BV/KV gaven. Zo heb ik de eerste maand gekolfd maar wel telkens blijven oefenen met aanhappen (telkens maar een paar minuutjes). Langzaamaan werd mijn baby sterker en uiteindelijk over kunnen stappen op live voedingen.

Moet er wel bij zeggen dat ik hulp heb gehad van de kraamverzorgster (die was na 3.5 week bij ons thuis gezien couveuse nazorg) want die heeft er voor gezorgd dat ik die KV los durfde te laten. En ik mocht mijn baby wekelijks komen wegen bij het CB.

Edit: realiseer me net dat dit misschien ongevraagde info is, dus als je het vervelend vind haal ik mijn commentaar weg!

1 like

Ik blijf haar elke dag op momenten dat ze echt goed wakker is proberen aan te happen. Techniek is goed volgens de deskundigen maar het viel hun ook op dat ze dan zo snel in slaap valt en echt niet meer wakker te krijgen is haha. We hopen idd dat ze naar mate ze sterker is dat ze het langer volhoudt, dan kan ik het ook volhouden. Pittig hoor dat borstvoeding :cry:. Mooi als het kan en goed loopt, maar KV is ook dikke prima in m’n ogen.

Edit merk wel dat ze niet verzadigd raakt op mijn BV. Maar ik eet overdag ook te weinig en drink te weinig. Kan het daar mee te maken hebben? Ik zit nog met het zw diabetes dieet in m’n hoofd. :face_with_hand_over_mouth:

Ik zou proberen haar af te leiden met muziek of een filmpje. Laten zien hoe je zelf tandenpoetst. Haar jouw tanden laten poetsen - dan jij die van haar. En vooral iedere dag blijven proberen, hoe kort ook. Dat het in ieder geval wel in het vaste ritme zit en ze weet: dit hoort erbij

1 like

@AapNootMies Alles van Kletskouz komt van Ali, dus als je dat leuk vind zou ik een foto maken van het jurkje/pakje en dat op Ali opzoeken. Scheelt je namelijk een hoop geld :wink:

Kan zeker te maken hebben met te weinig eten en drinken. Met name drinken is belangrijk.

Ik heb zelf 9 maanden exclusief gekolfd omdat mijn dochter gewoon niet wilde drinken aan de borst. Bij mij ging m’n productie omhoog toen ik minder vaak ging kolven (van 7-8 keer naar 5-6 keer per dag).
Zoals iemand anders ook al zei is je kolfschema op een gegeven moment anders dan het voedingschema.

Dat gezegd hebbende: ik was zelf eigenwijs, wilde per se dat m’n dochter borstvoeding kreeg, maar het ging me ook makkelijk af. Vind het echt belangrijk dat moeders doen wat goed voor henzelf voelt en wat ze ook vol kunnen houden.

7 likes

Bedankt @Madonna en @KJuffie, heb wat gevonden!

@zeezout thanks dat idee had ik al. Voor deze keer duurt ali te lang qua verzenden, dus prima voor dat ene jurkje dat ik nu nodig heb, maar als ik meer zie ga ik screenshotten :wink:

2 likes

Het duurde hier ook eventjes, maar het veranderde toen ik haar een nieuwe tandenborstel liet uitzoeken. Gewoon eentje van Woezel en Pip. En ze mag een tandenpoets liedje op YouTube kijken, en dan zelf kiezen welke. Gaat inmiddels stukken beter, soms poets haar tandjes ook nog even zelf als ze het toelaat. Maar er zijn ook dagen dat ze er geen zin in heeft en alleen op de borstel kauwt, paar keer poetst en dan triomfantelijk roept IKKE KLAAR! :joy:

Hier gaat het met vlagen goed. Ik poets zelf altijd mee dan doet ze me na. Werkt niet altijd.
Nu heeft ze opa zien tandenpoetsen en is het weer: net zoals opa en doet ze der best.
Ze heeft elektrische en gewone en wisselt die af.
Ik poets altijd even snel na. Soms houdgreep, soms niet. Gekke geluidjes maken bij het napoetsen vind ze leuk gaat ze lachen en kan ik er beter bij.

Liedjes en boekjes ook geprobeerd werkt steeds paar dagen.

3 likes

Hee wat grappig, wij hebben vorige week een vakantie geboekt naar dit park. Leek ons ideaal, een eigen huisje met 2 slaapkamers en kunnen chillen op je eigen terras terwijl de kleine slaapt. Moeten nog even wachten helaas maar ben heel benieuwd!

Wij hebben het heel fijn gehad daar!

2 likes